Artsen kritisch tegenover alternatieve genezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:27

http://binnenland.nieuws.nl/488924/Arts ... e_genezers

Citaat:
Uitgegeven op donderdag 29 november 2007 om 16:05:01

(Novum) - Patiënten zijn niet kritisch genoeg in hun oordeel over alternatieve genezers. Dat vindt 85 procent van de huisartsen. Dat blijkt uit een enquête van artsenorganisatie KNMG over het gebruik van alternatieve geneeswijzen.

Van de artsen geeft 96 procent aan geen alternatieve geneeswijzen toe te passen. Vier op de tien artsen vindt dat collega's die alternatieve geneeswijzen gebruiken, de naam van het beroep aantasten, 35 procent vindt dit niet. Negentig procent is tegen het gebruik van geneeswijzen die geen wetenschappelijke onderbouwing hebben. Er is overigens verdeeldheid over de vraag of alternatieve geneeswijzen wetenschappelijk onderbouwd zijn. Zeven op de tien artsen wil dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de werkzaamheid van deze geneeswijzen.

Twee derde van de artsen denkt dat patiënten andere genezingsmethoden zoeken omdat de reguliere geneeskunde te weinig oog heeft voor de patiënt als persoon. Dat ze dat doen omdat ze teleurgesteld zijn in de reguliere geneeskunde, denkt 72 procent.

Donderdag houdt de artsenorganisatie een afsluitende derde discussiebijeenkomst over alternatieve geneeswijzen. Voorafgaand aan de bijeenkomst werd het onderzoek uitgevoerd.

De artsenorganisatie zelf is tegen alle alternatieve geneeswijzen die niet door opgeleide artsen worden uitgevoerd. Een arts mag volgens de organisatie pas overstappen op een andere methode als hij eerst de reguliere geneeswijze heeft geprobeerd.

Van de 1933 artsen die het vragenformulier ontvingen, vulden 771 het in.

En niet alleen voor geneeskunde voor mensen.... maar kijk maar eens hier op bokt hoeveel geld er uitgegeven wordt aan alternatieve geneeswijzen...

Urielle

Re: Artsen kritisch tegenover alternatieve genezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:20

Interessant. Mijn huisarts biedt inderdaad (blijkbaar als een van de weinige) ook homeopathie, bachbloesems etc. aan en is niet bang om me door te sturen richting een acupuncturist oid. En inderdaad heb ik niet echt een hoge dunk van de, helaas vrije grote, groep huisartsen die klakkeloos bij het eerste bezoek iemand volsteken met antidepressiva, slaapmiddelen en/of antibiotica. Lachen (op persoonlijke ervaringen gebaseerd)
Ik zie alternatieve geneeswijzen en de reguliere medicatie als iets complementairs.

Ik vind het positief dat men wel meer onderzoek wil en ik hoop dat het idee van de grote groep artsen dat mensen teleurgesteld zijn in de reguliere geneeskunde er ook toe leidt dat men bekijkt waar deze teleurstelling dan vandaan komt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:39

Nou alternatieve geneeswijze kunnen weldegelijk goed helpen.
Met paard heb ik er weinig ervaring mee, maar met mezelf des te meer.
Ik heb vanaf klein kind af af tot mijn 16e last van hoofdpijn gehad, na een paar behandelingen heb ik geen last van hoofdpijn. Zelfde geldt voor uitslag en darmproblemen.
Wel vind ik dat alternatieve geneeswijzen aanvullend moeten zijn op de reguliere wijze. Ik zal altijd in eerste instantie kiezen voor regulier, en me daarnaast orienteren op alternatief.

Zo'n onderzoek vind ik trouwens weinig zinvol. De meeste reguliere artsen hebben zichzelf weinig verdiept in alternatieve geneeswijzen en krijgen de patienten met klachten over alternatieve geneeswijzen.
Natuurlijk zitten er kwakzalvers bij, maar het is niet per definitie onzin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:33

tja ik moet bekennen er ook redelijk sceptisch er tegenover te staan,maar dat is persoonlijk.
ieder moet het voor zichzelf uitmaken vind ik,het heeft mijn zusje wel geholpen toen ze klein was en huid uitslag had(homeopathie)

ik vind als je zoiets wil proberen je ook naar een erkend iemand moet gaan die een opleiding ervoor gevolgd heeft.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:42

Dat hoor je nou altijd. Alternatieve geneeswijzen bestaan al honderden jaren. Mocht de 'moderne' geneeskunde niet helpen, kan de alternatieve geneeswijze wellicht een uitkomst bieden. De kruiden die ik soms voorgeschreven krijgen helpen veel beter dan die ene paracetamol die ik voorgeschreven krijgt van de arts

Ik vind dat de artsen veel meer voor moeten openstaan. Wat men niet kent, wil niet zeggen dat het niet werkt Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 22:51

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:09

Arabesk komaan, dat er oplichters tussen zitten klopt. Maar helaas weet ook bepaald niet elke arts waar hij mee bezig is ondanks al die jaren studie.
Dat zegt toch niks over elke osteopaat?
Ik heb toch wel iets aan de osteopaat te danken: mijn baby had bij de bevalling niks beters geweten dan mijn heiligbeen van zijn plaats te drukken (au au au!) Wat zeiden de huisarts en de verloskundige over die klachten? "Ach mevrouw, na de bevalling heeft alles gewoon even tijd nodig om op zijn plaats te komen. Alle banden een beetje verrekt enzo." Mijn bekken lag uit elkaar en er werd verdimme niet eens naar gekeken!
(en ik ben echt geen kleinzerig typje die voor elk wissewasje bij de dok staat, integendeel)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:22

Met mijn darmen ben ik al jaren aan het kútten.... Veel pijn, opgeblazen gevoel... Conclusie van de artsen: Prikkelbaar darm syndroom tegen Spastische darmen aan, leer er mee leven, tot ziens!

Vervolgens van alles geprobeerd, vezeltroep, anders eten etc etc... Niets hielp, uiteindelijk wist ik niet meer wat ik moest en ben toen via een collega op acupunctuur uitgekomen..... onder het mom van baadt het niet, schaad het niet erheen gegaan en ik héb er toch een baad bij!
Bij mijn paard een zelfde soort ervaring gehad met de osteopaat.

Er zitten absoluut een hoop prutsers bij en ik ben ook zeker vrij sceptisch op dat gebied, maar in mijn geval heeft dit zó ontzettend goed geholpen, dat ik er ook echt in geloof dat het kan helpen.

Kritisch en sceptisch zijn vind ik geen enkel probleem, dat ben ik ook, maar krijg vaak wel het idee dat de 'reguliere' artsen zich min of meer bedreigd voelen door de alternatieve geneeswijze, omdat steeds meer mensen hiervoor gaan kiezen en er blijkbaar toch baad bij hebbenm