Trampoline springende pitbull onterecht afgemaakt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:16

do 22 nov 2007, 16:57

LEEUWARDEN - Het Openbaar Ministerie heeft de pitbullachtig hond van Natascha Visser uit Urk onterecht laten afmaken. Dat bleek donderdag uit een uitspraak van het gerechtshof in Leeuwarden.

De politie nam Vissers hond op 2 maart vorig jaar in beslag. Het dier zou een konijn hebben doodgebeten, waarna buurtbewoners de politie alarmeerden. De hond had daarvoor een huzarenstukje verricht. Visser had een schutting van 3 meter hoog gemaakt, om te voorkomen dat haar huisdier bij de buren in de tuin zou komen. Via een trampoline in Vissers tuin wist de viervoeter toch over de schutting te springen.

De politierechter in Lelystad veroordeelde Visser tot 200 euro boete, omdat de hond een pitbull zou zijn en bezit daarvan is verboden. De hond is daarna afgemaakt.

De raadkamer van de rechtbank had echter eerder besloten dat de hond pas mocht worden afgemaakt bij een definitieve uitspraak. De uitspraak van de politierechter was echter niet definitief, omdat Visser bij het hof in Leeuwarden in beroep ging. Het hof heeft geen principele uitspraak gedaan over of de hond wel of niet een pitbull was. Wel stelt het hof dat het Openbaar Ministerie (OM) niet-ontvankelijk is, omdat de hond is doodgemaakt.

echt weer de Nederlandse wet krommer kan niet , wat gebeurd er nu met degene die de hond heeft laten afmaken?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 23-11-07 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Trampoline springende pitbull onterecht afgemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:19

Gelukkig weer een gevaar minder Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:21

tsja pitbuls zijn verboden, nu was t niet duidelijk of dit een echte was?

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:24

idd, was niet bekend of t een echte was. Tis een vaag verhaal zeg!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:25

Jammer voor het dier.. Ach gut

Wel een beetje vreemd verhaal hoor.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:27

Slaat helemaal nergens op die reacties, er is nog niets eens duidelijk dat het een pitbull was en of alleen pitbulls bijten....?? Ik weet dat pittbulls niet mogen en wil ook niet die discussie aangaan, maar om zo te reageren, terwijl de feiten niet eens duidelijk zijn!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:27

Daf schreef:
Slaat helemaal nergens op die reacties, er is nog niets eens duidelijk dat het een pitbull was en of alleen pitbulls bijten....?? Ik weet dat pittbulls niet mogen en wil ook niet die discussie aangaan, maar om zo te reageren, terwijl de feiten niet eens duidelijk zijn!!

sommige mensen zijn kortzichtig

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:31

er is niet eens bekend of de hond wel een pitbullachtige was.. maar aangezien de media er weer een pitbull van maakt word de wereld van onwetenden weer lekker bang gemaakt om niks..

daarbij worden er ongelooflijk veel fouten gemaakt bij rechtzaken zoals deze.. en allemaal ten nadele vd hond
maar ja.. zo gaat dat in nederland.. Boos!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:33

Daf, welke reacties bedoel je? Echte pitbuls zijn verboden en worden afgemaakt (lief of niet lief), dat is een feit. Daar kan ik ook niets aan doen. Verder is het een vaag verhaal, maar het word wel op bokt gezet dus mensen proberen toch nog een reactie te kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:34

Hij heeft gebeten dus verdient de kogel, niets kortszichtigs aan.
Poedeltje of pittbull, interesseerd me niet

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:36

Chiqa schreef:

de hond had een konijn dood gebeten.. zoiets heet jacht instinct Knipoog
jachthonden ook maar afmaken dan?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:38

Volgens mij waren er 2 honden ontsnapt en heeft de Jack Russel het konijn doodgebeten...Dus die 'Pitbul' is voor niks afgemaakt...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:39

De kat van de buren heeft mijn konijn doodgebeten maar loopt nog steeds vrolijk rond, ik wil ook genoegdoening!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:40

Miryamk schreef:
De kat van de buren heeft mijn konijn doodgebeten maar loopt nog steeds vrolijk rond, ik wil ook genoegdoening!

mijn kat ik ook dood gebeten door een rottweiler.. die hond is ook van ouderdom gestorven

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:45

nederland heeft de kromste wetgeving van heel europa en daarbuiten echt war stelletje honden zijn het.
laat er dan toch eerst een goed onderzoek gedaan zijn eer er dingen worden ondernomen.
en diegene die dit wel een goede actie vonden vind ik ook belachlijk.
als je goed leest is het nog niet eens zeker of het wel een pitbull achtige was en ten 2 de blijkt dat hij het uberhaupt niet eens gedaan heeft.
ik heb een hond die ondanks dat ze een bulldog is ook trekken heeft van een pittbull en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar af te laten maken alleen om haar uiterlijk.
sterker nog ik zal vechten voor haar als dat nodig is edesnoods verhuis ik naar een ander land om waar deze belachelijk regeling,de RAD wet, niet uitgevoerd word........

gemma

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:48

@dorienkee: ik heb het over opmerkingen als: gelukkig, weer een gevaar minder, etc. Ik durf er alles om te verwedden dat als er een golden retriever over het hek was gesprongen dat er dan niet eens melding van gemaakt zou zijn.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:51

Mijn konijn is ook doodgebeten door een hond van iemand anders, die hond heb ik toch ook niet laten afmaken. Nors opkijken
Een konijn is een prooidier, een hond is oorspronkelijk een roofdier. Kan gebeuren, shït happens. Erg sneu voor het konijn, maar ik vind dit onterecht voor de hond. En die hele pittbull-discussie begin ik al niet eens meer aan. Nagelbijten / Gniffelen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:55

daf, dat was 1 opmerking. pitbul-discussie starten heeft geen nut denk ik. De wet is dat pitbuls strafbaar zijn en worden afgemaakt. Klaar. Dat pitbul-achtige honden worden afgemaakt is een beetje onterecht, maargoed zo gaat dat hier in Nederland.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:56

dorienkee schreef:
daf, dat was 1 opmerking. pitbul-discussie starten heeft geen nut denk ik. De wet is dat pitbuls strafbaar zijn en worden afgemaakt. Klaar. Dat pitbul-achtige honden worden afgemaakt is een beetje onterecht, maargoed zo gaat dat hier in Nederland.

en daar moet wat aan gedaan worden want ze komen er mee weg

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:57

LimaGentle schreef:
Chiqa schreef:

de hond had een konijn dood gebeten.. zoiets heet jacht instinct Knipoog
jachthonden ook maar afmaken dan?

Ja, ze kunnen beter alle honden afmaken want ze hebben allemaal een jachtinstinct! Vork

Nee hoor, het is gewoon weer triest voor het arme dier! De fouten liggen heel vaak bij de eigenaar, en ze weten nog niet eens of het wel een pitbull is of niet...

Trouwens, onze hond heeft ook vroeger zo vaak konijnen doodgebeten (wilde), dat is zijn instinct, we hebben hem dat wel afgeleerd, maar het blijft in zijn bloed he. Dat maakt hem er niks kwader om want het is een echte goedzak.
De honden van mijn tante hebben ook zo vaak kippen doodgebeten op het erf toen ze nog jonger waren, je leert het af en dan gebeurd het ook niet meer. Als je maar consequent genoeg bent.
Als we al deze honden ook hadden afgemaakt waren het weer een aantal trouwe makkers minder...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:58

Het is idd een kromme regeling, maar denk dat je er weinig aan kunt doen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:03

Ik geloof nooit dat de hond enkel en alleen is afgemaakt voor het slopen van een konijntje.
Daar gaan heel wat testen aan vooraf op de plaats waar het dier word ondergebracht tijdens de inbeslagname.
Blijkbaar heeft het dier afwijkend gedrag vertoond en is hierop het in laten slapen van de hond gebaseerd.
Het maakt mij geen donder uit of het een pitbull,bouvier,poedel,chihuawawa of weet ik veel is.
Een hond hoort gewoon sociaal gedrag te vertonen ongeacht het ras.
En feit is nog steeds dat een maffe pitbull meer schade kan aanrichten als een losgeslagen chihuawawa Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:05

Het OM heeft al toegegeven een fout te hebben gemaakt, het schijnt wel vaker te gebeuren dat een dier vernietigd wordt voordat een zaak onherroepelijk is verklaard...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:09

Meetje22 schreef:
Ik geloof nooit dat de hond enkel en alleen is afgemaakt voor het slopen van een konijntje.
Daar gaan heel wat testen aan vooraf op de plaats waar het dier word ondergebracht tijdens de inbeslagname.
Blijkbaar heeft het dier afwijkend gedrag vertoond en is hierop het in laten slapen van de hond gebaseerd.
Het maakt mij geen donder uit of het een pitbull,bouvier,poedel,chihuawawa of weet ik veel is.
Een hond hoort gewoon sociaal gedrag te vertonen ongeacht het ras.
En feit is nog steeds dat een maffe pitbull meer schade kan aanrichten als een losgeslagen chihuawawa Knipoog

hoe kan je jachtinstinct afwijkend gedrag noemen.. wij als mens zijn zo leuk geweest om de hond tot huisdier te maken.. dat kan je de honden niet kwalijk nemen
daarbij komt dat wij als mens ook een aardig 'jachtinstinct' hebben.. of eten we allemaal nooit een lekker biefstukje? Tong uitsteken

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:10

Chiqa schreef:

Onzin! Ik heb in jouw profiel gezien dat je katten hebt! Die zullen ook vast wel is een vogeltje ofzo hebben gevangen? Ook maar een kogel?