Papegaaienziekte in Weurt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Papegaaienziekte in Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:03

Papegaaienziekte

Achttien mensen zijn ziek geworden na een bezoek aan een vogelshow in Weurt bij Nijmegen. Zeven personen zijn opgenomen in een ziekenhuis.
De GGD onderzoekt of er sprake is van de besmettelijke papegaaienziekte. Die ziekte kan erg gevaarlijk zijn. Ouderen die een verminderde weerstand hebben kunnen eraan doodgaan, als ze niet worden behandeld.
De show, die was georganiseerd door de vereniging Vogelvrienden Weurt, is op 3 en 4 november door zo'n 200 mensen bezocht. Het duurt gemiddeld ongeveer tien dagen voor een besmetting met de papegaaienziekte klachten geeft.

Rillerigheid
Afgelopen woensdag bleek dat veel mensen die de show hadden bezocht dezelfde klachten hadden, zoals keelpijn, rillerigheid en een grieperig gevoel.
Vijf leden van Vogelvrienden Weurt liggen in een ziekenhuis in Nijmegen. In Eindhoven is een keurmeester opgenomen.
De papegaaienziekte, oftewel psittacose, wordt veroorzaakt door een bacterie die vogels bij zich kunnen dragen, met name parkieten. De bacterie kan lang overleven buiten het vogellichaam en wordt ook wel aangtroffen in volièrezand.
Mensen die geïnfecteerd zijn, krijgen griepachtige klachten als koorts, verkoudheid, keelpijn, hoofd- en spierpijn. De ziekte kan behandeld worden met antibiotica. Gebeurt dat niet, kan er longontsteking optreden. Uiteindelijk kunnen leverproblemen ontstaan en een ontsteking van de hartspier.
Veel vogels die de bacterie bij zich dragen, zijn zelf niet ziek. Artsen adviseren vogelhouders daarom om handschoenen te dragen als ze de kooi verschonen en altijd de handen te wassen als ze bij de vogels zijn geweest.

Aanpak
De GGD regio Nijmegen hoopt snel te kunnen vaststellen of er daadwerkelijk sprake is van de papegaaienziekte. Voor het zover is wil de gezondheidsorganisatie eerst met behandelend artsen en leden van de vogelvereniging praten om te horen wat er precies is gebeurd.
De GGD verwacht vandaag nog meer te kunnen zeggen over de aanpak van de mogelijke uitbraak.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu krijgt jaarlijks ongeveer 30 meldingen binnen van mensen die psittacose hebben. Vermoedelijk zijn er meer slachtoffers, maar verloopt de ziekte in die gevallen dermate mild dat de patiënt niet naar de dokter gaat.

Druten
Als gevolg van de besmetting heeft de organisatie van een vogelshow in het nabijgelegen Druten besloten de show daar niet te laten doorgaan. Het bestuur wil geen risico lopen dat een eventuele uitbraak van de papegaaienziekte verder wordt verspreid.

------------------

Jakkes,... is hier dichtbij. Ik ben niet geweest, mijn stiefbroer is er wel geweest hoorde ik van mijn moeder, maar die heeft tot nog toe nergens last van.