heftige stormschade aan de duinen, gaat dit wel goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

heftige stormschade aan de duinen, gaat dit wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:16

Op het nieuws werd een tijdje terug al gemeld dat de aansluiting van de hondsbossche zeewering en de duinen van Petten zwak is. Vorig jaar met de storm van januari is er al een groot stuk duin weggeslagen, maar vannacht heeft de zee ook op de kust staan beuken en is er weer een paar meter duin in de zee verdwenen Scheve mond

Afbeelding

De ene foto is van januari tijdens die heftige storm de andere foto is van vandaag. Als referentiepunt heb ik de palen van een restaurant genomen, die in de tussentijd niet verplaatst zijn. De gele lijn geeft aan hoe de duinen liepen vóór deze twee stormen, daar heb ik geen foto meer van, maar ik weet nog wel dat ze vlak achter de palen uitkwamen.

Hier de originele foto's

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTWT3VMX.jpg
storm januari

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VXW4I4J.jpg
storm vandaag

De foto's zijn genomen vanaf de hondsbossche zeewering. De duinen maken ook een soort bocht op de voorgrond van de foto. Daar is de hap uit de duinen het ergste, kennelijk gaat het daar elke keer kolken ofzo. Verward
Vroeger lag de hondsbossche zeewering iets landinwaards ten opzichte van de duinen, nu steekt ie uit....

Hier even om aan te geven hoe groot het gat is t.o.v. een mens

Afbeelding

en hier de rest van de foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=K6REKXCP

Ik ben niet snel wantrouwend naar 'de regering' en andere overheden toe, maar ik geloof er geen snars van dat het écht veilig is. Dit ís gewoon écht een zwak punt in onze zeewering en het gaat hardhollend achteruit. De duinen zijn daar heel smal nog een paar van die stormen en ik kan zwemmend naar m'n paard.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-11-07 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: heftige stormschade aan de duinen, gaat dit wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:22

Ik denk dat je beter even de meeste foto's in links kunt zetten. Je mag namelijk maar 2 foto's zichtbaar hebben in je beginpost.

Ik vind het ook niet veilig, maar hopelijk is er een middel om de duinen meer te verstevigen. Alleen helmgras planten heeft iig weinig nut.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:26

Er zijn niet zo lang geleden kamervragen hierover geweest.
Er moet meer geld komen voor het verbeteren van onze dijken en duinen.
Ook de afsluitdijk is dringend aan verbetering toe.
Maar dat geld is er dus nog steeds niet, althans niet voldoende.

Direct zorgen maak ik me niet maar het lijkt me duidelijk dat er wel snel beslissingen genomen moeten worden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:31

deze animatie die ik vond op internet is welliswaar van de afgelopen 700 jaar, maar we zullen toch écht meer uit de kast moeten trekken om het afkalven te stoppen.

Afbeelding

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:33

Ja oke, maar deze animatie geeft de afkalving weer van 1350 tot 1994?
Of zie ik dat verkeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:33

Kan er niet beter een solide ondergrond zijn bij de duinen? En dan bedoel ik iets van bijv. 6 meter hoge basaltstenen schuine muur (model duin) en daarover heen 1 meter zand met helmgras?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:43

pres schreef:
Ja oke, maar deze animatie geeft de afkalving weer van 1350 tot 1994?
Of zie ik dat verkeerd?

ja dat klopt. maar als je nagaat dat de hondsbossche zeewering nu uitsteekt to.v de duinen en bij de bouw ervan het andersom was Nagelbijten / Gniffelen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:45

Dit vond ik op wikipedia;

Zwakke schakel
De Hondsbossche en Pettemer Zeewering is door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2004 aangewezen als een van de acht 'zwakke schakels' van de Nederlandse kust. Volgens studies met nieuwe gegevens over de zeespiegelstijging en de kracht van de golfslag is de faalkans van de dijk groter dan de normwaarde van eens per 10.000 jaar. Als voorlopige oplossing is op de kruin van de Pettemer Zeewering een 70 cm hoge stalen damwand aangebracht, en het buitentalud van de Hondsbossche Zeewering is verruwd met een blokkenpatroon van beton. Voor de lange termijn wordt gedacht aan het verstevigen van het binnentalud, het verhogen van de kruin, en zandsuppleties in zee. In 2007 werd bekend dat een geul in zee voor de Zeewering veel dieper is dan gedacht. Daardoor kan de golfoploop hoger worden dan verwacht. Dit nieuwe gevaar kan bestreden worden door 7 miljoen kubieke meter zand in de geul te storten.

Misschien word het dan idd wat onderschat?