Nederland moet eens zwaardere straffen introduceren!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_nies

Nederland moet eens zwaardere straffen introduceren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:59

Ik wordt echt niet goed van Nederland de laatste tijd. Ik hoor continu dat mensen de meest zieke dingen doen en er wordt bijna niets tegen gedaan, zoals dierenmishandeling met als straf een boete. Een pedofiel die enkel een taakstraf krijgt en vervolgens weer met kinderen kan werken. Een tbs'er in Nijmegen die is ontsnapt... nummertje zoveel!

Wanneer gaat Nederland eens zwaardere straffen in overweging nemen. Net zoals dierenmishandeling (zoals nu ook weer in het nieuws is, met als gevolg het inslapen van een éénjarige shet), wanneer krijgen die mensen eens ECHTE straffen.. en niet enkel die boete??? Ik zou bijna voor eigen rechter willen spelen!!

Een tijd geleden was er bij Jensen een moordenaar als gast (ook zo raar). Hij had zijn eigen vrouw vermoord en kreeg een paar jaar cel (weet niet precies meer hoeveel). Hij ervaarde die tijd in de cel niet als een straf, maar ervaarde het eerder als ontspanning. Hij vertelde dat hij veel heeft geklaverjast met celgenoten en dat er zelfs even een zwembad in het complex was. Ook had hij een tv etc. Ik vind deze taferelen echt bizar. De beste man vond de tijd in de cel zelf helemaal geen straf en heeft wel 'lekker' zijn vrouw kunnen vermoorden.

Wat vinden jullie hiervan? Ik wordt er de laatste tijd echt doodziek van....

Jmc

Re: Nederland moet eens zwaardere straffen introduceren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:16

Ik heb het totaal niet op het Nederlandse rechtsysteem! Ik erger me dan ook kapot als iemand die een zware misdaad begaat, er vanaf komt met een boete of taakstraf. Alsof het allemaal maar normaal is?! Maar leren doen ze er niet van hoor.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:45

Yeah, daar ben ik helemaal voor! Go jij! Go jij!

Ik vind dat Nederland te slap is met straffen geven! Ik vind ook dat ze al te vaak te lage straffen geven en dat ze geld uitgeven aan hopeloze zaken zoals tbs'ers. Ik lees al te vaak dat ze een behandelingen geven aan gevaarlijke mensen zodat ze weer terug in de maatschappij kunnen, maar die mensen zijn echt niet gemotiveerd en sommige mensen worden levenslang opgesloten. Dus wat voor nut heeft t dan om geld uit te geven aan gevaarlijke mensen die toch hele leven vast zit!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:49

Helemaal mee eens Ja
Ik vind dat levenslang ook echt levenslang moet zijn, en geen 15 jaar. En net wat je zegt: een taakstraf voor een pedofiel/dierenmishandelaar kan écht niet.
Ik ben zelfs van mening dat de doodstraf weer ingevoerd mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:51

Bij ons in het dorp werd eens een zedenmisdrijf met jonge kinderen bestraft met een taakstraf, schoffelen bij kleuterschool.
Is nog in de landelijke pers geweest toen buurtbewoners het recht in eigen handen namen.

Als je iemand wilt vermoorden, doe het dan hier, met goed gedrag sta je zo weer buiten.
Doodstraf en de straffen zoals in het buitenland ben ik niet voor, Amerika vind ik daar weer te extreem in, maar wel voor meer gevangenisstraf ipv taakstraf (als je moord, verkracht e.d. moet je gewoon opgeborgen worden) en dierenmishandeling mag van mij ook gevangenisstraf op komen te staan.

En dan het mooie, iemand de hersens in slaan of aanranden ben je vaak zo weer vanaf, maar owee als je de mist ingaat met bureaucratische regeltjes, iets verkeerd invullen ofzo, dan ben je wél een misdadiger. Of rijdt te hard midden in de nacht op de snelweg. Raar land.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:57

Ja dat vind ik ook. Je kan nog beter iemand bijna doodslaan, dan verkeerd parkeren.. bij wijze van spreken.

Ik vind ook dat de gevangenissen eens veranderd moeten worden. Ze vertonen nu te veel gelijkenissen met hotels naar mijn mening. Waarom een tv etc in de cel?

@ [***]: taakstraf bij een school... pfff wie verzint zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:59

In dezelfde buurt!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:09

Jmc schreef:
Ik heb het totaal niet op het Nederlandse rechtsysteem! Ik erger me dan ook kapot als iemand die een zware misdaad begaat, er vanaf komt met een boete of taakstraf. Alsof het allemaal maar normaal is?! Maar leren doen ze er niet van hoor.

Wat heb je liever dan, het Amerikaanse rechtsysteem?

Weet je wat het probleem is, ons rechtstysteem in Nederland werkt prima maar geen enkel systeem kan 100% waterdicht zijn, en helaas hoor je alleen de foute dingen die gebeuren. Nederland heeft een super rechtsysteem, aanpassingen zullen echter altijd blijven komen en er zijn altijd gelukvogels die een gaatje in de wet weten te vinden. Dit gaatje wordt snel opgevuld zodat de volgende schurk wel berecht kan worden. Zo gaat het nou eenmaal, recht veranderd altijd omdat onze maatschappij altijd veranderd. Een rechtsysteem is daarom door verandering onderhevig en kan daarom nooit voor de volle 100% waterdicht zijn.

De straffen zijn imo ogen ook streng genoeg, het feit dat mensen er soms makkelijk van af komen heeft met het bewijs te maken, als iets niet goed genoeg bewezen kan worden kunnen ze iemand simpel weg niet berechten. Vaak zijn er dan kleinere overtredingen waar ze ze dan wel op kunnen pakken maar waardoor de straf relatief gezien laag uitvalt. Ik zie dit persoonlijk liever dan dat onschuldige mensen voor eeuwig achter tralies verdwijnen omdat het volk zonodig bloed wil zien.

Als je nu gaat roepen van "strengere straffen!" besef je volgens mij niet wat voor geluk wij hebben dat we een rechtstysteem hebben als deze. Vergelijk alleen maar Amerika al, hoeveel mensen zijn daar wel niet onschuldig vermoord? Wij zijn in Nederland gezegend met een eerlijk rechtsysteem, iets wat voor ons voorzich spreekt maar wat absoluut voor de rest van de wereld niet van zelfsprekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:11

Dus als je roept dat het in nederland wel wat strenger mag ben je gelijk voor de doodstraf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:13

nou wat zijn wij gezegend dat een moord 6 jaar oplevert Ja
Heel gezegend met de weet dat je leven niet meer waard is dan dat Ja

En wat zijn wij gezegend met de weet dat jou kind het volgende slachtoffer kan worden van een gek die teveel met kindjes doet

echt zo gezegend zijn we....

Met z'n alle op een booreiland dumpen met een halsband om de nek als ze ervan af gaan die ploft.
Zonder tv- i-net enz...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:14

Ik wil even een opmerking plaatsen ten aanzien van strengere straffen. Voor de meeste zaken kunnen redelijk hoge straffen opgelegd worden, maar wordt er door de rechter besloten om over te gaan tot bijvoorbeeld een taakstraf of een voorwaardelijke straf. Ik denk niet dat er strengere straffen geïntroduceerd moeten worden, maar dat de rechter gebruik moet maken van zijn bevoegdheden om de maximale straf op te leggen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:19

runningkawa schreef:
nou wat zijn wij gezegend dat een moord 6 jaar oplevert Ja
Heel gezegend met de weet dat je leven niet meer waard is dan dat Ja

En wat zijn wij gezegend met de weet dat jou kind het volgende slachtoffer kan worden van een gek die teveel met kindjes doet

echt zo gezegend zijn we....

Met z'n alle op een booreiland dumpen met een halsband om de nek als ze ervan af gaan die ploft.
Zonder tv- i-net enz...

Mmm, dat laatste stukje komt me erg bekend voor. Knipoog Zoiets heb ik een tijdje geleden tijdens film gezien. Het heette volgens mij condemmed of zoiets.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:20

2visconti. Als je in nederland een kind twee jaar lang hebt misbruikt en dit kind durft dit ook nog voor de rechtbank te vertellen, waarom krijgt zo iemand dan geen straf? Deze persoon is afgelopen zondag in Peter R de Vries breeduit gevolgd en hij loopt nog steeds vrij rond, heeft geen straf gehad (tenzij je taakstraf een straf vind). Mag gewoon met kinderen werken en er wordt helemaal niets aan gedaan. Nou mooi rechtsysteem hebben we hier. En de cel is hier id gewoon luilekkerland. Tja dat je niet ff naar buiten mag omdat je daar zin in hebt schijnt al genoeg straf te zijn..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:23

@[***]: nee dat zeg ik niet. Het enige wat ik zeg is dat ons rechtsysteem deugt en dat we daar blij mee moeten zijn. Mijn leraar recht zij ooit, "als ons rechtsysteem een bedrijf zou zijn, zou het het meest succesvolste bedrijf op de wereld zijn". Ons rechtsysteem is niet zo slecht als de media ons doet denken, de media wil alleen maar sensatie maken, en jullie trappen er gewoon in.

Daarnaast ben ik van mening dat straffen niet bedoelt zijn om mensen ten gronde te richten maar om ze te wijzen op hun fouten. Ik vind dat mensen die ooit een misser begaan hebben eerst een tijd over hun zonden na moeten denken maar dan toch vervolgens een kans moeten krijgen om terug te keren in de maatschappij. Natuurlijk zijn er altijd een paar gekken die je voor eeuwig achter slot en grendel moet houden, maar godzijdank hebben we tbs Haha!

Ik vind het om eerlijk te zijn ronduit oppervlakkig om te concluderen dat ons rechtsysteem niet deugt zonder dat je de werkelijk motivatie achter de straf er vanaf weet. In Nederland hebben wij zeer bekwame rechters die echt wel weten wat ze doen, en opzich is er niks mis mee om kritisch naar ons recht systeem te blijven kijken maar zorg dan alsjeblieft dat je er in verdiept hebt.

@Zammie: Waarschijnlijk heb je nog nooit in een cel gezeten en heb je dus geen enkel idee wat voor straf het is. Heel simpel om daar zo even over te oordelen terwijl je zelf in alle vrijheid leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:26

die vrijheid geeft men zelf op, eigen keuze. Niemand wordt gedwongen een kind te nemen
En ja dat mag langer en zonder luxe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:46

Aranel schreef:
Helemaal mee eens Ja
Ik vind dat levenslang ook echt levenslang moet zijn, en geen 15 jaar. En net wat je zegt: een taakstraf voor een pedofiel/dierenmishandelaar kan écht niet.
Ik ben zelfs van mening dat de doodstraf weer ingevoerd mag worden.

Uit de Wikipedia:
Citaat:
De levenslange celstraf werd in 1878 ingevoerd, nadat in 1870 de doodstraf was afgeschaft. Levenslang wordt gezien als een alternatief voor de doodstraf. Het leven van de tot levenslang veroordeelde is uitzichtloos en ervaringsdeskundigen spreken wel van een "levend-doodverklaring".

Anders dan vaak gedacht wordt betekent een levenslange gevangenisstraf in Nederland ook echt levenslang. Dit is anders dan bij tijdelijke vrijheidsstraffen, waarbij er vrijwel automatisch vervroegde invrijheidstelling volgt nadat 2/3 van de straf is uitgezeten (wat onderwerp is van politieke discussies, omdat er gepleit wordt voor de herinvoering van de voorwaardelijke invrijheidstelling).

Alleen bij Koninklijk Besluit kan gratie worden verleend. Dan wordt levenslang omgezet in een tijdelijke celstraf. Automatisch is dit zeker niet en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, wordt slechts bij hoge uitzondering gratie verleend. Gratie wordt in de regel slechts verleend als de veroordeelde zich zo heeft ontwikkeld dat hij in staat wordt geacht zijn leven te beteren. Bovendien moet een bijzondere wijziging van de omstandigheden aan het gratieverzoek ten grondslag liggen, zoals een zeer ernstige ziekte van de veroordeelde. Nadat 20 jaar van de straf is uitgezeten kan een gratieverzoek worden ingediend. In Nederland is sinds de Tweede Wereldoorlog twee keer gratie verleend, namelijk in 1975 en 1986.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:53

Tja Visconti, ik heb ook nog nooit iets gedaan waarvoor ik in de cel zou "moeten" belanden. Als ik iets zou doen (met vol verstand) dan behoor ik in een cel te zitten. Dus jij vind het normaal dat iemand die kinderen verkracht, mensen vermoord, dieren mishandeld/vermoord en weet ik allemaal niet wat een mens kan doen, gewoon in deze maatschappij horen rond te lopen? Ferdi E. heeft iemand koelbloedig vermoord en loopt weer lekker vrij rond.... en leeft ook nog eens in weelde... nou jij weer...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:56

O, ja Ferdi E. heeft ook nog eens een WAO uitkering gekregen in die tijd dat hij gevangen zat, waar hij dat geld nou weer voor nodig was???

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:15

nou van mij mag het af en toe wel strenger hoor.

Vorige keer na het stappen in Rotterdam stond ik ineens midden in een vechtpartij. politie komt dan eindelijk op de fiets aankakken. staat erbij en kijkt ernaar, roept dan toch maar versterking. politiebusje komt,4 onschuldige jongens werden opgepakt, die andere mega grote groep was weggerend. geen ene politieman die moeite doet om er daar ook eentje van te pakken te krijgen.
Maar, toen ik in Spanje was, liep er een dronken gast te schelden en te vloeken over straat en sloeg tegen zo'n groot menubord aan die bij het terras van het hotel stond. zoo, die beveiliger van het hotel kwam naar buiten gestormd en knuppelde hem meteen neer en hij mocht het hotel niet meer in. Ik dacht zo, die bedenkt zich nog wel 2 keer voordat hij weer onnodig spullen van iemand anders vernield.

Net als wanneer je naar wegmisbruikers oid kijkt. dan heb je van die drugssmokkelaars. die blijven net zo lang doorrijden totdat ze over de grens zijn, zodat de Nederlandse politie ze niet meer te pakken krijgt. die hebben het ondertussen doorgegeven aan de belgische politie. De belgische politie start de achtervolging en schiet meteen een band lek van de vluchtende auto. waarom hier in Nederland niet? ze brengen alleen maar mensen in gevaar, die smokkelaars zijn opgefokt en gaan rijden als debielen! Dat ze zichzelf dan hartstikke dood rijden kan me niks schelen, maar andere onschuldige mensen in het verkeer

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:47

Zammie schreef:
Tja Visconti, ik heb ook nog nooit iets gedaan waarvoor ik in de cel zou "moeten" belanden. Als ik iets zou doen (met vol verstand) dan behoor ik in een cel te zitten. Dus jij vind het normaal dat iemand die kinderen verkracht, mensen vermoord, dieren mishandeld/vermoord en weet ik allemaal niet wat een mens kan doen, gewoon in deze maatschappij horen rond te lopen? Ferdi E. heeft iemand koelbloedig vermoord en loopt weer lekker vrij rond.... en leeft ook nog eens in weelde... nou jij weer...

zoals ik al in mijn eerdere post heb vermeld zijn dit uitzonderings gevallen die helaas alleen maar de media halen, verkachting wordt wel degelijk zwaar bestrafd door het Nederlands recht, maar als de bewijslast niet voldoende is kan niemand daar wat aan doen, dat gebeurd nou eenmaal. Heel erg vervelend voor het slachtoffer maar strengere straffen zullen in dit geval niet helpen omdat het misdrijf niet bewezen kan worden. Wil je de bewijslast omzeilen krijg je al snel hele vervelende praktijken, misschien zal deze man dan nu wel in de cel zitten, maar met hem een hoop onschuldige mensen waarvan de bewijstlast ook niet helemaal rond was en die toch moeten zitten.

@Nannes: Wat jij beschrijfd heeft niks met de rechtelijke macht te maken maar met de uitvoerende macht, off topic dus Knipoog

Wat ik jammer vind is dat bij zulk soort zaken nooit een dergelijke reden wordt gegeven, het enige wat je te horen krijgt is dat een criminieel een te lichte straf krijgt, maar niet waarom. Iemand die door de media al bestempeld is als criminieel is misschien wel onschuldig en daarom niet bestrafd door gebrek aan bewijslast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:51

Citaat:
Iemand die opzettelijk én met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, kan levenslang krijgen. In zo'n geval is er sprake van moord.

Voor doodslag, iemand opzettelijk van het leven beroven, kan een maximale gevangenisstraf van 15 jaar worden gegeven.

In de praktijk is gebleken dat levenslang meestal wordt opgelegd als er een meervoudige moord is gepleegd. Slechts in enkele gevallen is levenslang gegeven voor enkelvoudige moord.

dus je krijgt gewoon max 15 jaar als je iemand ombrengt
En het maximale word al zelden gegeven....
Dus moet je iemand niet, opruimern, staat niet veel tegen over.
Beetje zeveren dat je ontoerekeningsvatbaar was en je staat na een paar jar hotel weer buiten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:04

Nou van mij mogen de straffen ook veel en veel zwaarder worden en de doodstraf voor de echte extreme dingen (dan moet wel 200 % zeker zijn dat het de dader is)