Mummie van Toetanchamon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Mummie van Toetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:17

Ik hoorde vanmorgen in de file op de radio dat de mummie van Toetanchamon voor het eerst publiekelijk te zien is, en dat hij met een foto in de krant stond. Dus ik op mijn werk meteen het internet opgedoken om te kijken. Toetanchamon heeft bij mij - zoals bij zoveel anderen - de interesse gewekt voor de Egyptische Oudheid. Dat verhaal van de gevonden schat was als een sprookje, en ik heb dan ook alles over hem verslonden wat er te lezen viel. En het trekt nog steeds. Een bezoekje aan Egypte en aan het Egyptische Museum in Cairo staat nog steeds heel hoop op mijn lijstje van dingen die ik nog wil doen. De tentoonstelling van de schatten van Toetanchamon in Duitsland in 1976 heb ik helaas niet kunnen zien, maar ik ben wel naar de tentoonstelling in Bonn geweest in 2005, met kunstschatten uit het graf (zonder gouden masker) en dat was in een woord: fantastisch.

Om vandaag dan de mummie zelf voor het eerst op die foto te kunnen zien ontroerde me, maar maakte me ook een beetje verdrietig. In de drang van het onderzoekenm, en door het toerisme, hebben we - met de beste bedoelingen - toch zoveel stuk gemaakt dat er van dat lichaam niets meer toonbaar is, behalve dan het hoofd en de voeten. Misschien had hij beter voor altijd in zijn sarcofaag in zijn graf kunnen blijven liggen....

Flew

Re: Mummie van Toetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:20

Ik ben nu wel heel benieuwd naar die foto.. Is hij via google te vinden?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:22

Gister was de mummie ook duidelijk in beeld op TV. Mij fascineerd het ook. Al zag het er akelig uit,...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:24

Laatst bijgewerkt door mrie op 05-11-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:25

Het was vanmorgen op tv inderdaad. Ik heb dat soort dingen altijd al erg interessant gevonden.
Vooral het verhaal dat er in het dal der Koningen nog steeds verschillende farao's/mummies begraven moeten liggen Lachen

Wat ik trouwens ook interessant vind, is dat je via googlemaps ook een zwarte piramide kunt vinden, en een rode, en nog een heel stel anderen. Ik wist niet dat er zoveel waren! Lachen

Maar om even op het verhaal van Toetanchamon terug te komen.. Erg zonde inderdaad dat er zoveel stuk wordt gemaakt. Ik vond zijn gezicht er trouwens nog goed uit zien!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:33

Er zijn heel veel piramides, ook in Zuid America

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:14

Die foto op de link is duidelijker dan die van de site van de telegraaf.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:48

Egypte is een schitterend land, en ook is het een droom van mij om Cairo te bezoeken. Wij zijn alleen een beetje huiverig, veilig is het daar nl. niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:51

Lijkt me supergaaf om daar naar toe te kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:12

Dat lijkt het mij ook, al heb ik er ook op dit moment een beetje een raar gevoel bij dat het er niet veilig is.

Ik kwam deze foto's van computerreconstructies van Toetanchamons gezicht tegen. Er waren drie onafhankelijke groepen mee bezig die op grond van eerdere roentgenfoto's van de schedel van de mummie geprobeerd hebben het gezicht te reconstrueren.

En dit was het resultaat:

http://www.spiegel.de/wissenschaft/mens ... 26,00.html

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:16

Ze hebben ook delen van de mumie van toet opgegemaakt om de kunstschatten eruit te halen vóór grafrovers dat konden doen...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:18

Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in het oude Egypte. Heb er ook al tig boeken over gelezen. Wat me wel opvalt is dat veel schrijvers elkaar tegen spreken en het klopt meestal niet met wat je bij Discovery ziet.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:30

Ik heb toevallig gisteren nog een docu gezien over Toetanchamon op Discovery. Vind het jammer dat er zo weinig over is van de Egyptische schatten, door plunderaars en toerisme.

Ik ben vorig jaar nog 'langs' Toetanchamon geweest. Toen lag hij nog in zijn tombe in het dal der koningen. Was wel heel bijzonder, want toevallig was ik toen helemaal alleen in zijn graf (de rest wilde niks extra's betalen voor zijn graf). Wel vreemd, het idee dat voor je de beroemde mummie Toetanchamon ligt. Vond het ook vreemd om te zien dat hij nu tentoongesteld wordt.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:51

ja er is de laatste tijd veel van op op national geographic

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:55

Vjestagirl schreef:
Ze hebben ook delen van de mumie van toet opgegemaakt om de kunstschatten eruit te halen vóór grafrovers dat konden doen...

Dat is al in tijden van Carter gebeurt hoor. En die waren idd niet altijd even voorzichtig.
Maar het feit blijft dat, omdat er veel mensen naar dat graf komen kijken, de temperatuur en de luchtvochtigheid veranderen en de mummie daar ook onder te lijden heeft.
En wat ik uit verschillende berichten heb gehoord zijn ze bij de mummificering niet echt zorgvuldig te werk gegaan. Hij is bijv. niet helemaal droog geweest voordat ze zijn gaan bandageren.

Dat verhalen van de ene schrijver na de andere schrijver veranderen, komt ook omdat de wetenschap steeds weer nieuwe dingen vindt. Eerst heette het dat Toet vermoord was door een klap op zijn schedel, later was dat toch niet waar en nu schijnt hij overleden te zijn aan een infectie ten gevolge van een gebroken been (opgelopen tijdens de val van een paard of rijtuig?). Bij ieder onderzoek dat ze uitvoeren vinden ze nieuwe dingen waardoor eerdere theorien weer overhoop worden gegooit. Dat heet wetenschap. En Discovery ventileerd ook maar een visie van die wetenschap (afhankelijk van het tijdstip van productie van de reportage).

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:58

bromfiets schreef:
Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in het oude Egypte. Heb er ook al tig boeken over gelezen. Wat me wel opvalt is dat veel schrijvers elkaar tegen spreken en het klopt meestal niet met wat je bij Discovery ziet.

ik ook idd..iets van de Egytische oudheid trekt mij enorm aan..
kan niet uitleggen wat, maar het heeft iets miterieus
inde jaren 80 met school toendertijd naar londen geweest.
bezoek gebracht aan the Britisch libery..waar toen een tentoonstelling gaande was..
geweldig mooie ervaing..nu ooit nog eens het land zelf bezoeken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:01

D_nies schreef:
Wel vreemd, het idee dat voor je de beroemde mummie Toetanchamon ligt. Vond het ook vreemd om te zien dat hij nu tentoongesteld wordt.

Wat ik begrepen heb is dat hij in zijn graf zal blijven, maar nu zichtbaar zijn in een glazen vitrine.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:10

Toet doet een wereld tour toch? New York, Londen is hij al geweest, maar naar Nederland zal hij wel niet komen. Zeer interessant Lachen

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:39

Cassidy schreef:
D_nies schreef:
Wel vreemd, het idee dat voor je de beroemde mummie Toetanchamon ligt. Vond het ook vreemd om te zien dat hij nu tentoongesteld wordt.

Wat ik begrepen heb is dat hij in zijn graf zal blijven, maar nu zichtbaar zijn in een glazen vitrine.

Oh dat wist ik niet...

Lijkt me wel raar om naar die mummie te kijken. Ga jij binnenkort nog naar Egypte, Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:55

Toet is in Bonn geweest, Duitsland in 2005. En heeft behalve New York en London ook Japan aangedaan. Dit om nieuwe middelen bij elkaar te sprokkelen om het Egyptisch Museum in Cairo uit te breiden. Heel veel artefacten liggen in de catacomben van het museum opgeslagen, dingen die het waard zijn om tentoongesteld te worden.

Hawass had na de laatst tour van Toet gezegd dat hij niet meer op tour zou gaan (omdat er sommige dingen toch beschadigd waren) maar om geld bij elkaar te sprokkelen voor de uitbreiding van het museum heeft hij toegegeven.
Het doodsmasker was er overigens niet bij, dat is een staatschat en mag het land niet meer uit.

Wat foto's van de tentoonstelling in 2005.

http://www.kah-bonn.de/index.htm?ausste ... /index.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:55

D_nies schreef:
Lijkt me wel raar om naar die mummie te kijken. Ga jij binnenkort nog naar Egypte, Cassidy?

Binnenkort niet, heb daar nog geen plannen (en de middelen) voor. Een nijlcruise lijkt me wel erg leuk....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:07

in Londen lag toen ook een mummie...schiet me alleen niet meet te binnen wie dat was..
zal morgen is ff het verslag opzoeken van die week.
daar heb ik het toen wel ingeschreven

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:22

Archeologie is de grootste vorm van destructie. Onder dit mom is heel veel vernietigd. En dan gaan we beginnen met reatauratie. Vaak wordt hiermee nog meer vernietigd en verlies je het oude oorsprongkelijke beeld steeds verder uit het oog. Gelukkig wordt dit problem in kunsthistorische wereld erkent en vaak worden kunstwerken nu ook niet meer 'hersteld' in oude glorie en krijgen beschadigingen ook een plekje. Vaak vertellen die immers ook iets over de geschiedenis van een kunstwerk.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:44

Altijd interessant dit soort dingen. Maar net wat er wordt gezegd. Als je alles wilt onderzoeken gaat er zoveel verloren. Daarom kun je soms dingen ook maar beter laten voor wat het is.

Toch wel erg interessant dit soort dingen en je wordt er wel nieuwsgierig van Ja

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:42

ooh ik vind het zo interresant dit, egypte staat ook echt op mijn verlanglijstje, net als australie ( maar dat heeft hier niks mee te maken) zoals hier boven al word gezegt. er gaan een hele boel dingen toch verloren.. zonde