Veel honing bevat kankerverwekkende stof (van JKK)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Veel honing bevat kankerverwekkende stof (van JKK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:11

DEN HAAG - De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft in veel soorten honing een kankerverwekkende stof vastgesteld. Het betreft pyrrolizidine alkaloïden (PA's), die afkomstig zijn van onder meer het plantengeslacht waartoe het jacobskruiskruid behoort.

In ruim een kwart van de monsters honing die de VWA analyseerde, zaten PA's. Langdurige en overmatige consumptie van het zoete product met hoge concentraties PA's kan schadelijk voor de gezondheid zijn.

Hoewel dat in Nederland vermoedelijk niet veel voorkomt, adviseert de VWA de ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de herkomst van de honingsoorten met veel PA's nader te onderzoeken.

Gevaren

De VWA is inmiddels met dat onderzoek begonnen. Pas als bekend is welke soorten honing hoge concentraties PA's bevatten en hoe die tot stand komen, kan het zinvol zijn consumenten op de gevaren te wijzen.

Giftig

PA's komen voor in 3 procent van de planten die in Nederland groeien. Het Jacobskruiskruid is een tweejarige plant met gele bloemen die voor mens en dier zeer giftig is. Het kruid verspreidt zich de laatste jaren zeer snel op vooral rijke zandgronden en lichte klei.

De provincies Groningen, Drenthe en Gelderland maakten vorig jaar met een groot aantal landbouworganisaties en natuurbeheerders afspraken over de biologische bestrijding van het Jacobskruiskruid.

bron: http://www.nu.nl/news/1301341/151/rss/V ... _stof.html
---------------------------------

Hierboven staat dus precies waar ik me al jaren over verbaas.... Zóóóóóó giftig voor dieren, maar wij drinken wél liters melk, eten kilo's kaas en hoeveel producten nog meer waar o.a melkproduceten inzitten. DE koe eet JKK en wat betekend dat voor ons?

DE overheid kan trots zijn op de geweldige bloemen die ze verspreid hebben ooit Sigaar
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 07-11-07 00:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link naar bericht toegevoegd

Cassidy

Re: Veel honing bevat kankerverwekkende stof (van JKK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:13

Het werd eens tijd dat ze er achter komen dat ook JKK voor de mens giftig kan zijn...
Misschien dat er nu echt op grote schaal ingegrepen gaat worden om dit k*tplantje een beetje onder controle te krijgen.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:19

In veel meer producten zitten kankerverwekkende stoffen. Maar het is sowieso slecht om veel van 1 ding te eten. Dus als je elke dag 25 boterhammen met honing eet, is dit misschien schadelijk voor je gezondheid...... Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:20

Het wordt tijd dat die plant eens volledig uit het straatbeeld verdwijnt, alleen maar ellende, er zijn zat onschuldige planten die verdwijnen, maakt niemand zich druk om, de JKK heeft steeds maar weer aktiegroepen die vinden dat de plant moet blijven vanwege die vlinder, die vind wel weer een andere bloem, de natuur past zich voortdurend aan.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:21

Overal zitten volgens mij kankerverwekkende stoffen in tegenwoordig. Dan weer dit, dan weer dat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:46

Er zitten overal kankerverwekkende stoffen in, tsja... misschien wel.

Maar ik vind het wel typisch... het plantje is ooit verspreid door de overheid en eerst bleek het voor dieren al niet goed te zijn, nu ook voor mensen niet en bevat het zelfs kankerverwekkende stoffen.
Die bende moet idd eens helemaal uitgeroeid worden, komt niets dan ellende van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:09

Hoezo zijn die plantjes verspreid door de overheid?????

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:13

Smartiej schreef:
In veel meer producten zitten kankerverwekkende stoffen. Maar het is sowieso slecht om veel van 1 ding te eten. Dus als je elke dag 25 boterhammen met honing eet, is dit misschien schadelijk voor je gezondheid...... Vork

Volgens mij is 't al sleht voor je om 25 boterhammen te eten Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:09

Chiqa schreef:
Hoezo zijn die plantjes verspreid door de overheid?????

Zoals ik heb begrepen heeft de overheid het gebruikt in een bermmengsel, omdat het zo'n leuke kleur gaf aan de bermen en om één of ander vlindertje/rupsje een behagelijk leventje te geven.

Arm vlindertje... maar ik zeg... uitroeien die hele hap.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:29

Citaat:
Jacobskruid

Het gaat om pyrrolizidine alkaloïden (PA's), die onder meer in Jacobskruiskruid zitten.
De PA's zaten in meer dan een kwart van de monsters honing die de VWA bekeek. Langdurige en overmatige consumptie van honing met hoge concentraties PA's kan schadelijk voor de gezondheid zijn.
Opmars

De VWA onderzoekt nu de herkomst van de honingsoorten met veel PA's.
Het giftige Jacobskruiskruid komt in Nederland niet veel voor, maar is wel aan een snelle opmars bezig. Pas als bekend is welke soorten honing hoge concentraties PA's bevatten en hoe die tot stand komen, wordt het zinvol om gerichte waarschuwingen te geven.

Bron: RTL.nl

Zijn ze daar doof en blind? " Het giftige Jacobskruiskruid komt in Nederland niet veel voor"

Het staat overal er vol mee Scheve mond

Word tijd dat ze eens daar wakker worden bij de RTL.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:32

Citaat:
Een volwassen plant produceert 75.000 - 200.000 zaadjes. De plant komt thans in alle streken van Nederland voor. De plant verspreidt zich extra snel doordat hij wordt/werd uitgezaaid, met name door waterschappen en beheerders van bermen, natuur en wegen

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:32

blauw00gje schreef:
Overal zitten volgens mij kankerverwekkende stoffen in tegenwoordig. Dan weer dit, dan weer dat.

Idd,, alles is kankerverwekkend..

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:36

Ja is een vervelend rot plantje... Bij ons in de wei kwamen er JKK plantjes omdat de buren weigerden dit plantje weg te halen bij hun want het stond er bij de buren vol mee...

Een van de paarden had zelfs een lichte vergiftiging opgelopen gelukkig goed gekomen, maar hoop werk aan gehad om die rotplanten uit de wei te krijgen en te houden..

Maar aan de andere kant, tegenwoordig is alles kankerverwekkend, laatst kinderspeelgoed uit China, plasticje van een dop van een cola fles, rietje... ach noem maar op..
Je hoort de laatste tijd ook zo gigantisch veel sterf en ziekte gevallen als gevolg van kanker...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:48

Idd een rotplantje!

Maar er zijn zoveel dingen die kankerverwekkend zijn, dat ik van dit ook niet meer gek op kijk.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:59

Wat is tegenwoordig niet meer kankerverwekkend..?? Melk, vlees, groente, light-producten etc.. MI is het zo dat als je maar niet met overdaad bepaalde producten gebruikt, het allemaal best mee valt.
Waar ik niemand over hoor is de luchtkwaliteit/uitlaatgassen. Volgens mij is dit een veel grotere bron van ziektes. maar ja hier verdient het rijk grof geld mee (belastingen en heffingen) dus daar hoor je ze bijna niet over..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:02

Ergens ben ik wel blij dat ook de onwetende consument nu toch ook last van JKK krijgt. Gevaar voor volksgezondheid van mensen weegt nu eenmaal zwaarder dan voor dieren. Misschien dat dit nu eindelijk tot gevolg heeft dat overheden ook actief gaan meewerken aan het bestrijden want nu is het als particulier dweilen met de kraan open.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:04

Wanneer er in JKK werkelijk kankerverwekkende stoffen zitten, kan ik me ook heel goed voorstellen dat dat óók in: groente, vlees met en eieren zit....Tenslotte komt het allemaal van dieren of van het land.

Ik vind er niets verkeerds aan dat nu ook eens in de media komt dat dít rotplantje óók voor mensen schadelijk kan zijn, misschien gebeurd en dán wel iets....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:05

Hopelijk wordt men nu eens wakker in Nederland Pling en is dit de druppel dat dat JKK nu eens op grote schaal aangepakt wordt. En zo niet, dan moeten ze die bioloog die het plantje in ons land weer geintroduceert heeft maar een paar pallets vol honing sturen als "dank" voor zijn bijdrage aan de nederlandse flora Extreme duivel !