Wespennest zo groot als skippybal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wespennest zo groot als skippybal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:57

Citaat:
Veel mensen hebben helemaal niets met wespen. Al helemaal niet als ze dichtbij je komen, rondom je hoofd zoemen of in je glas cola duiken. Laat staan als je een wespennest zo groot als een voetbal in je tuin of huis hebt. Een gezin uit Borculo had deze week ontdekt dat ze wel een erg bijzonder exemplaar in huis hadden. Een wespennest op zolder, met een omtrek van bijna een meter, zo groot als een skippybal.

Johan Dijkerman, dierplaagbestrijder van beroep, uit Laren (Gelderland) spreekt van een abnormaal verschijnsel. "In de twintig jaar dat ik dit werk doe, heb ik één keer eerder zo'n enorm nest gezien", vervolgt hij. Volgens Dijkerman zouden er mogelijk 30.000 tot 40.000 wespen in hebben gewoond.

Tot voor kort hadden de bewoners niets gemerkt van het enorme nest. Maar toen er enkele wespen op de slaapkamers verschenen gingen ze op onderzoek uit. Toen vonden ze het enorme nest en werd Dijkerman ingeschakeld.

De wespen zijn inmiddels verdelgd en het nest hangt nog altijd op zolder. De bestrijder heeft de Universiteit van Wageningen benaderd en hoopt dat wetenschappers het enorme nest willen bestuderen.

In het begin van dit jaar werd al bekend dat we waarschijnlijk meer overlast zouden krijgen van de beestjes. Begin oktober werden mensen in Belgrado aangevallen door een horde woeste wespen.

www.volkskrant.nl

Afbeelding

Bloos! Je zal het maar op zolder hebben of waar dan ook dichtbij huis Nagelbijten / Gniffelen
Ik ben nog nooit gestoken, maar ik zit er ook niet op te wachten Nagelbijten / Gniffelen

blauw00gje

Re: Wespennest zo groot als skippybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:05

Wooow dat zjin er wel heel veel! Ik vind 1 wesp al niet leuk Nagelbijten / Gniffelen
Ben ook nog nooit gestoken maar hoop ook nooit gestoken te worden Tong uitsteken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:08

Gadverdamme, ik heb even gegoogled om te zien hoe zo'n nest eruit ziet. Bah wij hebben dus ook een kleine op stal. Komen daar nu volgend jaar weer terug wespen in?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:45

Yek, wat een enorm nest! Ik moet er niet aan denken om dat in huis tegen te komen. Scheve mond

Vorig jaar zat er bij ons in de mesthoop een wespennest ter grootte van een kleine voetbal en daar hadden we al enorm veel overlast van. Mijn man prikte er per ongeluk in met de riek, en moest maken dat hij naar binnen kwam. Zodra hij in de buurt kwam, werd hij keer op keer aangevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:47

Ik had zo een nest laten verdelgen.

Maar nou zag ik gisteren een stukje programma over honing, off topic, weet ik, maar als er geen bijen meer zijn, dan leeft het menselijke ras nog 5 jaar. Ook eng idee. Terwijl ik altijd zo weinig bijen in de tuin zie, maar altijd veel wespen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:50

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:51

Wij hadden een stacaravan vlakbij bergen op zoom en daar kwamen we elke zomer. Ik kan me nog wel herinneren dat toen we daar een zomer aankwamen en mijn vader de tuindeur open deed, er zon ding naar beneden viel en we allemaal als achterlijken terug in de auto sprongen Tong uitsteken je hoorde die wespen gewoon tegen de raampjes van de auto tikken. We zijn toen weggereden en de campingbaas gaan waarschuwen. ongediertebestrijding heeft ze toen doodgemaakt..

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:55

ik zag het net op het nieuws bah lijkt me helemaal niks

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:42

Jezus, dat is groot. Daar zul je dan wel last van hebben ja.

Wij hadden een kleintje in de tuin, die hebben we laten zitten want daar hadden we geen last van en is dan toch zielig om die dieren te doden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:19

wij hebben ook een flink nest op zolder gehad, mán wat een ellende..
die beesten zaten ook steeds in alle slaapkamers, hartstikke agressief omdat ze een dosis gif gehad hadden, en m'n zus hadden ze steeds te pakken Nagelbijten / Gniffelen ... godzijdank zijn we we nu vanaf!
maar jemig ter grootte van een skippybal, brrr

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:24

Brrr, krijg kippenvel als ik dat wespennest zie! Het zou maar in je tuin zijn!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:29

iehhh gatver,lijkt me echt erg als dat in je buurt zit.
ik ga al over de rooie van 1 wesp,laat staan een heel mega groot nest

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:36

Wij hebben een aantal jaar geleden een nest van (net opgemeten) 30 cm bij 30 cm uit onze uilenkast gehaald. Dit is ongeveer de helft van dit nest maar nogsteeds heel groot.
In de winter was het hele volk vertrokken en toen hebben we beide nesten weggehaald (we hadden er ook nog ééntje boven de voordeur). Er zaten hoornaars in, dat zijn die hele grote wespen maar die waren echt niet aggresief en daarnaast vangen ze een pond insecten per dag per volk dus we hebben dat jaar ook niet zo veel last gehad van muggen.

Het is best interessant om te zien hoe zo'n nest gemaakt is. Het is een soort flatgebouw met liftschacht en al. Ze gaan dus via verschillende ingangen naar verschillende "verdiepingen". Bij ons kun je het nest van twee kanten zien. Van de buitenkant ziet het er net zo uit als het nest in het filmpje. Maar aan de andere kant, die in eerste instantie tegen de muur zat, kun je alle verdiepingen zien.
We hebben het ooit aangeboden aan het natuurcentrum hier maar die hoefte het niet Clown .