Olympische spelen Beijing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen

Olympische spelen Beijing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:27

Hallo medebokkers!!

De olympische spelen komen er weer aan. Ze worden in 2008 gehouden in Beijing (China). Echter zijn er zoveel dingen die niet op orde zijn in China. Bijvoorbeeld : veel kinderarbeid ( juist voor de olympische spelen), mensenrechten die worden geschonden, veel babymoord enz enz. Vinden jullie het nou een goed idee als we hier een groot internationaal sportevenement houden? En dus onze ogen sluiten voor alles wat daar niet klopt? of moeten we sporters ervan weerhouden om eraan mee te doen? Dit als een soort protest?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? Zelf weet ik niet zo goed wat ik ervan vind allemaal, dus vraag ik ook om jullie mening!!

Barst los Lachen

Hilde_q

Re: Olympische spelen Beijing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:29

Het is een mooi land met zijn nadelen, nadelen die er net zo goed in NEderland, Sydney etc. zijn Lachen

En ik denk dat de sporters en de mensen daarom heen geen rekening houden met die dingen Knipoog Ikzelf vind het erg dat die dingen daar gebeuren en ik ben niet de enige denk ik Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:30

Ze willen olympische spelen saboteren voor tibet kwestie, maar waarom zou het gebeuren, al jaren worden daar mensen gewoon voor geen reden neergeschoten, dorpen uitgemoord. Nooit hebben ze er om gegeven waarom nu

maar goed zoals er al gezegd word, mensen vinde het toch niet erg, zolang je het maar niet tezien krijgt, om droevig van te worden Verdrietig

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:31

We kunnen alleen hopen dat de problematieken net door de spelen meer aandacht krijgen en dat er op die manier misschien verbetering kan komen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:32

Tieneke ik ben helemaal met je eens !! Lachen

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:32

katiavl schreef:
Ze willen olympische spelen saboteren voor tibet kwestie, maar waarom zou het gebeuren, al jaren worden daar mensen gewoon voor geen reden neergeschoten, dorpen uitgemoord. Nooit hebben ze er om gegeven waarom nu

Misschien omdat juist nu er een enorm evenement op ze staat te wachten met enorm veel invloedrijke mensen die er komen? Ik denk dat het juist wel goed is dat het onder de aandacht wordt gebracht.. Juist omdat er dan mensen wél om gaan geven.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:33

Tieneke schreef:
We kunnen alleen hopen dat de problematieken net door de spelen meer aandacht krijgen en dat er op die manier misschien verbetering kan komen.

Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook!! Kwam misschien niet zo duidelijk over in mijn vorige post.

Maar zouden we hierom "onze" sporters moeten vragen om hier niet naartoe te gaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:34

is het meer onder aandacht gekomen, dat heb ik gemist Lachen ts heeft het over kinderarbeid niet tibet

mensen in tibet kunnen niet eens zeggen wat er gebeurd alle communicatie is verbroken, en vredige protesten die juist geweest zijn leeft de helft niet meer

heeft niet eens nieuws gehaald, en zal ook niet tijdens de olympische spelen maar goed normaal is ook dat china zegt dat dl niet naar belgie en nederland mag komen en dat we luisteren
Laatst bijgewerkt door lesilla op 30-10-07 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:37

Het doet me denken aan 1 ex-miss België die niet naar Miss world in Nigeria wou gaan, omdat daar Amina Lawal door overspel gestenigd werd. Dit is een beetje vergelijkbaar.

Ik vind niet dat we het de sporters mogen vragen. Zij hebben China niet gekozen, maar de spelen zijn wel enorm belangrijk (zo niet het belangrijkste) in de carrière van een sportman of sportvrouw.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:38

Kweet niet, je helpt china daardoor ik zou het niet kunnen, mijn hartje zou teveel wenen omdat ik weet wat ze gedaan hebben, en nog doen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:40

Maar wat niet getoond wordt, weet ook niemand. Als er beelden de wereld ingezonden worden van de toestanden daar, komt het sowieso ter sprake. Een garantie dat er iets gaat veranderen, is het niet, maar het is het proberen waard.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:42

Ja dat is ook een beetje het probleem, als je er naartoe gaat. Ik bedoel je weet dat er zulke dingen gebeuren.. dat er zoooveel werk wordt verricht voor de spelen (door kinderen) zodat jij even je sport kan beoefenen.. Is dat niet een beetje tegenstrijdig dan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:44

Is ook zo een maand geleden, hadden ze internet verbinding en dan is het even op het nieuws geweest dat er weer zoveel monikken waren doodgeschoten, heeft één dag geweest. Tweede dag is op nieuws geweest dat de chinese regering alle communicatie heeft afgesloten en dan is er niks meer geweest Lachen

Wat wel is geweest en waar veel schande is overgesproken die soldaat die gegijzeld was in het klooster, dat kon toch niet monikken die gijzelen Clown

Inderdaad, je zou live beelden al bijna moeten hebben van de massamoorden om mensen wakker te krijgen, maar waarom word dit niet aangepakt als genocide

Maar ik snap ook mensen die wel naartoe gaan, iedereen maakt eigen keuzes niets mis mee

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:00

Grappig hé, eerst wordt er amper bij stil gestaan. En nu zij de spelen organiseren valt iedereen er overheen.. Jammer dat er eerst zoiets groots bij moet komen kijken voordat mensen er over na gaan denken.

Of daarom de spelen daar niet georganiseerd moeten worden? Ik vind van niet. Al die dingen zijn natuurlijk verschrikkelijk, maar heeft het zin om daarom de spelen te verplaatsen naar een westers land? Deze hebben ook zo hun eigen dingen, al staan die wat minder in de kijker..

Door de spelen wordt ook veel werkgelegenheid gecreëerd. Ook al wordt hier misschien gebruik van kinderarbeid gemaakt. Het zijn nog steeds wij die de kinderarbeid etc. in stand houden.. Ook zonder de spelen zal dit niet opgelost zijn. Misschien hoeven we er dan niet meer bij stil te staan? Komt het wat minder dichtbij..

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:34

Maar denk je niet dat dit dan een enorme 'schop onder de kont" is voor de mensen die het land regeren? Dat zij hierdoor beseffen dat ze echt beter/harder moeten optreden hiertegen?
Of denk je dat dat helemaal geen zin heeft..?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:40

bwa, die hebben alle landen in controle. Dat zie je bv bij d lama, china zegt tegen belgie laat die niet binnen, belgie volgt op knietjes. China zegt tegen australie laat die niet binnen, australie zegt è!ç§è!ç§ china en daar mag dl nog komen. China is gewoon een wereldmacht met al veel landen in zijn handjes. Schop zal niet lukken, als degene die hem krijgt de baas is

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:46

Nee, hoogstens dat het even tijdelijk wordt ''weggepoetst''.. Hierbij denk ik aan het bezoek van een of andere hoge piet aan een arm land. Deze moest langs een sloppenwijk, hier hebben ze toen een heel groot doek voor gehangen.. Wat niet weet wat niet deert. Maar dit zijn dingen die algemeen bekend zijn en toch nog steeds in bepaalde mate genegeert worden.

Armoede, kinderarbeid, oorlog en andere erge dingen zullen altijd blijven bestaan. Hopelijk zal het ooit eens tot een minimum worden terug gedrongen.

Het principe van een ''schop onder de kont'' geloof ik niet in. Er is met China al zoveel afgesproken over de kinderarbeid inclusief een negeercampagne, hulp, controle en zoveel meer. En nog steeds bestaat er kinderarbeid.. En wordt hier gebruik van gemaakt, ook door westerse (vooral door westerse) bedrijven.
Het is vooral ook een kwestie van geld en macht.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:48

en dus gewoon de olympische spelen door laten gaan en er verder geen aandacht aan besteden?

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:55

Nee, dat zeg ik niet. Maar waarom nu in een keer zo'n hoop heisa er over? Dit probleem bestaat al zo ontzettend lang. Zolang er mensen zijn worden er kinderen uitgebuit. Jammer genoeg.. Ik denk dat er aandacht aanbesteden en de OS niet door laten gaan wel twee verschillende dingen zijn. Ik ben van mening dat die aandacht altijd er moet zijn voor de kinderen in deze situatie en niet nu in een keer een opleving moet hebben. In dit land is het normaal dat je als kind werkt.

Ik ben eerder van mening dat je die kinderen ten alle tijden moet bijstaan. Dus meer geld beschikbaar stellen voor projecten e.d. Dan om te kijken hoe groot zo'n stadion wel niet kan.

Er is met de OS zo ontzettend veel geld beschikbaar. Dat is bijna niet meer normaal en is over de top. Als ze nu eens de helft daarvan reserveerde voor doeleinden als kinderarbeid en armoede. En dan niet alleen omdat het nu toevallig in China wordt gehouden.

Kinderarbeid strekt zich verder dan China.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:03

Vroeg of laat, het is toch juist goed dát het onder de aandacht wordt gebracht?

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:58

Jawel, maar moet dat dan persé in verband gebracht worden met de OS?