Hoe kritisch zijn jullie (ivm krant)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Hoe kritisch zijn jullie (ivm krant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:58

Ik weet niet zeker of het hier hoort, anders TeM je maar...

Ik vroeg me af hoe kritisch jullie zijn in het lezen van de krant.
Als ik de krant lees, nam ik het meestal aan als 'waar' en 'feit'
Maar nu we zelf in de krant stonden, merkte ik dat er eigenlijk veel (details) werden
omgevormd of veranderd...

Het gaat om dit artikel:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=2930

Ik speelde een van de slachtoffers, en heb minstens 15 minuten lang 'bewusteloos' in een hoekje gelegen, daarna heb ik nog een tiental minuten op een trap gelegen en is de brandweer met me over een jongen met een 'rugletsel' gevallen...
Het was dus niet allemaal op 3 minuten gebeurd hoor!!
Ok dit is nu niet zo'n ramp, het is een detail enz, maar als het nu over serieuzere zaken gaat, bekijken jullie de krant dan kritisch?

sandra1986

Re: Hoe kritisch zijn jullie (ivm krant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:08

ik geloof niks zomaar.
nosnieuws, shownieuws, de krant, echt niet.

alles word omgedraaid en zo neer gezet als `hun` dat willen.
beelden uit afrika? ik geloof de ondertiteling niet.
het is echt niet allemaal klakkeloos waar.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:14

En ga je dan soms na hoe het wél echt was of niet?

Op internet geloofde ik niet alles, maar van de krant nam ik het meeste wel aan zoals het er stond, natuurlijk met de gedachte dat er dingen niet gezegd werden enzo, maar om nu echt te 'liegen'...
Daar verschoot ik eigenlijk wel van. Bloos

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:18

dat kun je bijna niet nagaan. ik kijk en lees het gewoon niet.
verder kijk ik weleens jazeera

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:49

Jazeera? Je denkt dat ze daar wel alleen de waarheid spreken en niet vevormen? Nors opkijken

Ik geloof niet alles klakkeloos uit de krant, maar ik ga er wel van uit dat er een kern van waarheid achter zit. Een goede journalist heeft bronnen en probeert zo objectief mogelijk te schrijven (tenzij het een opinie stuk is natuurlijk). Maar objectiviteit bestaat natuurlijk niet echt. Ten eerste moeten ze al een selectie van het nieuws maken, dan daar weer een selectie uit wat ze laten zien. Daardoor kan een zeer vertekend beeld ontstaan, ondanks dat mss wel alles waar is wat ze zeggen. En er wordt veel overdreven, want het moet interessant zijn om te lezen.

Je kan ook een behoorlijk verschil maken tussen de verschillende kranten. Bij de Telegraaf ben ik altijd sceptisch, de Volkskrant bijv. vetrouw ik sneller.

Edit:

De journalist dekt zich in bij het stuk dat je laat zien. Dat van die 3 minuten is namelijk een quote. Maar de journalist had ook nog bij andere kunnen nagaan hoe het zat, want dit geeft dus een zeer vertekend beeld. Het staat er nu zo, alsof het de waarheid is.

sandra1986 schreef:
ik geloof niks zomaar.
nosnieuws, shownieuws, de krant, echt niet.

alles word omgedraaid en zo neer gezet als `hun` dat willen.
beelden uit afrika? ik geloof de ondertiteling niet.
het is echt niet allemaal klakkeloos waar.

'Hun'?

Maar om de ondertitels niet te geloven is wel extreem. Er zijn vast mensen die kijken die wel de taal kennen, ik denk dat het sowieso uitkomt als de ondertitels echt totaal niet kloppen en gelogen zijn.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:24

De grootste manipulanten in ons leven zijn de media.

Sommigen meer dan anderen, maar voor mij spant de Telegraaf de kroon. Elke persoon die mij een (al dan niet gratis) exemplaar probeert aan te smeren, die zal ook weten waarom ik hem weiger.

Het gaat alleen maar over verkoopcijfers en ze gaan desnoods over lijken, maken mensen gewoon kapot en het interesseert ze geen lor, als ze maar geld verdienen. Ik begrijp dan ook echt niet dat deze krant nog bestaat.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:27

hun bedoel ik de mensen die alles hier in dit land zeggen te regelen
ik ben hier heel radicaal in hoor.
een voorbeeld ik geloof niet in de hoeveelheid van de aangegeven terorisme en klimaatverandering ook zoon ding. er zijn ook dvd`s in omloop die de andere kant laten zien (gewoon docu hoor)
werk bij videoland

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:29

Soms zet ik wel mijn vraagtekens bij dingen, maar ik ga niet bij alles wat ik op het nieuws hoor bedenken of het misschien anders zou zijn. Ik weet niet beter dus geloof wat zij mij vertellen, behalve als zaken niet kloppen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:30

Lees maar eens een boek van Joris Luijendijk. Dan kom je echt bedrogen uit..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:31

Euhmm ik bedoel hiermee te zeggen dat hij juist over het verdraaien schrijft.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:32

wie is dat dan?
en is daar geen dvd van? (hihi)

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:36

Nou Shownieuws neeem ik al helemaaaal niet serieus dat is gewoon de Story en Party (roddelblad) op tv. Met die Patty wrat die altijd alles en iedereen afzeikt maar de enieg die ze voor l u l zet is zichzelf en Kwalbert Verlinde.. Pfff wat word daar een hoop dom in de rondte geluld zeg... Maar goed wel leuk om af en toe te kijken...

Het gewone nieuws van 8 uur op NL 1 bijvoorbeeld neem ik wel redelijk serieus maar kijk er ook niet echt meer na omdat inmiddels bijna vaste items Irak,Afghanistan, het leger, Al quada etc. en voetbal zijn... Elke keer weer hetzelfde, 2 doden in Irak... hey kom op! Dr vallen daar zoveeeeel doden dus daar geloof ik ook weinig van.

En ach ik lees dan de Spits en de Metro zijn wel leuke krantjes om te lezen...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:38

mijn vorige mentor stond in de krant en stond dat er een "knokpartij" was geweest, bleek dat hij iemand alleen op de grond gelegt had + hek achter zich dicht en opslot gedaan.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:47

sensatie he.
dat willen de mensen lezen.
dus dat schrijven ze op.
zeg ook niet dat alles niet waar is.
maar ik lees het liever niet.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:52

http://www.jorisluyendijk.nl/
zijn eigen website, maar misschien kan je zelf ook wel verder googelen. Het is een journalist/verslaggever/presentator.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:05

ziet er interessant uit.
misschien bestel ik vanavond wel een boek. maar ik kijk liever de docu`s erover nu heb ik nog geen beelden

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:08

sandra1986 schreef:
hun bedoel ik de mensen die alles hier in dit land zeggen te regelen
ik ben hier heel radicaal in hoor.
een voorbeeld ik geloof niet in de hoeveelheid van de aangegeven terorisme en klimaatverandering ook zoon ding. er zijn ook dvd`s in omloop die de andere kant laten zien (gewoon docu hoor)
werk bij videoland

Ah, het is 'zij' en niet 'hun', maar ik dacht mss volg ik ik iets niet, had het een rede, maakte je expres die fout en vandaar dat je het tussen aanhalingstekens had gezet. Maar er zat dus niets speciaals achter Tong uitsteken

Maar bedoel je nou de overheid/regering? Want in principe hebben we hier een vrije journalistiek. Media manipuleren natuurlijk zelf wel heel veel, maar als het goed is heeft de overheid daar geen controle over, iig niet volledig.

Maar jij gaat wel ver idd. Journalisten die werken ook vanuit liefde van het beroep heh, het zijn niet allemaal marketeers.
Maar als je het allemaal liever niet kijkt, waar haal jij je kennis over de wereld en wat er speelt in NL dan vandaan?

Over terrorisme en klimaatverandering. Je kunt het ook weer niet zwart wit zien. Er zijn verschillende cijfers, onderzoeken, interpretaties, invalshoeken en meningen. Objectiviteit is heel moeilijk en bestaat eigelijk niet bij zulke gecompliceerde onderwerpen. Dingen als klimaatverandering zijn ook zo gecompliceerd er is geen een duidend cijfer van zo zit het. Wetenschappers hebben verschillende meningen erover. Als journalist moet je dan ook keuzes maken, welke deskundige geloof je en welke invalshoek heb je. Het is niet zwart wit, waar of niet waar. Het is gecompliceerd en mensen kunnen hun eigen interpretaties hebben van hoe de vork in de steel zit.

Cijfers zijn ook dingen die op hele verschillende geinterpreteerd kunnen worden en heel mooi door de media gemanipuleerd kunnen worden. Vaak wordt de exacte onderzoeksvraag er niet bij verteld en dan wekt het dus de indruk dat de bepaalde cijfers over iets heel anders gaan dan ze gaan. In feite wordt er dan niet gelogen, maar aan te kort aan informatie kan je de cijfers nooit op een juiste manier interpreteren.

SONY schreef:
Nou Shownieuws neeem ik al helemaaaal niet serieus dat is gewoon de Story en Party (roddelblad) op tv. Met die Patty wrat die altijd alles en iedereen afzeikt maar de enieg die ze voor l u l zet is zichzelf en Kwalbert Verlinde.. Pfff wat word daar een hoop dom in de rondte geluld zeg... Maar goed wel leuk om af en toe te kijken...

Het gewone nieuws van 8 uur op NL 1 bijvoorbeeld neem ik wel redelijk serieus maar kijk er ook niet echt meer na omdat inmiddels bijna vaste items Irak,Afghanistan, het leger, Al quada etc. en voetbal zijn... Elke keer weer hetzelfde, 2 doden in Irak... hey kom op! Dr vallen daar zoveeeeel doden dus daar geloof ik ook weinig van.

En ach ik lees dan de Spits en de Metro zijn wel leuke krantjes om te lezen...

Spits en Metro zijn gratis kranten die helemaal moeten leven van commercie, dat vertrouw ik juist niet zo snel. Bovendien vind ik het geen fijne kranten, te weinig info, te korte stukken naar mijn mening. Maar dat is wel juist de formule van die kranten en dat maakt ze bij veel andere mensen juist wel populair.

Meningen verschillen, de een leest graag sensatie en dus de Telegraaf, de ander juist liever een serieuzere krant als de Volkskrant.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:54

Knoffer schreef:
[Spits en Metro zijn gratis kranten die helemaal moeten leven van commercie, dat vertrouw ik juist niet zo snel. Bovendien vind ik het geen fijne kranten, te weinig info, te korte stukken naar mijn mening. Maar dat is wel juist de formule van die kranten en dat maakt ze bij veel andere mensen juist wel populair.

Meningen verschillen, de een leest graag sensatie en dus de Telegraaf, de ander juist liever een serieuzere krant als de Volkskrant.

Of de Spits, of de Metro is van de Telegraaf. Net zo bagger dus.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:23

Volgens mij is dat de Metro.
Er werken natuurlijk wel andere journalisten en de formule van de krant is anders. Maar het is wel dat straatje ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:40

krantenartikelen blijven mensen werk, dus gekleurd door ervaring en interpetatie . en perceptie
dus helaas niet altijd even correct als het zou moetenm

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:15

Precies en daarnaast heb je nog commercie.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:56

In de krant staat ongeveer wat er gebeurd, met een sneeuwbal zout nemen zeg maar.

Zelfs foto's van Reuters (leveren info aan CNN) worden bewerkt.

http://www.indymedia.be/nl/node/3445