Waarschuwing: Wilde zwijnen langs de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Waarschuwing: Wilde zwijnen langs de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 15:24

Citaat:
Waarschuwing voor zwijnen langs snelweg
Uitgegeven: 23 oktober 2007 10:06
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2007 13:52

ARNHEM - Rijkswaterstaat waarschuwt automobilisten dinsdag voor zwijnen op en bij de snelwegen op de Veluwe. Afgelopen weekeinde liepen zwijnen tot zes keer toe over de snelweg.

Ongelukken deden zich niet voor, maar de situatie is wel zorgelijk, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat Oost Nederland.

Vooral bij op- en afritten zijn de zwijnen regelmatig te vinden, met name in de avond en nacht. De dieren ploegen de berm kapot en richten flinke schade aan. Ze steken ook gewoon de rijbaan over, aldus de woordvoerder. Rijkswaterstaat controleert deze week elke ochtend op mogelijke nieuwe schade door zwijnen.

Snelwegen

De beesten komen alleen of in groepen. Twee weken geleden botste een automobilist bij Heerde op een groep van zes wilde zwijnen. Rijkswaterstaat zette eerder al lichtkranten in om bestuurders te waarschuwen. "Dat werkt alleen lokaal. Het probleem bestaat nu op alle snelwegen op de Veluwe."

Rijkswaterstaat raadt automobilisten aan voorzichtig te zijn. "Matig de snelheid in het donker. Trap niet bovenop de rem als er een zwijn oversteekt, want daaardoor ontstaan juist de ongelukken. Probeer het zwijn te ontwijken", aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Volledige bericht: http://www.nu.nl/news/1284251/10/rss/Wa ... elweg.html
Bron: http://www.nu.nl

maartje_h

Re: Waarschuwing: Wilde zwijnen langs de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:29

Zo dan schrikje wel als er ineens zo`n zwijn voorje auto oversteekt!
Helemaal als het een groep is......

En die kunnen bij eenbotsing aardig wat schade aanrichten aan je auto!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:52

Zo dan schrik je wel zeg!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:13

ja daar ben ik nu dus elke avond bank voor. Bij ons in nunspeet in het bos stikt het van de zwijnen en daar rij ik dus elke avond langs in het donker. (de a 28) ik vind het dood eng. Je zal er 1 voor je auto krijgen dan moet je nog maar afwachten of je het overleeft. als zon joekel door je voorruit naar binnen komt, levensgevaarlijk!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:15

Kan me voorstellen dat je 'm knijpt, Breitling! Goed opletten!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:15

maar zeg zeggen dat je niet mag remmen maar moet ontwijken... is dat neit minstens net zo gevaarlijk? Nagelbijten / Gniffelen bovendien zou je alelen naar de vluchtstrook kunnen ontwijken... als je ineens radicaal het stuur omgooit lijkt me dat ook niet echt een veilige zaak eerlijk gezegd Scheve mond

Maar erg gevaarlijke situatie, kunnen ze er niets aan doen dat die zwijnen daar neit kunnen komen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:19

er zijn al wat hekken geplaatst maar dat is geloof ik alleen aan de andere kant. op de a 28 tussen t harde en nunspeet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:48

Woon in Putten werkte in Vierhouten.

Allemensen, wat een zwijnen!
Dor het bos naar werk en serieus, soms kwam ik er tig tegen!
Collega is over de kop geslagen over zo'n beest en was half jaar uit de running. Ze zijn lomp en log en vernielen de hele boel.
Ze komen steeds dichter bij de huizen ivm voedselgebrek en ruineren echt alles.
Lijkt wel alsof het een plaag wordt...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:54

Daarom wil men ze ook gewoon afschieten. Er zijn er veel teveel en ze hebben geen natuurlijke vijanden hier in Nederland.

Ik vind dat een goed plan om zo een populatie gezond in stand te houden. Maar goed....allerlei dierenvrienden zijn het er natuurlijk niet mee eens maar dat hou je toch.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:56

Wij hebben het een keer in het buitenland gehad het was avond en pikkedonker .
In Ene steekt er een verschrikkelijk groot Zwijn over me vader ontwijkt alleen hierdoor had hij wel het jong te pakken Ach gut
Wij meteen stoppen het dier spartelde nog wat en daarna was het meteen dood.
(achteraf waren we hier heel blij mee want al had het nog geluid gemaakt had de moeder terug gekomen en dan hadden we echt een probleem.)

Gelukkig voor ons ook dat we (al moesten we wat raken) het jong te pakken hebben gehad .
Die moeder had namelijk dwars door het raam gegaan die zijn zo Groot!!! Verdrietig
Het jong is beschadigd door de onder kant van de auto en door de banden
ook een geluk voor ons anders hadden we flinke schade

we waren er kapot van !! Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:03

ElCamino schreef:
Daarom wil men ze ook gewoon afschieten. Er zijn er veel teveel en ze hebben geen natuurlijke vijanden hier in Nederland.

Ik vind dat een goed plan om zo een populatie gezond in stand te houden. Maar goed....allerlei dierenvrienden zijn het er natuurlijk niet mee eens maar dat hou je toch.

Weet je wat zo bizar is?..

De belangerijkste dame van De partij voor de dieren zei van de week in het nieuws: "We zijn tegen het afschieten, de zwakkeren sterven en creperen vanzelf door het voedseltekort."
Ze is tegen het afschieten!

Vond dat echt raar. Ik maakte vergelijkingen met de Konikpaarden in de polder, waar een paar jaar geeden een hoop paarden stierven door voedseltekort; afschieten mocht niet, bijvoeren ook niet, het moest zo natuurlijk mogelijk. Natuurlijk omheind! Schiet mij maar lek! Dat het creperen in mijn ogen.

Laat ze- als ze de populatie willen indammen bij die zwijnen - barnhartig wezen en er een flink aantal vlug om zeep helpen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:06

doom schreef:
Wij hebben het een keer in het buitenland gehad het was avond en pikkedonker .
In Ene steekt er een verschrikkelijk groot Zwijn over me vader ontwijkt alleen hierdoor had hij wel het jong te pakken Ach gut
Wij meteen stoppen het dier spartelde nog wat en daarna was het meteen dood.
(achteraf waren we hier heel blij mee want al had het nog geluid gemaakt had de moeder terug gekomen en dan hadden we echt een probleem.)

Gelukkig voor ons ook dat we (al moesten we wat raken) het jong te pakken hebben gehad .
Die moeder had namelijk dwars door het raam gegaan die zijn zo Groot!!! Verdrietig
Het jong is beschadigd door de onder kant van de auto en door de banden
ook een geluk voor ons anders hadden we flinke schade

we waren er kapot van !! Ach gut

Naar he? Er gebeuren jaarlijks verschrikkelijk veel ongelukken in onze omgeving;het zwijn is echter een beschermd diersoort dus je bent nog aansprakelijk ook.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:15

ik geloof dat in nunspeet omgeving er rond de 100 mogen zitten in het bos en dat zijn er nu rond de 1300.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:40

Zoveel??? Allemensen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:43

detour schreef:
Woon in Putten werkte in Vierhouten.

Allemensen, wat een zwijnen!
Dor het bos naar werk en serieus, soms kwam ik er tig tegen!
Collega is over de kop geslagen over zo'n beest en was half jaar uit de running. Ze zijn lomp en log en vernielen de hele boel.
Ze komen steeds dichter bij de huizen ivm voedselgebrek en ruineren echt alles.
Lijkt wel alsof het een plaag wordt...

Waar de huizen staan was hun teritorium, spijtig dat mensen alles claimen en wanneer ze er last van hebben maar makkelijk alles afschieten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:03

Zo simpel gaat dat niet, meid, helaas... Het probleem speelt al jaren en doordat het zwijn geen natuurlijke vijand heeft slopen ze de hele boel, gazonnen, tuinen, het bos, bermen bij wegen; met alle gevolgen van dien en ze worden agressiever want er is relatief minder voedsel, het is door die leuke wet der bescherming compleet uit de klauwen gelopen dus oordeel niet zo snel en zwart wit, je weet niet waar je over praat.