Jan Wolkers overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Jan Wolkers overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:35

Citaat:
Jan Wolkers (81) overleden
Uitgegeven: 19 oktober 2007 16:25
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2007 17:18

AMSTERDAM - Schrijver, beeldhouwer en schilder Jan Wolkers is vrijdag op 81-jarige leeftijd overleden.

Jan Wolkers overleden

Dit heeft Onno Blom, de biograaf van Wolkers, namens de familie bevestigd. De schrijver en beeldend kunstenaar overleed om 01.30 uur in zijn slaap in zijn woning op Texel.

Hij was dinsdag uit het ziekenhuis van Den Helder ontslagen. Hij was daar opgenomen met een ontsteking aan zijn voet. Volgens Blom staat de ontsteking los van het overlijden van de kunstenaar. "Hij was wel een oude man, maar hij was niet ziek. Zijn geest was nog jong. Hij is toch onverwachts overleden."

Populair

Wolkers wordt gerekend tot de grootste schrijvers van na de Tweede Wereldoorlog. Wolkers, afkomstig uit een streng christelijk gezin, maakte in zijn werk korte metten met het orthodoxe gereformeerde milieu. Ook schreef hij openhartig over liefde, dood en seks, wat hem met name onder jongeren in de tweede helft van de vorige eeuw grote populariteit bezorgde.

Verschillende van zijn boeken, waaronder Turks Fruit en Kort Amerikaans zijn verfilmd. Momenteel vinden opnames plaats van een filmversie van Wolkers' boekenweekgeschenk Zomerhitte (2005), onder regie van Monique van de Ven, die in Turks Fruit naast Rutger Hauer de hoofdrol speelde.

Beeldend kunstenaar

Wolkers was naast zijn schrijverschap actief als beeldend kunstenaar. Hij ontwierp onder meer het Auschwitzmonument in het Amsterdamse Wertheimpark, en een monument voor Rembrandt voor het station in Leiden.

Zijn beelden kwamen de laatste jaren regelmatig in het nieuws, omdat ze ten prooi waren gevallen aan vandalisme.

bron: nu.nl

En weer een markant persoon minder. Een redelijk hoge leeftijd bereikt en tot op het laatst scherp en procuctief gebleven. Of je vond hem goed, of je had helemaal niks met hem. Hij heeft vele discussies voer gegeven.

Persoonlijk vind ik het jammer, ik las graag zijn gevatte columns of luisterde vol verbazing hoe hij lyrisch kon worden van een torretje in zijn achtertuin.

Eeuwigheid is het moment waarvan je zegt: dat zal ik nooit vergeten.
Jan Wolkers

DesireeK

Re: Jan Wolkers overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:39

Jeetje.... Wat onverwachts....
Maar wel een mooie dood en een mooie leeftijd...

Wel heel jammer dat hij er niet meer is....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:53

Jammer, ik had het nog niet verwacht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:24

Vreemd genoeg zie ik als eerste altijd het beeld bij Kopspijkers. Het was een groot kunstenaar die altijd blijmoedig met het leven maar ook heel veel met de dood bezig was.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:38

Ik kwam er ook net achter.. Wel bijzonder dat hij vlakbij woonde, zag hem nog wel eens in de supermarkt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:48

Hij heeft gelukkig een mooie leeftijd bereikt Lachen
Ik vond hem altijd geweldig met die verhalen over al die beestjes in zn tuin en volgens mij heeft hij voor Villa Achterwerk nog een keer de stemmetjes gedaan over een stel kittens?
Zijn boeken/films vond ik een stuk minder maar een markant persoon was het zeker Lachen

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:50

Rip,,,,
Vind het jammer en zonde want hij kon super boeken schrijven. Hij mag nu iedereen hier boven vergezellen met zijn mooie verhalen,,,

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:11

ik hoorde het net in de auto, schrok me rot......
Jan Wolkers was een belangrijk onderdeel van mijn jeugd: zijn boeken waren thuis zwaar verboden, dus heb ik ALLES van hem gelezen......

Toen ik later zelf Nederlands literatuur moest examineren, durfden mijn leerlingen niets van Wolkers op de lijst te zetten, omdat ze wisten dat ik alles kende.....

Weer een deel van mijn jeugd minder..........

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:45

sarabande schreef:
Vreemd genoeg zie ik als eerste altijd het beeld bij Kopspijkers. Het was een groot kunstenaar die altijd blijmoedig met het leven maar ook heel veel met de dood bezig was.

Ik denk wel eerst aan zijn boeken. Maar bij kopspijkers deden ze hem wel geniaal na Haha!

Vesper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:36

Inderdaad erg jammer van de man, maar hij heeft een mooi leven gehad.

Ik woon op Texel, maar heb hem echt nog nóóit hier gezien, ook al woont hij hier wel. Zo raar. Nagelbijten / Gniffelen