Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovely82

Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:01

ENSCHEDE - Door langdurig gebruik van pijnstillers overlijden in Nederland jaarlijks 540 mensen. Het gaat om ontstekeningsremmende middelen als diclofenac en ibuprofen.

Tot die conclusie komt reumatoloog Harald Vonkeman van Medisch Spectrum Twente in een proefschrift aan de Universiteit Twente.

Onderzoekers van de Universiteit Twente en Medisch Spectrum Twente in Enschede hebben de afgelopen twee jaar bij 52.000 gebruikers van ontstekingsremmende pijnstillers gekeken naar het risico op ernstige maagbloedingen.

In Nederland krijgen jaarlijks 5100 gebruikers (bijna 10 procent) een ernstige maagbloeding. Van hen overlijden er 540, meldt Medisch Spectrum Twente donderdag.

Bron: nu.nl

Latruda

Re: Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:02

pff das echt niet lekker!! ik gebruik ook vaak ibuprofen...
Misschien toch maar overstappen op een ander middel...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:03

Woops, ik gebruik ook regelmatig ibuprofen. Maar wat bedoelen ze met langdurig gebruik? Echt elke dag gebruiken, en dit meerdere dagen achter elkaar?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:04

Ik ben blij dat ik dat spul niet nodig heb. Ik heb het 1 keer gebruikt nadat mijn verstandskiezen waren getrokken, voor de rest weiger ik pijnstillers. En met reden dus!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:05

Ik heb helaas wel vaak pijnstiller nodig...

Mistic

Klinkt niet lekker, maar ik vraag me af wat hun onder langdurig gebruik verstaan en om welke hoeveelheden gaat het.

paardje2005

hij is fijn. ik gebruik nu al 4 maand diclofenac(3 x daags) alleen dan wel de versie met maagbeschermer(arthotec)

hum

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:15

Ik gebruik het vrijwel nooit, Ibuprofen krijg ik sowieso niet door mijn strot. Schijnheilig Als ik echt hoofdpijn heb gaat er wel een paracetamolletje in, maar het beste medicijn bij mij is gewoon gaan slapen. Lachen

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:17

slapen is idd een optie tegen hoofdpijn maar niet bij iedereen gaat het om hoofdpijn.
Ik gebruik pijnstillers omdat ik pijn heb ik mn hele lichaam..

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:21

Lekker om te horen (not).
Ik gebruik zelf ook vaak ibrofen (al is het de laatste tijd minder)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:25

Als ik pijn heb neem ik vaak een paracetamol, zou dat ook kwaad kunnen? Wel fijn dat ze daar nu mee komen...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:29

Zou het niet zo zijn dat het hierbij ook gaat om overdosis gevallen? Of mensen die te lang, te veel slikken?
Ik zeg niet dat alles wat erin zit goed is hoor.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:32

Hoewel ik het maar weinig slikte is dit ook voor mij de reden dat ik het al jaren niet meer slik.
Maar ook omdat het hartklachten kan veroorzaken.
Als ik echt een pijnstiller nodig heb dan gebruik ik een paracetamol zetpil.
Ten eerste laat paracetamol niet zoveel schadelijke stoffen achter in je lichaam.
Ten tweede doordat het een zetpil is worden de werkzame stoffen veel sneller opgenomen waardoor het gehalte paracetamol minder hoog is.
Ten derde is het niet zo'n aanslag op je maag.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:37

Latruda schreef:
slapen is idd een optie tegen hoofdpijn maar niet bij iedereen gaat het om hoofdpijn.

Hoor je mij ook niet zeggen. Ik praat over mezelf en niet over het algemeen, gezien het bij een ieder verschilt.

Overigens werk ik in een drogisterij en zie je ook altijd érg veel pijnstillers verkocht worden. Nu zit er wel een limiet aan het aantal doosjes wat per persoon verkocht mag worden, maar sommige mensen zie je geregeld bijv. 2 doosjes ibuprofen kopen. Dan vraag ik me echt af of je dan verantwoord medicijnen slikt. Nagelbijten / Gniffelen

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:38

Paracetamol zetpit kan je die gewoon verkrijgen bij de drogist?Ik heb daar nog nooit van gehoord.Zou handig zijn voor mij Haha!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:38

Dniesjj117 schreef:
Als ik pijn heb neem ik vaak een paracetamol, zou dat ook kwaad kunnen? Wel fijn dat ze daar nu mee komen...

Ik denk dat dit al jaren bekend is. Het zal vast niet altijd zo duidelijk in de media zijn geweest. Lachen

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:54

Muzefee schreef:
Latruda schreef:

Hoor je mij ook niet zeggen. Ik praat over mezelf en niet over het algemeen, gezien het bij een ieder verschilt.

Overigens werk ik in een drogisterij en zie je ook altijd érg veel pijnstillers verkocht worden. Nu zit er wel een limiet aan het aantal doosjes wat per persoon verkocht mag worden, maar sommige mensen zie je geregeld bijv. 2 doosjes ibuprofen kopen. Dan vraag ik me echt af of je dan verantwoord medicijnen slikt. Nagelbijten / Gniffelen

Dit was ook niet persoonlijk tegen jou gericht hoor Haha! ik bedoelde het ook in het algemeen..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:04

Ik heb helaas ookal heel wat paracetamol en later ook ibuprofen achter de kiezen. Gelukkig slik ik inmiddels naproxen wat wél helpt tegen de pijn die ik had/heb. Maar ik heb toch in 5 jaar wel heel wat weggewerkt helaas. Niet dat naproxen nou zo fijn spul is maar dat helpt tenminste goed.
Maar je ziet zoveel mensen die al bij een vleugje hoofdpijn direct paracetamol nemen... daar mag wel wat aan gedaan worden. Ik heb ook wel eens spanningshoofdpijn maar daar moet je niks tegen nemen want daar helpt niks tegen, dan moet je gewoon even een middagje tijd voor jezelf nemen en dan trekt dat ook wel weer weg.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:10

dat is al heel lang bekend dat ze slecht zijn voor je pillen zijn slecht maar ja als je ze nodig heb is het niet anders

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:15

Nou lekker dan Boos!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:32

Oh dat is fijn!
We hebben hier diclofenac in de kast en een volle doos ibuprofen dat regelmatig gebruikt wordt Scheve mond

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:33

Jeetje Scheve mond

Ik gebruik een enkele keer diclofenac, maar had geen idee dat het tot dit soort dingen kon leiden

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:00

Ik ben blij dat ze in Nederland nu ook eindelijk eens tot deze conclusie komen. Een Deense cardioloog zegt dit al jaren, maar hier wilde men tot nu toe niet luisteren.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:11

Ik slik ook geregeld ubifprofen, nooit geweten dat dat zó slecht is.
Ik heb regelmatige last van zware hoofdspijn (migraine-achtig) en dat hou ik echt niet uit zonder pijnstillers.. maar toch maar een beetje minderen geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:20

Sommige reacties zijn wel wat overdreven, zo'n vaart loopt het niet. Paracetamol heeft geen bijwerkingen (alleen hele doosjes tegelijk slikken is niet zo goed voor je Knipoog )en NSAID's (zoals ibuprufen) ook niet als je er zo nu en dan eentje neemt. Maagbloedingen kunnen idd als bijwerking voorkomen, maar alleen bij erg hoge doseringen en lang gebruikt en er zijn middelen op de markt die gebruikt worden om de maag hier tegen te beschermen. Pijnstillers zijn ook geneesmiddelen en moeten daarom niet als snoepjes worden gegeten, maar als je je goed laat informeren is er ook zeker geen reden tot paniek.