Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Bizarre beelden met bijbehorende verhalen zijn populair op internet… maar ook vaak onbetrouwbaar. Deze hond met menselijke genen zou zijn opgedoken in een buitenwijk van Tel Aviv in Israël. Lees het verhaal achter deze foto.
Het gerucht:
Dit vreemde wezen wordt onderzocht door Israëlische wetenschappers. Ze vermoeden dat het gaat om een labrador die in een laboratorium is bewerkt met menselijke stamcellen. De hond lijkt gezond te zijn, maar ze wordt voorlopig in quarantaine gehouden. Lees verder voor de feiten.
De feiten:
Deze menselijke hond bestaat echt. Maar het beeld wordt een stuk minder angstaanjagend, als je het ware verhaal achter het dier kent. De hond is natuurlijk niet levend gevonden in Israël, zoals op internet vaak wordt beweerd. Het is een beeldhouwwerk met de titel ´half mens, half hond´ van de Australische kunstenaar Patricia Piccinini. Waarschijnlijk vindt ze het niet erg dat haar kunstwerk opschudding veroorzaakt. Met haar tentoonstellingen wil Piccinini namelijk waarschuwen voor gevaarlijke ontwikkelingen in de wetenschap. Helemaal onrealistisch is het beeld ook niet. In 1995 lieten wetenschappers uit Massachussetts al eens een menselijk oor op een levende muis groeien. En in maart van dit jaar lukte het de Amerikaanse wetenschapper Esmail Zanjani om een schaap te kweken dat voor 15 procent uit menselijke cellen bestond.
RianneH schreef:Ontzettend goede foto moet ik zeggenNetjes bewerkt
RianneH schreef:Ontzettend goede foto moet ik zeggenNetjes bewerkt
Maar op het onderwerp in te gaan, ik heb er niets op genetische modificatie tegen. Vooral, of juist niet wanneer het de gezondheid van een mens kan verbeteren.
Goed er zitten natuurlijk grenzen aan, maar als ik een nieuw hart moet, dan ben ik blij wanneer er in een varken een hart is 'gemaakt' dat ik minder snel af stoot.
Maar eerlijk is eerlijk, hier moet ontzettend goed op gecontroleerd worden, allemaal regels voor opgesteld worden en het welzijn van die dieren is ook een belangrijp punt.
Maar verder heb ik er geen problemen mee.