Wat vind jij tot de taken van de Dierenbescherming horen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Wat vind jij tot de taken van de Dierenbescherming horen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:07

n.a.v. dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=838783

en de topics met links naar gevallen op de site van de DB:

Wat vind jij dat de Dierenbescherming zou moeten doen?
Is deze organisatie er alleen voor de ergste misstanden, of vind je dat ze al in een eerder stadium aan de bel mogen trekken?

Wat mij betreft, mag de dierenbescherming thuis blijven tot er echt sprake is van aantoonbaar lijden.
Ik heb ooit een man van de AID gesproken, en die gaan uit van voldoende voeding, droge plek om te liggen, regelmatig hoefonderhoud, en medische verzorging indien noodzakelijk.
Daar kan ik me in vinden.

De laatste tijd lees ik echter dat de DB zich steeds meer gaat bemoeien met dingen waarvan ik me afvraag, of we ons niet op een hellend vlak bevinden: huisdieren die in prima conditie verkeren worden uit huis gehaald omdat het huis in ernstig vervuilde toestand is.
Op bokt worden paardeneigenaren opgeroepen om toch vooral te melden wanneer de smid een paard een tik verkoopt...

En waar ik eerlijk gezegd al helemaal niet op zit te wachten, is een DB die komt bepalen wat er tijdens de training gebeurt.
Ja, ik weet dat er vele misstanden plaatsvinden, maar je kan toch niet achter de gesloten deur kijken dus daar doe je zo weinig aan.
Het gebeurt nu al in het geniep, dus daar zal het wel blijven.

Wie bepaalt wat goed en slecht is in omgang met paarden? Zeker in het schemergebied van paarden houden en trainen?

Voor mij simpel: ik. Het is mijn paard, en ik betaal de rekeningen.
Persoonlijk regel ik zelf wel met mijn smid of dat paard die tik moet krijgen. En wanneer ik hem zelf uitdeel. Tenzij het tot aantoonbaar lijden komt.

Hoever mag de bemoeienis van de Dierenbescherming gaan?

(Het is niet de bedoeling hier te discussieren over of bepaalde methoden of manieren van houden dierenmishandeling zijn, daar zijn andere topics over.)

lesilla

Re: Wat vind jij tot de taken van de Dierenbescherming horen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:08

Meer controle op dierenwinkels, want die zijn wel eens vergeten materiaal.

Mij moet de db niet thuisblijven zoiets heet preventie, en als mensen melden kan dit sociale controle zijn. Altijd handig als er daadwerkelijk iets is

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:13

katiavl schreef:
Meer controle op dierenwinkels, want die zijn wel eens vergeten materiaal.

Mij moet de db niet thuisblijven zoiets heet preventie, en als mensen melden kan dit sociale controle zijn. Altijd handig als er daadwerkelijk iets is

Thuisblijven was bij wijze van spreken. Natuurlijk moeten ze iedere melding onderzoeken.
En een advies kan nooit kwaad.

Het gaat erom wanneer ze werkelijk in zouden moeten grijpen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:15

tja moeilijk om een goede middenweg in te vinden.... de dierenbeschermers die ik ken zijn vaak heel soft, die willen alles redden, niets mis mee natuurlijk, maar soms slaan ze wel ver door... babyvogeltjes, babykonijntjes, insecten, kikkers alles wordt gered en opgevangen...

aan de andere kant vind ik paardenmensen vaak wel hard, ik kan me ergens wel voorstellen als een 'dierenbeschermer' als leek bij een paardenwedstrijd komt kijken dat die geschokt raakt van sommige trainingsmethoden....

die middenweg is denk ik moeilijk te vinden, het zal van beide kanten wat meer begrip vragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:26

Omdat je voor het paard of dier betaald, wil dat nog niet zeggen dat je er alles maar mee mag doen IMO.

Ik ben blij met de dierenbescherming en ik vind juist dat ze te weinig en te laat (mogen) ingrijpen...

en ja,ff op je voorbeeld ingaan: ookal verkeerd een dier opzich in goede gezondheid, maar z'n leefomgeving is niet okey, dan kun je erop wachten dat de gezondheid van de hond ook achteruit gaat.
Het slaan van en hoefsmid vind ik weer onzin, omdat dat het paard niet structueel gelsagen wordt én dat de eigenaar een andere Hoefsmid kan regelen.
Wanneer het paard (meer dan 1 keer) zichtbare schade heeft door de training, denk ik dat je dan slechte training geeft en dan mag de DB IMO ingrijpen .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:43

Ik meot eerlijk zeggen dat ik een gedeelde mening heb over de DB.

Soms zijn ze gewoon te laat en doen ze niks, terwijl er sprake is van echt lijden. Soms staan ze om het minste of geringste al op de stoep met een fikse waarschuwing o.i.d.
Ik denk dat het voor de DB eerder belangrijk is wanneer ze eens goede regels op stellen, met hele duidelijke richtlijnen.

Mijn hoefsmid heeft mijn paard ook weleens een fikse tik verkocht. Ik ben daar zelf bij en als ik het daar niet mee eens ben kan ik daar wat van zeggen, dat hoeft de DB niet voor mij te doen. Ook ik heb mijn paard weleens een tik verkocht, maar nooit zomaar. Dat houd dus ook in dat het paard later die tik eigenlijk nooit meer nodig had omdat ze wist dat aan haar gedrag ook consequenties hingen. Maar ik kan me voorstellen dat als de DB ergens is en daar is iemand en die geeft haar paard een paar klappen dat ze dan vraagtekens krijgen. Misschien is vragen naar het hoe en waarom door de DB aan de eigenaar van het paard dan wel voldoende om meer duidelijkheid te krijgen. Nu wordt je meestal direct besprongen en voor mishandelaar uit gemaakt.

Verder vind ik het redden van dieren die niet meer te redden zijn niet nodig. Breng ze naar een DA en verlos ze uit hun lijden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:45

tja moeilijk om een goede middenweg in te vinden.... de dierenbeschermers die ik ken zijn vaak heel soft, die willen alles redden, niets mis mee natuurlijk, maar soms slaan ze wel ver door... babyvogeltjes, babykonijntjes, insecten, kikkers alles wordt gered en opgevangen...

Dat is niet ver doorgaan, dat is een gevolg van een verknoeid eco systeem

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:41

randalinpony schreef:
n.a.v. dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=838783

en de topics met links naar gevallen op de site van de DB:

Wat vind jij dat de Dierenbescherming zou moeten doen?
Is deze organisatie er alleen voor de ergste misstanden, of vind je dat ze al in een eerder stadium aan de bel mogen trekken?

Wat mij betreft, mag de dierenbescherming thuis blijven tot er echt sprake is van aantoonbaar lijden.
Ik heb ooit een man van de AID gesproken, en die gaan uit van voldoende voeding, droge plek om te liggen, regelmatig hoefonderhoud, en medische verzorging indien noodzakelijk.
Daar kan ik me in vinden.

De laatste tijd lees ik echter dat de DB zich steeds meer gaat bemoeien met dingen waarvan ik me afvraag, of we ons niet op een hellend vlak bevinden: huisdieren die in prima conditie verkeren worden uit huis gehaald omdat het huis in ernstig vervuilde toestand is.
Op bokt worden paardeneigenaren opgeroepen om toch vooral te melden wanneer de smid een paard een tik verkoopt...

En waar ik eerlijk gezegd al helemaal niet op zit te wachten, is een DB die komt bepalen wat er tijdens de training gebeurt.
Ja, ik weet dat er vele misstanden plaatsvinden, maar je kan toch niet achter de gesloten deur kijken dus daar doe je zo weinig aan.
Het gebeurt nu al in het geniep, dus daar zal het wel blijven.

Wie bepaalt wat goed en slecht is in omgang met paarden? Zeker in het schemergebied van paarden houden en trainen?

Voor mij simpel: ik. Het is mijn paard, en ik betaal de rekeningen.
Persoonlijk regel ik zelf wel met mijn smid of dat paard die tik moet krijgen. En wanneer ik hem zelf uitdeel. Tenzij het tot aantoonbaar lijden komt.

Hoever mag de bemoeienis van de Dierenbescherming gaan?

(Het is niet de bedoeling hier te discussieren over of bepaalde methoden of manieren van houden dierenmishandeling zijn, daar zijn andere topics over.)

zolang de dierenbescherming een organisatie is die grotendeels met vrijwilligers werkt en de opleidingsgraad van het gros van de medewerkers zoveel te wensen over laat als dat nu is ...mag de DB van mij lekker thuis blijven in het gros van de gevallen

als de mensen die er werken daadwerkelijk weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn en verstand hebben van de dieren waar zij naar gaan kijken, en wettelijk is het goed geregeld (en niet alleen naar de db toe maar ook zeker richting de eigenaren en de dieren toe dan kunnen we verder praten Knipoog
en de regering (op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau) is ook aan het zou trouwens ook eens wakker moeten worden zodat de eigenaren ook daadwerkelijk toegelaten word om goed voor hun dier te zorgen , denk hierbij aan meer mogelijkheden wat betreft beschutting etc etc

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:34

Om eerlijk te zijn vind ik dat deze organisatie wel eens wat beter opgezet mag worden. Ik kijk regelmatig naar het progamma op animal planet en daar zie je de Amerikaanse dierenbescherming. Die hebben echt veel en veel meer bevoegdheden en middelen tot hun beschikking. Dit zijn dan ook echte betaalde en opgeleide beroepskrachten. Heb gezien dat ze daar een behoordelijk opleiding voor moeten volgen. En ze mogen zelf dieren in beslag nemen, waarschuwingen schrijven en zaken uit laten voeren. Het is echt de rechterhand van de politie. Ik heb de indruk dat dit in Nederland toch anders zit. Veel idealistische vrijwilligers (met de beste bedoelingen) die maar weinig mogen. Er is gewoon te weinig geld en de organisatie heeft volgens mij weinig betaalde krachten die er echt hun baan van hebben gemaakt. Dan kom je ook niet zo ver.

Wel vind ik het terecht dat ze iedere melding gaan onderzoeken. Daar zijn ze immers ook voor. En mensen die leven in vervuilde huizen of op een vervluilt erf/grond mogen wat mij betreft de dieren ook worden afgehaald. Zelfde is van toepassing op mensen die te veel dieren verzamelen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:55

superwoman schreef:
Ik ben blij met de dierenbescherming en ik vind juist dat ze te weinig en te laat (mogen) ingrijpen...

De dierenbescherming kan niet veel omdat ze de wet niet achter zich hebben. Als een dier altijd opgesloten zit maar het heeft een schone bak met drinken en voldoende voer, dan wordt het dier eigenlijk toch verwaarloosd maar de dierenbescherming kan daar niets aan doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:39

tamorka schreef:
superwoman schreef:

De dierenbescherming kan niet veel omdat ze de wet niet achter zich hebben. Als een dier altijd opgesloten zit maar het heeft een schone bak met drinken en voldoende voer, dan wordt het dier eigenlijk toch verwaarloosd maar de dierenbescherming kan daar niets aan doen.

klopt, maar ik zou er niet blij van worden als de DB opeens in mag grijpen bij van alles en nog wat
daarvoor is er binnen de organisatie gewoon nog steeds te weinig kennis en kunde

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 10:40

Ik vind zelf dat de DB terughoudend op moet treden, omdat de wetgeving summier is en eigen interpretatie van de werknemers té verschillend is en ook tot onzinnig ingrijpen kan leiden.

Er is nu eenmaal een groot verschil in wat sommige mensen onder goed voor dieren zorgen verstaan.
Laten we het over de basisvoorwaarden eens zijn. Eten, drinken, niet in eigen vuil liggen en niet onthouden van noodzakelijke medische verzorging.

Maar of paarden wel of niet uit hun stal komen.... zolang varkens nog volgens onze wet nooit buiten hoeven te komen, behalve naar het slachthuis, vind ik niet dat voor huisdieren ineens andere maatstaven mogen gelden.

Een huisdier of landbouwdier hebben echt dezelfde behoeften en met twee maten meten is hypocriet.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:01

Citaat:

Jij doelt hier de oproep in het topic van de smid die het jonge paard behoorlijk wat heeft aangedaan..dat noem ik niet een 'tik' want daar doet de DB niets aan hoor en dat is ook ieder voor zich.
De DB mag wat mij betreft veel eerder in actie komen. De inbeslagname gevallen zijn waar ik tot nu toe wat over heb meegekregen ook echt noodzakelijke inbeslagnames geweest en uiteraard zullen eigenaren het er niet mee eens zijn, waardoor het een wellesnietesspelletje wordt.
Voor wat ze mogen komen kijken? Voor eigenlijk alles wat rondom het welzijn met dieren te maken heeft. Als het dier zijn doorgje en natje heeft is het veelal vaak goed, maar dat wel krijgen heeft niets te maken met een gezondheid van een dier, die kan verwaarloosd worden denk aan vlooien tot aan de zotte waar niets aan gedaan wordt, wat zich weer uit in bloedarmoede oa op den duur. Nu noem ik relatiefs 'kleins' ter voorbeeld om een idee te geven waar de DB al mag optreden met een waarschuwing imo en er vervolgcontroles plaatsvinden om te kijken of er aan de zorgplicht wordt voldaan.
Helaas zijn de wetten totaal anders dan wat de meeste mensen graag zullen zien en de vrijwilligers die daar werken hebben zich ook aan de wet te houden. Deze rapporteren de zaak en dat gaat naar het hoofd, die zorgt voor de afhandeling en controleerd of de vrijwilliger de zaak objectief en goed beoordeeld heeft..vrijwilligers kunnen dus in feite niets dan alleen de controles uitoefenen en praten met de diereigenaren dat het anders ook kan, bied dat geen oplossing, sja dan gaat het door naar iemand met meer bevoegdheden.

Imo is de wet veel te sumier en kan daar een hoop aan veranderd worden, waardoor er veel minder scheve gezichten zijn en meer gezonde dieren. Je zin klopt dan imo ook niet dat het tot onzinnig ingrijpen leid, puur vanwege het feit dat de vrijwilligers dit niet mogen doen en de zaak ten aller tijden wordt herbeoordeeld en afgehandeld door het hoofd van dat district.

Zo kan ik het voorbeeld geven, een hond die dag en nacht op een klein balkon wordt gehouden..heeftz n bak water en zn bak eten, verders niets. Nergens staat in de wet omschreven dat hetd ier niet op het balkon gehouden mag worden..das voor de inspecteur frustrerend naar huis gaan hoor en kan alleen maar hopen dat die de eigenaar het 1 en ander goed heeft kunnen uitleggen waarom het beter zou zijn een hond niet op een balkon te laten leven dag en nacht..wat de hondeneigenaar ermee doet is zijn pakkie aan, de DB kan er dan niets meer mee als de hond goed verzorgd wordt.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:43

En dat bedoel ik Kimberley.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:55

draumpje schreef:
daarvoor is er binnen de organisatie gewoon nog steeds te weinig kennis en kunde

Das ook helemaal waar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:00

Kimberley77 schreef:
Citaat:

Jij doelt hier de oproep in het topic van de smid die het jonge paard behoorlijk wat heeft aangedaan..dat noem ik niet een 'tik' want daar doet de DB niets aan hoor en dat is ook ieder voor zich.

Ik ken het verhaal niet. Toch is de hoefsmid in opracht van de eigenar bezig. Het vind ik het een ernstige fout als de eigenaar er niet bij is of niet ingrijpt.
Een werkgever is ook in vel gevallen verantwoordelijk voor z'n personeel in diensttijd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:15

Nav van het gegeven van die smid die het paard K.O. sloeg, riep de dierenbescherming op eigenaren die ook wel eens meegemaakt haddendat een paard een schop of een tik met de vijl kreeg (en dat in het bewuste topic vertelden) , om dat te melden.

Dat vind ik dus in de meeste gevallen onzinnig, want misschien had die smid wel groot gelijk: ik heb altijd hele rustige kundige smeden gehad, die niet zomaar een tik gaven, behalve als het terecht was.

Over de hond op het balkon: behalve dat er nauwelijks controle op kan worden uitgeoefend of een hond daadwerkelijk 3x per dag uitgelaten wordt, vind ik dus dat hier nog geen wetgeving voor hoeft te komen, omdat er dan eerst maar eens wetgeving moet komen voor de leefomstandigheden van dieren in de bio-industrie.

Dat zijn ook dieren.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:16

randalinpony schreef:
Over de hond op het balkon: behalve dat er nauwelijks controle op kan worden uitgeoefend of een hond daadwerkelijk 3x per dag uitgelaten wordt, vind ik dus dat hier nog geen wetgeving voor hoeft te komen, omdat er dan eerst maar eens wetgeving moet komen voor de leefomstandigheden van dieren in de bio-industrie.

Dat zijn ook dieren.

Ik vind juist van wel. Als het welzijn van dieren eindelijk wordt bevorderd in de manier waarop ze gehouden worden afgezien van voldoende water en voedsel, dan kunnen we ook gemakkelijker aan de bel trekken bij de bioindustrie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:35

tamorka schreef:
randalinpony schreef:

Dat zijn ook dieren.

Ik vind juist van wel. Als het welzijn van dieren eindelijk wordt bevorderd in de manier waarop ze gehouden worden afgezien van voldoende water en voedsel, dan kunnen we ook gemakkelijker aan de bel trekken bij de bioindustrie.

Dat denk ik dus niet.
Er is een levensgroot verschil tussen de manier waarop tegen die dieren aangekeken wordt.
We verwennen Fifi en Rakker zonder pardon met vlees dat afkomstig is van varkens en kippen die gewoon geen leven gehad hebben, en voelen ons daar heel erg puik onder.

Ik doe het zelf ook.

Hoeveel mensen ken jij die principieel geen hond nemen omdat ze het niet voor zichzelf goed kunnen praten dat voor hun
plezier(diertje) andere dieren lijden?

Punt is, als zulke vergaande regels over welzijn wilt instellen, waar trek je dan de grens?
Ga je dan mensen beboeten omdat ze hun hond een keer niet uitlaten? Of omdat ze hun dieren achter prikkeldraad zetten, wat een potentieel gevaar oplevert?
Bij paarden; hoe verschillend zijn de ideeen over welzijn wel niet? Ik zou zeggen, wie een gezond paard heeft heeft gelijk, en de eigenaar heeft het recht te beslissen zolang hij in staat is dat paard gezond te houden.

Punt is dat je op moet passen in hoeverre je als gemeenschap je eigen verantwoordelijkheid opgeeft aan een overheid of 'de meerderheid'.
Dieren zijn afhankelijk van hun eigenaar, en de meeste eigenaren zullen naar eigen inzichten goed voor die dieren willen zorgen.

Laat ze. Alleen de excessen aanpakken, is goed genoeg.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:09

Nou, de grens ligt in mijn ogen (en het zou mooi zijn als dit werd toegepast) als je het dier een situatie laat ondergaan die tegennatuurlijk is.

Neem honden en paarden: dit zijn kuddedieren. Dus niet de hele dag alleen plaatsen.
Paarden zijn steppendieren van nature. Die sluit je niet de hele dag op in een stal.

Als we dat voor deze dieren klaar krijgen, dan kunnen we misschien iets gaan uitrichten tegen bioindustrie. MAar als het bij deze dieren al niet lukt, dan kunnen de dieren in de bioindustrie het wel helemaal schudden. Dan komen we verder van ons doel af. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:11

Oh absoluut, de bioindustrie mag zeer zeker onder de loep genomen worden hoor, die dieren zijn niets minderw aard dan de huisdieren..daar heb je absoluut gelijk in, want hoe het er daar aan toe gaat walgelijk. BEn het alleen niet eens met je stelling dat de dB wat jou betreft alleen kan komen als er echt wat gaande is..want wie beoordeeld dat er geleden wordt? De DB en de mensen die er melding van maken en de wet, die imo krom is, waardoor niemand zn werk goedkan uitoefenen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:29

Maar de wet moet WEL veranderen. Zwaardere straffen, eerder en ook beter kunnen ingrijpen. En dat gaat nu nog niet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:55

De DB zoals die er nu is slaat echt als een tiet op een varken Clown
De organisatie zou eens goed op de schop mogen en zeer mogen professionaliseren, het opleidingsniveau en intellect van de mensen die er werken mag wat mij betreft ook flink omhoog, u zijn het vooral welwillende vrijwilligers die eigenlijk ook niet weten waar ze mee bezig zijn. Maar het allerbelangrijkste zou zijn om er eindelijk eens mensen bij te zetten die WERKELIJK verstand van zaken hebben ipv een stelletje softe bomenknuffelaars die in de stress schieten bij een paard dat een beetje in de modder staat. Maar de werkelijk schrijnende dingen,daar doen ze geen zak aan. Gestoord

Nee, ik ben er echt neit over te spreken, ze kunnen een voorbeeld nemen aan Engeland. Maar dat is ook een stukje wetgeving in Nederland dat aangepast moet worden. Wat dat betreft proberen ze vast te roeien met de riemen die ze hebben, en het komt zeker vanuit een goed hart, maar vind het nou niet echt een betrouwbare, deskundige organisatie.

De taken van de DB zou moeten zijn zoals in Engeland, of in Amerika. Met het bijbehorende professionaliteitsniveau en wettelijke mogelijkheden. Totdat dat gerealiseerd kan worden zouden ze eens flink moeten investeren in deskundigheidsbevordering, en op basis van kennis inderdaad alles wat met dierenwelzijn te maken heeft behandelen. Ik denk daarbij wel vooral aan particulieren, en evt. het aanspannen van rechtzaken tegen bedrijven.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:56

Het klopt ook dat ze vaak geen hol afweten hoe het er in de bioindustrie aan toe gaat. Hoe de dieren gevoerd worden, hoe het allemaal werkt, wat de gevolgen zijn voro dieren. Ook bij de partij van de dieren heerst veel onwetendheid.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:46

Klachten serieus nemen, en niet zo lang afwachten. Knipoog