Doorzichtige kikkers!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Doorzichtige kikkers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 06:58

http://www.ad.nl/buitenland/article1697200.ece

Japanse wetenschappers hebben een nieuwe kikkersoort ontwikkeld die totaal doorzichtig zijn! Zo hoeft men geen 'kermits' meer open te snijden (GATS!) om te zien hoe alles inelkaar steekt!

TOKYO - Het is Japanse wetenschappers gelukt doorzichtige kikkers te fokken. Onderzoekers kunnen organen, eieren en bloedvaten onder de huid bestuderen zonder de dieren te hoeven ontleden.
Ook kan eenvoudiger worden nagegaan hoe bijvoorbeeld kanker ontstaat en zich ontwikkelt en hoe lichaamsdelen reageren op bepaalde stoffen.

De kikkers zijn gefokt uit de algemeen voorkomende Japanse bruine kikker. Sommige van die dieren hebben een heel bleke huid, door een genetische afwijking. Door zulke exemplaren als fokdieren te gebruiken, verkregen de Japanners kikkers die hun hele leven doorzichtig blijven. Toch hebben de onderzoekers van het Instituut voor Amfibiebiologie van de Universiteit van Hiroshima het proces nog niet geperfectioneerd.

Maar een op de zestien kikkers die de wetenschappers hebben gefokt, is doorzichtig. Ook kan de transparantie van de dieren nog niet worden doorgegeven aan een volgende generatie. ,,Dat komt doordat de eieren zich maar moeizaam ontwikkelen,’’ zegt Masayuki Sumida, de hoogleraar die het project leidt. ,,De doorzichtige kikkers kunnen wel kinderen krijgen maar hun kleinkinderen sterven kort na de geboorte.’’

Dierenrechtenactivisten pleiten al langere tijd voor diervriendelijker alternatieven voor onderzoek.

Scotty__

Re: Doorzichtige kikkers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:16

Goed nieuws voor vele kikkers denk ik!
Ik weet niet of de manier waarop ze gefokt zijn wel goed is? Want ik snap niet ( zal je wel hard voor geleerd moeten hebben ofzo) hoe je uit bruine kikkers doorzichtige kikkers krijgt, toch is het goed nieuws voor vele kikkers die nu blijven leven vind ik:)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:35

Nouja, goed nieuws...?
Ze hoeven nu niet ontleed te worden, maar er wordt wel door onderzoekers expres kanker in hun lichaam ontwikkelt? In ieder geval, zoals ik begrijp. Maar het is wel een leuke uitvinding inderdaad.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:43

Slecht nieuws voor bolletjesslikkers...

Soms verbaas ik mij erover hoe makkelijk de mens een diersoort kan veranderen Nagelbijten / Gniffelen en echt doorzichtig vind ik em niet...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:10

-> NM

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:02

Ja ik zag het laatst ook al in de Spits staan geloof ik..
Echt een raar dier vind ik het!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:47

ik heb wel eens onzichtbare kikkers gemaakt. Haha!