Gisteren zag ik op Belgie een documentaire over het rechtssysteem in Amerika.
Het ging over misdrijven van kinderen en de straf die ze daarvoor krijgen. De situatie was als volgt. een groep jongeren (15-17 jaar) besluit een 'vriend' op te lichten en hem geld afhandig te maken door hem zogenaamd een pistool te verkopen maar het pistool zelf te houden en met pistool+geld er vandoor te gaan. Het slachtoffer (voor zover je dat bent als je een pistool wilt kopen) komt naar de afgesproken plaats en geeft het geld af. De verkopende jongen probeert zijn plan uit te voeren maar het gaat mis. Wat er precies gebeurde is onduidelijk, maar zonder dat het de bedoeling was schiet de verkoper de koper dood (doodslag, geen voorbedachte rade). De verkoper vlucht weg in paniek en geeft zichzelf de volgende dag aan. Een medeplichtige bedenker van het plan wordt daarbij ook opgepakt. Omdat ze politie wil weten of er nog meer jongens bij het plan betrokken waren bied hij ze aan om strafvermindering te pleiten als ze de 3e naam ook geven. Een derde medeplichtige van 15 jaar oud die nieteens bij het geval ter plaatse was wordt vervolgens ook opgepakt.
In principe zouden deze jongens 10-12 jaar moeten krijgen met rehabilitatie behandeling.
Door een suffe oude wet in de VS die in de rest van de wereld is afgeschaft hebben ze nu allemaal onvoorwaardelijk levenslang gekregen, dus zowel de persoon die schoot als de medebedenkers van het plan.
Gestraft worden voor je daden lijkt me prima, maar dit is in mijn ogen totaal buitensporig en zinloos omdat deze kinderen welliswaar een ernstige fout hebben gemaakt, maar zeker geen gevaar zijn voor de maatschappij.
Wat is jullie mening?