Levenslang veroordeelde tieners door doodslag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Levenslang veroordeelde tieners door doodslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:15

Gisteren zag ik op Belgie een documentaire over het rechtssysteem in Amerika.
Het ging over misdrijven van kinderen en de straf die ze daarvoor krijgen. De situatie was als volgt. een groep jongeren (15-17 jaar) besluit een 'vriend' op te lichten en hem geld afhandig te maken door hem zogenaamd een pistool te verkopen maar het pistool zelf te houden en met pistool+geld er vandoor te gaan. Het slachtoffer (voor zover je dat bent als je een pistool wilt kopen) komt naar de afgesproken plaats en geeft het geld af. De verkopende jongen probeert zijn plan uit te voeren maar het gaat mis. Wat er precies gebeurde is onduidelijk, maar zonder dat het de bedoeling was schiet de verkoper de koper dood (doodslag, geen voorbedachte rade). De verkoper vlucht weg in paniek en geeft zichzelf de volgende dag aan. Een medeplichtige bedenker van het plan wordt daarbij ook opgepakt. Omdat ze politie wil weten of er nog meer jongens bij het plan betrokken waren bied hij ze aan om strafvermindering te pleiten als ze de 3e naam ook geven. Een derde medeplichtige van 15 jaar oud die nieteens bij het geval ter plaatse was wordt vervolgens ook opgepakt.
In principe zouden deze jongens 10-12 jaar moeten krijgen met rehabilitatie behandeling.
Door een suffe oude wet in de VS die in de rest van de wereld is afgeschaft hebben ze nu allemaal onvoorwaardelijk levenslang gekregen, dus zowel de persoon die schoot als de medebedenkers van het plan.
Gestraft worden voor je daden lijkt me prima, maar dit is in mijn ogen totaal buitensporig en zinloos omdat deze kinderen welliswaar een ernstige fout hebben gemaakt, maar zeker geen gevaar zijn voor de maatschappij.

Wat is jullie mening?

Anoniem

Re: Levenslang veroordeelde tieners door doodslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:19

Nou, als je op die leeftijd al dergelijke plannen bedenkt, kun je in mijn ogen niet stellen dat je geen gevaar voor de maatschappij bent.

Kortom, ik heb er geen medelijden mee, al ben ik op zich geen voorstander van de doodstraf.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:20

Geen gevaar voor de maatschappij? Wat doen die 'kinderen' met een pistool? tussen de 15 en 17 jaar.. komop hee.. dat hoort niet.

Levenslang vind ik ook een beetje behoorlijk overdreven dat kan echt niet bij kinderen. Maar om nou te zeggen dat ze zeker geen gevaar zijn voor de maatschappij zijn.

Moeilijk. Vind het allemaal erg dubbel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:22

Het komt er dus ook op neer dat als kinderen elkaar pesten op school en er gaat wat mis (bijvoorbeeld verdrinking) dat dan de hele groep levenslang krijgt ook al was het een ongeluk en zullen ze zich de rest van hun leven schuldig voelen.

Wapens in amerika zijn haast overal te vinden, dus ook voor kinderen. Er zijn daar genoeg kinderen die er 1 van hun ouders krijgen voor hun veiligheid. Dat moet je de kinderen niet aanrekenen maar hun ouders en de wet die dat toelaat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:25

Ik wed dat het zwarte kinderen zijn. Er zijn in de USA twee soorten rechtspraak; een voor mensen met geld en een voor mensen zonder geld.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:26

Zwarte mensen hoef toch niet meteen diegene zonder geld te zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:31

Nee het waren blanke jongens, maar de jongste was iets gekleurd en die is ook in de meest zwaar bewaakte gevangenis gestopt (waar de echte bendeleiders en seriemoordenaars zitten) waar hij geen lichamelijk contact kan hebben met buitenstaanders zoals zijn familie.
Deze jongen was op dat moment 16 en (wat nog erger was) was erin geluist door zijn eigen advocaat die een kerkgenoot bleek van het slachtoffer. Er was geen bewijs tegen hem, maar de advocaat liet hem een excuusbrief sturen naar de familie en die is vervolgens als bewijs gebruikt.
Iemand van Human Rights zei dat Amerika hier zwaar mee in overtreding is tegen de conventie van Geneve. In de US zaten volgens haar ruim 2000 van dit soort gevallen terwijl het in de rest van de wereld minder dan 12 zouden zijn.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:35

Gisteren zag ik iets anders. Hoe dit soort jongeren (nou ja, eigenlijk wel alle leeftijden) daar met z'n 119'en in dezelfde ruimte (cel) gevangen zaten. Ze zijn niet helemaal goed in Amerika

Dat die wetten en strafregeling niet deugen was al langere tijd bekend, maar van het bovenstaande schrok ik echt. Zo maak je juist criminelen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:39

Weer de discriminatie gedachten in amerika, sorry hoor denkt niemand na. Als je een racistische uitspraak maakt en je word er voor aangesproken, en een waarschuwing.
Als je met een groep iemand bijna dood slaat, en dan gestraft word. Is het oneerlijk want dan krijg je meer straf, duh?
Nu telkens elk bericht komt het weer voor, het zal wel een arme afrikaanse jongen zijn....