Noorden krijgt ambulances voor dikke mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:15

Citaat:

TYNAARLO - In het noorden van het land rijden vanaf eind februari speciale ambulances die zware patiënten kunnen vervoeren.

Patiënten die meer dan 100 kg wegen zijn te zwaar voor de tweekoppige bemanning om in de ambulance te tillen. Directeur Tjerk Hiddes van UMCG Ambulancezorg die de nieuwe ambulances besteld heeft: „Met twee mensen 100 kilo of meer tillen is zwaar. Bovendien is 35 procent van onze werknemers vrouw, dat scheelt ook nog. Een bouwvakker mag van de ARBO maar 25 kg tillen.’’

In 2007 gebeurde het tot nu toe 25 keer dat een extra ambulance opgeroepen moest worden, zodat het personeel kon helpen tillen. Ook moet soms de brandweer komen omdat een patiënt niet in de ambulance past.

De nieuwe ziekenwagen gaat ‘Gezonde ambulance’ heten. Er zitten speciale brancards in, die tillen overbodig maken. Daar komt bij dat er meer ruimte is in de ambulance zodat de patiënten beter geholpen kunnen worden.

De nieuwe ambulance, de Mercedes Emergency Sprinter, heeft meer nieuwe snufjes. Hiddes: „Er zitten voor en achter camera’s op, zodat we de medeweggebruikers die zich misbruiken kunnen filmen. Die beelden kunnen we indien nodig overdragen aan de politie.’’ Ook wordt de nieuwe ambulance beter zichtbaar. In een cirkel rondom de ambulance komen blauwe flitsende ledlampen.

De nieuwe ziekenwagens zijn wel een stuk duurder. Een kale wagen zonder uitrusting kost rond de 180 duizend euro. Dat is 70 duizend euro meer dan een gewone ambulance. Net als de patiënten zijn ook de ambulances zwaarder dan normaal. Het personeel van UMCG Ambulancezorg krijgt in januari speciale rijles.

Bron: Algemeen Dagblad

Wat vinden jullie hier nu van?
Ik vind het zeker netjes dat ervoor wordt gezorgd dat het ambulancepersoneel niet zwaar meer hoeft te tillen.
Maar er blijven bij mij toch nog wel wat vragen over.
Hoe weten ze nou wanneer ze ergens een ''Gezonde Ambulance'' of een normale ambulance op af moeten sturen.
Wordt er dan gevraagd hoeveel het slachtoffer weegt, hoe doen ze dat?

Ik vind dat nieuwe snufje van het medeweggebruikers filmen ook nogal frappant.

flowerxxx

Re: Noorden krijgt ambulances voor dikke mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:56

Ik vind het juist heel erg goed dat ze omstanders kunnen filmen. Helaas krijgt personeel van hulpdiensten heel vaak te maken met agressie tijdens het werk. En nog veel schandelijker omstanders die het werk belemmeren door zich te bemoeien met het slachtoffer of te gaan kijken.
Onlangs nog gezien hoe omstanders in een dikke kring om een gewond persoon stonden. Gewoon sensatie (er was al lang hulp), sommige jongeren filmen dit soort dingen zelfs!! Ik vind dat echt heel erg. Zou er niet aan moeten denken dat ik daar zou liggen (veel pijn, angst en dan al die mensen die het wel vermakelijk vinden bah).

Justitie kan de beelden gebruiken als mensen zich misdragen of geweld gebruiken. Er zijn zelfs hulpverleners die stoppen vanwege het toenemende geweld.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:31

Ik ben het 100% eens met Flowerxxx Lachen
En ik denk idd dat ze gewoon vragen wat voor ambulance er moet komen, voor zover de patiënt nog geen medische geschiedenis heeft waaruit kan blijken van voor ambulance er gestuurd moet worden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:01

Bizar!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:03

Want?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:16

Voor het tilvermogen van de hulpverleners vind ik het zeker goed.. maar hoever moet je hierin gaan? Worden pashokjes dalijk ook groter? Auto's breder? Komen er in de horeca dalijk ook grotere stoelen omdat zwaardere mensen erdoorheen kunnen zakken? Wat ik wil zeggen is hoe verre ga je de maatschappij aanpassen aan zwaardere mensen..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:18

Tja, dat is idd een goede vraag. Maar het is een feit dat deze patiënten bestaan en het zullen er blijkbaar meer dan 1 zijn, anders doen ze zoiets niet. Dan lijkt het mij een goede zaak dat hier in ieder geval op ingespeeld wordt om de gezondheid van de hulpverleners te beschermen.