Referendum over EU-verdrag niet nodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Referendum over EU-verdrag niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 12:22

Citaat:
Geen nieuw referendum over EU-verdrag in Nederland
Het kabinet wil geen nieuw referendum over het vernieuwde Europees verdrag. Dat is bekendgemaakt na afloop van de ministerraad in Nederland.

Advies Raad van State
Het kabinet volgt hiermee het advies van de Raad van State, die moest bekijken in hoeverre het verdrag nog grondwettelijke aspecten bevat. De raad heeft geoordeeld dat de wijzigingen in het nieuwe verdrag niet ingrijpend genoeg zijn om het volk om een uitspraak te hoeven vragen.

Omstreden besluit
Het besluit van het kabinet is omstreden, ook binnen de coalitie. Een deel van de PvdA-ministers zou voor een referendum zijn geweest. Vorige week stelde de ministerraad zijn besluit nog uit.

Initiatief Tweede Kamer
Dat een referendum nu van de baan is, is allerminst zeker. De Tweede Kamer kan ook zelf met een initiatief tot een referendum komen. De SP kondigde eerder aan druk bezig te zijn met het voorbereiden van een initiatiefwetsvoorstel om een raadgevend referendum te organiseren. GroenLinks, D66 en de PVV zijn voor. De PvdA en de VVD hebben nog geen keuze gemaakt en hakken de knoop waarschijnlijk volgende week door.

PvdA-leider Jacques Tichelaar liet enkele maanden geleden al wel weten geen reden te zien om geen referendum over het nieuwe verdrag te houden. De PvdA-fractie in de Kamer schijnt te neigen naar steun voor het referendum. CDA, ChristenUnie en SGP zijn tegen.

Nee egen grondwet
In 2005 zei ruim zestig procent van de Nederlanders in een referendum 'nee' tegen de vorige versie van het Europese verdrag, die nog als grondwet te boek stond. Ook de Fransen verwezen de grondwet naar de prullenbak. Daarmee werd een impasse in de Europese integratie veroorzaakt. De wijzigingen die eerder dit jaar op een Europese top zijn aangebracht, moesten deze verhelpen.

Nederland heeft in de onderhandelingen met de andere lidstaten gepleit voor het verwijderen van bepaalde punten uit het verdrag. Daarbij ging het onder meer over symbolische bepalingen, over bijvoorbeeld een Europese vlag, die het verdrag te veel op een grondwet zouden hebben laten lijken. De vlag is verdwenen uit het oude verdrag, net als het Europese volkslied.

"Het verdrag onderscheidt zich in aard, omvang en inhoud van het vorige grondwettelijk verdrag", zei minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) vorige week. In die zin zou het gaan om een 'klassiek wijzigingsverdrag' te vergelijken met de eerdere EU-verdragen van Maastricht en Nice. Deze verdragen werden alleen goedgekeurd door het Nederlandse parlement; referenda bleven uit. (novum/vsv)

Bron: www.hln.be

Ikzelf ben nog steeds niet enthousiast over het hele verenigd Europaplan, en heb het gevoel dat ondanks het eerdere referendum de regering nu gewoon zijn zin doordramt. Die vlag en volkslied vind ik zelf nl. nog wel het minste Knipoog

Maar wellicht zit het allemaal heel anders in elkaar. Wat denken jullie erover? Wat staat er nu eigenlijk concreet in het nieuwe Verdrag?

Schimmelig

Re: Referendum over EU-verdrag niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:24

Sjah, Nederlanders willen altijd lekker tegendraads doen, dus ik begrijp zo'n beslissing wel... Ook al is hij misschien niet helemaal 'fair'.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:35

"Het is van een grondwet, omgezet in een verdrag," zegt de Nederlandse politiek:" Aangezien we goed naar alle genoemde knelpunten hebben gekeken, en deze punten ook zover mogelijk hebben aangepast, hoeven we niet nog een keer een referendum te houden. We hebben goed geluisterd, dingen veranderd die veranderd konden worden, en nu is het dus goed."

"We zijn bang dat er weer een 'Nee' komt en daarom willen we niet nog een keer een referendum! Onze hemel wat er wel niet gebeurd als er weer een 'Nee' zou komen!" hoort het merendeel van de bevolking...

Ik denk dat 'De Afstand' tussen het merendeeel van de bevolking en de politiek niet kleiner gaat worden met deze actie... zeker niet als de één in afsluitdijkafstanden denkt en de ander praat over de oversteek van een gracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:41

Ach ja, ze zijn bang voor een tweede nee, dus maken ze het domme volk liever monddood.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:46

faye schreef:
Ach ja, ze zijn bang voor een tweede nee, dus maken ze het domme volk liever monddood.

PRECIES! Want ik zou WEER tegen stemmen hoor!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:35

Ik roep al jaren dat we hier in Nederland in een dictatoriale staat leven. Het volk heeft niets te vertellen. Ja, bij de verkiezingen. Dan beloven ze allemaal koeien met gouden hoorns. Maar zodra dat zooitje aan de macht is hebben ze geen oor meer voor "hun" kiezer en doen ze lekker wat hun het beste uitkomt. In dit geval is dat het mond-dood maken van het nederlandse volk.

Wij mogen geen mening hebben over het europese verdrag. Die mening heeft onze regering al voor ons gevormd. Stoom uit je oren

Lang leven het communisme in Nederland.

En weet je wat ik het beroerdste vind? Nou?

Dat wij het allemaal maar over ons heen laten komen, en dat er niemand de kracht of het initiatief heeft om hier tegen in opstand te komen.

Hogere accijns? Ach, de regering zegt dat het moet, dus vooruit dan maar.
10% meer loon voor de ministers? Ach, de regering zegt dat het moet, dus vooruit dan maar.
Spits-heffing op de rijkswegen; dus onze hard werkende arbeiders uitmelken en straffen die deze economie draaiende houden? Ach, de regering zegt dat het moet, dus vooruit dan maar.
BTW naar 20%? Ach, de regering zegt dat het moet, dus vooruit dan maar.

En ga zo nog maar een poosje door.

Nee, wij zijn een truttig volgzaam volkje geworden wat kompleet over zich heen laat lopen. Waar zijn de dagen van opstand? van stakingen? Met z'n allen kunnen we de overheid op de knieën dwingen hoor. Moet je eens opletten als heel Nederland gehoor geeft aan een massale staking. Iedereen blijft thuis totdat de regering luistert naar het volk en daadwerkelijk uitvoert wat het volk verlangt. Nou, laat ik u vertellen... binnen 3 dagen hebben we ze op hun knieën. Maar wie heeft het lef...

En ondertussen laten we ook dit geintje weer over ons heenkomen. Balkellende heeft al voor ons beslist. HIJ vind een 2e referendum niet nodig. Dat is nou echt een voorbeeld van een goede christenlijke instelling van die kl**tzak.

Frusty

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:42

Soms moet je niet aarzelen, maar een knoop doorhakken en dat is wat Balkie nu doet. Ik neem het hem niet heel erg kwalijk, als ik zie wat voor onzin redelijk veel mensen in dit land roepen...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:49

tamorka schreef:
faye schreef:

PRECIES! Want ik zou WEER tegen stemmen hoor!

En waarom zou je dan tegenstemmen?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:22

Oef, nu Frankrijk nog en dan is het er eindelijk door Lachen .

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:01

Gaby schreef:

Europa heeft al veel te veel te vertellen in Nederland. En dat zijn mensen die hier niet eens wonen. Ik vind dat alleen Nederlanders, degenen die hier wonen moeten mogen bepalen wat hier gebeurt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:04

tamorka schreef:
Gaby schreef:

Europa heeft al veel te veel te vertellen in Nederland. En dat zijn mensen die hier niet eens wonen. Ik vind dat alleen Nederlanders, degenen die hier wonen moeten mogen bepalen wat hier gebeurt.

Ja, stel je voor dat er een verbod op softdrugs komt. Het zou deze maatschappij ruïneren....

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:24

Voor mijn part werd alle drugs gelegaliseerd en gratis verstrekt. Dat liet de markt lekker in storten.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:36

Schimmelig schreef:
tamorka schreef:

Ja, stel je voor dat er een verbod op softdrugs komt. Het zou deze maatschappij ruïneren....

Nee, daaar gaat het niet om.

Brussel bepaalt al heel veel van wat er in Nederland wel en niet mag, en hoe hetgeen wat wel mag plaats moet vinden. We zien dat terug in vrijwel alles. De mestquota, de subsidie aan landbouwers, de vleesindustrie, onze infrastructuur, wegenbouw, etc. etc.

Ik zal het je sterker vertellen... een slager mag niet eens meer zelf bepalen wat hij in z'n gehalktbal verwerkt. Dat word al een aantal jaren door Bussel bepaald. Voldoet zijn bal niet aan die norm dan mag hij hem niet verkopen. Zo zijn er ook regels en wetten voor bakkers, voor tuinders, en nog een heleboel branches. Allemaal bepaald door wetgeving vanuit Brussel.

En als je gaat zoeken dan zijn er nog zo veel meer dingen en daarmee redenen om tegen een Europees verdrag te zijn. Dat volkslied en die vlag... dat was natuurlijk gewoon een lachertje. Ze dachten in Brussel dat ze ons er daarmee in konden luizen. Haha... nou dan moet je niet bij de nuchtere Nederlander mee aankomen hoor.

Nee, Nederland moet geregeerd worden door een Nederlandse regering, en niet door een Europees parlement. En wat mij betreft mag Nederland de banden met Europa verbreken, de grenzen weer dichtgooien en de gulden weer her-invoeren. Nederland was altijd al een sterke economische kracht binnen Europa, al was het maar vanwege de overslag in onze haven(s). Europa heeft Nederland nodig, niet andersom. Maar nu probeert europa de lakens uit te delen en Nederland te misbruiken; uit te melken. Maar kennelijk is er niemand in onze regering die wil dat zien.

Misschien een krom vergelijk; maar als we het in de basis al goed zouden vinden om ons door een buitenlandse macht te laten regeren, dan hadden we ons in 1940 net zo goed meteen gewonnen kunnen geven aan de Duitsers. Als we de rassenzuivering even buiten beschouring laten... Hitler wilde ook één Super-Europa. Wat hem destijds niet lukte word ons nu stukje bij beetje stiekem opgedongen. Let op mijn woorden... over 35 jaar wonen wij in de "Verenigde staten van Europa". Ik hoop dan echter niet meer te leven.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:02

Ik ben blij dat de regering geen 2e referendum doet want dat zou idd een nee worden, en met die nee maakt nederland zich volledig onmogelijk binnen europa.
Het zou mij niet verbazen als er idd ooit een verenigde staten van europa komt, maar dan liever met dan zonder Nederland.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:24

tamorka schreef:
Gaby schreef:

Zonder Brussel is het onmogelijk aan continentale problemen, zoals milieuproblematiek, te werken. Luchtvervuiling blijft namelijk niet netjes buiten de grenzen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:19

MRmichiel schreef:
Ik ben blij dat de regering geen 2e referendum doet want dat zou idd een nee worden, en met die nee maakt nederland zich volledig onmogelijk binnen europa.

So what?

Gaby schreef:
Zonder Brussel is het onmogelijk aan continentale problemen, zoals milieuproblematiek, te werken. Luchtvervuiling blijft namelijk niet netjes buiten de grenzen.

Inderdaad! NEderland heeft strenge milieueisen en daardoor is bijna alles in Nederland onmogelijk maar de vervuiling van het Ruhrgebied uit Duitsland komt hier evenleuk binnen! Dus..... daar helpt Brussel helemaal niets aan! En NEderland heeft ECHT geen invloed op wat gebeurt in het buitenland. Daar is het een te klein land voor. Aan de andere kant moet NEderland WEL het meeste betalen aan de EU.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:46

Om eerlijk te zijn vind ik het prima dat ze het verdrag er nu in een vernieuwde vorm doordrukken. Een referendum heeft geen zin aangezien mensen er toch niets van begrijpen. Waarom zou je iets vragen aan mensen waar ze niets van begrijpen. De vorige keer is er geen NEE gestemd tegen dit verdrag. Mensen stemden omdat ze tegen de euro, nieuwe lidstaten, Turkije of tal van andere zaken waren. Onderwerpen die niets met het verdrag van doen hebben.
Mensen zijn tegen Europa, maar hadden geen benul van de inhoud van het hele verdrag.

Docenten en studenten op mijn opleiding (rechten) hebben bijna allen Ja gestemd. Dit omdat bij ons iedereen wel wist waar het over ging. En dat Europese en internationale wetgeving al jaren boven nationale wetgeving gaat. Daarbij is Nederland geen eiland maar onderdeel van de wereld. Afsluiten voor andere landen is gewoon onmogelijk.

Ik vind wel dat de politiek en andere instanties meer duidelijkheid moeten geven aan het publiek over europa.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:49

Helaas houdt het verdrag meer in dan alleen maar wetgeving. Het bepaalt ook veel dingen waar we niet achter staan.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:50

tamorka schreef:
Helaas houdt het verdrag meer in dan alleen maar wetgeving. Het bepaalt ook veel dingen waar we niet achter staan.

Sjonge, dus veel verschil merken we op den duur niet echt Tong uitsteken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:17

ik zou ook tegen stemmen
heb geen zin om me op dit moment uit te gaan leggen en verantwoorden voor deze keuze,
laat ik het er maar op houden dta er een veelvoud van dingen in staan waar ik niet blij van word en wat ik niet zie als verbetering van een aantal situaties op nationaal niveau...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:47

flowerxxx schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het prima dat ze het verdrag er nu in een vernieuwde vorm doordrukken. Een referendum heeft geen zin aangezien mensen er toch niets van begrijpen. Waarom zou je iets vragen aan mensen waar ze niets van begrijpen. De vorige keer is er geen NEE gestemd tegen dit verdrag. Mensen stemden omdat ze tegen de euro, nieuwe lidstaten, Turkije of tal van andere zaken waren. Onderwerpen die niets met het verdrag van doen hebben.
Mensen zijn tegen Europa, maar hadden geen benul van de inhoud van het hele verdrag.

Docenten en studenten op mijn opleiding (rechten) hebben bijna allen Ja gestemd. Dit omdat bij ons iedereen wel wist waar het over ging. En dat Europese en internationale wetgeving al jaren boven nationale wetgeving gaat. Daarbij is Nederland geen eiland maar onderdeel van de wereld. Afsluiten voor andere landen is gewoon onmogelijk.

Ik vind wel dat de politiek en andere instanties meer duidelijkheid moeten geven aan het publiek over europa.

Dat hoop ik ook, draumpje! Ik heb ook Ja gestemd, studeer ook rechten en ik ben het met je eens.

Trouwens, als we Nederland zouden afsluiten van verdere Europese verdragen, zou onder andere op zijn minst art. 120 van de grondwet afgeschaft moeten worden. Over al die wijzigingen gaan jaren heen.

Tamorka, Duitsland doet wel eens waar minder aan mileuproblematiek, maar Brussel heeft wel de normen opgesteld. Aan Brussel ontkomen we niet. Wat zou er veranderen als Nederland besloot, mede vanwege de milieuproblematiek, Europa de rug toe te keren? We worden daar niks wijzer van. Nu kunnen we nog een beetje druk op andere landen zetten en Duitsland vragen op hun afval te letten. Als we uit de Europese verdragen zijn, word dat lastiger.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:04

En dan nog iets: Brussel is tegen boeren, boeren moeten worden opgeruimd. Straks zijn we zover dat we onze melk uit het buiteland moeten halen. Dat wordt rampzalig.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:12

tamorka schreef:
En dan nog iets: Brussel is tegen boeren, boeren moeten worden opgeruimd. Straks zijn we zover dat we onze melk uit het buiteland moeten halen. Dat wordt rampzalig.

In Nederalnd heeft het geen zin boer te zijn. Je betaalt enorm veel voor een stukje grond en de laatste jaren is het bar en boos met de oogsten. Maar ongeveer 5% van de Nederlandse beroepsbevolking werkt in de landbouw.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:17

tamorka schreef:

Melk is niet gezond en eigenlijk alleen voor kalfjes bedoeld, monocultuur voeren is ook niet zo tof. Je ziet wat er gebeurt als er een ziekte zoals MKZ uitbreekt, al het vee moet dan kapot. Wellicht is hier een betere oplossing voor, maar dan moeten wij hem wel zoeken. Pro Europa, maar niet anti Nederland! Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:19

Al het vee moet dan kapot ja. VAn Brussel alweer!
Het vee hoeft helemaal niet kapot! GEwoon enten! En dat levert geen enkel gevaar op voor de volksgezondheid, die zowiezo al een hoop MKZ vlees eet uit landen als Argentinie.