Nederland heeft veel dat hoop en vertrouwen geeft, aldus de koningin. Ondernemers en consumenten zijn optimistisch en ook buiten de economie zijn er hoopvolle tekenen. De begroting laat een overschot zien, ook in de komende jaren. "Zo sparen we voor de toekomst," aldus de koningin. Verder staat Nederland voor aanzienlijke opgaven, vanwege de vergrijzing en het tekort aan menskracht in onderwijs en zorg.
Respect
Ook wil het kabinet zich extra inspannen voor grotere verdraagzaamheid en respect in de samenleving.
ZuinigHet kabinet streeft naar een schonere en zuinigere economie en belast consumptie en vervuiling. Zo worden lagere lasten op arbeid mogelijk
bron: http://www.rtlnieuws.nl
'De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten'PvdA, CDA en CU: kabinetsplannen 'sociaal en solide'De kabinetsplannen worden positief ontvangen door de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie. Ze noemen ze 'solide, sociaal en toekomstgericht'.
CDA: solide en toekomstgericht
Het CDA is vol lof over het kabinetsbeleid, dat 'solide en toekomstgericht' wordt genoemd. "De komende jaren wordt flink gespaard voor volgende generaties. Op de staatsschuld worden miljarden afgelost. Tegelijkertijd voert het kabinet een indrukwekkende investeringsagenda uit op de gebieden duurzaamheid, veiligheid, infrastructuur en vergroting van de deelname aan betaalde arbeid," zegt fractievoorzitter Van Geel.
"Daarbij blijft ook nog eens de koopkracht op peil en over de gehele regeerperiode bezien zal die voor alle groepen stijgen. Dat is geen geringe prestatie", aldus Van Geel.
PvdA: ongekend sociaal
De PvdA noemt de kabinetsplannen 'ongekend sociaal'. De begroting voor volgend jaar is zelfs 'de beste ooit onder Balkenende als premier', zegt fractievoorzitter Tichelaar. "De PvdA maakt het verschil. De eerste begroting van dit kabinet is sterk, groen en sociaal," stelt hij.
Regering investeert
"Deze regering investeert in werk, wijken, milieu, zorg en onderwijs en is tegelijkertijd op weg naar een historisch lage staatsschuld. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten en de grootste vervuilers betalen", zegt de PvdA-voorman.
ChristenUnie: 'solide financiële beleid'
Ook de ChristenUnie is tevreden met het 'solide financiële beleid' van het kabinet. De partij ziet eigen speerpunten als extra aandacht voor gezinnen, zwakkeren en duurzaamheid terug in de plannen. De partij is het eens met de keuze voor 'vermijdbare lastenverzwaringen' als hogere accijns op alcohol en tabak.
KritiekToch hebben de regeringspartijen ook kritiek op de plannen. Bij het CDA en de ChristenUnie valt de verlaging van de kinderbijslag vanaf 2010 slecht. Ook wil het CDA dat al volgend jaar de schoolboeken voor het voortgezet onderwijs gratis worden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We hebben te kampen met een tekort aan goed opgeleid personeel in het onderwijs en in de zorg, maar waar zie ik conrete plannen/reserveringen om dit aan te pakken?
Ik vind het een Asociaal beleid, het zoete dat zou komen na het zure, blijkt gewoon weer bitter

Werd ons niet beloofd dat we er allemaal in koopkracht op vooruit zouden gaan, zodra de economie weer aan zou trekken?
De enige zakken die gevuld worden, zijn die van regerend Nederland. Niks sparen, ja, voor hun eigen pensioentje

En sterkste schouders dragen de zwaarste lasten? Laat me niet lachen:
Stijging koopkracht Beatrix Koningin Beatrix en prins Willem-Alexander en prinses Máxima gaan er volgend jaar wel iets op koopkracht op vooruit. Ze krijgen 6,1 miljoen euro, tegen 6 miljoen dit jaar. Als persoonlijk inkomen krijgt Beatrix 800.000 euro; Willem-Alexander en Máxima krijgen ieder 235.000 euro. De rest van het bedrag dekken de personeels- en andere kosten.
Het moge duidelijk zijn dat ik het grotendeels niet eens ben met de weg die het kabinet ingeslagen is

Wij hebben het thuis goed, gunnen anderen dat ook, maar mijn vader heeft verdorie 10 jaar avondschool gedaan om te komen waar hij nú is. En vervolgens wordt je er gewoon keihard op teruggepakt

Gericht op de toekomst? Eerst zien, dan geloven, we hebben mij al iets te vaak loze beloftes gekregen...