'Verdonk uit VVD fractie gezet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

'Verdonk uit VVD fractie gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:42

Citaat:
De VVD-fractie vergadert momenteel over uitspraken van Kamerlid Verdonk. Ingewijden zeggen dat partijleider Rutte aandringt op het vertrek van de oud-minister.

Verdonk zou eerder deze week hebben gezegd dat de VVD onzichtbaar is in het vreemdelingendebat en Rutte zou dat niet accepteren. Eerder waren er ook al aanvaringen tussen de twee. Rutte heeft gezegd dat Kamerleden zich in de media alleen mogen uitlaten over onderwerpen uit hun eigen portefeuille.

De oud-minister is populair onder de kiezers. Bij de verkiezingen haalde ze meer stemmen dan lijsttrekker Rutte.

Nos.nl

Nou ik vind dit echt onzin (heb me nog niet helemaal in verdiept) , maar ze heeft dingen gezegd wat wel waarheid bevat. En dan uit de fractie worden gegooid, ook al was het haar laatste waarschuwing, maar dan nog vind ik het onzin.

purny

Re: 'Verdonk uit VVD fractie gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:46

Zij is gewoon een cool mens, ik vind haar beter dan Rutte met zijn stomme ideeën. Als hij de waarheid niet aankan dan gooit ie dr maar uit de partij. En bovendien zou ze het ver schoppen met Wilders. Mijn stem hebben ze volgende kamer verkiezingen
Laatst bijgewerkt door purny op 13-09-07 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:47

Mevrouw verdonk kan niet zo goed tegen haar verlies en probeert Rutte nu op alle mogelijke manieren zwart te maken. Ze is nu zo vaak gewaarschuwd, op een bepaald moment is het klaar en is al je krediet verbruikt. Ik vond dat vorige keer al het geval Bloos

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:37

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:38

Eindelijk...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:42

Het zou weleens tijd worden...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:45

Zouden deze kreten ook onderbouwd kunnen worden? Haha!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:46

Eindelijk...ze wilde vooral zichzelf graag horen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:48

MissJ schreef:

Openlijk een aanval op de leider doen is niet echt slim als je midden in de verkiezingen zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:56

MissJ schreef:

Jawel hoor... als je in een fractie zit kun je het niet hebben dat iemand constant op eigen initiatief de media opzoekt en dan ook nog eens de rest van de fractieleden te kakken zet.
Verder was ze nogal mediageil... ik heb meer met kamerleden die inhoudelijk sterk zijn en ook weten waar ze over praten. Ze beslissen wel over mensen, maar dat besef lijkt bij haar nooit te zijn geland.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:58

imaudy schreef:
Openlijk een aanval op de leider doen is niet echt slim als je midden in de verkiezingen zit.

Wie zit er in verkiezingen dan?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:00

hahah ik was al een paar minuten aan het nadenken in welke verkiezing we wel niet zitten Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:04

Wendy schreef:
Jawel hoor... als je in een fractie zit kun je het niet hebben dat iemand constant op eigen initiatief de media opzoekt en dan ook nog eens de rest van de fractieleden te kakken zet.
Verder was ze nogal mediageil... ik heb meer met kamerleden die inhoudelijk sterk zijn en ook weten waar ze over praten. Ze beslissen wel over mensen, maar dat besef lijkt bij haar nooit te zijn geland.

~
Ik denk dat Verdonk wel iemand is waar mensen heel erg heftig op reageren. Of je vindt haar geweldig, of vreselijk. Ze komt op mij juist altijd over als iemand die erg veel inhoudelijke kennis bezit en zich ook uit durft te spreken. Maar dat is persoonlijk. Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:13

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Wie zit er in verkiezingen dan?

Toen speelde dit al en in die periode is het al helemaal niet slim. Buiten de verkiezen kan ik begrijpen dat je ruzie gaat maken als je denkt dat dat goed is.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 13-09-07 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:13

imaudy schreef:
Toen speelde dit al en in die periode is het al helemaal niet slim.

Toen moest er ook een partijleider gekozen worden. Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:17

MissJ schreef:
imaudy schreef:
Toen speelde dit al en in die periode is het al helemaal niet slim.

Toen moest er ook een partijleider gekozen worden. Knipoog

Ja en toen ze dat niet geworden was had ze een stap terug moeten doen, maar dat kon ze niet.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:22

imaudy schreef:
Ja en toen ze dat niet geworden was had ze een stap terug moeten doen, maar dat kon ze niet.

Dat heb ik toch echt heel anders ervaren. Knipoog Bovendien trekt iemand die zich wat sterker profileert gewoon meer kiezers. Dat mis ik wel eens bij Mark Rutte. Goed politicus, maar ik mis wat felheid bij hem.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:23

MissJ schreef:

Dacht dat ik met 'eindelijk' eigenlijk wel de hele strekking van een eventuele reactie kon samenvatten... Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:25

Kijkers trekken is volgens mij toch echt niet de functie van een politicus. Natuurlijk hoort dat er wel bij, maar uiteindelijk zitten ze er als volksvertegenwoordiger om een inhoudelijke taak te vervullen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:28

Gitta1977 schreef:
Dacht dat ik met 'eindelijk' eigenlijk wel de hele strekking van een eventuele reactie kon samenvatten... Haha!

Ik heb wel een vermoeden ja Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:29

Wendy schreef:
Kijkers trekken is volgens mij toch echt niet de functie van een politicus. Natuurlijk hoort dat er wel bij, maar uiteindelijk zitten ze er als volksvertegenwoordiger om een inhoudelijke taak te vervullen.

Ik zie het ook niet als DE hoofdfunctie van een politicus, maar als jij je niet duidelijk profileert, weet een kiezer niet waar je voor staat en zullen mensen niet op je stemmen. Dan kan je geen volksvertegenwoordiger worden en niet inhoudelijk je taken vervullen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:36

MissJ schreef:
Wendy schreef:

Ik zie het ook niet als DE hoofdfunctie van een politicus, maar als jij je niet duidelijk profileert, weet een kiezer niet waar je voor staat en zullen mensen niet op je stemmen. Dan kan je geen volksvertegenwoordiger worden en niet inhoudelijk je taken vervullen.

Gelukkig zit ons politieke systeem dus niet zo in elkaar. Je stemt niet op een persoon, maar je stemt op een partij. Je stemt dus niet op de standpunten van die persoon, tenzij die een eenmansfractie vormt.
Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets als een voorkeursstem, maar het is aan de fractie om daar uiteindelijk wat mee te doen.
De partij maakt uiteindelijk een kandidatenlijst voor de verkiezingen en wie er daarwerkelijk in de kamer terechtkomt heeft dus niet altijd iets te maken met het aantal mensen wat op die specifieke persoon gestemd heeft.

De fractieleider heeft wel een belangrijke functie hierin... hij moet de standpunten van de fractie goed naar buiten brengen. Hij vertegenwoordigt de standpunten van de partij. Een fractielid moet dat ook op zijn eigen kennisgebied. Wat Verdonk deed was niet in de lijn met de standpunten van de partij en de nam vaak ongevraagd de rol van de fractieleider over. Ook betwistte ze nogal eens zijn leiderschap in het openbaar. Dat is in de politiek toch echt een absolute nono.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:43

Wendy schreef:
Gelukkig zit ons politieke systeem dus niet zo in elkaar. Je stemt niet op een persoon, maar je stemt op een partij. Je stemt dus niet op de standpunten van die persoon, tenzij die een eenmansfractie vormt.
Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets als een voorkeursstem, maar het is aan de fractie om daar uiteindelijk wat mee te doen.
De partij maakt uiteindelijk een kandidatenlijst voor de verkiezingen en wie er daarwerkelijk in de kamer terechtkomt heeft dus niet altijd iets te maken met het aantal mensen wat op die specifieke persoon gestemd heeft.

De fractieleider heeft wel een belangrijke functie hierin... hij moet de standpunten van de fractie goed naar buiten brengen. Hij vertegenwoordigt de standpunten van de partij. Een fractielid moet dat ook op zijn eigen kennisgebied. Wat Verdonk deed was niet in de lijn met de standpunten van de partij en de nam vaak ongevraagd de rol van de fractieleider over. Ook betwistte ze nogal eens zijn leiderschap in het openbaar. Dat is in de politiek toch echt een absolute nono.

Een lid van een partij heeft toch in de meeste gevallen dezelfde standpunten als de partij, dus in een bepaald opzicht stem je wel degelijk op iemand's standpunten. Knipoog De kandidatenlijst wordt door de partij voorafgaand aan de verkiezingen opgesteld, in dat stadium heeft het nog weinig met voorkeursstemmen van kiezers te maken. Ik ben echter wel van mening dat een groot aantal voorkeursstemmen op een bepaalde persoon toch wel een signaal aan de partijleiding moet zijn, blijkbaar ligt zo'n persoon dan erg goed bij een deel van de achterban van de partij. Lachen

De fractieleider moet idd de standpunten van de partij goed naar buiten brengen, maar met alleen een fractieleider red je het gewoon niet. Ik geloof ook dat er geen enkele partij is die niet een aantal prominente leden heeft die zich wat duidelijker naar buiten profileren om extra kiezers aan te trekken. Leiderschap betwisten in het openbaar is niet handig en niet netjes, dat ben ik met je eens. Toch denk ik niet dat het zo zwart wit is dat alle VVD fractieleden en kiezers bij alle onderwerpen achter de huidige koers van Rutte en de partijleiding staan. Er moet in mijn ogen wel ruimte zijn voor verschillen binnen een partij. Maar dan wel met respect voor elkaar en binnen bepaalde grenzen, dat absoluut.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:46

MissJ schreef:
Ik ben echter wel van mening dat een groot aantal voorkeursstemmen op een bepaalde persoon toch wel een signaal aan de partijleiding moet zijn, blijkbaar ligt zo'n persoon dan erg goed bij een deel van de achterban van de partij. Lachen

Dat ben ik helemaal met je eens, het is een signaal, maar het is aan de partijleiding wat ze met zo'n signaal wensen te doen (kijk maar naar het verhaal van yilderim en de SP).

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:47

Wendy schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens, het is een signaal, maar het is aan de partijleiding wat ze met zo'n signaal wensen te doen (kijk maar naar het verhaal van yilderim en de SP).

Dat verhaal had ik net in mijn hoofd. Ja Dat begint onderhand ook een behoorlijke ordinaire soap te worden. Bloos Clown