Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:41

Minister Plasterk vindt dat het boek Mein Kampf van Hitler vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. Hij zegt dat in een interview met het culturele tijdschrift Hollands Diep.

Mein Kampf is in Nederland verboden, maar Palsterk zegt, dat we daar maar eens mee moeten ophouden.

Hij reageert in het interview op uitspraken van PVV- leider Wilders. Die pleitte er onlangs voor om de Koran net als Mein Kampf te verbieden. Volgens de minister is tjidens die discussie gebleken dat veel Nederlanders het te ver vinden gaan om boeken te verbieden...

(bron: NOS- TT)

Wat is jullie mening? Denken jullie dat het boek van Hitler aanstootgevend zal zijn als de "verkeerde" mensen deze in handen krijgen?..

Ben zelf ook wel nieuwsgierig naar het boek maar kan echt geen zinnig woord zeggen over de gevolgen van het eventuele vrijgeven...

Heb het idee dat als mensen kwaad willen, ze toch wel kwaad zullen stichten als ze dat echt niet kunnen laten...

Katja

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:46

Ik denk dat de verkeerde mensen die zo'n boek willen lezen het sowieso wel in handen krijgen.
Vind het verbieden van boeken nooit goed en ook niet van deze tijd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:48

Ik ben het eens met je onderste stelling.

En wat schiet je er nou mee op om een boek als de Koran te verbieden? Dan moet je de Bijbel ook verbieden.

De "verkeerde" mensen kunnen toch al aan zulke boeken al Mein Kampf komen. Die boeken zijn heus wel in de omloop.

Osama Bin Laden heeft ook een boek, ik heb het nog niet gelezen,maar een collega vertelde dat je als je dit leest een heel ander beeld van zo iemand krijgt.

Ik lees meer om inzicht te krijgen. Andere mensen kunnen er aanstoot aan nemen. Maar dat is ook zo met films, muziek e.d.

Als mensen aanstoot nemen aan eenbepaald boek, film of muziek zit er toch al een dna-tje scheef denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:49

Iemand die het boek wil hebben kan het gewoon downloaden hoor. Als je even zoekt heb je het zo te pakken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:49

Ik denk idd hetzelfde. Als iemand kwaad wil, dan gebeurt dat ook wel zonder een boek.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er precies in dat boek staat maar het zal niet voor niets verboden zijn dus er zal vast wel iets in staan waar mensen met verkeerde bedoelingen gebruik van kunnen maken.
Maar om het te verbieden vind ik eigenlijk ook een beetje ver gaan. Ik denk dat er meer boeken op de wereld zijn die de mens kan aanzetten tot kwaad. (of bijv ook films)
Maargoed het is denk ik een beetje moeilijk oordelen als je niet weet wat er in het boek staat. Valt natuurlijk wel een beetje te raden, maar ik vrees dat er meer in staat als dat ik denk.

Over het boek van Osama BinLaden, ik heb dat boek niet gelezen, maar wel andere boeken die over hem of zijn familieleden gaan. En je gaat er idd anders tegen aan kijken. Maar dat neemt natuurlijk noooooit weg dat hij hele verkeerde dingen gedaan heeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:51

Alsof het zo moeilijk is om dat boek te pakken te krijgen Gestoord Steek de grens over naar België en vraag er bij de eerste beste boekenzaak naar! En als je het slim aanpakt hoef je de grens echt niet over ( inderdaad internet, maar zelfs de papieren versie heb je zo te pakken ).
Lekker vrij geven! Boeken moeten gewoon niet verboden worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:52

Nathalie schreef:
Ik denk idd hetzelfde. Als iemand kwaad wil, dan gebeurt dat ook wel zonder een boek.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er precies in dat boek staat maar het zal niet voor niets verboden zijn dus er zal vast wel iets in staan waar mensen met verkeerde bedoelingen gebruik van kunnen maken.
Maar om het te verbieden vind ik eigenlijk ook een beetje ver gaan. Ik denk dat er meer boeken op de wereld zijn die de mens kan aanzetten tot kwaad. (of bijv ook films)
Maargoed het is denk ik een beetje moeilijk oordelen als je niet weet wat er in het boek staat. Valt natuurlijk wel een beetje te raden, maar ik vrees dat er meer in staat als dat ik denk.

Over het boek van Osama BinLaden, ik heb dat boek niet gelezen, maar wel andere boeken die over hem of zijn familieleden gaan. En je gaat er idd anders tegen aan kijken. Maar dat neemt natuurlijk noooooit weg dat hij hele verkeerde dingen gedaan heeft.

Volgens mij staan er dingen in dat boek waar we echt geen wet van hebben, e.e.a. suggereer ik ook nog wel, maar ik denk dat zijn zieke brein dingen heeft bedacht waar we waarschijnlijk niet eens op zouden komen...

Dat is dan ook mijn nieuwsgierigheid: Wat maakt het boek tot zo'n big issue en waartoe is zo'n menselijke geest in staat?...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:55

Het boek is zo'n big issue omdat er nog steeds volgelingen zijn van Hitler, en er steeds meer mensen bijkomen. Het boek is gevaarlijk zonder de goede uitleg erbij, en alles wat Hitler later heeft gedaan heeft hij in dat boek ook voorspeld.

In mijn schooltijd hebben we, onder begeiding van de lerares, stukken uit dat boek doorgenomen. Je haren rijzen te berge als je het leest, en je snapt niet dat er niemand toen al heeft ingegrepen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:58

Hey, dat is interessant.

VRaag me af wat er gebeurd als je in Nl betrapt wordt op het lezen van dat boek. Ze kunnen je daar toch neit voor boeten?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:02

De meeste bibliotheken hebben het staan, maar je moet aangeven dat je historicus bent en waarvoor je het nodig hebt als je het wilt inkijken. En dat kan dan ook alleen maar ter plekke, ze geven het - naar ik gehoord heb - niet mee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:03

Ik heb het ook gelezen, vond het interessant in de zin van stop de gebeurtenissen niet weg, maar door zoveel informatie mogelijk te krijgen, kunnen we het liefst geen tweede keer laten gebeuren.

En als je volgeling bent, gevaarlijk of niet aangeraken doe je toch, en gevaar voor de volgelingen dat zit in heel veel boeken. Zelfs degene die onschuldig ge acht worden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:04

Cassidy schreef:
De meeste bibliotheken hebben het staan, maar je moet aangeven dat je historicus bent en waarvoor je het nodig hebt als je het wilt inkijken. En dat kan dan ook alleen maar ter plekke, ze geven het - naar ik gehoord heb - niet mee.

Inderdaad, en je moet ook id laten zien. Want het wordt genoteerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:04

Maf dat het in de bieb staat. Vind dat beetje dubbel; een ieder kan zich uitgeven voor historicus.
Maargoed, er zal niemand het hele boek daar gaan zitten lezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:06

Om te voorkomen dat die dingen geen tweede keer gebeuren hebben we echt dat boek niet nodig. We kunnen zien wat er is gebeurd, en daarvan leren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:06

Je moest eens weten hoeveel boeken niet meegegeven worden ( al is dat meestal omdat het materiaal te teer is ). Beetje historicus zit regelmatig hele documenten door te nemen in bieb/archief, dus die zijn het wel gewend. Voor een belangstellende is het wat anders.

Geen idee hoe ze controleren of je ook echt historicus bent. Ik kan het in ieder geval inzien op vertoon van mijn collegepas ( geschiedenisstudent, masterjaar ).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:08

detour schreef:
Maf dat het in de bieb staat. Vind dat beetje dubbel; een ieder kan zich uitgeven voor historicus.
Maargoed, er zal niemand het hele boek daar gaan zitten lezen.

Maar de csi boeken, de boeken over seriemoordenaars zijn ook gevaar voor zielige geesten, en dat is al gebleken.
Moeten we die dan ook allemaal verbieden omdat er iemand zou?

Het is wel een ander onderwerp, maar toch gelijkaardig vind ik, beide bang dat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:10

CSI is fictie, Mein Kampf is dat niet.

_Daph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:13

Ik vind dat het wel moet kunnen, die koran mag ook dus dat ook

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:14

Ik wil trouwens wel even opmerken dat ik de vergelijking tussen de Koran en Mein Kampf ronduit belachelijk vind! De enige overeenkomst is dat het allebei boeken zijn, voor de rest vind ik het echt een rare vergelijking.

_Daph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:15

ik vind gewoon nergens opslaan, bij ons op school moeten we alles nu in 1x over de islam weten, en niks over hitler, ach schijt aan al die boeken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:18

Cassidy schreef:
CSI is fictie, Mein Kampf is dat niet.

Daar heb ik het helemaal niet over, de context is niet echt vergelijkbaar, maar de schrik en gevaar voor misbruik wel.

Dat bedoel ik dus, maar ik snap het wel ik woon dicht bij breemdonck en bezoek het ook een paar keer, maar wat je daar ziet kan je niet voor ogen houden. De begeleiding zijn ook mensen die er gezeten hebben.
Ik hoop dat zoiets nooit meer gebeurd
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-09-07 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:19

Daffiejj schreef:
ik vind gewoon nergens opslaan, bij ons op school moeten we alles nu in 1x over de islam weten, en niks over hitler, ach schijt aan al die boeken

Aan je reactie te zien ben je er nog niet klaar voor om alles over Hitler te weten te komen. Heb geduld, ze gaan hem echt in de geschiedenislessen doornemen, als je wat ouder bent.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:21

Gelukkig zeg jij het Bloos Ik dacht het ook al!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:23

Tja voor dat boek hoef je de deur niet eens meer uit.... Typ het maar in op google en je hebt zo pdf'jes van het boek 'in handen'.

Verbieden van een boek is imo niet meer van deze tijd. Ik ben absoluut tegen alles wat erin staat, maar de personen die het in handen willen krijgen, zullen het in handen krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:25

Ik wist niet eens dat dit boek verboden was in Nederland en dat vind ik echt te ver gaan, via internet is alles toch wel te vinden dus waarom verbieden?