Familie criminelen ook gedeporteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:17

bron; http://www.telegraaf.nl/buitenland/7063 ... tml?p=13,1
De Telegraaf schreef:
AMSTERDAM - De grootste partij van Zwitserland wil ook de familie van criminele allochtonen uitzetten. Criminaliteit onder vreemdelingen loopt de spuigaten uit en 'zodra de eerste tien gezinnen zijn uitgezet, zal de situatie onmiddellijk verbeteren'.

Zwitserland wil criminelen/zwarte schapen met familie en al de grens over zetten

De Zwitserse Volkspartij (SVP) zegt dat immigranten zich vier keer vaker misdragen dan de oorpronkelijke bewoners. Partijvoorzitter Uli Maurer is bezig 100.000 handtekeningen te verzamelen om een referendum over de kwestie af te dwingen.

De partij, die ook de minister van justitie in het kabinet levert, zegt dat er veel positieve reacties op het plan zijn binnengekomen.

Tegenstanders zeggen dat deportatie van criminelen en hun families racisme aanwakkert. Ook partij-posters waarop zwarte schapen te zien zijn die een schop onder hun kont krijgen, hebben veel boze reacties uitgelokt.

De SVP zegt op haar website dat 53 % van de misdaden in Zwitserland door buitenlanders gepleegd worden. Bij afpersing is dat zelfs 66% en verkrachting 85%.

ik vind het geen slecht plan, alleen zou ik graag 'jeugdige' ervoor zien, en directe familie, want waar is de grens, als je oom of neef iets verkeerds doet en jij wordt daarvoor weggestuurd gaat natuurlijk nergens over.
maar ik denk dat dit idd het verantwoordelijkheids gevoel van ouders wel een tandje op zal schroeven.
in nederland komt zoiets er natuurlijk nooit door, maar wat vind jij hiervan?

*edit* waar is mijn poll gebleven???
Laatst bijgewerkt door luxx op 11-09-07 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeVol

Re: Familie criminelen ook gedeporteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:23

luxx schreef:
ik vind het geen slecht plan, alleen zou ik graag 'jeugdige' ervoor [criminelen] zien, want waar is de grens, als je oom of neef iets verkeerds doet en jij wordt daarvoor weggestuurd gaat natuurlijk nergens over.
maar ik denk dat dit idd het verantwoordelijkheids gevoel van ouders wel een tandje op zal schroeven.
in nederland komt zoiets er natuurlijk nooit door, maar wat vind jij hiervan?

Ik vind het niet zo'n goed plan. Als bijvoorbeeld je broer/zus iets doet, wordt jij daarvoor gestraft door terug te moeten gaan naar een land waar vaak veel minder mogelijkheden zijn terwijl jij misschien wel gewoon goed je best doet om te integreren in de maatschappij en een goede Nederlander te zijn/worden?
Niet helemaal eerlijk vind ik.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:25

Ja ach er is wel wat voor te zeggen, misschien denken mensen dan eens na voordat ze een of andere gruweldaad begaan! DAn wordt hun hele familie er in betrokken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:29

Hmm tja, beetje dubbel dit. Onterecht dat jij als broer/zus/tante/etc. de dupe wordt wat je familielid doet. Ik denk dat ze hiermee de oorzaak van verhoogde criminaliteit niet wegnemen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:35

Sammie schreef:
Hmm tja, beetje dubbel dit. Onterecht dat jij als broer/zus/tante/etc. de dupe wordt wat je familielid doet. Ik denk dat ze hiermee de oorzaak van verhoogde criminaliteit niet wegnemen.

neemt wel weg dat het de familie aan hun reet zal roesten wat het zwarte schaap uitvreet in een samenleving die toch niet hun thuisland is, en dat zou mijns inziens toch kunnen schelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:53

NU ga je d'r dus vanuit dat ze er niet omgeven dat broer/zus zoiets doet én dat vind ik te kort door de bocht. Ik kan jou niet verantwoordelijk houden voor wat jouw broer of zus uitvreet, noch voor wat je ouders doen of hebben gedaan. Of het jouw kan schelen doet er dan eigenlijk niet toe.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:05

Ik vind het een prima plan! Wellicht dat ze de opvoeding dan wat serieuzer gaan nemen en dit niet op 'straat' laten uitvechten.... Met familie wordt gezin genoemd niet zozeer ooms en tantes, maar meer pa, ma en de broers en zussen.... Het zal hierbij ook zeker niet gaan om erg kleine misstappen...

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:17

Ik vind het een zéér slecht plan!
Toen er bij ons nog weinig beschaving was, werd ook de hele familie aangekeken voor de misdaad van 1 familielid... Wat daaruit resulteert is schaamte, vereenzaming en zelfs eerwraak.
Als een kind een misdaad begaat, dan geloof ik niet dat die meteen uitgezet moet worden, maar een tweede/derde/... kans verdient. Hoewel de ouders verantwoordelijk zijn, is dit ook maar tot op een zekere hoogte.

IMO is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf. Ikzelf ben alleszins verantwoordelijk, en in zijn geheel niet voor mijn zussen of ouders, hoewel ik hun natuurlijk goede tips probeer te geven, kan ik hun leven niet in hun plaats leven!! En niemand kan dat voor iemand anders.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:12

Ik vind het ook een raar plan.
Daarbij weet de familie het 9 van de 10 keer niet eens, wat hun kind uitspookt op straat.
In de wijk waar mijn ouders wonen was erg veel criminaliteit maar toen zijn ze in actie gegaan, en het eerste wat ze gedaan hebben is de ouders ingelicht als er weer wat gebeurde, (eerder gebeurde dat dus niet, kwam er politie bij, en kinderen logen hierover tegen de ouders) en sinds dat gebeurt is is het hier zooo rustig op straat! Echt wel veilig te noemen dus.
En dat hebben ze bereikt met alleen maar met de ouders praten!
Ik vind het dus echt onterrecht als andere familieleden het dupe zouden worden van criminaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:17

Ik snap de insteek van het plan wel.
Want sommige ouders vinden het niet zo nodig hun kind op te voeden.

Toch ben ik er tegen.
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat mijn broers doen.
Ben ik niet crimineel en werk netjes, bedenkt hij ff snel geld te verdienen in de drugs, kan ik het land uit...nee...

Maar dat ze harde maatregelen willen kan ik wel snappen, want ook in NL is het zo dat allochtone meer dingen doen die niet horen..maar owee als je dat hardop zegt.
En word de kop in het zand gestoken en niks gedaan...maar de hele familie erop pakken..nope

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:24

Het plan is inderdaad wel een beetje dubbel, en toch eigenlijk best goed. Zo spoor je de mensen toch aan om hun kinderen beter in de gaten te houden (veel ouders weten dondersgoed wat de kinderen uitspoken op straat, maar willen er niks van weten Knipoog ). Bovendien worden die mensen aangespoord om eerst na te denken voordat ze iets doen. Meestal vinden ze het zelf wel erg om er uit gezet te worden, maar vaak nog veel erger dat hun hele gezin eruit gezet wordt.
Al vindt ik niet dat ze in een keer eruit gezet moeten worden. Sommige ouders hebben gewoon geen grip meer op hun kinderen, die helemaal ontsporen. In plaats van ze uit te zetten, zou je ze hulp aan moeten bieden. Dus altijd eerst naar de oorzaak van dit soort gedrag zoeken, dan pas goed gaan oordelen. Zijn het ouders die gewoonweg geen zin hebben om hun kinderen op te voeden, vindt ik dat ze ook de consequenties van hun daden moeten voelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:51

Volgens mij gaat het hier niet om een paar ontspoorde kids, maar ons serieuze maffiose families. Er worden immers verwijzingen gemaakt naar afpersing en verkrachting. Zo ver zijn de meeste ontspoorde kids nog even niet.

Inhoudelijk krijg je weer het probleem van: je kunt mensen die Nederlands staatsburger zijn niet 'terug sturen'. In Zwitserland gaan ze veel voorzichtiger om met het verstrekken van een Zwitsers staatsburgerschap. Dan wordt het wellicht (iets) makkelijker om mensen terug te sturen.....

Edit: typos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:58

Dan is het idd al anders
Maar in het dorp waar ik eerst woonde, woonde een gezin met 6 kinderen, waar ouders en kinderen niet als lievertjes bekend stonden.
Maar 1 jongen, dat was echt een heel gewoon een goede jongen.
Die heeft giga moeten knokken in dat dorp om zijn naam groot te houden, wat hem uit eindelijk ook gelukt is.

Natuurlijk ging het in die fam niet om mafia praktijken, maar iemand neersteken werd niet geschuwd en een geweer hadden ze ook...hun vriendjes ook...en dat werd ook gebruikt...

Je zou die ene jongen maar zijn...

En dit waren overigens oer hollandse mensen....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:11

Cowboy55 schreef:
Volgens mij gaat het hier niet om een paar ontspoorde kids, maar ons serieuze maffiose families. Er worden immers verwijzingen gemaakt naar afpersing en verkrachting. Zo ver zijn de meeste ontspoorde kids nog even niet.

IK lees het niet op die manier. Een verkrachting hoeft niet alleen plaats te vinden in een maffioso familie. Ik vind het een slecht plan, je kan familieleden niet verantwoordelijk houden voor de daden van een ander. Zou mooi zijn, als mijjn broertje iemand verkracht, wordt ik hiervoor gestraft. Bovendien is het zoals Cowboy55 al praktisch onuitvoerbaar. Gezien de getallen die in dit bericht genoemd worden, kan ik me wel iets voorstellen bij wat voor soort partij dit is, en dat stemt me niet vrolijk.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:05

Ik vind 't 'n slechte regel en zie 't ook niet als oplossing voor 't probleem Je familieleden zijn toch niet verantwoordelijk voor de dan van 1 persoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:49

Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant zijn er gewoon een hoop ouders (en allochtoon of autochtoon maakt geen bal uit, de autochtone zijn vaak erger) die totaal geen verantwoordelijkheid nemen voor wat hun kinderen doen. Zoiets zou ze misschien wat verantwoordelijker maken.
Als die ouders op het gedrag van hun kinderen aangesproken worden, reageren vaak met: "Zoiets doet mijn kind niet..."

Maar als niemand zijn kind ooit iets verkeerds zou doen, zou er geen criminaliteit zijn.

Als broer of zus kun je niet verantwoordelijk zijn voor het gedrag van je broer of zus. Hoogstens kun je hem/haar op dingen aanspreken, maar daar is alles mee gezegd, en of het veel helpt is de grote vraag.

Als je alleen de ouders verantwoordelijk zou stellen (tot het 18e jaar van het kind) kun je ze nog niet uitzetten, want eventuele broers en zussen worden dan indirect alsnog gestraft, want gescheiden van hun familie. (hoewel niet iedereen dat als een straf zal zien)

Onuitvoerbaar lijkt me, en dan heb je het nog niet eens over het juridische verhaal.

Ouders verantwoordelijk stellen voor wat hun kinderen doen, vind ik wel redelijk. Hoe sommige kinderen opgevoed worden... dat is dan wel weer iets waar wat aan gedaan mag worden.
Maar goed, dan nog altijd moet in de eerste instantie degene die wat gedaan heeft (kind vanaf 12) gestraft worden.
Hebben we ook wat voor: bureau Halt.
Maar dan nog moeten de ouders aangepakt worden, zij zijn verantwoordelijk voor de opvoeding... straf, maar ook hulp bij het opvoeden...
Dat lijkt me dan wel weer te doen, broers en zussen worden de dupe niet, zo'n beleid is niet racistisch, en de schuldigen worden aangepakt....

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:46

Yamcha schreef:
Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant zijn er gewoon een hoop ouders (en allochtoon of autochtoon maakt geen bal uit, de autochtone zijn vaak erger) die totaal geen verantwoordelijkheid nemen voor wat hun kinderen doen. Zoiets zou ze misschien wat verantwoordelijker maken.
Als die ouders op het gedrag van hun kinderen aangesproken worden, reageren vaak met: "Zoiets doet mijn kind niet..."

Is het dan geen beter idee, zoals in België sinds kort gebeurt, de ouders op 'stage' te sturen, naast de kinderen te straffen? Veel minder drastisch en imo veel effectiever...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:50

En de ouders financieel aansprakelijk stellen en desnoods alle bezittingen in beslag nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:54

@ Kyle en faye: dat lijkt mij ook veel realistischer.

Het land uit zetten is alleen maar symptoom bestrijding, je lost de problemen niet op, maar verplaatst ze alleen.
Mensen daadwerkelijk helpen, en dan ongeacht huidskleur, land van herkomst en geloof lijkt me vele malen realistischer.

En zachte heelmeesters maken in dit soort gevallen stinkende wonden, dus idd wel stevig aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:23

faye schreef:
En de ouders financieel aansprakelijk stellen en desnoods alle bezittingen in beslag nemen.

Maar een kale kip kun je niet plukken....
Dus als er geen bezittingen zijn is er ook niks in beslag te nemen, dat kan alleen bij families met geld, dus tref je daarmee alleen een enkele groep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:32

Financieel aansprakelijk stellen kan wel,
moeten de ouders betalen naar vermogen... of ze gaan maar een lening aan (dit klinkt wel erg hard, zo hard bedoel ik het niet) je zou boetes kunnen afstemmen naar inkomen Lachen
(zit me opeens te bedenken dat zoiets wel weer diefstal in de hand kan werken)

Punt is dat je als ouder verantwoordelijk bent, voor wat je kind doet, ook op straat.
Hier in de wijk zijn er ontzettend veel ouders die verantwoordelijk zijn tot aan de voordeur, en die het doodnormaal vinden dat hun kinderen bij mensen die niet uit zo'n buurt komen en gehandicapten en allochtonen, eieren en poep en weet ik wat niet al aan de ramen smeren. Bij ons in de straat valt het nog wel mee, maar we hebben vaak genoeg de politie gebeld, omdat er weer eens wat vernield of smerig gemaakt was. Hielp geen bal.

Denk dat die ouders vrij wat beter op zouden letten als je ze in de portemonnee pakt... of je pakt ze op een andere manier.
Veel ouders interesseert het gedrag van hun kinderen geen bal, zolang ze er zelf geen gevolgen van ondervinden...

Denk dat je daar toch wat mee moet...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-07 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:35

Financieel aansprakelijk stellen wel Ja

En zeker iets moet er wel gebeuren.
Zo zeg ik ook altijd laat die jongeren die wat vernield hebben dat maar eens terug betalen.
Verplicht onder toezicht in de vrijtijd werken.
En dan ook echt werken, niet lamballen, nee flink werken.
En wat dat oplevert lossen ze hun schuld van het vernielde ding voor af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:40

Is ook een manier idd. Laat ze maar werken.
En niks uitgaan en drinken, werken zullen ze. Die "schuld" aflossen plus een soort jeugdstrafblad, waardoor ze als ze zoiets weer doen direct weer gepakt kunnen worden.

Ouders registreren in een dossier bij de politie.
Heeft je kind de buren gepest? Pats, een boete.
Bushokje vernield? Pats, nog een.

En dan gedragen ze zich maar omdat ze anders gepakt worden.
Blijkbaar zijn er gewoon mensen waarbij dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:29

runningkawa schreef:
faye schreef:

Maar een kale kip kun je niet plukken....
Dus als er geen bezittingen zijn is er ook niks in beslag te nemen, dat kan alleen bij families met geld, dus tref je daarmee alleen een enkele groep

wat dacht je van huursubsidie, kinderbijslag, zorgtoeslag etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:37

Maar dat versta ik niet onder bezittingen, dan denk ik aan een auto of dure tv oid
Wat je nu zegt valt bij mij onder financieel aansprakelijk stellen.
Maar het lijkt er dus op dat we hetzelfde bedoelen Ja