Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:57

Zal wel een lastig discussiepunt worden vrees ik...maar het interesseerd me wel.

Ik hoor deze stelling wel vaker voorbijkomen,
want vinden jullie hiervan; chemische testen (medicijnen) uitoefenen op
dieren of op criminelen, zodat de laatste toch nog enig nut hebben voor de maatschappij?

Wat vind jij daarvan?

Edit; het we spreken hier over misdadigers die een ernstig misdijf hebben begaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-07 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:01

hmmz lastige ...
Ligt er een beetje aan wat ze op hun kerfstok hebben ( de criminelen )
Maar Zowiezo criminelen met zwaardere vergrijpen .. ja hoor gebruiken maar die handel , zijn ze teminste nog ergens goed voor... doen ze nog wat terug voor de maatschappij !

Edit : je poll klopt niet Knipoog kwa antwoorden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:03

Chiqa, kun je je poll nog aanpassen naar:

- proefdieren
- gedetineerden
- geen mening....

Nu weet ik niet waar ik voor moet stemmen Haha!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:06

gedetineerden , die ernstige misdrijven hebben gepleegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:07

Ik heb hem geedit; het gaat idd om criminelen met een groot strafblad en zware delichten.

CCCCorine schreef:
Chiqa, kun je je poll nog aanpassen naar:

Dat lukt dus niet meer. Scheve mond
Ik zal even een tem erop gooien.

Maar Ja staat dus dat je vóór proeven bent op gedetineerden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:09

Oo nou dan ga ik zeker voor gedetineerden.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:13

Sorry, maar ik vind dit geen best topic en ik maak me daar kwaad over. Ik vind dit geen vergelijking.
Maar kennelijk zijn jullie te jong en te onnozel om dat te beseffen. En om te weten hoeveel mensen, bijv. in oorlogstijd, tegen hun wil als "proefdier" zijn gebruikt.
Ik tem dus en vraag om een slotje Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:17

Chiqa schreef:
Edit; het we spreken hier over misdadigers die een ernstig misdijf hebben begaan.

Als je er vanuit gaat dat er universele mensenrechten bestaan, dan is deze discussie volkomen zinloos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:18

Tja, dat valt zo goed als onder doodstraf en ik ben blij dat we in een maatschappij leven waarin wij een dergelijke primitieve straf niet tolereren. Er blijkt maar weer al te vaak dat er iemand jaren lang onschuldig heeft vastgezeten voor moord oid. Bovendien geef je een dergelijk persoon niet de kans zijn daden in te zien.
Ook zijn er nogal veel criminelen die door hun leefomstandigheden of genetische achtergrond ernstige misstappen hebben gezet die zij zelf achteraf zwaar betreuren. Een dergelijl persoon wordt dan extra gestraft voor de fouten die in de eertste plaats al veroorzaakt werden door een bedorven jeugd, een gebrek aan correcte psychische hulp dan wel medicijnen.
Voor mij een grote NEE dus.

Los daarvan is het totaal zinloos gezien de grote diversiteit aan leeftijden, geslacht en genetische achtergrond. Je krijgt je proeven dan nooit statistisch correct en reproduceerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:25

Sizzle schreef:
Los daarvan is het totaal zinloos gezien de grote diversiteit aan leeftijden, geslacht en genetische achtergrond. Je krijgt je proeven dan nooit statistisch correct en reproduceerbaar.

Dat is dan weer een invalshoek waar ik nooit op gekomen was Huilen van het lachen

Ik vind het eerlijk gezegd best griezelig dat er de laatste jaren steeds meer van dit soort geluiden opgaan. Ook een figuur als Wilders die aanhang krijgt, etc etc. En lees de talloze topics op bokt eens door... daar zijn wel mensen aan het woord die allemaal mogen stemmen in principe.

Ik kan er al bijna niet bij hoe je uberhaupt op het idee kunt komen. Door de mogelijkheid van het gebruiken van gedetineerden voor proeven te opperen ga je al voorbij aan zo'n stuk fundamentele (rechts)geschiedenis dat ik me bijna ga afvragen onder welke steen je de afgelopen 300 jaar geleefd hebt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:33

Klinkt als een nieuwe versie van de doodstraf.. En ben ik dus tegen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:39

ik vind dit geen keuze...ja,ik dacht altijd heel zwart-wit over criminelen en doodstraf etc,maar sinds ik er zelf meer mee te maken kreeg en het ook beter ging beseffen(hoe,wat en wie die mensen dan zijn) ben ik milder geworden.ik ben absoluut tegen dierproeven,maar ik zou er ook niet voor stemmen om ze op criminelen uit te voeren.
zo ben ik bijvoorbeeld wel voor castratie bij (kinder)verkrachters,weg hormonen,weg lust.
maar de doodstraf gaat me een stap te ver,evenals de mening: laten we de proeven op zware criminelen uitvoeren,dan dienen ze nog ergens voor.zoals wij ervoor kunnen kiezen om ons lichaam als testmateriaal aan te bieden voor de wetenschap(pra) zo zouden ook er ook voor een bepaalde groep criminelen een keuze moeten zijn ivm wel of geen wetenschappelijke proeven.maar stel er dan ook wat tegenover,bijv.meer onderwijs,betere begeleiding na vrijlating etc.

ps:tegenwoordig is de wetenschap toch zo fantastisch?ik begrijp werkelijk niet waarom er uberhaupt nog proefdieren bestaan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:32

Mijn hemel dat iemand dat zelfs maar wil overwegen, wat een vreselijk enge gedachtengang, wat een in trieste kijk op het leven.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 01:12

Geen van beiden. Waarom niet op proefpersonen die zelf toestemmen en er een vergoeding voor krijgen?

Voor beiden groepen die je noemt is het namelijk geen vrijwillige keus.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 01:42

Uhm mensen, wie heeft het hier over medicijnen waar die criminelen dood aan kunnen gaan? Clown
Waar slaat dat ''soort van de doodstraf'' dan op? Nagelbijten / Gniffelen

Liever op criminelen dan op dieren Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 04:16

Ik kies gedetineerden. Maar....ik vind dat ze er zelf een keuze in hebben. Ze kunnen zo bovendien een klein zakcentje verdienen waar ze bijv een telefoonkaart van kunnen kopen o.i.d. Ze zijn in ieder geval goed controleerbaar.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:34

x_Marr schreef:
Uhm mensen, wie heeft het hier over medicijnen waar die criminelen dood aan kunnen gaan? Clown
Waar slaat dat ''soort van de doodstraf'' dan op? Nagelbijten / Gniffelen

Liever op criminelen dan op dieren Knipoog

Als ze middelen doegedient krijgen waar ze bijvoorbeeld ongeneeslijk ziek van worden, is het een soort vertraagde vorm van de doodstraf. Dat is het idee van (of 1 van de ideeen van) het testen van medicijnen, dat ze nog niet weten of ze veilig zijn voor menselijk gebruik. Daarnaasdt vind ik de gedachte even primitief.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:38

ik "kies" ook voor gedetineerden die vastzitten voor een zwaar misdrijf. Dieren zijn onschuldig, gedetineerden niet. Ik ben van mening (let op: dit is mijn persoonlijke mening) dat de gedetineerden bepaalde rechten hebben "opgegeven" (of eigenlijk "verloren"?) toen ze het misdrijf pleegden.

Heike: gedetineerden krijgen al een zakcentje, zonder dat ze daarvoor iets hoeven te doen... Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:44

Ik ben absoluut tegen proeven op gedetineerden omdat ik het in strijd vind met de universele rechten van de mens. Zo'n recht kan imo niet verspeeld worden door (zware) misdrijven. Waar ligt dan de grens? Ieder land kan daar wel anders mee omgaan/misbruik van maken?
Laatst bijgewerkt door Ann op 10-09-07 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:45

Ik ben zeer zeker tegen proeven op gedetineerden. Het in in strijd met de mensenrechten, en daarbij krijg ik er hele enge nazi visioenen van....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:54

Ik kies voor niemand.

Ik vind het ook een vorm van mogelijke doodslag. En dan ergens, moest er ooit echt iets dergelijks voorgesteld worden en ik zou een tellende mening hebben en ik zou voor gedetineerden zijn, zou ik zelf een moordenaar zijn in mijn ogen.

Ik weet niet of ik duidelijk ben in mijn verwoording, maar het komt erop neer dat als ik mee te beslissen had en een beslissing nam om gedetineerden te gebruiken, ik imo zelf geen haar beter zou zijn dan die criminelen zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:01

Ja hoor zonder moeite kan ik kiezen (erg hè)
Gedetineerden
En nee geen tasjes dieven, maar meervoudig verkrachters of moordenaars die echt al voor het leven vast zitten.
Ze hebben imo idd zelf een stuk van hun rechten verspeeld.
Dat hebben ze zelf gedaan, niet een ander.
Dus vergelijk met hitler praktijken gaat niet op, die nam onschuldige mensen.

Dieren hebben imo ook rechten en die worden dagelijks zonder enige schroom geschonden, terwijl zij niemand wat aan gedaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:02

Mag je ook kiezen voor geen van beide? Vind het beide een walgelijk idee namelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:06

Schimmelig schreef:
Geen van beiden. Waarom niet op proefpersonen die zelf toestemmen en er een vergoeding voor krijgen?

Voor beiden groepen die je noemt is het namelijk geen vrijwillige keus.

Dat al helemaal niet, dan gaan er weer situaties komen als in weeshuizen testen, en bij mensen die op straat wonen. Geef mij maar liever gedetineerde die zware misdrijven hebben gepleegd.

Maar wat is een dierenleven voor de mens niks, geef mij maar gedetineerde inplaats van de mileu verder kapot te doen en apen te stropen, waarvan al lang geweten is dat die onderzoeken niet compatibel zijn op mens Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:06

Inieder geval geen proefdieren, want die kunnen er niks aan doen.
Dus dan maar criminelen, maar ik vind wel dat ze een (oneerlijke) keus moeten hebben. Dus bijvoorbeeld of meerwerken aan het medicijn of een jaar extra zitten ofzo.

Ookal zijn het criminelen, ik vind dat ieder mens (en dier) een keus moet hebben.