Perfecte moord?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Perfecte moord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:35

Na off topic discussie, heb ik dus besloten om een nieuw topic te openen. Met als titel de perfecte moord, bestaat die of niet? Tegenwoordig is dit wel een maatschappij kwestie, ook door de interesse die csi voor forensische technieken gecreëerd heeft, vind ik wel eens goed om dit te bespreken

Eeuwen lang hebben 'criminelen' geprobeerd om de perfecte moord te plegen, en het bewijsmateriaal dan zodanig ook te vernietigen of onbruikbaar maken. Nu met de "csi revolutie" is de moeilijkheidsgraad van de perfecte moord dan ook verhoogd. Moordenaars kunnen met de scène gelinkt worden en ook bestraft door een insect die gevonden word in hun riem door forensische entomologie BV.

In theorie bestaan er zeker perfecte moorden (ga er wel geen beschrijving van geven), maar het probleem is dat de dader het overdoet, in het bijzondere teveel slachtoffers, of zijn gedrag en acties overduidelijk op iets wijzen, tot een seriemoordenaar die gevonden wilt worden. En zoals ik hierboven meld, de evolutie van de forensische technieken.

Om een paar voorbeelden te geven;

Case a) Gregory biggs: geklasseerd als zelfmoord, maar de dader kreeg schuldgevoelens en gaf het later zelf toe.

Case b) Eentje dichter bij huis, met namen in België andras pandy. Die man was dicht bij de perfectie, maar door het overdoen uiteindelijk in de mazen gelopen.

Lijkt me duidelijk wat ik er van vind, dus nu ben ik benieuwd naar jullie antwoorden Lachen

Anoniem

Re: Perfecte moord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:42

De perfecte moorden zijn de verdwijningen zonder het vinden van de (vermoorde) slachtoffers. Geen lijk - geen moord. Zonder lijk geen zaak.

Ik denk dat er zat perfecte moorden zijn, kijk naar Nathalie Holloway, niemand weet of ze nog leeft.

DNA sporen die (nog) niet na te trekken zijn. Als iedereen bij geboorte de databank ingaat, wordt dat ook weer een ander verhaal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:44

Voila, geen lijk doet veel. Dat is in de zaak met pandy wel te zien. Daar zijn gewoon geen resten meer over alleen een soep die daarna in de badkuip of kanaal werd gegoten. Geen link met slachtoffer maakt het er ook niet makkelijk op.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:46

Bij Marianne Vaatstra zijn ze er ook nooit achter gekomen... terwijl ze daar wel een lijk hadden.

LiNdA1986

Ja ik denk wel dat er perfecte moorden bestaan, je moet alleen weten hoe.

Verder denk ik toch wel dat programma's zoals CSI e.d. moordernaars meer inzicht geven in hoe en wat.

Anoniem

Wat er allemaal niet in het criminele circuit gebeurd, wordt je letterlijk aan de haaien of leeuwen gevoerd. Gewoon in stukken gehakt en in cement gegoten. Of met je benen in een cementen vast gegoten en met zijn geheel levend en wel de oceaan in gedumpt.

In dat milieu raken een hoop mensen zoek.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:48

russel schreef:
De perfecte moorden zijn de verdwijningen zonder het vinden van de (vermoorde) slachtoffers. Geen lijk - geen moord. Zonder lijk geen zaak.

Ik denk dat er zat perfecte moorden zijn, kijk naar Nathalie Holloway, niemand weet of ze nog leeft.

DNA sporen die (nog) niet na te trekken zijn. Als iedereen bij geboorte de databank ingaat, wordt dat ook weer een ander verhaal.

In het geval van Nathalee kan je imo niet spreken over een perfecte moord, aangezien niet concreet bewezen is dat ze is vermoord.

Ik denk dat het aan verschillende factoren ligt.
Als ik iemand express van de trap af "duw" en die persoon breekt zijn nek en overlijdt.
Hoe ga je aan tonen dat het moord of ongeval is.

Ik heb een beetje het idee bij de perfecte moord:
- gevonden lichamelijk overschot
- veel media aandacht
- weinig forensisch bewijs wat duidelijk leidt naar 1 persoon
- uiteindelijk een onopgeloste zaak (buiten verjaring om).

NaryaJarig

Dat kan nog gebeuren, over een tijdje is de techniek weer een stuk verder en dan kan er alsnog een dader gevonden worden.

Interessante discussie, ik ga deze zeker volgen. Ik denk dat geen lijk = geen moord toch aardig in de buurt komt van de perfecte moord.

Anoniem

LiNdA1986 schreef:

Verder denk ik toch wel dat programma's zoals CSI e.d. moordernaars meer inzicht geven in hoe en wat.

Ik verwacht niet dat ze daar naar kijken, wellicht de huisvaders die van moeders af willen...

De meeste moorden worden in een opwelling gedaan, maar de echt uitgedachte moord, daarover loopt er altijd wel weer eentje die een verdenking heeft en als je langgenoeg speurt, steeds er weer op terug komt, praat er altijd wel weer eentje.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:49

russel schreef:
Wat er allemaal niet in het criminele circuit gebeurd, wordt je letterlijk aan de haaien of leeuwen gevoerd. Gewoon in stukken gehakt en in cement gegoten. Of met je benen in een cementen vast gegoten en met zijn geheel levend en wel de oceaan in gedumpt.

En daar hoor je niks van.
De zaken die wij horen en zien in de media zijn maar een deel.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:49

De perfecte moord hmmm...

Tja als je als dader echt niets maar dan ook niets aan bewijs achterlaat.
Laten we hopen dat dat in deze tijden niet veel meer voor gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:52

Moord is altijd opzet en als er geen stille getuigen zijn (de materialen die de moord hebben medegepleegd) dan heb je alleen iets als uit het verhoor een bekenning komt. Maar ik denk dat er maar relatief weinig mensen zijn die zo pathologisch zijn dat ze het heel hun leven verborgen kunnen houden, nooit opvallen en nooit wroeging krijgen.

Zo zijn er een aantal van dat soort moordenaars die in de cel zitten zoals Ted Bundy, die is gewoon gek, heeft geen gevoel, kent geen emoties en is gaan moorden om emoties te gaan leren kennen, die hij gewoon niet heeft, dus een persoonlijkheidsstoornis en wellicht een hersenafwijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:53

RZDLover schreef:
russel schreef:

En daar hoor je niks van.
De zaken die wij horen en zien in de media zijn maar een deel.

Klopt, maar daarvan ken ik dus wel verhalen en idd die komen niet snel in de media. Maar er gebeurd meer dan dat er in de kranten geschreven worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:56

LiNdA1986 schreef:

Geen idee, maar als ze geen ideetjes hebben van dat kunnen ze het gewoon nemen uit boeken, want de helft van csi afleveringen zijn gebaseerd op een case

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:56

Ik denk dat de perfecte moord wel bestaat. Kijk naar Nathalie Holloway, stel dát ze dus dood is, dan is het een goed voorbeeld van de perfecte moord.

Je moet als moordenaar wel heel sterk in je schoenen staan en niet zelf raar gaan doen of je aangeven.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:57

ik denk wel dat de perfecte moord bestaat, natuurlijk van de vermiste personen waar geen lijk van is gevonden hoewel het er toch op lijkt dat ze niet meer leven, maar ook in het geval van wel een stoffelijk overschot hebben maar geen (direct) bewijs voor een dader, in de zaak Marianne Vaatstra bv.

Wel denk ik dat het steeds moeilijker wordt de perfecte moord te plegen omdat er steeds betere forensische onderzoeken komen waar minder materiaal nodig is voor dezelfde (of betere) resultaten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:58

Als je vuilnis van andere mensen over het lichaam gooit valt dat dnaonderzoek af hoor. Mits je wel alles met handschoenen hebt gedaan enz.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:00

laartjuh schreef:
Als je vuilnis van andere mensen over het lichaam gooit valt dat dnaonderzoek af hoor. Mits je wel alles met handschoenen hebt gedaan enz.

Dan nog zit je met het feit dat je haren en vezels kan verliezen. Dat zou inhouden dat je in een pak moet zitten zodat je niets kan verliezen. Val je alleen weer heel erg op.
DNA zit namelijk niet alleen in je bloed, maar ook in speeksel, sprema, haren, huidschilfers en nagels.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:02

Ja maar daarom vuilnis Knipoog, dan zit alles onder de verschillende haren, speeksel (drinkbekers ofzo) enz.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:07

laartjuh schreef:
Ja maar daarom vuilnis Knipoog, dan zit alles onder de verschillende haren, speeksel (drinkbekers ofzo) enz.

Dan heb je nog genoeg om te onderzoeken om uiteindelijk toch tot de dader te komen.
Het duurt alleen wat langer dan zonder vuilnis.

De plaats misdrijf moet wel zo ontzettend besmet zijn met andere dingen wil je er niets meer uit kunnen halen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:09

Mistic schreef:
laartjuh schreef:

Dan heb je nog genoeg om te onderzoeken om uiteindelijk toch tot de dader te komen.
Het duurt alleen wat langer dan zonder vuilnis.

De plaats misdrijf moet wel zo ontzettend besmet zijn met andere dingen wil je er niets meer uit kunnen halen.

Nee maar kijk dat bedoel ik, het lichaam echt insmeren, wat bleekmiddel eroverheen doet ook wonderen denk ik.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:12

laartjuh schreef:
Nee maar kijk dat bedoel ik, het lichaam echt insmeren, wat bleekmiddel eroverheen doet ook wonderen denk ik.

Ik denk dat je je daar heel erg in vergist.
Zelfs als je een lichaam in brand steekt kan er nog een hoop forensisch bewijs gevonden worden.

Het zodanig besmetten van de plaats van misdrijf kost ontzettend veel tijd, en die tijd heb je meestal niet.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:26

Ik denk dat er in NCIS, Bones en CSI ook dingen worden uitgezonden die in het echt heemaal niet kunnen, om moordenaars af te schrikken, om ze te laten denken dat ze toch wel gepakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:00

Ja die programma's zijn ook propagandaseries van de overheid. Zo leren ze de boeven een lesje.... Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:40

russel schreef:
Moord is altijd opzet en als er geen stille getuigen zijn (de materialen die de moord hebben medegepleegd) dan heb je alleen iets als uit het verhoor een bekenning komt. Maar ik denk dat er maar relatief weinig mensen zijn die zo pathologisch zijn dat ze het heel hun leven verborgen kunnen houden, nooit opvallen en nooit wroeging krijgen.

Ik geloof dat de zwakste schakel voor een perfecte moord, het geweten van de mens is.