Kunst??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Kunst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:20

Op dit moment is er in de media te lezen dat een kunstenaar Damien Hirst een schedel ingelegd met diamanten heeft gemaakt die hij voor 100.000.000 dollar heeft verkocht.
Ik was benieuwd naar zijn andere werk en heb dat dan ook opgezocht.
Wat vinden jullie van de kunst van Damien Hirst??
Ik heb er zo mijn mening over ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Dit is de schedel ingelegd met diamanten:
Afbeelding

Dit zijn enige voorbeelden van zijn andere werk:
Afbeelding

http://www.tate.org.uk/britain/exhibiti ... dameve.jpg

http://www.heise.de/tp/r4/artikel/20/20306/20306_1.jpg

http://mocoloco.com/art/archives/vivisection_apr_05.jpg

http://www.cristianolovatelliravarinone ... 0Hirst.jpg

http://www.channel4.com/culture/microsi ... -Hirst.jpg
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 09-09-07 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in een link gezet

MelOdYs_Star

Re: Kunst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:23

Ik persoonlijk vind het geen kunst. Ik vind het dan ook niet mooi. Misschien ís het wel kunst, maar ik vind van niet en het geeft echt een heel raar beeld bij mij.. Bloos
Laatst bijgewerkt door MelOdYs_Star op 06-09-07 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:23

Ik zie er de kunst helaas niet van in mij trekt het niet...
Ik vind het gewoonweg luguber!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:24

Vin de schedel op zich wel mooi uitzien, de rest, nee.....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:25

Erg luguber en ik kan niet niet zeggen dat ik dit kunst vind. Eerder een hobby van iemand met een kronkel in zijn kop.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:27

Deze man is de rijkste kunstenaar van Engeland...
Ik vind het afschuwlijk!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:40

Ik weet niet of dit wel strookt met de regels op UK. Er staat nl niks over het discussiëren over andere kunstenaars maar werk van anderen mag je niet posten... heb je het tevoren even gevraagd of dit mocht anders is een TeM misschien wel nuttig.

Buiten dat vind ik het wél kunst, of ja, een uitdrukkingsvorm die als kunst wordt bestempeld en als zodanig iets teweegbrengt. Het is nl een hele kunst om met je werk op te vallen of dat werk dan echt kunst is is een tweede want wanneer het als zodanig gezien wordt door een groep is het dat gewoonweg, zelfs als mensen het er niet mee eens zijn. Ik vind het niet mooi en ik zou het nooit in mijn huis hangen maar hij wil een kijker hiermee aan het denken zetten juist door domweg te shockeren. Dat dit überhaupt verkoopt is een heel erg ingewikkeld punt. Je kunt wat lezen over dat hele dubbele in 'kunst of geen kunst' op de engelstalige wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Damien_Hir ... l_response

Is het kunst wanneer het kunst gevonden wordt door anderen? Is het kunst wanneer jij je ermee uitdrukt? Is het kunst wanneer je er mensen mee aan het denken zet of een bepaald gevoel mee op weet te wekken. Wat is kunst dan? Die vraag kun je dan beter stellen en dat is nu eenmaal heel ingewikkeld omdat het uitgaat van wat een mens en de maatschappij er voor esthetische waarde aan hecht.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 06-09-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:42

Mss mag het niet op UK maar ik vind het wel degelijk een nuttig topic om over te discussieren Knipoog

Het is ook wel degelijk kunst, maar zeker niet het mijne

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:54

Kunst? Ja

Dat hij ipv de standaard penselen en verf nu dode lichamen ed gebruikt maakt het niet minder kunst. Dat niet iedereen het leuk vind om te zien maakt het niet minder kunst.

Ik vind er persoonlijk juist prachtige werken tussen zitten, zoals het opengereten schaap (of is het geit?)
Ook is een werk van hem van een zebra, maar zonder de zwarte strepen (je ziet dus de spieren die daarachter zitten)

Of wat dachten jullie van deze:
http://www.whitecube.com/artists/hirst/butterfly/
Geweldig mooi, maar wel van dode vlinders gemaakt, is dat dan minder afschuwelijk? omdat een dode vlinder nog steeds mooi is?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:56

Dat met die dode vlinders vind ik dan persoonlijk wel weer mooier,... kleur en minder shockerend,...

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:57

Ik vind het eerder vies dan kunst.. Dat skelet me dat koeienhoofd ofzoiets kan zo een horrorfilm in! Tong uitsteken

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:59

Cyntje schreef:
Dat met die dode vlinders vind ik dan persoonlijk wel weer mooier,... kleur en minder shockerend,...

Maar waarom vind je een dode vlinder (waarvan de vleugels af zijn gerukt) minder shockerend dan bijv. een doodgeboren kalfje met 5 pootjes wat op een mooie manier geexposeerd wordt?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:01

Ja kan dat zo 1,2,3 niet direct uitleggen, ... misschien wel in die zin dat ik vlinders altijd wel mooi heb gevonden. Ik kijk persoonlijk ook liever naar kleur dan naar het binnenwerk van een geit Bloos
Ik ben er niet vies van,... en ja het is allemaal even shockerend.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:11

En vissen dan Cyn? (ik weet dat jij vissen leuk vindt, vandaar).

Het punt is nl dat mensen aan insecten geen menselijke emoties toekennen evenals vaak bij vissen het geval is. Dit omdat mensen voor hun gevoel toch dichter bij zoogdieren staan dan bij andere levende wezens.

Waarom mag er niet aan een dood kalf gezeten worden, of een dood mens, waarom wel aan een dode vlinder, een dode kever of een dode boom? Is het geen kunst wanneer het mensen met afschuw vult? Is het niet zo dat kunst juist gevoelens opwekt, of dat nou verrukking of walging is? Zeg nou zelf.

Overigens wil ik daar nog aan toevoegen dat het om een uiting gaat en niet om het daadwerkelijk doden van een levend wezen. Welk materiaal mag je toepassen, welk niet? Maakt dat het tot kunst dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:13

Ik vind het zeker wel kunst, maar het hangt er vanaf wat je kunst noemt. Het is niet zo zeer dat ik dit "mooi" vind, maar meer dat het me aan het denken zet en dat ik het interressant vind hoe mensen erop reageren en wat het losmaakt bij mensen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:14

Ja Ik heb hier in dit topic nog niks met vissen gezien,... zoals ik al eerder zij is het niet 'mijn' vorm van kunst,... maar als hij iets kunstigs maakt met vissen net zoals met die vlinders kan het mss best nog wel mooi zijn,...
Daarin ga ik ook niet mee qua emoties,... ik vind het in die zin ook nog verschrikkelijk dat mensen vissen in te kleine kommen houden, ook niet bepaald kunstig Vork

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:17

Ik vind het een beetje luguber, maar wel kunst.

Karel Appel vind ik ook lelijk, maar dat is ook kunst.

Ik zou het wel heel interessant vinden om een expositie van deze meneer te bezoeken. Net zoals die expositie van die Duitse meneer die dode mensen inspuit met hars en ze daarna in leuke poses zet. Gruwelijk om te zien, maar wel ontzettend leerzaam. Waarschijnlijk heb je na dat bezoek ook gelijk meer ontzag voor het leven.

peterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:21

ik vind de schedel wel leuk!
maar die andere kunstwerken.. Nors opkijken
een beetje vaag Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:22

Walgelijk. Misselijk

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:23

wat ik mij alleen afvraag: is dat aapje ook dood? Of is dit een vorm van dierenproeven waarvan een foto is genomen, want dan vind ik het verre van kunst, maar dierenmishandeling.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:24

Ik denk dat het aapje dood is maar dat hij bezig is om er vloeistof in te spuiten zodat het langer geexposeerd kan worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:24

Daf schreef:
wat ik mij alleen afvraag: is dat aapje ook dood? Of is dit een vorm van dierenproeven waarvan een foto is genomen, want dan vind ik het verre van kunst, maar dierenmishandeling.

Gebruik jij dan overigens alleen proefdiervrije make-up en eet je geen vlees Verward

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:29

Laatst bijgewerkt door vinos op 06-09-07 16:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:30

@WildWings: je hebt helemaal gelijk, ik ben van het hypocriete soort Bloos al gebruik ik wel alleen dierproefvrije make-up, dus wat dat betreft mag ik er denk ik wel wat van zeggen. Wat ik mij dan alleen afvraag: sinds wanneer is een dier bewust pijn doen kunst, maar ja, dan komen we weer terug bij de vraag: wat is kunst......

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:30

Kunst is zo breed als in de zin van het woord Knipoog