Mag dit zo maar in Nederland??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Mag dit zo maar in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 09:23

Dit is een stukje uit de Telegraaf van woesdag 5 september.

Mijn vriend komt in dit stukje voor met naam en toenaam, terwijl onze burgemeester netjes F Willeme wordt genoemd.
Mag men zomaar zonder mede weten van de burgen, zijn naam en toenaam publiseren?
Er komt ook nog eens bij dat de gegevens niet eens kloppen, die in de krant staan.
Punt 1 wij zijn geen buren wij hebben slechts onze winkel naast het woonhuis van deze fam.
Punt 2 het contact met de ouders beperkte zich enkel alleen tot goede morgen, hallo en doei.

( dit heb ik geplak van de site www.telegraaf.nl)
Pax Christi wil Tanja bevrijden
door onze verslaggevers
AMSTERDAM - IKV/Pax Christi gaat actie ondernemen om Tanja Nijmeijer (29) uit de Colombiaanse terreurorganisatie FARC te krijgen. De vraag is nog of de dochter van een ambtenaar uit Denekamp nog in leven is.

Marianne Moors, programmaleider Zuid-Amerika van IKV/Pax Christi, hoopt dat de ambassade via de plaatselijke autoriteiten contact legt met de FARC om Tanja Nijmeijer (29) uit dat leger te krijgen. Buitenlandse Zaken zegt toe ook contact op te nemen met de Colombiaanse overheid, zo meldt Dagblad van het Noorden.

Dat Tanja in Colombia zat, was in het Twentse dorp Denekamp, waar ze is geboren en getogen, wel bekend. Maar het geheim dat ze daar vocht aan de zijde van de guerrillabeweging FARC, hebben haar ouders jarenlang met zich moeten meetorsen, om het leven van hun dochter niet in gevaar te brengen.

De meeste Denekampers weten niet beter dat het meisje uit het katholieke gezin met haar mooie 'modellengezichtje' les geeft aan lieve kleine kindertjes.

Heel Denekamp leeft mee met de inmiddels ondergedoken ouders en twee zussen Elle en Marloes.

Want FARC is een nietsontziende terreurbeweging. Drugshandel is hun voornaamste inkomstenbron. Op kritiek binnen de eigen gelederen - zoals Tanja die uitte in haar uitgelekte dagboek - staat onverbiddelijk de doodstraf.

Burgemeester F. Willeme wist dat Tanja in Colombia zat. Hij verkeerde echter in de veronderstelling dat de Twentse, wier vader op de afdeling Bouwzaken van de gemeente werkt, in dat land werd vermist. Dat kreeg hij te horen toen hij circa 5 jaar geleden een bezoek aan de vader bracht toen die langdurig ziek was.

Het nieuws dat Tanja - of 'Eillen' zoals haar FARC-identiteit luidt - in Colombia meestreed in een slepende guerrillaoorlog is in Denekamp hard aangekomen.

Buurman Willie Eissink heeft geen contact meer met de ouders gehad: " Toen het nieuws over hun dochter bekend werd, zijn ze onmiddellijk met onbekende bestemming vertrokken." Dat juist Tanja zich aansloot bij de FARC, ooit begonnen als idealistische beweging, begrijpen de Denekampers ook niet. Het meisje komt niet uit een 'links nest'.

Het CDA vindt dat het Colombiaanse leger het leven van Tanje in gevaar heeft gebracht door de dagboeken te publiceren. De partij heeft de minister gevraagd actie te ondernemen. Andere deskundigen menen dat de publikatie juist haar redding kan zijn: de kidnappers van de FARC hebben nu een 'onderhandelingsobject'.

De Nederlandse ambassade in Colombia wist overigens dat Tanja daar meevecht met de terroristen. In 2003 belde haar moeder met de dringende vraag of iemand haar kon helpen Tanja daar weg te halen. Toch wilde haar moeder haar ook niet als vermist opgeven. De ambassade kon geen contact leggen met de FARC, simpelweg omdat het een terroristische organisatie is. De kans dat dat nu op verzoek van IKV dus gaat gebeuren, is dan ook klein.

Militair analist Alfredo Rangel die in Colombia wordt gezien als de expert op het gebied van de FARC, zegt in De Volkskrant dat ze Tanja nooit meer zullen laten gaan. 'Dan zeggen ze tegen de achterblijvers : als je je verveelt of het valt tegen, mag je gaan. Dat is funest voor de interne discipline'. Bovendien weet Tanja na vijf jaar gewapende strijd teveel. Marianne Moors van Pax Christi verwacht dat 'Tanja in het oerwoud sterft'.

In Colombia zelf zijn de reacties op de Nederlandse huurlinge niet mals. Bij het dagblad Tiempo dat de dagboeken van Tanja publiceerde, staan veel kritische lezers. ''Misschien is ze geinpsireerd door door beelden die Europeanen hebben van de Colombiaanse boer die zich verzet tegen de tirannie van de staat. Ze is er te laat achtergekomen dat ze rondtrekt met een bende huurlingen, drugssmokkelaars, moordenaars, ontvoerders en afpersers. Zo leeg is de jeugd van Europa: ontwikkeld en vooruitstrevend, maar als het gaat om de politieke situatie in Colombia zijn het onwetende dommeriken', aldus de Colobiaanse lezer.

Coconut

Re: Mag dit zo maar in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:24

vind het wel erg vreemd inderdaad....zeker als ze geen toestemming hebben om zijn volledige naam te gebruiken. Misschien even een belletje naar de Telegraaf doen?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 09:28

Ja daar zat ik ook al over te denken.
Al is het kwaad al geschoten.

Ik heb ook een reactie geplaats op de website van de krant met dezelfde vraag of men dit zomaar mag doen??

Misschien krijg ik daarop nog reactie terug

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:29

Leg je vraag anders even voor bij de rechtswinkel... dan weet je het antwoord zo Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 09:34

OOh ja dat is ook wel een goeie, daar kan ik wel even heen bellen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 09:56

De rechtswinkel wist het antwoord niet direct te vertellen.
Ze ging kijken of ze het kon opzoeken en wilde daar in de loop van de dag over weer bellen.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:32

of het mag weet ik ook niet maar hij is niet de enige die met naam en toenaam genoemd wordt in dat stuk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:55

Interessante vraag. Als iemand zich bekend maakt als journalist, vertelt wat 'ie komt doen, je een aantal vragen stelt en vervolgens je naam vraagt, mag je dan aannemen dat hij je met naam en toenaam gaat citeren tenzij je zegt dat je dat niet wil?

Ben benieuwd.....

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:17

Het is heel vreemd maar mensen weten onze namen die hoeven ze niet eens tevragen.
Van de week kreeg ik telefoon ook iemand van de pers.
Ik neem altijd de telefoon aan met Susan, zegt die man aan de andere kant spreek ik met mevrouw Knol Verward

Dus ze weten je echt te vinden als het om dit soort dingen gaat.
Mijn vriend word zelfs mob gebeld, waarvan we ons ook afvragen hoe komen ze aan dat nummer.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:00

Ik heb bericht gehad, en het mag dus wel.
Maar de informatie die ze verstrekken moet wel juist zijn.
Nu is dit niet helemaal het geval, maar men mag dus kennelijk gewoon een naam incl toenaam publiseren in de krant.

Toch blijf ik het vreemd vinden.

Topic van op slot!!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:29

Cowboy55 schreef:
Interessante vraag. Als iemand zich bekend maakt als journalist, vertelt wat 'ie komt doen, je een aantal vragen stelt en vervolgens je naam vraagt, mag je dan aannemen dat hij je met naam en toenaam gaat citeren tenzij je zegt dat je dat niet wil?

Ben benieuwd.....

Ja, zo is het. Er staat een quote van je vriend bij, dus hij is geïnterviewd. Als hij niet duidelijk te kennen heeft gegeven niet met naam en toenaam vermeld wil worden, zullen ze zijn naam gewoon plaatsen.

Het is anders als iemand van een delict beschuldigd wordt. Dan wordt vaak alleen de voornaam + eerste letter achternaam vermeld.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 13:46

Duke schreef:
Cowboy55 schreef:

Ben benieuwd.....

Ja, zo is het. Er staat een quote van je vriend bij, dus hij is geïnterviewd. Als hij niet duidelijk te kennen heeft gegeven niet met naam en toenaam vermeld wil worden, zullen ze zijn naam gewoon plaatsen.

Het is anders als iemand van een delict beschuldigd wordt. Dan wordt vaak alleen de voornaam + eerste letter achternaam vermeld.

Dat vind ik helemaal krom.
Dus als iemand om je naam vraagt moet je er direct van uit gaan dat men dat gaat publiseren.
Het zal eerder omgekeerd moeten zijn, dat ze vragen mag ik je maan bij dit artikel publiseren.

Beetje omgekeerde wereld Verward

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:55

Jep, als je anoniem interview wilt moet je dat als voorwaarde laten gelden, zo heb ik het ook gedaan Lachen

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:55

De Telegraaf is ook geen krant, maar duur toiletpapier.

Criminelen zijn het en ik zou ze ook NOOIT een interview geven, want ze maken ervan wat goed is voor de leescijfers (waarheidsvinding is al helemaal niet relevant).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:02

susie1981 schreef:
Dat vind ik helemaal krom.
Dus als iemand om je naam vraagt moet je er direct van uit gaan dat men dat gaat publiseren.
Het zal eerder omgekeerd moeten zijn, dat ze vragen mag ik je maan bij dit artikel publiseren.

Beetje omgekeerde wereld Verward

Hoezo omgekeerde wereld? Heeft jouw vriend meegewerkt aan een interview of niet? Ik neem aan dat er niet alleen naar zijn naam is gevraagd aangezien er een quote staat? Dat zijn volledige naam dan hierbij wordt vernoemd is heel normaal. Behalve inderdaad als het om een verdachte/veroordeelde gaat.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 09:21

Volgens mij word hier niet gelezen, maar dat zie ik wel vaker op bokt (helaas)
Wij hoeven onze namen niet eens te zeggen, dat weten mensen zo wel.

Wij worden gebeld en ja als ik de telefoon op neem noem ik mij naam (gek he)
Maar dat geeft hun, naar mijn mening geen vrije baan om mijn naam te publiseren.
Wij hadden het wel zo fijn gevonden, als men even had gevraagd, mogen we uw naam publiseren.
Is maar een heel klein zinnetje, maar dan sta je niet vreemd op je neus te kijken als mensen je aan spreken van goh je stond in de krant.

NOG MAAL WIJ HEBBEN ONZE NAMEN NIET GEZEGT DAT ZOEKEN ZE GEWOON OP.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 09:39

Maar hoe is er dan gebeld? ''Ja hallo, heeft u nog contact gehad met de ouders van Tanja Nijmeijer?''

Is er niet gezegd dat diegene een journalist was en/of van de Telegraaf??

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 10:16

Tuurlijk hebben die mensen aan de telefoon gezegt dat ze van de krant waren.
En tuurlijk hebben wij hen te woord gestaan.

Maar dan nog vind ik dat dat geen vrije baan hoeft te zijn om zijn naam erbij te zetten.

Ook kloppen de gegevens van de krant niet eens, wij hebben dit dus ook niet gezegt aan de telefoon.

En het is ook geen drama wat men ik de krant heeft geschreven, maar vind het gewoon vreemd dat dat zomaar mag.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:24

maar draai het eens om, waarom zou het eigenlijk niet mogen, iemand citeren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:25

Als je citeert, doe het dan ook goed... en verzin dan niet allerlei dingen die helemaal niet gezegd zijn. Ik zou in haar plaats ook boos zijn hoor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:29

Wendy schreef:
Als je citeert, doe het dan ook goed... en verzin dan niet allerlei dingen die helemaal niet gezegd zijn. Ik zou in haar plaats ook boos zijn hoor.

Haha, dat is gewoon de krant hoor. Iedereen denkt telegraaf elke krant doet dat believe me.
Kijk maar bv is voor de lol naar het krantenartikkel van het oorspronkelijk land, en dat wat hier in de krant staat. En dat zijn serieuze kranten, mensen willen sensatie die krijgen ze ook.
De markt bepaald wat de krant doet.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:32

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat je niet goed geciteerd wordt maar echt boos zou ik daar toch ook niet over worden in dit geval. En als je niet in de krant wil dan moet je een journalist ook niet te woord staan. Het risico dat je verkeerd geciteerd wordt is vrij groot, en zeker bij een sensatie krant zoals de telegraaf.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:35

Als je verkeerd geciteerd bent, en je kan dit bewijzen, zou je daar nog wel actie op kunnen ondernemen, maar de vraag is of je dat wil. Het is echt heel vervelend, maar inderdaad, als je niet in de krant wilt, moet je de journalist niet te woord staan. Helaas een harde leerschool zo.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:36

Om eerlijk te zijn vind ik niet dat je hier heel moeilijk over hoeft te doen. Jouw vriend wist dat het om een journalist ging en heeft vrijwillig zijn mening gegeven. Dan weet je dat je in de krant komt. En een krant gaat niet uitgebreid uitleggen waar die "buurman" dan woont. Om het makkelijk te houden maken ze er buurman van of gewoon denekamper etc. Maar maakt het uit of jullie er nu naast wonen of werken? In Denekamp weet iedereen toch bijna alles van elkaar (ik ken het redelijk Bloos ). Men weet dus heus wel dat jouw vriend een zaak heeft naast deze mensen.

Daarbij zetten ze in de krant altijd de namen van mensen erbij. Wil je dat niet dan moet je dit duidelijk aangeven, of gewoon niet meewerken. Zag ik enkele weken gelden nog toen anonieme denekampers geciteerd werden over dat monument.

Daarbij jouw vriend heeft toch niets gezegd wat onjuist of vervelend is? Zijn mening komt op mij netjes en terecht over (in lijn met andere meningen). De familie van dit meisje kon verwachten dat er een mediastorm over ze neer komt na het bekend worden van dit nieuws. Die zullen het jullie niet kwalijk nemen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:03

Mensen wacht,

Ik ben niet boos dat voorop gesteld.
Mijn vraag was ook heel duidelijk dat ik wilde weten of dit in Nederland zo maar mocht.

Het antwoord daarop is Ja!!

Tuurlijk gaan we geen stappen ondernemen tegen de kranten.
Maar we stonden vreemd op onze neus te kijken toen we zijn volledige naam in de krant tegen kwamen.
Ik had dat namelijk nog nooit gezien, nu lees ook niet vaak de kranten.

Maar het is wel een leer dus mensen: WIL MEN ANONIEM BLIJVEN VERMELD DAT DAN TEN ALLE TIJDEN