Eens raakt het op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Eens raakt het op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 19:08

En dan heb ik het over de aardolie. Naar aanleiding van mijn opstel voor de techniek les over aardolie en wat als het op is, open ik dit topic. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe jullie erover denken, en wat voor alternatieven er zouden moeten komen, enzovoort Knipoog

Overigens, weet ik niet of het hier goed staat, spijt me dus als het incorrect is.

Moderatoropmerking:
TS om gefundeerde mening gevraagd

Jurjen

Re: Eens raakt het op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:15

Ach, ik heb d'r wel vertrouwen in dat 't nog een poosje goed gaat. Maar 't is inderdaad wel iets om bij stil te staan.

Ik heb gehoord dat als we zo doorgaan, we in 2050 ofzo een extra aarde nodig hebben voor grondstoffen etc. De technologie gaat gewoon zo hard en ik denk dat we binnenkort echt wel oplossingen gaan vinden. Die zijn d'r ook al, maar zoo'n groot percentage van de wereldeconomie draait om die olie, dat ze dat gewoon eerst uit willen putten denk ik voordat ze verder gaan.

Ook is er al sprake van een basisstation op de maan, waardoor 't mogelijk wordt om verder de ruimte in te reizen.

Ik denk dat, met de vorderingen van onze technologie, 't allemaal wel gaat lukken. We hebben 't al duizenden jaren overleefd en ik heb er alle vertrouwen in dat we 't, zo niet hier, dan wel ergens anders, vol gaan houden als mensheid Lachen

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:07

Ik denk evenals Jurjen dat het wel los loopt zegmaar, maar ik vind wel dat we er overna moeten denken. Het is niet zomaar iets. En ik vind ook dat we aardolie niet zomaar moeten verspillen, net zoals water in de droge zomertijden, gewoon zuinig op zijn. Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:11

tegen de tijd dat de aardolie op is, komt er wel weer een andere oplossing.
daar ben ik van overtuigd Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:55

Elinee schreef:
tegen de tijd dat de aardolie op is, komt er wel weer een andere oplossing.
daar ben ik van overtuigd Lachen

dat denk ik ook wel ja.
Maar uitgeput raakt het zeker.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:57

Op duurt nog wel even hoor, zullen wij ook echt niet meer meemaken.

Momenteel worden de makkelijk bereikbare bronnen aangeboord om olie te winnen. Er zijn nog genoeg bronnen beschikbaar, alleen deze zijn wat moeilijker te bereiken (kost meer geld, zijn andere technieken voor nodig).

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:58

idd tegen de tijd dat het op is, denk ik dat er een ander alternatief komt..
de prijzen zullen dan ook wel omhoog schieten, en aardolie enz miss wel iets voor de meer bedeelde ter aarde

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:02

Mee eens en ik ben van mening dat dit sneller zal gebeuren dan de meeste mensen denken. Bush moet maar eens ophouden met oorlogje spelen en zijn geld besteden aan een goed (en goedkoper) alternatief voor aardolie.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:16

De beschikbare grondstoffen die wij als mensheid nodig hebben, zijn per definitie beperkt. Als meer mensen achter dezelfde grondstof aanjagen voor hun levens"behoefte", dan zal dus ook per definitie schaarste ontstaan.

Ik geloof zelf sterk dat de huidige ontwikkeling van mondiale grote groei in de vraag naar olie en andere grondstoffen (denk bijv. ook aan koper, ijzer maar ook drinkwater), uiteindelijk tot grote problemen zal leiden.

Als wij inderdaad met zijn allen (mondiaal) een hogere levensstandaard na willen streven, dan is naar mijn mening per persoon MINDER grondstofgebruik de enige oplossing die op termijn gaat werken.

Het verbaasd mij dan ook dat er niet meer middelen gestoken worden in het ontwikkelen van energie/grondstof-arme methodes en technieken en dat veel mensen gewoon lak lijken te hebben aan alle signalen dat dit soort grondstoffen niet verkwanseld zouden moeten worden.

Nee, we moeten toch die dikke auto en grote energieslurpers in ons huishouden, gooien eindeloos materialen op de vuilnishopen, etc. Na ons de zondvloed?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:18

mayniac_val schreef:
Mee eens en ik ben van mening dat dit sneller zal gebeuren dan de meeste mensen denken. Bush moet maar eens ophouden met oorlogje spelen en zijn geld besteden aan een goed (en goedkoper) alternatief voor aardolie.

Enig idee hoe veel brandstof olie kost?? Het brandstofverbruik van de gemiddelde Hummer-legertruck of tank, laat staan een straalvliegtuig of vliegdekschip, krijg ik een hartverzakking van, laat staan als je zou weten hoe veel middelen er tijdens zo'n oorlog ingezet worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:59

voor alternatieve energiebronnen kan je kijken op www.ecn.nl

het probleem is dat de huidige alternatieve energiebronnen nog niet krachtig genoeg zijn om aan onze huidige energievraag te voldoen.

Alleen kernenergie.... dat niet 'groen' is, maar wel redelijk CO2 neutraal

He getsie zit ik hier een beetje over mijn werk te praten Clown

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:50

@Arabesk: Maar je kunt in het gemiddelde huishouden toch ontzettend veel energie besparen? Dan heb je ook geen supergrote alternatieve energiebronnen nodig. Je moet echter wel WILLEN en er wat moeite voor doen.

Wij hebben (1240W) zonnenpanelen op het dak liggen en draaien al sinds april zonder enige alternatieve vorm van stroom. Kwestie van je energievoorziening serieus nemen.
Daarmee bedoel ik niet dat er dus niks meer kan, maar wel geen energie over de balk gooien. Denk LED verlichting of spaarlampen waar mogelijk, geen energieverslindende (verouderde) apparatuur, etc. etc. Wij doen echt geen concessies, hebben alles op stroom: wasmachine, wasdroger (was hangt natuurlijk wel lekker aan de lijn als het kan), elektrisch koken, hebben geen gas....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:07

dat ben ik met je eens, daarom heeft ecn ook een afdeling 'energie in gebouwde omgeving' en hebben we vier prachtige huisjes met verschillende isolatiematerialen op het terrein staan. Die zijn ook weleens in klokhuis geweest.

Maar 'de industrie' vraagt veel meer power, dan wat we nu nog kunnen leveren aan duurzame energie.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:09

Begrijp ik, maar je moet ergens beginnen, toch?

Daarbij ben ik van mening dat als je mensen laat zien hoe relatief eenvoudig er heel veel stroom bespaard kan worden, dat ze vanzelf ook wel kieskeuriger worden t.a.v. de bedrijven waar ze zaken mee doen of de producten die ze kopen.

Die informatie komt echter alleen maar vrij als er publieke druk op de betreffende bedrijven wordt uitgeoefend.