10de militair omgekomen in Uruzgan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

10de militair omgekomen in Uruzgan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:47

Sergeant tiende Nederlandse dode
DEH RAWOD - Een exploderende bermbom heeft zondagavond in Uruzgan de Nederlandse sergeant Martijn Rosier (30) het leven gekost.

De genist kwam tijdens het zoeken naar zulke projectielen om het leven. De onderofficier is de tiende Nederlandse militair die stierf tijdens de missie in Afghanistan.

De aanslag had plaats bij de Cutu- brug, twaalf kilometer ten noorden van de basis in Deh Rawod. In dit gebied viel 12 juli ook het voorlaatste Nederlandse slachtoffer, luitenant Tom Krist.

Op het moment van de aanslag zocht Rosier met collega’s van zijn eenheid, de 111 pantsergeniecompagnie uit Wezep, de berm en de weg bij de brug af naar bommen. Bij de explosie raakte korporaal Bas van Mourik gewond aan zijn hoofd. Hij verkeert buiten levensgevaar.

Volgens Martijn Rosiers vader stond de militair vierkant achter zijn uitzending naar Uruzgan. ,,Hij leefde voor het leger,’’ zegt Rendert Rosier. ,,Het was een bewuste keuze om zijn verantwoordelijkheid te nemen.’’

Rosier komt uit het Friese Sint Annaparochie, is getrouwd en heeft drie kinderen. Een vierde is op komst.

Commandant der strijdkrachten generaal Dick Berlijn gaf gisteren aan dat het verlies van een collega en het grote verdriet bij nabestaanden altijd moeilijk is te verwerken. ,,Het is een zware missie waarbij successen worden afgewisseld door zulke ingrijpende tegenslagen.’’

Defensie-minister Van Middelkoop hekelt de laffe middelen die de taliban inzetten om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Hij prijst het professionalisme en de onbaatzuchtigheid waarmee Rosier en zijn collega’s hun werk deden en doen.

bron: http://www.ad.nl/binnenland/article1615742.ece

Verschrikkelijk dat er al 10 militairen zijn omgekomen tijdens de missie, al dan niet door oorlogsgeweld.

Ik hoop dat Noorwegen snel strijdkrachten stuurt om de druk van de nederlandse militairen te verlichten en dat er geen slachtoffers meer vallen.

Het lichaam van de omgekomen sergeant komt vandaag aan op luchtmachtbasis Leeuwarden. Ik wens zijn nabestaanden veel sterkte.

LiNdA1986

Re: 10de militair omgekomen in Uruzgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:26

Jemig, wat erg zeg!
Nou weet je natuurlijk dat dat het risico is als militair, maar het blijft verschrikkelijk, zeker voor alle nabestaanden.

Van mij mogen ze echt helemaal terugtrekken...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:32

echt súper erg ja.. Scheve mond

en 10 al, dat is toch echt véél!

ik hoop dat zijn vrouw en kinderen hun leven ooit nog weer kunnen oppakken...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:36

Ja het is erg, en sneu voor de nabestaanden, maar deze mensen hebben er wel zelf voor gekozen en kennen de risico's. Ik snap niet helemaal waarom het altijd zo breed wordt uitgelezen in de pers aangezien er hier in Nederland ook dagelijks mensen om het leven komen door verkeers ongelukken en dergelijke.
En in Uruzgan sterven er nog steeds dagelijks mensen door het oorlogsgeweld en daar hoor je ook amper wat van...
Het klinkt misschien hard, maar ik weet niet, ik vind het allemaal een beetje dubbel Lachen

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:39

Wat een diep leed en verdriet toch...arme nabestaanden!!!
En dat allemaal om iets uit te moeten vechten,zo zinloos allemaal.
Nu zijn er dus al 10 nederlandse jongens gesneuveld,diep en diep triest!!!!!
Ik wens alle nabestaanden heel erg veel kracht en sterkte om deze enorme verliezen te kunnen verwerken... Verdrietig Verdrietig .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:56

ze zijn niet alle 10 door oorlogs geweld om het leven gekomen he Knipoog

klopt, ze weten het risico maar toch zetten ze zich 100% in voor vrede en veiligeid in het land
Ook deze sergeant wist donderdsgoed waar hij mee bezig was, hij was zelfs opzoek naar de bermbommen om ze onschadelijk te maken
helaas was zoonzelfde bermbom zijn noodlot

De nederlanders vechten niet, zij zijn er voor wederopbouw
worden ze aangevallen zullen ze best terug vechten

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:01

pff ik hoop echt dat deze missie niet verlengd word in 2008!!
als hij verlengd word moet mijn vriend ook Boos!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:08

mentjuh schreef:
pff ik hoop echt dat deze missie niet verlengd word in 2008!!
als hij verlengd word moet mijn vriend ook Boos!

ik ben ook bang dat de mijn kennis weer terug mag, die is al een half jaar geweest Boos!
Laatst bijgewerkt door Keet op 30-08-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:12

Zijn broertje zit bij mijn vriend in de groep. Hij heeft ook bij hun in de groep gezeten.
Ik vind het vreselijk voor zijn vrouw en kinderen, zonder een papa nu..
Mijn vriend moet vandaag bij de erehaag zijn, de overleden militair wordt vandaag teruggevlogen naar Nederland, Leeuwarden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:14

Elmira schreef:
Zijn broertje zit bij mijn vriend in de groep. Hij heeft ook bij hun in de groep gezeten.
Ik vind het vreselijk voor zijn vrouw en kinderen, zonder een papa nu..
Mijn vriend moet vandaag bij de erehaag zijn, de overleden militair wordt vandaag teruggevlogen naar Nederland, Leeuwarden.

weet jij misschien of hij een burger of een militaire begravenis krijgt?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:26

Vreselijk hoor, de zoveelste alweer..
Verschirkkelijk ook voor zijn vrouw en kinderen!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:28

heel veel sterkte voor de nabestaanden...!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:58

Ik heb er van gehoord. Het was een kennis van een kennis van mij, mijn vader heeft hem vaag van zijn werk gekend (luchtmacht).

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:08

Kreeg een brok in mijn keel toen ik het hoorde op de radio... Verschrikkelijk!

Mijn vriend is vandaag bij de crematie... Hij was een collega van hem...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:48

tjeeetje

alsie een militaire begravenis had gehad, had vriend van me terug moeten komen van vakantie om te vliegen
missing man formatie met 5 f16's

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:46

Tja, hij heeft het goed gedaan, hij had die bom toch maar mooi gevonden.

Toch begrijp ik het niet, want onze overheid heeft bij hoog en laag bezworen dat wij alleen maar putjes gingen slaan en wederopbouwen en dat het hartstikke veilig was.

Maar putten slaan met bommen, blijkt toch niet zo handig te zijn.

Excuus voor de cynische ondertoon, maar iedereen kon op zijn 10 vingers uittellen dat dit ging gebeuren. Dat het een levensgevaarlijke missie zou worden.
En TOCH slikken wij het allemaal voor zoete koek. Onbegrijpelijk.

Nee, ik kan het helaas niet eens meer zielig vinden voor deze jongen/mijnheer. Hij is gestorven voor het werk wat hij gekozen heeft. Hij wist wat het risico was.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:44

het is ook niet iemand om zielig te vinden
hij wist heel goed wat het risico is geweest van zijn beroep en hij is dapper gestorven tijdens zijn werk voor vrede en VEILIGHEID
werderopbouw is niet alleen putjes slaan en huizenbouwen
maar is ook achtergebleven munitie opruimen, bommenonschadelijk maken en andere veiligheidsmaatregelen

wel vind ik het zielig voor zijn vriendin en hun 4 kleine kindjes
die nu alleen achterblijven zonder hun stoere papa

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:34

@Angelstears: idd, toen mijn vader in Kabul zat is hij er zelf ook bijna geweest door een zelfmoordaanslag. Het klinkt hard maar als je het leger in gaat dan weet je dat dat het gevaar is.

Al is het voor de nabestanden erg treurig (ik was zelf niet zo erg happy in die 3 maanden)

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:49

Frouk schreef:
Ja het is erg, en sneu voor de nabestaanden, maar deze mensen hebben er wel zelf voor gekozen en kennen de risico's. Ik snap niet helemaal waarom het altijd zo breed wordt uitgelezen in de pers aangezien er hier in Nederland ook dagelijks mensen om het leven komen door verkeers ongelukken en dergelijke.
En in Uruzgan sterven er nog steeds dagelijks mensen door het oorlogsgeweld en daar hoor je ook amper wat van...
Het klinkt misschien hard, maar ik weet niet, ik vind het allemaal een beetje dubbel Lachen

deze mensen kiezen ervoor om voor hun vaderland te vechten en dan vind jij het vreemd dat het op de voorpagina staat?
ze zijn in vreemde landen in de naam van nederland

ik vind dus dat er best even stil mag worden gestaan bij het feit dat ze voor nederland gestorven zijn (ook al zijn ze in een ander land)

ik ben zelf soldaat dus ik weet heel goed dat de jongens en meisjes die daar heen gaan weten waar ze aan beginnen
maar omdat er ook mensen anders dood gaan hoeven we dit niet breed uit te meten in de pers? dat is toch de wereld op ze kop?
en dan heb ik het nog geen eens over ogen die geopend moeten worden(politiek gezien) waarom we daar zijn en hoe gevaarlijk het daar echt is!

ja ik ben hier nogal al fel op omdat er vaak gezegd wordt acht er is een soldaat/politie agent enz dood maar ja ze wisten waar ze aan begonnen
deze mensen kiezen er niet voor om gedood te worden voor hun werk het is een risico die ze willen nemen voor ons

dus daar mag best wat respect voor getoont worden! Ach gut

groetjes nathalie

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:43

mee eens nathalie!!

Sommige mensen hebben duidelijk geen naaste familie, vrienden of partner in het leger...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:18

IngLio schreef:
mee eens nathalie!!

Sommige mensen hebben duidelijk geen naaste familie, vrienden of partner in het leger...

Bijna mijn gehele vaders kant zit erin.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:26

Dan weet jij dus maar al te goed wat de risico's zijn en hoe het voelt om iemand langere tijd te moeten missen vanwege een uitzending... met het risico diegene voor altijd te moeten gaan missen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:28

@IngLio: idd, ik ben zelf bijna mijn vader kwijt geraakt door een zelfmoordaanslag in Kabul.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:34

magda_90 schreef:
@IngLio: idd, ik ben zelf bijna mijn vader kwijt geraakt door een zelfmoordaanslag in Kabul.

Ach gut

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:12

nathalie25 schreef:
..deze mensen kiezen ervoor om voor hun vaderland te vechten en dan vind jij het vreemd dat het op de voorpagina staat?
ze zijn in vreemde landen in de naam van nederland

Ehm... niet namens mij, hoor. Wat mij betreft had hij thuis mogen blijven.

Die jongen heeft gewoon zijn werk gedaan, kreeg hij gewoon voor betaald. Netzoals al die andere mensen die sterven in het harnas, maar die niet op de voorpagina terecht zijn gekomen.

Ook ik ben dochter van een inmiddels gepensioneerde marineman en weet dus waar ik het over heb. Ik heb er altijd van gegruweld, heb het nooit begrepen en mijzelf beloofd dat WAT er ook zou gebeuren ik dus NOOIT met een militair zou trouwen.