Meer dan 170 bosbranden in Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLies

Meer dan 170 bosbranden in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 00:57

ATHENE - In heel Griekenland is zaterdag de noodtoestand uitgeroepen vanwege de bosbranden die het land sinds vrijdag teisteren en die al aan 44 mensen het leven hebben gekost. Premier Kostas Karamanlis maakte de maatregel bekend in een televisietoespraak.

Onder de slachtoffers van de branden bevinden zich ook kinderen. Vier van de slachtoffers zijn brandweerlieden.

De meeste slachtoffers, zeker 34, zijn gevallen op het schiereiland Peloponnesos, in de buurt van de plaats Zaharo. In dat gebied woedt een enorme brand, waar de brandweer zaterdag nog geen enkele greep op had. Brandweerlieden vonden kort na zonsopgang in uitgebrande huizen in het dorp Makistos tien lijken, waaronder die van een vrouw en haar vier kinderen.

Reddingswerkers gingen zaterdag aan het werk in dorpen die ze ’s nachts door het vuur niet konden binnengaan en gevreesd wordt dat ook daar doden zijn gevallen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 417070825#
(Ook het hele bericht is daar te lezen)

Vind het heel erg wat daar nu gebeurt, hopelijk is er vlug vooruitgang!
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 27-08-07 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gefundeerde mening bijgevoegd

LiNdA1986

Re: Meer dan 170 bosbranden in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:44

Jemig, dat is niet niks zeg!
Vind dat altijd zo erg he die bosbranden, al die natuur en arme dieren die daarin leven, allemaal verwoest. Echt heel triest!
Nog erger is het als het dan ook nog aangestoken blijkt te zijn.

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:09

Zow dat gaat niet echt lekker daar Nagelbijten / Gniffelen
Ja idd als het aangestoken is, echt belachelijk...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:11

Het is ook aangestoken. Ze hebben al verschillende brandstichters opgepakt.

Er zijn ondertussen al 60 doden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:13

Aaah bah me tante oom en neefjes en vriendinnen met hun ouders zitten daar!
Ik hoop niet dat ze er last van hebben Scheve mond

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:48

Echt verschrikkelijk wat daar gebeurd... ik weet niet hoor maar die mensen die dit op hun geweten hebben!!!
Al die dieren die zijn omgekomen, die achter moesten blijven Boos!

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:16

Het lijkt me doodseng. Ik heb beelden op het nieuws gezien, echt ik krijg er kippenvel van... je zou daar toch net op vakantie zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:19

er zijn inmiddels 3 nederlandse blushelicopters met 27 man personeel aangekomen in Griekenland om de Griekse overheid te helpen met blussen

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:28

Angelstears schreef:
er zijn inmiddels 3 nederlandse blushelicopters met 27 man personeel aangekomen in Griekenland om de Griekse overheid te helpen met blussen

Ja ik hoorde het... en de andere landen hebben die ook 3 blushelicopters gestuurd?

want met 3 blushelicopters kom je er natuurlijk niet!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:37

maar zonder die blusheli's komen ze helemaal nergens Knipoog

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:41

Angelstears schreef:
maar zonder die blusheli's komen ze helemaal nergens Knipoog

Tjaahh nu heb ik niks meer terug te zeggen Sanne Ach gut

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:09

Ik vind het afschuwelijk! Helemaal omdat het allemaal brandstichting is door vaak projectontwikkelaars omdat er op grond waar bos staat niet gebouwd mag worden..
Ook vreselijk zonde dat er nu gewoon een prachtig oud dorp verwoest wordt..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:10

alles voor het geld.... wat erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:14

Echt erg.. zeker dat het aangestoken is.. stelletje gekken.
Hoop dat ze het snel onder controle krijgen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:01

Ik vind dit soort rampen altijd vreselijk (werd serieus 's nachts zwetend wakker van alle tsunami-beelden toentertijd), maar als half Griekse voel ik me nog eens extra geraakt. Weet niet, zal wel in de genen zitten ofzo maar ik voel me enorm betrokken. We hebben een goede vriend die daar vlakbij woont (Patras). Hij weet ook niet wat -ie meemaakt!! Mijn vader had 'm gisteren nog aan de telefoon. Hij vertelde dat hij onderweg naar huis een stel mensen zag die een of andere kerel hadden 'opgepakt' en 'm nogal stevig aanpakte. Dus hij stapte uit om te kijken wat er aan de hand was. Bleek dus dat die knakker een peuk in de bosjes had gegooid. Boos!

Vind het werkelijk mensonterend om te zien hoe ze die vreselijke branden proberen te blussen. Ik zag dat ze ergens slechts één brandslang hadden, daar hadden ze gaten in gemaakt zodat ze meerdere branden tegelijk konden blussen (voor zover dat lukte dan). Zo triest, ongelooflijk... Verdrietig

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:10

Daar gaat mijn mooiste vakantie land!!!

En het ergste is gewoon dat de bosbranden al meer dan een week zijn en dat er nu pas een reddings operatie op gang is gekomen... Dat had al veel eerder moeten gebeuren...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:12

Vreselijk dit....
Als je dan hier zo achter je computer zit , heb je geen flauw idee ervan wat die mensen daar meemaken
wat moet het verschrikkelijk zijn...
echt afschuwelijk!

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:35

Het is echt vreselijk. Het maakt het nog allemaal nog veel verschrikkelijker als je hoort dat er in griekenland een wet bepaald dat afgebrande gebieden bosgrond worden en dat de maffia waarschijnlijk om die redens de branden heeft aangestoken.
Hier kan je echt niet bij met je gezond verstand, al die bomen, niet te geloven dat het milieu verslechterd Huilen

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:23

Toekie schreef:
Ik vind dit soort rampen altijd vreselijk (werd serieus 's nachts zwetend wakker van alle tsunami-beelden toentertijd), maar als half Griekse voel ik me nog eens extra geraakt. Weet niet, zal wel in de genen zitten ofzo maar ik voel me enorm betrokken. We hebben een goede vriend die daar vlakbij woont (Patras). Hij weet ook niet wat -ie meemaakt!! Mijn vader had 'm gisteren nog aan de telefoon. Hij vertelde dat hij onderweg naar huis een stel mensen zag die een of andere kerel hadden 'opgepakt' en 'm nogal stevig aanpakte. Dus hij stapte uit om te kijken wat er aan de hand was. Bleek dus dat die knakker een peuk in de bosjes had gegooid. Boos!

Vind het werkelijk mensonterend om te zien hoe ze die vreselijke branden proberen te blussen. Ik zag dat ze ergens slechts één brandslang hadden, daar hadden ze gaten in gemaakt zodat ze meerdere branden tegelijk konden blussen (voor zover dat lukte dan). Zo triest, ongelooflijk... Verdrietig

Fijn dat ik weet dat ik niet de enige ben die er af en toe wakker van licht!
Pling

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:42

Ik vind het echt vreselijk hoe kan iemand zoiets doen even aansteken voor de lol ? Zien hoeveel mensen hierdoor doodgaan. Vreselijk en het breid zicht ook steeds maar uit. triest.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 00:23

Op zich is het aantal bosbranden niet zo schrikbarend, het probleem is dat ze niet adequaat optreden omdat ze het niet gewend zijn en er niet genoeg middelen voor hebben. Portugal heeft meer dan 6000 bosbranden per seizoen, en toch vallen er bijna nooit doden en dat er huizen afbranden is ook een zeldzaamheid, omdat ze eerst de dorpen veilig stellen. Maar dat komt dan wel door helaas, jarenlange ervaring. Elk jaar brand een derde van Portugal af en dit is dus ook door menselijke activiteiten, waarvan het grootste deel brandstichting, maar ook achteloosheid.

Portugal heeft ook blusvliegtuigen en helcopters gestuurd. Als elk land drie stuurt, verzamelen ze er toch heel veel. We kunnen ze hier ook niet zo goed missen omdat we zelf dus dagelijks nog met veel branden kampen. Dit jaar zijn er weer paarden in gevaar gekomen (vorig jaar had een brand de alter stoeterij bereikt) Ik heb daarover iets geschreven bij nieuws.

Het vervelende in Griekenland is natuurlijk dat een deel eilanden zijn, dus je zit daar eerder opgesloten zonder vlucht mogelijkheden.