RIJSWIJK - Ruim driekwart van de ouders ergert zich aan kinderen van andere mensen. Ze vinden ze brutaal, asociaal en ongehoorzaam.
Dat blijkt woensdag uit een onderzoek dat J/M, een maandblad voor ouders met kinderen op de basisschool, liet uitvoeren ter gelegenheid van zijn 10-jarig jubileum.
Ouders hebben vooral kritiek op andere ouders. Ze vinden dat ze het zelf prima doen, al laat ruim 80 procent weten zelf ook wel eens een steek te laten vallen. Twee derde van de ouders wil dat kinderen steviger worden aangepakt. Van bijna negen op de tien vaders en moeders kan het wel wat strenger en meer gedisciplineerd op school.
Verantwoordelijkheidsgevoel
Vier op de vijf ouders zijn van mening dat de maatschappij verloedert. Daarom vinden ze het belangrijk dat kinderen verantwoordelijkheidsgevoel wordt bijgebracht en dat ze leren rekening te houden met anderen.
Ouders meldden dat het hebben van kinderen een goede uitwerking heeft op hun welzijn. Wel klagen veel mensen erover dat ze weinig tijd overhouden voor zichzelf. Twintig procent bekent wel eens jaloers te zijn op mensen zonder kinderen.
bron: http://www.nu.nl/news/1203366/10/Driekw ... deren.html
Mijn ouders zeggen het al jaren, en nu ik zelf voor de klas sta, merk ik hoe onopgevoed kinderen soms zijn en hoe soft ouders hun kroost behandelen...
Ik citeer: "F. is een gevoelige jongen, en zoals Juf D. ook al weet, zijn wij er voorstander van om hem positief te benaderen..." aldus een moeder tijdens mijn eerste stageweek in groep 4. Die gevoelige kant van F. heb ik minder vaak gezien dan de drammerige, soms ronduit brutale houding van F. Ik ben heus een voorstander van voornamelijk corrigeren ipv straffen, maar F. verdiende met zijn 7 jaar soms niet meer dan een pedagogisch onverantwoord kwartiertje nadenken op de gang

Die discipline en meer strengheid had gelukkig ook gauw tot gevolg dat hij doorhad dat hij thúis dan misschien als Prinsje behandeld wordt, maar dat hij op school niet alles kan zeggen en ook niet altijd zijn zin krijgt...
Om met dit voorbeeld dus maar te illustreren: ouders hebben een scherp oordeel over andermans kinderen, maar houden toch ook gauw het handje boven het hoofd van hun eigen lieveling. "Mijn kind doet dat niet...nee hoor, we weten allemaal dat die en die niet zo goed opgevoed is...". Jammer, want als je ouders je al geen zelfkritische houding bijbrengen en zich altijd verantwoorden voor jouw daden, dan wordt je misschien vanzelf net zo'n kind (waar andere ouders zich dus juist aan ergeren

Heel kort door de bocht natuurlijk, maar het is iets wat ik, helaas, toch steeds vaker zie: dat ouders een oogje toeknijpen wanneer het hun eigen kinderen betreft, maar gauw hun oordeel klaarhebben over andermans telgen