Dikke mensen net als een virus en mooie mensen verdienen mee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Dikke mensen net als een virus en mooie mensen verdienen mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:52

Mooie mensen verdienen meer

Mooie mensen hebben gemiddeld een hoger salaris dan mensen die als lelijk worden ervaren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Federal Reserve, het Amerikaanse stelsel van centrale banken. Ook lengte kan een factor zijn bij hoeveel er maandelijks wordt bijgeschreven op je rekening.

In de april-editie van The Regional Economist, het tijdschrift van de centrale bank van St. Louis, onderzoeken de econoom Michael Owyang en analist Kristie Engemann de invloed van uiterlijk op het gemiddelde salaris. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die algemeen als aantrekkelijk worden beschouwd, 5 procent meer verdienen dan gemiddeld. Mensen die als lelijk worden gezien, krijgen gemiddeld 9 procent minder loon, aldus Owyang en Engemann.

Behulpzamer en collegialer
Volgens een onderzoek dat werd uitgevoerd aan de universiteit van Californië en waarvan de resultaten werden gepubliceerd in het Journal of Economic Psychology, verdienen heel aantrekkelijke mensen door de band genomen zo'n 12 procent meer dan door de natuur slecht bedeelde mensen. En vergeleken met 'gemiddeld-aantrekkelijke' collega's lagen hun inkomsten nog altijd zo'n 7 procent hoger. En dat blijkt te komen omdat van mensen die er goed uitzien wordt gedacht dat ze behulpzamer en collegialer zijn.

Reageren op dikke mensen zoals virussen

Zoals dikke mensen al van jongs af aan ondervinden, staat de samenleving niet echt positief tegenover leden die kampen met één van de grote gezondheidsproblemen van deze tijd: overgewicht. En daar zijn, zo schrijft de Independent on Sunday, niet alleen esthetische redenen voor

Immuunsysteem
Volgens de onderzoekers wordt ons immuunsysteem actief bij de aanblik van dikke medemensen, op dezelfde manier als het virussen en bacteria bestookt of met misselijkheid reageert op voedsel dat bedorven is. Ook bij het zien van een dik lichaam wordt gereageerd met een gevoel van walging en met de neiging die persoon te mijden omdat hij of zij verondersteld wordt ziek te zijn.

Walging
Dit 'sociale' onderdeel van ons immuunsysteem is in feite inderdaad bedoeld om bij anderen lichamelijke tekenen te herkennen die wijzen op ziekte, zoals uitslag, en die ons zouden kunnen besmetten. Het zien daarvan leidt dan tot een gevoel van walging, tot een negatieve houding en tot de neiging om geen contact te hebben met de ander.

Vooroordeel
"Antipathie tegenover zwaarlijvige mensen kan", aldus het onderzoek, "in veel hedendaagse bevolkingsgroepen uitmonden in een krachtig vooroordeel. Onze resultaten geven voor de eerste keer aan dat dit vooroordeel het gevolg is van verschillende onafhankelijke mechanismen en geven voor het eerst aan dat zwaarlijvigheid bij anderen een 'alarmsignaal' is voor pathogene infectie".

Bron: http://www.hetnieuwsblad.be

Heb even de twee artikkels samengebracht omdat ik het toch twee dezelfde soort nieuwsfeiten vond. De wereld word steeds meer oppervlakig, een dik persoon word als antisociaal gezien, tot niet graag gezien door zijn of haar ouders. En dat kwam uit onderzoek bij kinderen! Zo hard beinvloeden ze, is dat eigelijk niet erg. Wanneer gaat dit stoppen?
Vraag me af hoe ver het moet komen...
Vind het eigelijk allemaal diep triest, iedereen moet lijken zoals de magazines spijtig gaat retouchen niet in de echte wereld...

Om de hoek bij ons zijn er al twee priveklinieken voor plastische chirurgie geopend, gaat dat een straatbeeld worden? Denk dat meer en meer mensen gedwongen worden om ervoor te kiezen.

Tieneke

Re: Dikke mensen net als een virus en mooie mensen verdienen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:02

Echt triest... Dat ze 9% minder verdienen is eigenlijk ronduit schandalig. Iedereen heeft recht op een loon dat bij de job past, dat uiterlijk daarmee te maken moet hebben, is echt erg. Het is zeker een vorm van discriminatie, zoals vrouwen hier ook nog steeds minder verdienen dan hun mannelijke collega's.

Vaak denken mensen alles te weten. Sommigen denken dat zwaardere mensen daar bewust voor kiezen en dat ze lui/dom/stom/... zijn, terwijl er zoveel oorzaken kunnen zijn aan overgewicht, psychische en fysische.

Ik zit in een lerarenopleiding en ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat ik nooit bewust of onbewust kinderen op basis van uiterlijk ga discrimineren en anders ga behandelen. Dan mogen ze me op staande voet ontslaan.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:05

dit nieuws is niet echt nieuw. uit heel veel studies is al gebleken dat mooie mensen positiever worden beoordeeld dan lelijke.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:08

whow, das wel erg lijp!
Dat word dus investeren in een total make over om daarna meer te kunnen ontvangen Vork

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:10

Ik wist het al, echt niet te geloven he.

Sisco4life schreef:
whow, das wel erg lijp!
Dat word dus investeren in een total make over om daarna meer te kunnen ontvangen Vork

Haha inderdaad Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:21

Zazoo schreef:
dit nieuws is niet echt nieuw. uit heel veel studies is al gebleken dat mooie mensen positiever worden beoordeeld dan lelijke.

Ja dat weet ik wel, maar dacht eigelijk dat het niet op proffesioneel niveau was. Ik hoopte dat eigelijk je bekwaamheid daar telde wat ik normaal vind.
Dit alles maakt me verdrietig dat mensen mooie mensen als leuker beschouwen, waar slaagt dat op.
Nog erger vond ik die kleuters die een dikke en een dun getekent kindje voor geschoteld kregen. En dan een vragenlijst.
Het dun kind was kwam eruit als populair, goede punten, slim, en een mama die hem of haar echt graag ziet.

De dikke pop, kwam als dom, stinkend, onverzorgd uit en nog eens niet graag gezien door zen ouders

En dat zijn al kleuters, zo klein worden we al beinvloed.

Zoals er al werd gezegd, seffes moet je investeren in chirurgie voor je een job kunt krijgen, word nog het toekomstbeeld.
Maar het is wat we er zelf van maken, ik ben dun geweest en een tijdje dik door medicijnen.
Mensen nemen direkt aan dat je dik bent geworden door te eten, en als je dan eens een koekje eet dan krijg je blikken van ttt zou je dat wel doen.
Maar het allerergste is, dat ik als ik dun ben veel veel veel beter word behandeld dan na de medicijnen. Is echt een rot gevoel.
Als je het niet meemaakt zou je het niet geloven. In dokter phil hebben ze ook eens zo een testje gedaan, twee personen zijn zoon, en een model. Erop uitgestuurd met een fatsuit, en wat lelijker gemaakt. En dan drie solicitaties laten doen, en gewoon winkelen.
In de winkel wou niemand hem helpen, of als het echt niet anders ging. Ze waren niet vriendelijk of wat dan ook.
Soliciteren waren ze allebei bekwaam genoeg, dat werd ook niets.
Zelfs de weg vragen, of info vragen aan een toeristenstand werd je niet geholpen.

Fatsuit uit, normale kleding terug aan, zelfde trajectje gedaan. Overal de job gekregen, direct geholpe in de winkel. Mensen die de weg uitlegde, en aan de infostand geen vraag was teveel.

Tyra banks heeft dat ook is gedaan, zij kwam wenend terug kon niet geloven dat mensen zo iemand konden behandelen.
Jammer

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 05:16

beoordeling op uiterlijk/omvang qua salaris slaat werkelijk nergens op!!!! Daarbij een heleboel 'dikke' mensen kunnen er niets aan
doen

Toch denk ik dat helaas veel mensen al zeggen ze van niet onbewust toch gelijk al een soort van keuren en waarde oordeel aan een 'dikker iemand hangen..

Zazoo schreef:

Dit vindt ik vaag beredeneert, Want wat voor de 1 mooi is is voor de ander niet mooi en vice versa..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 05:22

Het wordt nu zelfs zo gebracht dat je lichaam een afweermechanisme op gang brengt als je een dik persoon ziet. Omdat je al aanneemt dat die persoon ziek is, en dus een bedreiging voor jouw lichamelijk welzijn is.
Ik was altijd al overmatig fors, ben recent door ziekte daar nog eens een berg bovenop aangekomen, maar inderdaad, het verschil in hoe je bekeken wordt is dramatisch.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:21

Idd Delerium, en doordat men het zo stelt dat het lichaam dat doet: ok, kan allemaal wel zijn, maar dat is een flauw excuus voor de mensen die het dus doen, dat discrimineren. Ik zie het al zo voor me: werkgever: "Ja, maar mijn lichaam doet dat nu eenmaal, ik niet!". Gevolg: het wordt allemaal maar geaccepteerd want het is de natuurlijke aard Scheve mond

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:52

Knappe mensen worden ook positiever beschouwd omdat ze gezien worden als gezonder. een waist-to-hip-ratio van 0,7 (verhouding tussen middel en heup) wordt bij vrouwen het mooist gevonden omdat een vrouw met die verhoudingen het ebste een kind kan krijgen, dus het gezondst is. ik heb voor psychologie een verslag moeten schrijven over het verschijnsel dat mooie mensen positiever beoordeeld worden. dit was gebaseerd op 15 wetenschappelijke artikelen.

@avanti: Dat is niet helemaal waar. Een gezicht met bepaalde goede verhoudingen (gulden snede) wordt door bijna iedereen als mooi gezien. Hier heb ik even geen bron van maar heb wel deze gevonden:

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00788.html

Wat is een mooi gezicht?
Schoonheid is een heel subjectief begrip. Iedereen vindt iets anders mooi. Toch blijken er een aantal karakteristieken in bijvoorbeeld het gezicht, die sterke positieve reacties teweeg brengen en een grote aantrekkingskracht uitoefenen als men er naar kijkt. Een aantal van deze kenmerken zijn, de kleur van de huid (getint), de huidtextuur (glad en zacht), de grootte (1:7 1:8 t.o.v. de lengte) en de vorm.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 10:04

Interessant zazoo!
Ook werd er gezegd dat de bij overgewicht alleen de mensen met een lichte huidkleur dit hebben, terwijl mensen met afrikaanse roots hier geen negatieve ondervindingen bij hadden

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:16

Ik denk dat het ook verschild hoe je in het leven staat, ik ken iemand die behoorlijk stevig is maar ze staat zo positief en vrolijk in het leven dat eigenlijk iedereen haar heel aardig vind en ik kan me ook niet voorstellen dat zij ooit benadeeld zal worden door haar over gewicht. Maar goed zij is ook een knap meisje dus misschien weegt dat weer tegen elkaar op Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:34

Zazoo schreef:
Knappe mensen worden ook positiever beschouwd omdat ze gezien worden als gezonder. een waist-to-hip-ratio van 0,7 (verhouding tussen middel en heup) wordt bij vrouwen het mooist gevonden omdat een vrouw met die verhoudingen het ebste een kind kan krijgen, dus het gezondst is. ik heb voor psychologie een verslag moeten schrijven over het verschijnsel dat mooie mensen positiever beoordeeld worden. dit was gebaseerd op 15 wetenschappelijke artikelen.

@avanti: Dat is niet helemaal waar. Een gezicht met bepaalde goede verhoudingen (gulden snede) wordt door bijna iedereen als mooi gezien. Hier heb ik even geen bron van maar heb wel deze gevonden:

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00788.html

Wat is een mooi gezicht?
Schoonheid is een heel subjectief begrip. Iedereen vindt iets anders mooi. Toch blijken er een aantal karakteristieken in bijvoorbeeld het gezicht, die sterke positieve reacties teweeg brengen en een grote aantrekkingskracht uitoefenen als men er naar kijkt. Een aantal van deze kenmerken zijn, de kleur van de huid (getint), de huidtextuur (glad en zacht), de grootte (1:7 1:8 t.o.v. de lengte) en de vorm.

interesant wel om te zien maar hoe is dat dan 'gemeten' ??Als ik mezelf met een vriendin vergelijk met mensen beoordelen denken we vrijwel altyd het tegenovergestelde

Ik vindt trouwens aantrekkingkracht iets anders Zo heb je bijv mensen die ik verder eigenlijk niet knap vindt maar wel bijv super mooie oogopslag vindt hebben wat dan de factor x is in dit geval
Zo vindt ik ook dat fotogeniek wat anders is dan 'mooi'

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:27

Hoe is wat gemeten? dat mooie mensen positiever beoordeeld worden?
dat kan je op zoveel manieren meten.

Voorbeeld:
Dion, Berscheid. Physical Attractiveness and Peer Perception Among Children

Het meeste onderzoek dat eerder gedaan is op dit gebied gaat over de invloed van fysieke aantrekkelijkheid op de eerste indruk van leeftijdgenoten bij jong volwassenen. In dit onderzoek heeft men de relatie onderzocht tussen fysieke aantrekkelijkheid en beoordeling van leeftijdsgenoten in een vroegere periode van interactie met leeftijdsgenoten waarbij de proefpersonen van tevoren geïnformeerd werden. Jonge kinderen (4-6jaar) gaven aan welke klasgenoten zij wel en niet leuk vonden en benoemden ook wat voor sociaal gedrag de klasgenoten vertoonden. Onaantrekkelijke kinderen werden relatief minder populair beoordeeld dan aantrekkelijke kinderen. Verder werd er vaker van onaantrekkelijke kinderen gezegd dat zij antisociaal gedrag vertoonden dan aantrekkelijke kinderen.
Aantrekkelijke kinderen worden gezien als meer onafhankelijk dan onaantrekkelijke kinderen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:44

9% is niet veel, maar wel wat en dat vind ik triest. Of je nou dik, dun, lelijk, mooi, kort of lang bent wat maakt het uuuuuuuuit
Sommige mensen doen zo moeilijk kijk gewoon naar het gedrag van die mensen en wat ze kunnen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:28

@zazoo ik snap het denk ik maar niet helemaal haha kan alleeen even niet precies de vinger op de zere plek leggen qua wat ik nu even niet snap Lachen

Maar toch blijf ik t apart vinden want euhm je omvang etc zegt niets over verdere kwaliteiten en vermogens om hoge prestaties te leveren