Prijzen in supermarkt omhoog door recycling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:15

Uitgegeven: 15 augustus 2007 12:17
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2007 13:34

DEN HAAG - De prijzen van verpakte producten in supermarkten gaan in het nieuwe jaar met 1 procent omhoog. Dat is het gevolg van afspraken die minister Jacqueline Cramer van Milieu heeft gemaakt met het bedrijfsleven en gemeenten over de recycling van verpakkingen.

"We moeten de kosten die we maken, doorberekenen aan onze klanten", verdedigt adjunct-directeur René Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelen de prijsverhoging. "We rekenen erop dat de gemeenten hun afvalstoffenheffingen fors verlagen, zodat de burger daarmee wordt gecompenseerd".

Akkoord

Het ministerie van VROM maakte woensdag bekend dat er na twee jaar onderhandelingen een akkoord is bereikt over de recycling van verpakkingsmateriaal, zoals plastic flessen voor shampoo en wasmiddel.

Het akkoord geldt voor de periode 2008-2012 en moet ervoor zorgen dat het recyclingspercentage stijgt van 20 procent nu naar 42 procent aan het eind van de looptijd. Als dat lukt, betekent dat een besparing van ongeveer 210 kiloton CO2, vergelijkbaar met het elektriciteitsverbruik van 100.000 huishoudens.

De ondernemers zijn blij met de afspraken. "Na twee jaar onderhandelen zijn we er eindelijk uit gekomen", aldus Roorda. "We zijn blij dat de administratieve rompslomp fors afneemt. Nu hebben onze leden te maken met drie heffingen, straks is dat er nog maar één."

Daar staat tegenover dat het bedrijfsleven 250 miljoen euro bijdraagt aan het inzamelen en recyclen van de verpakkingen. Deze kosten worden doorberekend naar de klant.

Afvalfonds

De rijksoverheid stort jaarlijks 115 miljoen euro in het nieuwe Afvalfonds. Gemeenten krijgen via dit fonds de kosten vergoed die ze maken voor het inzamelen van verpakkingen bij huishoudens.

Een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Gemeenten verwacht dat de afvalstoffenheffing in veel gemeenten inderdaad zal dalen. "Maar de gevolgen van dit akkoord kunnen van gemeente tot gemeente verschillen. Uiteindelijk bepalen de gemeenteraden of en in welke mate de heffing omlaag gaat".

Gemeenten bepalen ook zelf hoe ze de gescheiden afvalverzameling in de praktijk gaan brengen. "Er lopen al enige tijd enkele pilots om te kijken wat de beste methode is", aldus de VNG-zegsman. "Gemeenten bepalen zelf waar ze voor kiezen."

Bron: http://www.nu.nl/news/1195598/37/Prijze ... cling.html

Dat recyclen vind ik wel een goed idee, maar waarom moet nou alles weer duurder worden??
Sommige dingen zijn al bijna onbetaalbaar Boos!

Zesiram

Re: Prijzen in supermarkt omhoog door recycling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:18

Tja, de consument zal er maar eens niet voor moeten betalen. En denk je nou echt dat de gemeenten de afvalstoffenheffing naar beneden gaan doen? Dat geld gebruiken ze wel ergens anders voor. Ik ben echt voor recycling, ik vind het alleen een beetje jammer dat de gewone man er altijd voor moet betalen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:18

Ja inderdaad Erleyne, of ze zelf niet genoeg geld hebben...

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:19

Tuurlijk alles is nog niet duur genoeg!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:21

erleyne schreef:
Tja, de consument zal er maar eens niet voor moeten betalen. En denk je nou echt dat de gemeenten de afvalstoffenheffing naar beneden gaan doen? Dat geld gebruiken ze wel ergens anders voor. Ik ben echt voor recycling, ik vind het alleen een beetje jammer dat de gewone man er altijd voor moet betalen.

Volgens mij zitten die recycleringskosten er al lang in verwerkt, maar goed geld is belangrijk Lachen

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:21

Citaat:
Daar staat tegenover dat het bedrijfsleven 250 miljoen euro bijdraagt aan het inzamelen en recyclen van de verpakkingen. Deze kosten worden doorberekend naar de klant.

Volgens mij dragen wij als klant dan bij en niet het bedrijfsleven zoals het hier zo mooi staat.

Ik ben benieuwd of de afvalstoffenheffing omlaag gaat maar ik heb zo mijn twijfels. Recycling is goed maar zoals erleyne zegt moet de gewone man er altijd voor betalen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:22

geen enkel probleem mee!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:27

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:50

Marigold schreef:
geen enkel probleem mee!

Op zich heb ik er ook geen probleem mee om iets meer te betalen zodat het goed gerecycled kan worden alleen er zijn genoeg mensen die die 'paar centen' niet kunnen missen omdat ze al op het randje zitten en de eindjes aan elkaar moeten knopen. Juist omdat het allemaal al redelijk aan de prijs is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:53

Geet de stufi dan ook n procent omhoog?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:50

silby schreef:
Tuurlijk alles is nog niet duur genoeg!

Je bent nog niet naar belgie eten komen kopen zeker, jullie mogen in je handen wrijven. Een pak bitterballen bv van mora kost in nederland gemiddeld twee tot drie euro minder.
Dezelfde producten kopen in nederland voor drie euro 25, en in belgie 5 euro 75

Komt waarschijnlijk doordat wij meer recycleren Haha!

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:01

Maar andere dingen zijn bv in Belgie weer goedkoper dan in Nederland katia dus dat gaat ook weer niet helemaal op