Buurman plant jacobskruiskruid in het land.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Buurman plant jacobskruiskruid in het land.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:18

Ik weet niet waar het moest, denk dat het hier ook niet goed staat, maar een andere plek ervoor wist ik ook niet.

Mijn buurman heeft een gemengd bedrijf, koeien en akkerbouw, voor de rest niks mis mee, maar elke subsidie die hij kan krijgen wil hij ook krijgen, dat is vrij vervelend.
Hij heeft nu een 'groene strook' aangelegd in zijn land, daarin groeien en bloeien allerlei soorten 'bloemen en planten', maar nu kwam mijn vader erachter, dat er ook een hele berg jacobskruiskruid tussen staat, wat dus harstikke giftig is voor de koeien en mijn pony.
Hij heeft dit kruid expres gezaaid, want daar kreeg ie nog ff meer subsidie voor. Verward

Maar het ergste is dus, als die troep zometeen uitgebloeit is en de wind ff wat harder wordt, komt dat kruid bij ons overal op het land terecht waar de koeien lopen en waar mijn pony loopt.
Nu vroeg ik mij dus af, wat ik hieraan zou kunnen doen?
Kan ik aangifte doen bij de politie? Of doen die er niks mee.

Mijn vader en ik hebben al tegen de buurman gezegd dat we hier totaal niet blij mee zijn, maar daar reageert hij voor de rest niet erg op. Scheve mond

MamaMiesje

Re: Buurman plant jacobskruiskruid in het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:20

Subsidie voor JKK? Ik dacht dat het als een plaag werd omschreven? Of zeggen alleen paardeneigenaren dat? Knipoog
Wel vreemd hoor, aangezien hij zelf ook koeien heeft....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:20

dan moet je naar de gemeente bellen of andere instansies. Wel stappen onder nemen hoor. Maar weet je voor de volle 100% zeker dan jacobskruiskruid is? Want laatst stond er ergens een heel stuk dat het ook vergeleken werd met boerenwormkruid.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:26

Esmeralda schreef:
dan moet je naar de gemeente bellen of andere instansies. Wel stappen onder nemen hoor. Maar weet je voor de volle 100% zeker dan jacobskruiskruid is? Want laatst stond er ergens een heel stuk dat het ook vergeleken werd met boerenwormkruid.

Ja, het is zeker weten JKK, de buurman gaf het zelf ook toe dat dat het was, zodat ie meer subsidie zou krijgen.. Koe

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:27

mss erop wijzen dat het ook voor koeien giftig is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:30

Eerst zou ik eens gaan navragen of het inderdaad waar is dat hij daar extra subsidie voor krijgt (want daar geloof ik niets van!)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:31

Lielle schreef:

Dat zal hij toch zelf wel weten neem ik aan? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:32

marleen_88 schreef:
Mijn buurman heeft een gemengd bedrijf, koeien en akkerbouw, voor de rest niks mis mee, maar elke subsidie die hij kan krijgen wil hij ook krijgen, dat is vrij vervelend.

Boeren hebben het moeilijk tegenwoordig om nog wat te verdienen met alle overheidsbemoeienis, dus logisch dat hij voor subsidie gaat, die verstrekt wordt om het landschap te verfraaien. Ik denk dat de buurman jou ook vrij vervelend vindt als je de politie gaat waarschuwen terwijl je nieteens zeker weet of het JKK is.

Ik denk niet dat het boerenwormkruid is maar wel iets anders. In akkerrandenmengsels zit volgens mij alleen eenjarigen, want de akker gaat ieder jaar over de kop. JKK is 2 jarig, dus dat komt in die mengsels niet voor. En je krijgt een subsidie voor het complete akkerrandenbeheer en niet voor bepaalde soorten, dus dat lijkt me onzin.
Over uitzaaien hoef je je niet druk te maken, in grasland krijgen die kruiden geen kans en komen ze ook niet voor, het is niet voor niks dat je er subsidie voor krijgt om zo'n rand aan te leggen, akkerkruiden zijn een zeldzaamheid geworden. De meeste soorten zoals korenbloem kunnen geen kwaad en oa goudsbloemen en vlas zijn zelfs gezond.
Mocht het wel JKK zijn, ga naar je buurman met een uitdraai over hoe giftig JKK voor paarden is en vraag of hij een mengsel wil kiezen zonder het erin (al kan ik me slecht voorstellen dat het er inzit). Vraag of je de bestaande planten voorzichtig weg mag knippen voor ze uitzaaien. Dat lijkt me beter voor de burenrelatie en de politie heeft wel belangrijkere dingen te doen. Dit kan je makkelijk zelf oplossen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:33

MysticTinker schreef:
Eerst zou ik eens gaan navragen of het inderdaad waar is dat hij daar extra subsidie voor krijgt (want daar geloof ik niets van!)

Er liep van de week een vrouw alle planten te tellen, per plant krijgt ie zoveel, dus hoe meer er staat hoe meer geld hij ervoor krijgt..
En dat JKK komt er niet vanzelf, want nergens hier in de buurt staat het, dus het is geplant. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:36

Daar geloof ik helemaal niks van, het gaat per oppervlakte, en JKK moet je zaaien, rond deze tijd en dan bloeit het volgend jaar pas.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:36

@ [***], ik heb even op google gezocht naar dat boerenwormkruid, en wat bij mijn buurman staat, lijkt daar niet op, het is JKK.
Mijn vader is zelf boer dus hij heeft daar wel verstand van en heeft daar curcussen over gehad wat giftig is en wat niet. En dat mijn buurman voor de subsidie geef ik hem geen ongelijk in, maar dit vind ik gewoon te ver gaan.

[***] schreef:
Daar geloof ik helemaal niks van, het gaat per oppervlakte, en JKK moet je zaaien, rond deze tijd en dan bloeit het volgend jaar pas.

Het is vorig jaar ingezaaid en dit jaar is het opgekomen.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 08-08-07 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:36

marleen_88 schreef:
Lielle schreef:

Dat zal hij toch zelf wel weten neem ik aan? Nagelbijten / Gniffelen

dat zou ik niet zomaar aannemen. Verder lijkt he idd handig om eerst eens uit te zoeken of het idd JKK is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:38

Waarom zet je hier niet even een foto neer van die plant? Dan kunnen we even meekijken. Er zijn wel meer planten die verward worden met Jakobskruiskruid.

zeldzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:39

Je buurman krijgt waarschijnlijk subsidie voor het akkerrandenbeheer.
Dat betekend dat hij geld krijgt om zijn akkerrand langs een sloot (watergang) vrij te houden.
Dit omdat met het spuiten van bestrijdingsmiddelen vaak ook gif in de sloot komt.
Met het akkerranden beheer wordt dat nu voorkomen.
Omdat je buurman schade heeft omdat hij die 2 meter niet in kan zaaien krijgt hij geld van waarschijnlijk het Waterschap.
hij mag absoluut geen zaad gebruiken met JKK.
Meld het maar bij het waterschap.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:44

Misschien moet je het hem even vragen of het het ok daadwerkelijk is, zoja vraag hem hoeveel hij ervoor krijgt. Misschien kun je een deal sluitendat hij het allemaal weghaalt en jij dan 20% van de subsidie geeft?

zeldzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:46

In Nederland is het sinds kort verboden om graszaad te gebruiken waar JKK in zit.
Voorheen was JKK een zaad dat werd toegelaten in graszaad maar het mag niet meer in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:49

Kom eerst maar een met een foto of het JKK is.

http://home.wanadoo.nl/praktijkparcival/kruiskruid.html

hier wat foto's van verschillende planten, waaronder St Janskruid wat wel op JKK lijkt, maar waar jij totaal geen last van hebt als het in zijn akkerrand staat, ik snap niet waar je je druk om maakt. Als je je eigen grasland goed beheert komen er ook geen vreemde planten in.

Samenstelling van mengsels, ook meerjarige:
http://www.pvmbv.com/wildakkerenwildweidenmengsels.pdf

Ik zie trouwens meer JKK bij paardenmensen in de wei dan bij veeboeren, omdat laatste weet hoe hij zijn weiland moet onderhouden en geregeld bemest en maait. JKK groeit graag op schrale gronden zoals paardenweitjes waar niet veel gemaaid wordt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:49

het kan best dat hij juist voor JKK subsidie krijgt. door die plant komt er namelijk een vlindertje wat bijna uitgestorven is. het is een roze vlindertje met zwarte randjes rond de vleugels en de rups heeft tijger kleuren.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:50

Maar JKK trekt bepaalde zeldzame vlinders aan, misschien dat er daarom subsidie voor gegeven wordt?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:53

Het is flauwekul dat JKK is uitgezaaid voor de Sint Jacobsvlinder, ik heb geen idee waar dat verhaal vandaan komt. Die vlinder is niet zeldzaam, wel is hij totaal afhankelijk ban Kruiskruid.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:56

Ik heb wel eens gehoord dat je vanwege de giftigheid verplicht bent het te bestrijden. Mede omdat Koeien dit kunnen eten en dus wij mensen indirect ook. Het lijkt me dan ook uitzonderlijk dat je susidie krijgt om het te planten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:57

EstherHegt schreef:
Het is flauwekul dat JKK is uitgezaaid voor de Sint Jacobsvlinder, ik heb geen idee waar dat verhaal vandaan komt. Die vlinder is niet zeldzaam, wel is hij totaal afhankelijk ban Kruiskruid.

Hier stond de lokale krant vol met berichten over JKK en die vlinders, boeren willen af van het JKK en dan is er een hele groep die zegt dat het wel meevalt met het gevaar van JKK en die zijn fel tegen de bestrijding...Een hele rel..(maar ik heb me er verder niet echt in verdiept Bloos )

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 17:58

Ik heb een foto ervan gemaakt, wij zijn er zeker van dat het JKK is.
Ik ga even kijken of ik een site heb waar ik ze up kan loaden.

Het zijn webcam foto's, dus ze zijn te klein om op mijnalbum up te loaden, zou iemand anders ze voor mij up kunnen loaden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:06

hmm dit soort dingen zijn nooit leuk
maar als je er echt vanaf wil moet je er snachts door heen met round up ofzo dan heb je er geen last meer van (de planten dan buurman word ander verhaal)

in theorie mag hij doen op zijn erf wat hij wil dus zit je met een probleem
met ik vrees 1 oplossing 2 keer per week controleren en opkomende plantjes eruit trekken en groeit het enigzins door op jullie erf spuiten die handel en even een paarweken het stukje afzetten voor je ponny

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:07

Ja, maar wij denken dat hij zelf ook niet helemaal doorheeft dat dat er staat, want het staat ook tussen zijn tarwe. Scheve mond

Ja, mijn vader gaat er ook extra op controleren of het in ons land komt, dan trekt hij het er meteen uit.