Bosbranden teisteren weer delen Zuid-Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 20:08

Uitgegeven: 5 augustus 2007 20:44
Laatst gewijzigd: 5 augustus 2007 22:22

ATHENE/ZAGREB/ROME - In verscheidene Zuid-Europese landen zijn dit weekeinde weer grote bosbranden ontstaan. In het zuiden van Italië gaat het om circa veertig kleinere en grote vuurhaarden, aldus de autoriteiten zondagavond. Vooral de zogeheten Amalfi-kust, ten zuiden van Napels, is getroffen.

In het toeristische gebied rond de Kroatische stad Dubrovnik woeden ook verscheidene bosbranden. De autoriteiten zeiden zondag dat de vlammen moeilijk te bedwingen zijn door de aanhoudende harde wind.

Landmijnen

Ook landmijnen uit de oorlog in de jaren negentig maken het brandweerlieden extra moeilijk. In het weekeinde moesten uit voorzorg toeristen in Milna en Plat worden geëvacueerd, maar zondagmiddag konden zij weer naar hun hotels terugkeren.

Op het Griekse vakantie-eiland Corfu moest het dorp Santa worden ontruimd wegens een oprukkende bosbrand. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. Geen van de huizen in het dorp werd zondagavond direct bedreigd door de vlammen.

Bron: http://www.nu.nl/news/1184280/21/Bosbra ... uropa.html

Vind het zo erg altijd, al die bosbranden.
9/10 keer wordt het nog aangestoken ook, daar kan ik al helemaal niet bij.
Al die natuur en die arme diertjes... Huilen

Nicje87

Re: Bosbranden teisteren weer delen Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:42

hier heb ik afgelopen tijd ook al zeker 3 branden gezien. vooral 3 weken geleden was het erg!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:13

er zijn in Portugal al meer dan drieduizend branden geweest deze zomer. hier zijn ze "normaal" het hoort bij de zomer. In totaal brand elk jaar zo´n beetje een derde van Portugal af (er heeft nog eens een artikel in de humo gestaan waarin ik het daarover heb). Maar ze onstaan wel voor 99% door mensen (brandstichting voor het grootste deel, verder afsteken van vuurwerk- wat trouwens verboden is in de zomer- en weggooien van brandende peuken). Elk jaar worden veel brandstichters opgepakt, soms hele families met oma´s aan toe. De mentaliteit naar de natuur toe is om te huilen, hier. De branden kunnen zich erg uitbreiden omdat in de bergen toegang heel moeilijk is en een helicopter of vliegtuig moet steeds ergens heen om water te halen en kan dus niet constant blussen (al zetten ze er meerdere in op een brand). Er gebeuren trouwens ook nog wel ongelukken met blusvliegtuigen. Vorige week nog eentje neergestort.
Mijn gebied is twee jaar geleden en het jaar daarvoor nogal getroffen (zat gewoon in de asregen) maar dit jaar, even afkloppen, hebben we nog geen branden in de buurt gehad.

Wat de dieren betreft, heel erg. En daarna openen ze weer rustig het jachtseizoen... En er wordt hier echt niet gejaagd om ziek dieren te doden, maar zuiver om de kick om wat te doden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:43

Lusitana: ik krijg kippenvel van je verhaal. Echt erg dat ze daar bijna helemaal niet om de natuur/dieren geven...
Hier in NL lopen er denk ik ook wel zat rond die zo zijn... Boos!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:06

Tjongejonge, al die evacuaties van die toeristen, vakantie vieren wordt wel een erg stressvolle bezigheid.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:07

En wat erg van al die hulpeloze diertjes..... Verdrietig