Aangifte wegens misstanden bij varkenstransport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Aangifte wegens misstanden bij varkenstransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 09:56

'Aangifte wegens misstanden varkenstransport'

RIJSWIJK - Twee dierenorganisaties doen aangifte bij de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van LNV vanwege een varkenstransport waarbij dieren onder volgens hun erbarmelijke omstandigheden werden vervoerd. De organisaties, Varkens in Nood en Dier en Recht, hebben dat woensdag laten weten.

Aangifte wegens misstanden bij varkenstransportMedewerkers van de twee stichtingen volgden naar eigen zeggen een willekeurig transport met 972 Nederlandse biggen naar Spanje. Volgens de inspecteurs kregen de dieren tijdens de rit onderweg geen water of voer en waren de dieren dicht op elkaar gepakt. Aangekomen op de plaats van bestemming bleken dertien biggen overleden en waren vele andere biggen ernstig verzwakt, aldus de organisaties. Ze hebben foto- en videomateriaal van het transport op internet gezet.

De veehouder in kwestie reageerde woensdag woedend en noemt de medewerkers van de stichtingen „dierenbeulen”. „Ik wil eigenlijk ook aangifte tegen hun doen. Er zijn inderdaad dertien dieren dood gegaan, maar wij denken dat dat komt door het gedrag van de medewerkers. Ze zijn op alle stops onderweg tegen de wagen opgeklommen en hebben hun handen naar binnen gestoken. Dat veroorzaakt ontzettend veel stress.”

De man zegt met officiële documenten te kunnen aantonen dat er de afgelopen driekwart jaar per transport geen of hooguit een dier dood arriveerde. Per week rijdt voor hem twee keer een vrachtwagen. De beschuldiging dat de varkens geen drinken kregen, weerspreekt hij. Volgen hem zit er een dubbel watersysteem in de wagen, waarvan er een was aangesloten. Dat zou door de stichtingen over het hoofd zijn gezien.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6833 ... html?p=4,1

Nicje87

Re: Aangifte wegens misstanden bij varkenstransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:17

volgens mij is het geen waterdichte onderzoek, want ook de onderzoeker hebben fouten gemaakt, volgens mij zijn er voor beide partijen heel wat verbeterpunten!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:21

ik heb zelf fulltime in het varkenstransport gezeten, en ik weet dat niet alles je van het is,
maar de regels voor het buitenland zijn altijd erg streng geweest, hoewel nu wel eea veranderd is het afgelopen jaar.

maar de wagens voor buitenland transport hebben allemaal watervoorziening en goede ventilatie,
te dicht op elkaar mag en kan niet, er is immers een dierenarts aanwezig bij laden, die de wagen verzegelt

onderweg zijn er voerplaatsen, dwz een soort perron waar je de wagen langs rijd, en dan worden de dieren gevoerd.
feit is wel dat deze voorzieningen nogal ontbreken in sommige landen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:58

euhm, Sterre? Je moet een gefundeerde mening geven als je een nieuwsbericht plaatst Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 23:52

faye schreef:
euhm, Sterre? Je moet een gefundeerde mening geven als je een nieuwsbericht plaatst Knipoog

Oops, is dat zo Bloos! ?
Sorry, dat wist ik niet; ik dacht dat je gewoon een bericht neer kon zetten waarvan je dacht dat het voor de algemeenheid interessant zou kunnen zijn.

Tja, ehhh ... ik ben iig van mening dat zulke transporten nooit fijn kunnen zijn; het maakt niet uit of dit voor koeien, kippen, paarden en/of varkens is en hoe goed ze onderweg ook verzorgd moegen worden; het is altijd verbonden met stress Scheve mond .
Dat is ook de reden dat ik eigenlijk alleen maar vlees bij onze plaatselijke slager haal. Die slacht zelf en alleen maar koeien en varkens van boeren hier uit de direkte omgeving (+/- 5 km omtrek), zodat de (vervoers)stress zo min mogelijk is.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:01

Er zitten altijd rotte appels tussen, maar het leeuwendeel van de transporten gebeurd op correcte wijze. Als er veel dode en/of verzwakte dieren zouden aankomen, zou de veetransportsector geen bestaansrecht hebben, want geen boer in het buitenland zit te wachten op dode en/of verzwakte dieren.

Zoals eerder gezegd: wellicht zijn beide partijen dingen te verwijten. Om de genoemde redenen. Als ze idd tijdens de stops op de wagen zijn geklommen (wat ook op de beelden was te zien) en hun handen naar binnen hebben gestoken, hebben ze zelf er voor gezorgd dat de dieren op een hoop vliegen en zichzelf verwonden of erger. Wellicht zijn ze zelf de aanstichter van de problemen geweest.

De beelden waren erg om te zien. Ook binnen de sector is daar geschokt op gereageerd. Dit is een incident en eerder een uitzondering dan regel. Als netjes aan alle eisen waren voldaan, had dit niet kunnen en mogen gebeuren. Daar wordt bovendien streng op toegezien.

Maar ach, met ViN is toch niet te praten. Zij willen de hele sector om zeep helpen, hoe goed de sector ook werkt aan verbeteringen. Ze willen alleen het slechtste zien.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:24

Duke schreef:
De beelden waren erg om te zien. Ook binnen de sector is daar geschokt op gereageerd. Dit is een incident en eerder een uitzondering dan regel. Als netjes aan alle eisen waren voldaan, had dit niet kunnen en mogen gebeuren. Daar wordt bovendien streng op toegezien.

Nou ja, of dit echt een uitzondering is, weet ik nog zo net niet Scheve mond ...
Ik heb een jaar geleden eens een reportage op Stern-TV gezien, een duits opinie programma.
Daar heeft een tv-team een transport met koeien van Dld. naar Marokko gevolgd. Ze hadden ze al eens eerder een reportage over diertransporten gemaakt en daarbij hebben ze toen afschuwelijke dingen gefilmd, waar iedereen helemaal naar van was.
Ze hebben 2 jaar later weer zo´n transport gevolgd en daar bleek dat er niet veel veranderd was Verdrietig .
De duitse transporteur was korrekt, de dieren stonden in een mooie ruime veewagen en hadden ook de beschikking over drinkwater. Helaas kregen ze niet overal toestemming om vers water te mogen tanken Scheve mond .
Het ergste was nog, toen ze met de boot van Spanje naar Marokko gingen; in Marokko aangekomen, liet de plaatselijke VA het transport niet verder reizen, alhoewel de papieren allemaal in orde waren!
De chauffeur moest de wagen ergens op een parkeerplaats zetten in de brandende zon! en mocht geen water tanken Lips are sealed .
De chauffeurs en het tv-team hebben de dieren toen met emmertjes water die ze uit een kraantje op het toilet haalden, gedrenkt.
Na 12 uur mocht het transport eindelijk verder en waren er een aantal dieren ernstig verzwakt Verdrietig .
Er waren ook beelden uit Italie, waarin koeien per boot naar Afrika werden vervracht. De koeien werden vanuit de vrachtwagen in het schip geladen. Díe koeien die niet wilden, werden met een kraan aan hun achterbenen gepakt en gewoon boven het laadruim losgelaten Misselijk .
Er zaten daar heel veel dieren, die onder de wonden en met gebroken botten het schip weer uitkwamen Verdrietig ...
Ik geloof best dat de noord-europese transporteurs geen slechte bedoelingen met hun dieren hebben, maar ook zij lopen tegen misstanden aan waar ze eigenlijk niets aan kunnen doen!
Ik ben iig dagen lang van slag geweest, na het zien van die reportage Verdrietig .