Duke schreef:De beelden waren erg om te zien. Ook binnen de sector is daar geschokt op gereageerd. Dit is een incident en eerder een uitzondering dan regel. Als netjes aan alle eisen waren voldaan, had dit niet kunnen en mogen gebeuren. Daar wordt bovendien streng op toegezien.
Nou ja, of dit echt een uitzondering is, weet ik nog zo net niet
...
Ik heb een jaar geleden eens een reportage op Stern-TV gezien, een duits opinie programma.
Daar heeft een tv-team een transport met koeien van Dld. naar Marokko gevolgd. Ze hadden ze al eens eerder een reportage over diertransporten gemaakt en daarbij hebben ze toen afschuwelijke dingen gefilmd, waar iedereen helemaal naar van was.
Ze hebben 2 jaar later weer zo´n transport gevolgd en daar bleek dat er niet veel veranderd was
.
De duitse transporteur was korrekt, de dieren stonden in een mooie ruime veewagen en hadden ook de beschikking over drinkwater. Helaas kregen ze niet overal toestemming om vers water te mogen tanken
.
Het ergste was nog, toen ze met de boot van Spanje naar Marokko gingen; in Marokko aangekomen, liet de plaatselijke VA het transport niet verder reizen, alhoewel de papieren allemaal in orde waren!
De chauffeur moest de wagen ergens op een parkeerplaats zetten in de brandende zon! en mocht geen water tanken
.
De chauffeurs en het tv-team hebben de dieren toen met emmertjes water die ze uit een kraantje op het toilet haalden, gedrenkt.
Na 12 uur mocht het transport eindelijk verder en waren er een aantal dieren ernstig verzwakt
.
Er waren ook beelden uit Italie, waarin koeien per boot naar Afrika werden vervracht. De koeien werden vanuit de vrachtwagen in het schip geladen. Díe koeien die niet wilden, werden met een kraan aan hun achterbenen gepakt en gewoon boven het laadruim losgelaten
.
Er zaten daar heel veel dieren, die onder de wonden en met gebroken botten het schip weer uitkwamen
...
Ik geloof best dat de noord-europese transporteurs geen slechte bedoelingen met hun dieren hebben, maar ook zij lopen tegen misstanden aan waar ze eigenlijk niets aan kunnen doen!
Ik ben iig dagen lang van slag geweest, na het zien van die reportage
.