Citaat:Dierenwelzijn centraal in nieuwe campagne over voedselkwaliteit
‘Een kip of varken kan niet kiezen, jij wel: elke keer als je kip of varkensvlees koopt!’ Met deze slogan is het Voedingscentrum 11 juli een campagne over eten en dierenwelzijn gestart op tv, radio en internet. Minister Gerda Verburg (LNV) heeft hiervoor op 9 juli het startsein gegeven. Doel is consumenten ervan bewust te maken dat hun keus in de winkel invloed heeft op het leven van een kip of een varken.
De campagne maakt deel uit van de meerjarige campagne ‘Voedselkwaliteit’, waarbij het Voedingscentrum naast de bekende aspecten veiligheid en gezondheid ook aandacht vraagt voor dierenwelzijn, natuur, milieu en eerlijke handel. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Nederlanders letten vooral op prijs
Doel is consumenten bewust te maken van alle aspecten die de waarde van voedsel bepalen, te beginnen met dierenwelzijn. Minister Gerda Verburg benadrukte dat de consument met zijn keus in de winkel het verschil kan maken. Tot nu toe letten de meeste Nederlanders bij het kopen van vlees vooral op de prijs. Maar weinig mensen denken na over de manier waarop een product tot stand is gekomen. Nog minder mensen stemmen daar hun keuze op af.
De campagne richt zich op de groeiende groep mensen die al enige interesse hebben in de meerwaarden van voedsel, maar dit nog niet altijd omzetten in concreet gedrag. Zij zijn het meest ontvankelijk voor de boodschap van de campagne. Deze groep vervult bovendien een voorbeeldfunctie voor andere groepen in de samenleving.
De campagne is vanaf 11 juli gedurende 3 weken te horen en te zien op radio, tv en internet. In september en november krijgt de campagne een vervolg.
Ik luister op het werk altijd naar de radio, en dan hoor ik vaak de reclame van het voedingscentrum voorbij komen. Ben ik nou de enige die vind dat dit een belachelijke reclame is die een behoorlijke groene kleur heeft mee gekregen.
daarbij vind ik het ook helemaal de taak van het voedingscentrum niet om mij daar op te wijzen, ik dacht dat zij mij moesten adviseren in gezonde voeding, niet in dierwelzijn, en zeker niet met die dreigende stem in de reclame.
Ook wordt deze reclame nog eens door de staat gefinancierd, laat ze het geld maar bij een andere instantie vandaan halen, want ik vind dit echt zonde van het geld van de maatschappij.
Iig zo denk ik erover, wat vinden jullie er nou van?