'Doping', ondersteuning of misbruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

'Doping', ondersteuning of misbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 12:18

Naar aanleiding van de actualiteiten in de Tour en een discussie die gaandeweg in dit topic viewtopic.php?f=2&t=808427 op gang kwam ben ik wel benieuwd hoe jullie over deze kwestie denken...

Mag 'doping'? En in hoeverre? Waar leg je de grens?

Ik ben van mening dat bijv. het gebruik van testosteron tót aan de toegestane waarde extra ondersteuning is op alles wat een sporter al doet om te presteren (training en herstel, voeding, begeleiding, materiaal, etc. etc.), zodra je de grens over gaat en daarmee 'vals speelt' noem ik het doping... Er zijn regels, daar moet je je aan houden, en binnen die regels moet je zelf weten wat je doet!

Zoals Koerts het gister heel mooi bij Mart Smeets in de uitzending zei, 'Het gaat er niet om dat je níet gebruikt, het gaat erom dat je niet gepakt wordt' (m.a.w., je moet zorgen dat je binnen de grenzen blijft zodat je niet positief bevonden wordt).

De belangen (media, sponsoren, het is gewoon waanzin eigenlijk) rond bijv. de Tour zijn zo immens groot, de renners doen er alles aan om te presteren. Het is ook (stilzwijgend) bekend dat je zonder 'rotzooien binnen de grenzen' wel gedag kan zeggen tegen de topsport omdat je dan continu nét achter de feiten aanloopt. Natúúrlijk blijven correcte training, mentale fitheid etc. de basis voor de sport maar tegenwoordig is het 'correct omgaan met stimulerende middelen' ook gewoon zo'n factor aan het worden. Weleenswaar met een procentueel kleine invloed (het zijn geen wondermiddelen), maar moreel gezien met enórm grote consequenties Ja

Jobbeltje

Re: 'Doping', ondersteuning of misbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:20

Dit kun je ook op de paardensport betrekken. Hoe staat het daar eigenlijk met het "doping-gebruik" binnen de grenzen?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 12:23

Is ook bedoeld als doping 'in het algemeen', maar de Tour is erg gemakkelijk als voorbeeld te nemen natuurlijk Haha!!

Hoe het binnen de paardensport met doping staat weet ik niet, wel kun je je vraagtekens zetten bij bepaalde supplementen natuurlijk! Bijv. de 'kalmerende' exemplaren, done of not done? Ze staan officieel niet op de dopinglijst!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:26

Vroeger werd in Engeland trainen an sich nog gezien als onsportief. Je liet dan nl niet zien wat je van nature had.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:35

[LZP] > [NM]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:37

De wielersport is zo extreem en uitputtend dat volgens mij een tour op een boterham met pindakaas rijden veel ongezonder is dan met goede medische begeleiding. bij deze sport gaat het gewoon om extreem afzien.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 12:44

Apple schreef:
Vroeger werd in Engeland trainen an sich nog gezien als onsportief. Je liet dan nl niet zien wat je van nature had.

Die goeie ouwe tijd Haha!

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:08

Karl66 schreef:
De wielersport is zo extreem en uitputtend dat volgens mij een tour op een boterham met pindakaas rijden veel ongezonder is dan met goede medische begeleiding. bij deze sport gaat het gewoon om extreem afzien.

helemaal mee eens, maar toch blijf ik geloven dat er een aantal renners zijn die echt clean zijn, en ook niet gebruiken......

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:27

Hoe ging dat dan 93 jaar geleden met de Tour de France? Toen was er nog geen sprake van EPO en testosteron, de middeltjes van dezer dagen. Ongetwijfeld zullen er toen ook wel rotte appels tussen hebben gezeten maar het testen op gebruik van doping (welke?), was nog niet modern en noodzakelijk.
Mee eens, de kunst zit hem in het niet gepakt worden en dus binnen de toegestane marges blijven, sjoemelen met de potjes urine (dat zal ook wel gebeuren). Ik denk ook niet dat je tegenwoordig de Tour zonder kan winnen. Rijden wel, winnen niet.
In elke tak van sport zijn er mensen die er alles voor doen om met gebruik van doping maar te kunnen presteren. Misschien voor een aantal niet eens zo zeer om te winnen maar om op topniveau mee te kunnen draaien.
Morgen gaan we op vakantie naar Frankrijk, ik zal de lokale kranten eens lezen, ik ben wel benieuwd wat de Fransen er nu over te vertellen hebben.
In mijn ogen ben je een top(per)sporter als je op geheel eigen kracht meedraait!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:45

Remember schreef:
Het is ook (stilzwijgend) bekend dat je zonder 'rotzooien binnen de grenzen' wel gedag kan zeggen tegen de topsport omdat je dan continu nét achter de feiten aanloopt.

En juist dát vind ik een goede reden waarom er zo streng mogelijk tegen moet worden opgetreden en het ook absoluut niet kan.

Dat het om extreem afzien gaat betekent toch niet dat je dan maar naar doping moet kunnen grijpen?

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:49

maar weetje wat ik het ergste vind.... Het komt alleen maar ter sprake bij het wielrennen, maar ik weet zeker dat er bij alle TOPsporten doping gebruikt word, alleen word dat nooit vermeld...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 01:33

Doping en doping vind ik wel verschil inzitten..
Kijk naar mijn paard vorig jaar, ze heeft last van hooikoorts en vorig jaar was het op een mate dat ik dus van de DA medicijnen heb gekregen.
Die medicijnen vallen in de paardensport onder doping.
Maar dat is voor mij echt geen reden om het dan maar niet te doen.
Mijn paard was fit genoeg voor wedstrijd dus ik zeg het ook niet af.
Ik gebruikte het dus ook niet om mijn paard beter te laten presteren.
Maar zo gauw je middeltjes gaat toedienen puur OM de sportprestatie???
Tja, dat vind ik dan toch wel een beetje vals spelen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 08:22

Misser schreef:
Remember schreef:
Het is ook (stilzwijgend) bekend dat je zonder 'rotzooien binnen de grenzen' wel gedag kan zeggen tegen de topsport omdat je dan continu nét achter de feiten aanloopt.

En juist dát vind ik een goede reden waarom er zo streng mogelijk tegen moet worden opgetreden en het ook absoluut niet kan.

Dat het om extreem afzien gaat betekent toch niet dat je dan maar naar doping moet kunnen grijpen?

Maar goed, zie het nog maar eens terug te draaien dat 'menselijke' prestaties nu ineens de norm zijn, ipv de bijna bovenmenselijke taferelen die je nu ziet in de wielersport! De Tour inkorten of bijv. minder (minder)bergetappes zou een optie zijn, maar daar zit de hele wereld niet op te wachten !!!

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:18

Door het doping gebruik ging het steeds fantastischer, meer mensen gingen doping gebruiken, werd het nog fantastischer. En de kijker vond het maar wat mooi!

Het is gewoon een vicieuze cirkel geworden waar bijna niet uit te komen is.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:02

Karl66 schreef:

Mee eens, het is volgens mij onmogelijk om de gehele tour uit te fietsen op een (bij wijze van spreken) broodje pindakaas.
De tour is een 'marteling' die drie weken duurt, en volgens mij is dat niet mogelijk zonder het gebruik van doping.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:36

kristie schreef:
Karl66 schreef:

Mee eens, het is volgens mij onmogelijk om de gehele tour uit te fietsen op een (bij wijze van spreken) broodje pindakaas.
De tour is een 'marteling' die drie weken duurt, en volgens mij is dat niet mogelijk zonder het gebruik van doping.

Tsja, dan moet je je dus af gaan vragen of dit nog wel 'sport' is...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:45

Het schijnt dat na de eerste tourweek het testosteron-gehalte van een coureur al gehalveerd is. Testosteron toedienen is doping, maar misschien is het medisch gezien verstandiger om het wel te doen dan niet te doen.

Etappes korter en minder zwaar maken heeft weinig zin, denk je dat Ben Johnson geen doping zou hebben gebruikt als hij maar 60 ipv 100 meter had hoeven lopen?

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:41

Eyecatcher schreef:
Karl66 schreef:

helemaal mee eens, maar toch blijf ik geloven dat er een aantal renners zijn die echt clean zijn, en ook niet gebruiken......

Als je het mij vraagt zijn de gevallen die bekend zijn het topje van de ijsberg. Ik denk dat iedereen wel doping gebruikt. Hoeft niet perse in de tour zef maar kan ook daarvoor al zijn zodat het tijdens de tour net onder de max waarde gezakt is.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:07

Even specifiek op de tour en de wielerwereld gericht: het probleem zit gewoon heel diep. De tour kan IMO altijd clean uitgereden worden. Het moet alleen altijd sneller, beter, groter. Bepaalde mensen grijpen naar de doping en de prestaties worden zo beter, maar voor renners die 'clean' zijn vaak niet te halen. Op een gegeven moment hebben renners grof gezegd de keuze tussen stimulerende middelen, of niet meer mee kunnen komen in de sport... het moge duidelijk zijn waar velen voor kiezen.

Wedstrijdsport gaat erom je kracht en talent met anderen te meten. Sport is humaan, wanneer er naar doping wordt gegrepen is er meer in het spel dan spieren, talent en uithoudingsvermogen. En wanneer dat het geval is, is het voor mij geen (top)sport meer. Lachen