Pilgebruik kan kans op borstkanker verhogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 19:59

Uitgegeven: 18 juli 2007 15:39
Laatst gewijzigd: 18 juli 2007 16:05

AMSTERDAM - Langdurig pilgebruik kan de kans op borstkanker bij vrouwen met een genetische afwijking verhogen. Volgens de onderzoekers Matti Rookus en Richard Brohet kunnen er echter nog geen harde conclusies voor de praktijk worden verbonden aan hun studie.

De wetenschappers, verbonden aan het Nederlands Kanker Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL) in Amsterdam, stellen dat deze week in the Journal of Clinical Oncology.

Vrouwen die draagster zijn van een mutatie in het BRCA1- of BRCA2-gen hebben sterk verhoogde kans op borst- en eierstokkanker.

Risico

Het onderzoek wijst uit dat jarenlang pilgebruik, vooral voor de eerste zwangerschap, het risico op borstkanker zou verhogen. In de studie is aan 1600 vrouwen met de betreffende genmutatie gevraagd een vragenlijst over hun vroegere pilgebruik in te vullen.

Bij 850 vrouwen was borstkanker vastgesteld. Voor BRCA1 draagsters die 'de pil' minstens vier jaar voor hun eerste zwangerschap hadden gebruikt was het risico op borstkanker anderhalf keer zo groot als voor niet-gebruikers.

Voor BRCA2 draagsters was het risico voor deze groep pilgebruiksters 2,5 keer zo groot.

Herinneren

Rookus zegt dat voor het trekken van definitieve conclusies meer onderzoek nodig is. Een betrekkelijk klein aantal vrouwen is onderzocht, sommige borstkankerdiagnoses waren al lang geleden gesteld. Ook het pilgebruik vond soms lang geleden plaats en was dus moeilijk te herinneren.

Beschermen

Tegen eierstokkanker, een vorm van kanker die naast borstkanker bij draagsters met het gemuteerde gen veel voorkomt, lijkt 'de pil' echter juist te beschermen. Daarom is geopperd dat zij 'de pil' preventief zouden moeten gebruiken.

Effecten

Bij pilgebruik, uitsluitend om eierstokkanker te voorkomen, moet het echter absoluut zeker zijn dat het middel geen ongewenste effecten heeft.

De onderzoekers wijzen erop dat deze zekerheid niet meer kan worden gegeven en dat hiermee het gebruik van de pil als preventiemiddel onder druk staat.

Bron: http://www.nu.nl/news/1160454/83/Pilgeb ... hogen.html

Vraag me af wat nog wel goed voor je is tegenwoordig Verward

Babeth

Re: Pilgebruik kan kans op borstkanker verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:18

Dit was toch al langer bekend? Staat ook bij alle gebruiksaanwijzingen van de pil.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:45

Babeth schreef:
Dit was toch al langer bekend? Staat ook bij alle gebruiksaanwijzingen van de pil.

precies wat ik dacht, dat is toch al jaren bekend?

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:41

*stopt acuut met de pil*

nee dit ws idd al langer bekend Zie nieuws,bijschrijvng pil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:53

Ik dacht ook al bij 't zien van deze topictitel.. ":? Dat wisten we toch al?" Clown

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:55

idd. Dit is al langer bekend. Maar over hetzelfde onderwerp worden er meerdere onderzoeken gedaan. Dit versterkt dus de uitkomsten van een dergelijk onderzoek.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:33

ik zag het in de spits, ze hebben duidelijk te kort aan nieuws, dit staat zelfs op de beschrijving van de pil Nagelbijten / Gniffelen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:51

Ik dacht precies hetzelfde als WW... En daarnaast dacht ik: wat is tegenwoordig nog wel goed voor je?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:23

De pil verhoogt wel meer soorten van kanker. Ik geloof dat er ook op de bijsluiter staat dat je juist op andere kankersoorten weer minder kans maakt door de pil... Weet zo even niet op welke (gaat zo op bijsluiter kijken...)

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:01

Veirl schreef:
Ik dacht precies hetzelfde als WW... En daarnaast dacht ik: wat is tegenwoordig nog wel goed voor je?

dat dacht ik dus ook Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:04

Dat is inderdaad al heel lang bekend.. :/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:18

ik slik de pil al zowat 20 jaar,vorig jaar gecontroleerd,maar gelukkig is alles nog goed Knipoog