Geweld is populair?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Geweld is populair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 18:13

Het valt me steeds meer op. Iedere dag hoor je onderhand wel dat er iemand is neergestoken, ontvoerd of vermoord.

Even een paar voorbeelden;
http://www.nu.nl/news/1154673/14/Man_ov ... lmere.html
http://www.nu.nl/news/1154609/14/Dode_i ... ingen.html
http://www.nu.nl/news/1154055/122/Autom ... chers.html
http://www.nu.nl/news/1153941/14/Meisje ... ruikt.html

En dat in 2 dagen...

Het is toch niet normaal meer? Het begint echt uit de hand te lopen hier in Nederland. We beginnen steeds meer en meer op Amerika te lijken als het op geweld aankomt. Nagelbijten / Gniffelen
Misschien toch maar een keer de straffen omhoog gooien.

Calanddra

Re: Geweld is populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:16

Vind het idd niet normaal. Het gebeurd steeds vaker en vaker, nergens ben je meer veilig onderhand Scheve mond

t Lijkt af en toe wel alsof het een rage is ofzo Verward

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:23

Naar mate de technologie verbeterd, word je beter op de hoogte gehouden van geweld. Vroeger had je veel minder media en daarom leek het alsof de wereld minder naar de stinkmodder was.
En de straffen omhoog? Verward
In Amerika zijn de straffen heel hoog en heeft men zelfs de doodstraf en toch is het geweld niet afgenomen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 21:29

Waarom de straffen niet omhoog dan volgens jou?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:00

Tellie schreef:
Waarom de straffen niet omhoog dan volgens jou?

Omdat dat dus niet helpt. (En zelfs in bepaalde omstandigheden averechts werkt: dat er dus meer geweld optreedt, en niet minder.)

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:04

tjaah... ik word er toch ook best wel bang van..
ik durf bijna de straat alleen niet meer op... Verward

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 22:05

Ik denk dat de lage straffen die we nu hebben hetzelfde effect hebben. Hoe langer ze in de gevangenis zitten hoe minder ze vrij rondlopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:19

Tellie schreef:
Ik denk dat de lage straffen die we nu hebben hetzelfde effect hebben. Hoe langer ze in de gevangenis zitten hoe minder ze vrij rondlopen.

2 van deze gevallen zijn anders zo te zien niet gepleegd door mensen die al eerder over de schreef gegaan zijn voor zoiets (de jongeren en de man met de luchtbuks - dat zijn allebei typisch incidentele situaties). Over de andere 2 situaties kan ik niets zeggen afgaande op het nieuwsbericht.

Het lijkt natuurlijk handig om zoiets te bedenken, maar persoonlijk heb ik liever een aanpak die ook daadwerkelijk helpt om het geweld te voorkomen, en niet een die het vooral goed doet in de media zonder dat het ook echt effect heeft.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 22:23

Het gaat niet specifiek over deze nieuwsberichten trouwens, het gaat meer over het feit dat er meer geweld in het nieuws is dan een aantal jaar terug.

Ik denk dat mensen sowieso wel over de scheef blijven gaan, als ze nog 10 of 20 jaar vastzitten. TBS zou een uitkomst moeten zijn, maar als je ziet hoeveel mensen daar de laaste tijd weer uit onstappen en dan weer gaan moorden of verkrachten. Scheve mond

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:34

Tellie schreef:
Het gaat niet specifiek over deze nieuwsberichten trouwens, het gaat meer over het feit dat er meer geweld in het nieuws is dan een aantal jaar terug.

Er is inderdaad meer geweld in het nieuws, maar landelijk was het aantal incidenten volgens mij juist dalende.

Daarom is het ook zo belangrijk om echt uit te zoeken wat er speelt en waar het om gaat... De berichten in de media kunnen dan een verkeerde indruk geven. Het gebeurt regelmatig dat de politie bv actiever optreedt in een wijk waardoor de criminaliteit flink vermindert, terwijl het veiligheidsgevoel en de slechte naam nog jaren blijven hangen - dus zonder dat daar een reden voor is, omdat de problemen al aangepakt zijn.

En ik vind het daarom ook belangrijk om te blijven kijken naar maatregelen die werken, en die ook echt gericht zijn op de problemen.

TBS'ers komen groot in het nieuws, maar maken feitelijk toch maar een klein deel van de problemen uit. Het klinkt gruwelijk, maar je bent net zo dood als je door je man van de trap geduwd wordt. (Ok, dat klinkt cru. Maar er sterven jaarlijks vele vrouwen aan huiselijk geweld, dat komt echter zelden op de voorpagina van de landelijke kranten. We denken dat de TBS'ers het land onveilig maken, maar in zoveel meer gevallen blijkt het gewoon de partner te zijn...)

Disclaimer: ik vind NIET dat mensen uit TBS dus zomaar vrij mogen komen. En ik vind dat men zeker aandacht moet besteden om ontsnapping te voorkomen. Maar dat is niet het enige waar naar gekeken moet worden! Er zijn zoveel andere zaken die heel veel invloed hebben, zelfs al vallen ze minder op.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:39

Tsja, ik hou de statistieken niet echt bij Knipoog , maar denk wel dat het er mee te maken kan hebben dat er steeds meer mensen op minder grond samen moeten leven.
Hoewel ik dan weer niet weet hoe het in China gaat eigenlijk....
Al met al lijkt er ook wel een soort van 'verharding' gaande te zijn, te veel het idee hebben je eigen mening ongezouten te móeten geven, geen gas terug of even níet aan jezelf denken maar aan een ander.
Maar dát is een héél andere discussie Lachen