Tellie schreef:Het gaat niet specifiek over deze nieuwsberichten trouwens, het gaat meer over het feit dat er meer geweld in het nieuws is dan een aantal jaar terug.
Er is inderdaad meer geweld in het nieuws, maar landelijk was het aantal incidenten volgens mij juist dalende.
Daarom is het ook zo belangrijk om echt uit te zoeken wat er speelt en waar het om gaat... De berichten in de media kunnen dan een verkeerde indruk geven. Het gebeurt regelmatig dat de politie bv actiever optreedt in een wijk waardoor de criminaliteit flink vermindert, terwijl het veiligheidsgevoel en de slechte naam nog jaren blijven hangen - dus zonder dat daar een reden voor is, omdat de problemen al aangepakt zijn.
En ik vind het daarom ook belangrijk om te blijven kijken naar maatregelen die werken, en die ook echt gericht zijn op de problemen.
TBS'ers komen groot in het nieuws, maar maken feitelijk toch maar een klein deel van de problemen uit. Het klinkt gruwelijk, maar je bent net zo dood als je door je man van de trap geduwd wordt. (Ok, dat klinkt cru. Maar er sterven jaarlijks vele vrouwen aan huiselijk geweld, dat komt echter zelden op de voorpagina van de landelijke kranten. We denken dat de TBS'ers het land onveilig maken, maar in zoveel meer gevallen blijkt het gewoon de partner te zijn...)
Disclaimer: ik vind NIET dat mensen uit TBS dus zomaar vrij mogen komen. En ik vind dat men zeker aandacht moet besteden om ontsnapping te voorkomen. Maar dat is niet het enige waar naar gekeken moet worden! Er zijn zoveel andere zaken die heel veel invloed hebben, zelfs al vallen ze minder op.