Rotterdam sluit 27 Coffeeshops

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Rotterdam sluit 27 Coffeeshops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 09:37

Citaat:
Rotterdam sluit 27 coffeeshops
Uitgegeven: 13 juli 2007 05:49
Laatst gewijzigd: 13 juli 2007 07:25

ROTTERDAM - De Rotterdamse gemeenteraad heeft in de nacht van donderdag op vrijdag ingestemd met de sluiting van 27 coffeeshops. Die staan te dicht bij scholen in het speciaal en voortgezet onderwijs, en het middelbaar beroepsonderwijs. De maatregel gaat op 1 januari 2009 in.

De Rotterdamse coffeeshops mogen zich vanaf 2009 niet binnen een straal van 200 meter hemelsbreed en 250 meter loopafstand van de scholen bevinden. De ondernemers krijgen geen vergoeding en mogen zich niet elders in de stad vestigen.

Overlast
De raad nam wel een motie aan van de collegepartijen PvdA, GroenLinks, CDA en VVD waarin de burgemeester wordt opgedragen de raadsleden nog dit jaar te informeren over alle vormen van overlast die ontstaan na de sluiting van de coffeeshops.

Een motie van de oppositiepartijen SP, Leefbaar Rotterdam en D66 om het huidige coffeeshopbeleid ongewijzigd te laten en de 27 zaken open te houden, haalde het niet.

Ontmoedigen
Het ontmoedigen van softdrugsgebruik onder jongeren is niet alleen Rotterdams beleid. Zowel in het Rotterdams collegeprogramma als in het regeerakkoord staat dat het aantal coffeeshops in de buurt van scholen omlaag moet.

Ik ben ook van mening dat coffeeshops niet in de buurt van scholen thuis horen, maar ik vind het wel weer cru dat de eigenaren hun zaak moeten sluiten en hier geen vergoeding voor krijgen.

Esmeralda

Re: Rotterdam sluit 27 Coffeeshops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:12

tja op de een op andere manier willen ze er gewoon vanaf. Dus proberen ze het op deze wijze

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:15

Hmm.. Coffeeshop of niet, of het dicht bij scholen zitten of niet. Ze komen er wel aan via via.. Als een vriend van je blowt en zegt moet je ook een hijs en je doet het dan blow je ook. Of het nu ligt aan die coffeeshop die zo dicht bij scholen zit lijkt me sterk Scheve mond

De meeste mensen rijden er gerust een half uur voor hoor!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:16

En ik vind het een goede wijze Lachen
Van mij mogen al die shops wel weg!
Maar 27 Bloos! En dat zijn nog niet alle shops daar!
Ik vond dat wij hier Veenendaal al veel hadden (3) maar is er dus niks bij vergeleken Scheve mond
Laatst bijgewerkt door FZ_Lin op 13-07-07 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 10:16

Somebitch schreef:
Hmm.. Coffeeshop of niet, of het dicht bij scholen zitten of niet. Ze komen er wel aan via via.. Als een vriend van je blowt en zegt moet je ook een hijs en je doet het dan blow je ook. Of het nu ligt aan die coffeeshop die zo dicht bij scholen zit lijkt me sterk Scheve mond

De meeste mensen rijden er gerust een half uur voor hoor!

Dat denk ik dus ook. Ik denk dat de gemeente niet alleen de coffeeshops moet sluiten maar ook gerichte voorlichting moet verstrekken aan middelbare scholen om de gevaren/nadelen van blowen en het gebruik van softdrugs in te laten zien.

Je kan er maar beter open over zijn dan verbieden, anders wordt het alleen maar spannend om het eens te proberen.

Er zijn in Rotterdam ongeveer 60 coffeshops..

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:30

Deze regel is door mijn vader 7 jaar geleden in amersfoort al doorgezet.Ook daar gingen er 5 coffeeshops dicht.Lekker doorgaan met deze regel ik vindt het namelijk een hele goede.
Kinderen worden al zo snel beinvloed en als zo'n coffeeshop tegenover het schoolplein staat is de stap veel sneller gezet dan dat je nog nooit een coffeeshop hebt gezien.
Ik kan alleen maar zeggen weer een paar minder Vork

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:35

Ik vind het echt de meest idiote regel ooit bedacht *LOL* . Want, lieve mensen, het gaat hier om coffeshops bij middelbare scholen en het toeval wil dat zo'n ruw geschatte 99% van alle kinderen op een middelbare school minderjarig is. En minderjarige kinderen mogen nou net niet in een coffeeshop komen! En als ze willen blowen doen ze het toch wel.

Laffe actie van de politiek. Gedoogbeleid mn neus, we gaan weer terug naar de tijd van de scheiding strak in het haar en lekker met zn allen naar de kerk op zondag.

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:39

WAAROM Huilen ( Tong uitsteken )

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:27

Dieuwke1989 schreef:
Ik vind het echt de meest idiote regel ooit bedacht *LOL* . Want, lieve mensen, het gaat hier om coffeshops bij middelbare scholen en het toeval wil dat zo'n ruw geschatte 99% van alle kinderen op een middelbare school minderjarig is. En minderjarige kinderen mogen nou net niet in een coffeeshop komen! En als ze willen blowen doen ze het toch wel.

Laffe actie van de politiek. Gedoogbeleid mn neus, we gaan weer terug naar de tijd van de scheiding strak in het haar en lekker met zn allen naar de kerk op zondag.

Deze regel geld ook voor basisscholen.En minderjarige kids mogen idd niet in een coffeeshop komen.Dan moeten ze wel controleren op ID.En helaas doen heel veel coffeeshops dit niet.
In amersfoort was er maar 1 van de drie die mij om ID vroeg en ik was toen zeker nog geen 18.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:18

op zich kan ik me wel vinden in deze maatregel

alleen denk ik niet dat de gemeente weg komt met het niet geven van een schade vergoeding aan de coffeeshops die weg moeten.

dat zijn voor de wet namenlijk ook gewoon belasting betalende ondernemers en die hebben bij inkomsten derving net zo veel rechten als ieder andere ondernemer Knipoog