manegehouder aansprakelijk dood jongetje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

manegehouder aansprakelijk dood jongetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 22:58

Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar anders moeten jullie het maar verplaatsen.
Ik zit net Hart van Nederland te kijken en daar ging het over dat jongetje dat laatst klem is komen te zitten in een stapmolen en later overleed.
Nu willen ze de manegehouder aansprakelijk stellen , want die stapmolen was niet veilig.
Ik vind dus dat kinderen niet op een manege horen te spelen, dan moet je ze maar naar een speeltuin sturen, en als ze toch zonodig mee moeten dan moeten de ouders op hun letten.
Ouders dumpen tegenwoordig hun kind heel de dag op een manege (lekker makkelijk) en dan verwachten ze dat andere mensen daar op letten.
En mocht er onverhoopt iets mis gaan , dan is het altijd iemand anders zijn schuld.
Als ik mijn hond los laat lopen en ze rijden hem dood, dan is dat toch ook mijn verantwoordelijkheid en kan ik de automobilist toch niet aansprakelijk stellen ?
Ik vind het wel erg wat er gebeurt is , maar ik vind dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt en niet bij de manegehouder.
Wat vinden jullie hiervan.

Ilzjuh

Re: manegehouder aansprakelijk dood jongetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:59

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:00

Ik ben het met je eens, en volgens mij hangt/staat er op de meeste maneges ook iets van 'betreden op eigen risico'.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:03

Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij beide ligt.
En bij de ouders, maar zeker ook bij de manegehouder.
Ja, de kinderen hadden daar nóóit alleen mogen spelen! Zeker niet.
Maar hoe de stapmolen erbij lag, was ook absoluut niet verantwoord.
Wettelijk gezien vind ik de manegehouder wel aansprakelijk.
Dit had voor het zelfde geld ook een ouder "kind'', volwassene of een dier kunnen wezen...
Maar het blijft een moeilijke kwestie.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 23:07

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:04

Als een stapmolen zo onveilig is dat het ding een kind kan doden, vind ik toch dat daar ook even bij stilgestaan moet worden.
Denk nou eens aan een gewone, normale stapmolen. Daar zit je niet zomaar in klem, althans, niet op een dodelijke manier.
Die manegehouder is naar mijn idee dat toch wel voor een groot deel aansprakelijk.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:58

ach die ouders beginnen nu ook een beetje te zeiken, ze zijn toch in de eerste plaats zelf te kort geschoten door niet goed op hun kind te letten. Ik snap dat de manege eigenaar zijn molen ook iets veiliger had moeten hebben, maar die had zich toch ook niet kunnen bedenken dat zoiets rampzaligs zou kunnen gebeuren. Mensen moeten eens accepteren dat er af en toe iets ellendigs gebeurt waar je weinig aan kunt doen i.p.v. de verantwoordelijkheid op een ander af te schuiven.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:09

MRmichiel schreef:
ach die ouders beginnen nu ook een beetje te zeiken, ze zijn toch in de eerste plaats zelf te kort geschoten door niet goed op hun kind te letten. Ik snap dat de manege eigenaar zijn molen ook iets veiliger had moeten hebben, maar die had zich toch ook niet kunnen bedenken dat zoiets rampzaligs zou kunnen gebeuren. Mensen moeten eens accepteren dat er af en toe iets ellendigs gebeurt waar je weinig aan kunt doen i.p.v. de verantwoordelijkheid op een ander af te schuiven.

mijn hemel.... hun kindje is DOOD !
ik vind deze, en zo vond ik het ook van het andere topic, echt te gek voor woorden, dat er uberhaupt zo'n discussie moet ontstaan, kan men dan niet maar een klein beetje begrijpen hoe die mensen zich voelen? hoe verscheurd ze zijn?

ik doe geen uitspraak over schuld en verantwoordelijkheid en ook niet of bepaalde molens wel of niet verboden /aangepast moeten worden, verdorie zeg, er is een klein ventje overleden, op een afschuwelijke manier, kan men hier aub een beetje respectvol mee omgaan!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:15

Ik kan me dat wel inbeelden ja, maar ze schuiven het op van alles en nog wat?
Eerst willen ze alle molens verbieden, dan schuiven ze de schuld bij de manege-eigenaar en nu zitten ze al op de kap van de minister.
Sorry maar een stapmolen is voor paarden, niet voor kinderen.
Die moet dus veilig zijn voor de paarden, logisch ook, wat heeft een kind tussen 6 lopende paarden te zoeken? NIKS...
IMO zijn de ouders tekort geschoten; kind was helemaal alleen zonder begeleiding, en ik als kind had NOOIT moeten proberen om aan knopjes van machines te zitten, mijn moeder kreeg al een hartinfart als ik de mixer vast had Knipoog

Ik wens de ouders veel sterkte toe met dit verlies!

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:17

De manegehouder is imo alleen aansprakelijk voor het niet voldoen aan de veiligheidseisen. Een kind hoort niet in een tredmolen te spelen, vind ik toch een fout van de ouders. Deze fout had wel fatale gevolgen en dat is natuurlijk verschrikkelijk voor de ouders. Het is erg makkelijk om een fout naar een ander te schuiven.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:25

ik vind het verschrikkelijk voor de ouders, dat ze hun kindje hebben verloren.
over wie er nou de schuldige is kan ik niet veel over zeggen

de ouders: hadden beter op hun kind moeten letten, en niet zonder toezicht op de manege moeten laten 'spelen'
de manege eigenaar: had een veiligere molen moeten hebben( maar een stapmolen kan veilig zijn voor paarden, maar niet voor mensen. maar hij is voor parden gemaakt)

een kind hoord niet in een stapmolen, maarja dat kan de manege eigenaar neit weten dat zo'n kind erin kruipt.

verder wou ik alleen zeggen dat mensen die reageren als, ja dat is hun eigenschuld etc. echt even harteloos na denken, die arme ouders zijn hun kindje verloren !
het moet verschrikkelijk voor hun zijn, en natuurlijk was het niet hun bedoeling dat het zo zou af lopen !

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:29

het is idd meer dan verschrikkelijk voor hun dat ze hun zoontje zijn verloren, maar dat is in mijn ogen geen excuus om de schuld maar bij anderen te leggen, ze moeten het zelf leren accepteren, ze maken het zichzelf alleen maar moeilijker op deze manier.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:31

Ik leef erg met ze mee dat ze hun jonge zoontje kwijt zijn geraakt, maar een manege is geen speelplaats voor kinderen. Moeders had dr kind aan het handje moeten houden. Het is een stapmolen voor paarden, geen klimrek voor kinderen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:32

De ouders zijn in shock. Vandaar dat ze het moeten afreageren. Ik vind het voor de manegehouder ook al erg genoeg. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen en een manege is geen speeltuin. Maar een manegehouder moet zijn terrein wel veilig en goed voor elkaar hebben!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:42

Ik vind het echt heel sneu voor de ouders, maar ik vind niet dat de manege houder aansprakelijk is.
Hoe wil je die stapmolen kind veilig maken.
Moet er een heel hek om heen.
De meeste stapmolens die ik zie kan je makkelijk in en uit kruipen.
En die zijn echt wel veilig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:52

ik viindt heel eerlijk:
eigen schuld.

viv77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:03

takkie_muis schreef:
ik viindt heel eerlijk:
eigen schuld.

Hoezo eigen schuld??
ik zit net de reacties door te lezen en vind dat van beide kanten er iets van te zeggen valt, maar om nu eigen schuld neer te zetten vind ik wel heel erg!!
Alsof ze er om gevraagd hebben..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:08