Baby geboren uit ontdooid labaratoriumeitje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Baby geboren uit ontdooid labaratoriumeitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:55

bron: http://www.nu.nl
LYON - De eerste baby die voortkomt uit een eitje dat in het laboratorium is gerijpt, is in Canada geboren. Dat maakten onderzoekers maandag bekend op een medisch congres in Lyon.
Het is voor het eerst dat wetenschappers een eitje hebben bevroren, ontdooid, bevrucht en in het laboratorium hebben laten rijpen.
Deze methode, in vitro maturation (IVM), betekent een doorbraak voor vrouwen met aan kanker gerelateerde vruchtbaarheidsproblemen. Voor hen kan in vitro fertilisatie (IVF) gevaarlijk zijn of ze hebben niet genoeg tijd voor de hormoonbehandeling. De nieuwe vruchtbaarheidsbehandeling verkeert nog in een onderzoeksstadium. Drie andere vrouwen zijn in verwachting van een baby die op dezelfde manier is verwekt.

---------

Ze bedoelen toch niet vrouwen die aan kanker lijden? Ik zou denken vrouwen die na een overwonnen kanker niet meer vruchtbar zijn, maar vooral dat stukje over 'niet genoeg tijd' klinkt alsof ze vrouwen die aan kanker lijden zwanger zouden laten worden. Begrijp ik het stukje niet goed misschien en zowel wat vinden jullie daarvan?

Roane

Re: Baby geboren uit ontdooid labaratoriumeitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:58

Ik las 'baby geboren uit een labradoreitje' ik had echt de meest vreemde dingen op mijn netvlies staan. Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 17:00

hihi Haha! ,
Maar trouwens er staat wel een typo in de titel, want het moet natuurlijk zijn laboratoriumeitje!! Ik heb gecopy-paste van Nu.nl dus daar staat het ook niet goed.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:26

vreemd, het lijkt mij dat wanneer je kanker heb, je niet echt aan gezinuitbreiding ga denken. Beetje vaag artikel. ga even zoeken of ik er meer kan vinden

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:28

ik las t ook hoor.
knap dat ze t allemaal kunnen tegenwoordig...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:29

Zo tegenwoordig kunnen ze toch dingen.. ongelovelijk!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:05

Roane schreef:
Ik las 'baby geboren uit een labradoreitje' ik had echt de meest vreemde dingen op mijn netvlies staan. Clown

dat had ik ook Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:06

Roane schreef:

Hier hetzelfde *LOL*

Wel knap dat ze dat tegenwoordig kunnen.. al weet ik niet echt wat ik er van moet vinden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:08

kirri schreef:
Roane schreef:

dat had ik ook Clown

ja ik ook haha Tong uitsteken

maar ik snap het idee ook niet helemaal;
of kunnen ze dan van een vrouw die terminaal is in een draagmoeder een eitje plaatsen ofzo zodat er toch een baby van haar komt ofzo??
of voor als ze klaar zijn met de behandeling, en dan zelf de baby kunnen krijgen.. Blond

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:10

Alsof er nog niet genoeg mensen rondlopen, en we worden maar ouder.. Gaat lekker met de wereld.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:39

Ik zag ook al een baby uit een reageerbuisje geboren worden *LOL*

Wel knap dat zulke dingen tegenwoordig kunnen, al lijkt het mij ook niet echt dat een vrouw die net een zware ziekte heeft overwonnen op een baby zit te wachten.. Scheve mond

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:43

ik dnek dat het gaat om vrouwen die baarmoederhals kanker hebben of gehad hebben. Als zij op een jonge leeftijd kanker hadden en dus nog geen mogelijkheid hadden om kinderen te krijgen ze dit op deze manier kunnen doen. Als ze door de kanker of de behandeling daarvan niet of verminderd vruchtbaar zijn.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:45

een doorbraak voor vrouwen met aan kanker gerelateerde vruchtbaarheidsproblemen.
Citaat:
Ze bedoelen toch niet vrouwen die aan kanker lijden? Ik zou denken vrouwen die na een overwonnen kanker niet meer vruchtbar zijn, maar vooral dat stukje over 'niet genoeg tijd' klinkt alsof ze vrouwen die aan kanker lijden zwanger zouden laten worden. Begrijp ik het stukje niet goed misschien en zowel wat vinden jullie daarvan?

Ik neem aan dat het gaat om vrouwen die bijv baarmoederhalskanker hebben gehad of andere vormen van kanker en daar nu van genezen zijn. Van chemo's wordt je onvruchtbaar (bij jonge vrouwen vriezen ze dan eitjes is) en kan het zelfs met IVF zo zijn dat het niet meer lukt. IVF is daarentegen ook erg tijdrovend en ik denk dat ze daar op doelen bij het 'niet genoeg tijd'. Dan zou dit een goede oplossing zijn...
Laatst bijgewerkt door Marl1tje op 03-07-07 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:45

Redrumfox schreef:
Alsof er nog niet genoeg mensen rondlopen, en we worden maar ouder.. Gaat lekker met de wereld.

beetje kort door de bocht vind je niet??? als iemand kanker heeft gehad of heeft kan die net zo goed een kinderwens hebben. Let wel: volgens mij gaat dit artikel om jong vrouwen die kanker hebben.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:46

Nou Redrumfox, dan gaat bij jou de kurk erop en ga ik wel lekker kinderen krijgen, dan is het mooi gebalanceerd he? Clown

Gestoord

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:48

Barco schreef:
Redrumfox schreef:

beetje kort door de bocht vind je niet??? als iemand kanker heeft gehad of heeft kan die net zo goed een kinderwens hebben. Let wel: volgens mij gaat dit artikel om jong vrouwen die kanker hebben.

Helemaal eens met Barco...

Dus, Redrumfox, als je kanker hebt gehad, hebt overwonnen en je wilt graag kinderen, maar dat lukt niet op de natuurlijke manier, dan mag je geen kinderen meer krijgen?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:53

Dat zou idd wel DE oplossing zijn!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:55

Anoniem schreef:
Roane schreef:

Hier hetzelfde *LOL*

Wel knap dat ze dat tegenwoordig kunnen.. al weet ik niet echt wat ik er van moet vinden.

Dat las ik dus ook Vork
Volgens mij is het wel een goede oplossing..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:30

Marl1tje schreef:
Ik neem aan dat het gaat om vrouwen die bijv baarmoederhalskanker hebben gehad of andere vormen van kanker en daar nu van genezen zijn. Van chemo's wordt je onvruchtbaar (bij jonge vrouwen vriezen ze dan eitjes is) en kan het zelfs met IVF zo zijn dat het niet meer lukt. IVF is daarentegen ook erg tijdrovend en ik denk dat ze daar op doelen bij het 'niet genoeg tijd'. Dan zou dit een goede oplossing zijn...

Ik hoop inderdaad dat ze daar op doelen en dat het stukje gewoon een beetje ongelukkig geschreven is.
Ik ben wel benieuwd hoe ze het rijpen precies doen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 02:29

Wouw wat een wonder zeg, het is inderdaad wel een mooie uitkomst voor vrouwen.