30 Jaar + TBS Géeist Voor Moord Op Suzanne Wisman

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

30 Jaar + TBS Géeist Voor Moord Op Suzanne Wisman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:05

Dertig jaar en TBS geëist voor moord op Suzanne Wisman
Uitgegeven: 22 juni 2007 16:16
Laatst gewijzigd: 22 juni 2007 16:49

ASSEN - Officier van justitie J. van den Broek heeft vrijdag voor de rechtbank in Assen dertig jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 46-jarige Henk van D. die wordt verdacht van de ontvoering van, verkrachting van en moord op Suzanne Wisman.

Hij zou dat op 12 december vorig jaar in Valthermond in Drenthe hebben gedaan. Het meisje uit Tweede Exloërmond was 12 jaar oud.

De aanklager eiste de na levenslang zwaarste gevangenisstraf van dertig jaar, omdat Van D. door het PBC verminderd toerekeningsvatbaar is verklaard. Bovendien is volgens hem van een intensieve psychische behandeling op termijn enig effect te verwachten, aldus de officier.

Verder heeft de verdachte niet eerder een lange celstraf uitgezeten. Als deze redenen niet aanwezig waren geweest, had Van den Broek waarschijnlijk levenslang geëist. "De roep om levenslang is groot in deze zaak."

Onnoemelijk leed

De gruwelijkheid van de misdrijven tegen het 12-jarige meisje en het "onnoemelijke leed" dat hij de nabestaanden daarmee heeft aangedaan, vragen volgens de officier om een zeer lange celstraf. Ook verwacht hij dat de maatschappelijke acceptatie van Van D.'s terugkeer in de samenleving zeer lang op zich zal laten wachten.

Daarom vroeg Van den Broek de rechtbank om in de uitspraak op te nemen dat de tbs-behandeling pas mag beginnen als Van D. twee derde van zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten.

Maximumstraf

Sinds 1 februari 2006 mag een rechtbank celstraffen van dertig jaar opleggen. Daarvoor lag de maximumstraf na levenslang op twintig jaar. De nieuwe strafmaat is ingevoerd om rechters meer speelruimte te geven tussen levenslang en twintig jaar celstraf

bron : http://www.nu.nl

Ik vind het een belachelijk korte straf voor moord!! en reken maar dat ze hem echt géén 30 jaar vasthouden!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 22-06-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

4_LIFE

Re: 30 Jaar + tsb Géeist Voor Moord Op Suzanne Wisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:12

Uuh het is TBS maarja Lachen
Nou ik vind het dat die kerel wel levenslang mag krijgen, je kunt toch niet zo wreed iemand het leven afnemen

Jolliegirl

Re: 30 Jaar + tsb Géeist Voor Moord Op Suzanne Wisman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:13

4_LIFE schreef:
Uuh het is TBS maarja Lachen
Nou ik vind het dat die kerel wel levenslang mag krijgen, je kunt toch niet zo wreed iemand het leven afnemen

dankje, heb het verbeterd Tong uitsteken

4_LIFE

Re: 30 Jaar + TBS Géeist Voor Moord Op Suzanne Wisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:14

Alsje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:17

Ik vind dit een hele mooie eis, hopelijk wordt het gehonoreerd. Dat zou betekenen dat pas na 20 jaar zitten tbs in mag gaan, dan is hij dus nog niet vrij. Wat mij betreft komt deze viezerik ook nooit meer vrij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:21

faye schreef:
Ik vind dit een hele mooie eis, hopelijk wordt het gehonoreerd. Dat zou betekenen dat pas na 20 jaar zitten tbs in mag gaan, dan is hij dus nog niet vrij. Wat mij betreft komt deze viezerik ook nooit meer vrij.

Ik geloof er niet in dat ze hem 30 jaar vasthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:34

Minimaal 20 jaar als de officier gelijk krijgt. Dat is meer dan menog andere moordenaar in Nederland krijgt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:35

Levenslang = 24 jaar. Dus er is zelfs meer dan levenslang geist. Ik vind het een mooie eis Lachen Vooral omdat het tbs is.

@ faye: klopt, meestal word er lager geist tegen moordenaars. Persoonlijk denk ik ook niet dat de echte straf veel lager zal uitvallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:08

Zo'n stomme journalist vroeg zelfs nog of het nie TE zwaar was.

wat een achterlijke vraag...voor iemand die zoiets doet is geen straf te zwaar in mijn ogen.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:11

Cowgirl schreef:
Zo'n stomme journalist vroeg zelfs nog of het nie TE zwaar was.

wat een achterlijke vraag...voor iemand die zoiets doet is geen straf te zwaar in mijn ogen.

Precies!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:37

Er loopt hier al een centraal topic over.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:39

En die zien we nooit meer terug Knipoog 30 jaar en daarna nog TBS vaak zijn ze dan wel helemaal verknipt.. deze man is al verknipt dus die komt niet zo één twee drie die kliniek uit. En volkomen terecht!!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:40

Van mij hadden ze hem idd wel 3x levenslang mogen geven. Of ie nou toerekeningsvatbaar of niet is, hij pleegt een zieke moord, en zoiemand hoef ik - ook na jaren tbs en wat voor zooi nog meer - niet meer op straat te hebben.
Laat hem maar lekker wegrotten in de cel, zoiets doet een normaal mens niet.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:11

nou kan het aan mij liggen .. maar ik heb tijdens mijn colleges strafrecht toch echt moeten leren dat levenslang = levenslang .. en dan kom je dus niét vrij, tenzij de koningin gratie aan je verleend.
de langste tijdelijke gevangenisstraf die kan worden opgelegd is inderdaad 30 jaar (je zit dan echter niet daadwerkelijk 30 jaar uit).
(edit: ik reageer hiermee op welshcobfan & xtostarlight)

verder is het inderdaad zo dat iemand die al 30 jaar krijgt opgelegd én tbs vaak niet zomaar terugkeert in de maatschappij. TBS kan erg lang duren, dus de kans is er dat hij helemaal niet terugkeert.

30 jaar en tbs is, zeker voor nederlandse begrippen, een zware eis. hij komt er dus niet met ''zomaar wat'' vanaf.
ik ben niet op de hoogte van alle feiten, heb het niet echt gevolgd .. maar mij lijkt dus dat de rechters ervoor hebben gekozen hem zwaar te straffen. (wat hij dus waarschijnlijk (ik ken de zaak dus niet goed .. maar van wat ik heb gehoord .. klinkt het heel erg!) ook verdient!)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:44

Er is 30 jaar geeist, dat kan tegenwoordig..las dat er zo een grotere ruimte is voor verschillende straffen en rechters hier beter op kunnen inspelen en veroordelen.
Heb net de docu zitten kijken van RTVDrenthe..verschrikkelijk.
Ik hoop dan ook dat deze vent een gigastraf op zn naam krijgt...dat is een hele hoop voor Nederlandse begrippen..
Ben benieuwd wanneer de uitspraak zal zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 00:45

Ik vind 30 jaar echt veelste kort

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:17