Radicale sporten en de dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Radicale sporten en de dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:42

Wat is het wat radicale sporten aantrekkelijk maakt?
Zaterdag is hier een jonge vrouw die in gezelschap (onder andere bekende actrice en presentatrice), onder begeleiding, tijdens "canyoning" (beklimmen/afdalen van watervallen en zwemmen in natuurwater gecombineerd) omgekomen, omdat er door hevige regenval een barrage overstroomde en een vloedgolf in een rivier veroorzaakte. http://www.correiodamanha.pt/noticia.as ... &id=246826 Ze heeft nog een anderen kunnen redden voordat ze werd meegesleurd. Haar vriend, belangrijke figuur in de reddingen, kon haar niet meer redden en zag haar meegesleurd worden. Haar helm vloog nmiddelijk af, zeggen ooggetuigen. Omdat er weinig ontvangst was voor mobieltjes daar, duurde het twee uur voordat er alarm geslagen kon worden. Ze is gevonden met een in het midden opengebarsten schedel. Er zijn heel wat artikelen aan gewijd sinds zaterdag (ik ga dus niet alles zitten vertalen, maar houd het bij de kern, omdat het immers alleen gaat om het opstarten van een discussie en niet dit bericht op zich), met name over het feit hoe veilig je dit kunt doen, aan welke eisen/wetten het moet voldoen.
En nu willen ze een alarmsysteem aan barrages koppelen, nl sirenes die af gaan als er een te hoog waterniveau wordt bereikt, zodat mensen zich tijdig in veiligheid kunnen brengen.

Wat ik me afvraag is hoe bewust is men ervan dat men de dood meedraagt in radicale sporten en, of dit zelfs de drijfveer is om ze te beoefenen?
Ben je dan zo verveeld dat je maar met de dood gaat spelen om een beetje adrenaline door je lijf te krijgen?
Ik denk niet dat toen ze van huis gingen er echt rekening mee hielden dat er eentje minder terug zou komen, maar eigenlijk zou je dat wel moeten doen? En, heeft iemand die aan radicale sport doet, en dus kiest om de dood uit te dagen, recht op een levensverzekering, of zou men op z´n minst een clausule moeten hebben dat men niet uitkeert als zo iemand tijdens het beoefenen van een radicale sport is overleden? En waar trek je dan de lijn is wat radicale sport is en wat niet?

Stoeptegel

Re: Radicale sporten en de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:21

Meestal is het wel de drijfveer denk ik. Ik heb zelf eens een dodelijk ongeluk zien gebeuren met een kitesurfer. Nu is het opzich niet zon hele gevaarlijke sport als je weet waar je mee bezig bent. Maar een combinatie van te harde wind, laagstaande zon en geen gevoel voor het setje is hem fataal geworden en is tegen basaltblokken aan geklapt.

Zelf surf ik ook het liefst met windkracht 9 en metershoge golven. Denk aan de storm van 18 januari Cool hoe radicaler hoe beter.
Wat me het ergste lijkt is bewusteloos raken doordat je een mast op je kop krijgt oid, voo je het weet verdrink je, dan liever gebroken ribben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:10

Het zijn geen van alle gevaarlijke sporten als je weet waar je mee bezig bent, maar het zijn juist de verradelijke overwachte dingen die het wel meteen accuut dodelijk maken.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:04

Hebben sommige verzekeringen niet zo'n clausule? Het lijkt mij logisch dat als je een extreme sport beoefend, dat de verzekering het risico dan te hoog vindt en dat in het contract laat zetten.

Overigens kan ik het me wel voorstellen dat sommige mensen de kick nodig hebben. Het blijkt ook een soort van verslaving te worden.. de adrelinestoot. En ik neem aan dat iedereeen die aan extreme sporten doet, heel bewust is van de risico's die het met zich meedraagt.
De een haalt voldoening uit een goal scoren tijdens voetbal, de ander bij een afdaling van een waterval.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:09

Stoeptegel schreef:
Meestal is het wel de drijfveer denk ik. Ik heb zelf eens een dodelijk ongeluk zien gebeuren met een kitesurfer. Nu is het opzich niet zon hele gevaarlijke sport als je weet waar je mee bezig bent. Maar een combinatie van te harde wind, laagstaande zon en geen gevoel voor het setje is hem fataal geworden en is tegen basaltblokken aan geklapt.

Zelf surf ik ook het liefst met windkracht 9 en metershoge golven. Denk aan de storm van 18 januari Cool hoe radicaler hoe beter.
Wat me het ergste lijkt is bewusteloos raken doordat je een mast op je kop krijgt oid, voo je het weet verdrink je, dan liever gebroken ribben.

nou nou Tong uitsteken

het is wel gevaarlijk en dat geeft de kick dat heb ik met springsport ook (maar dat is niet echt gevaarlijk of toch wel? Gestoord )

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:17

ja ik heb wel een verzekering voor mn surfspullen. Niet voor mezelf Tong uitsteken

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:26

Lusitana, aan elke sport hangt wel een risico. De een springt voor de lol uit een vliegtuig en de ander gaat op een paard zitten Haha! Paardrijden staat in de top 3 van het oplopen van hersenletsel en dan bedoel ik niet een beetje hoofdpijn...
Wat ik bedoel is dat sport een uitlaadklep is met als doel er een kick van te krijgen en/of te ontspannen het doel is natuurlijk nooit dat je onder de zoden beland Ach gut

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:44

Stoeptegel schreef:

die storm van 18 januari Lovers
(maar je hoort me nu wel niet zeggen dat ik op het water gegaan ben toen)
Ik hou zo van stormen!

JA. een mast op je kop krijgen is geen lachertje Rolleyes. Spreekt uit ervaring Haha!.
Ik surf het liefst wanneer ik mijn zeil bijna niet meer kan houden. Achteraf ben ik kapot maar ook zo blij Lachen.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:13

Ik heb zelf op vakantie ook eens meegedaan met canyoning en als iets je adrenaline geeft dan is dat het wel Knipoog Wij deden trouwens een beginnersroute. Ik heb hiervoor een extra verzekering af moeten sluiten. Een goede helm gaat niet af, ook niet wanneer je ergens hard met je hoofd tegenaan komt. Ik moet zeggen dat ik geen moment de dood in gedachten heb gehad daar. Ook niet tijdens het raften, downhillen en parasailen. Toch is er een groepsgenoot na het downhillen in het ziekenhuis beland en vanuit daar naar huis gebracht. De gevaren, do's en don'ts werden van te voren goed doorgesproken en dan was de keus aan jezelf. Ik denk dat je tijdens veel sporten wel dood kunt gaan (om het maar even kort door de bocht te zeggen). Paardrijden kost ook levens en dat is wel maatschappelijk geaccepteerd.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:05

Is er ook nog de vraag: Wanneer is een sport radicaal?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:09

Voor mij is een radicale sport, als de kans op ongelukken (met of zonder dodelijk afloop) heel hoog is. Met tennissen loop je minder risico (tenzij echt stomme dingen doet) dan als je bijvoorbeeld gaat bungee jumpen.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:19

Toch denk ik dat meer mensen iets over houden van tennis dan van bungee jumpen. Van tennis ga je idd niet erg snel dood maar 1 goede bal tegen je hoofd en je bent al in de buurt ben ik bang...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:20

Je neemt natuurlijk bij bepaalde sporten je voorzorgsmaatregelen die je bij andere sporten niet doet.
Bij tennis zal je geen bitje in doen en een helm opzetten, maar als je gaat boksen doe je dat weer wel.
Dat maakt ook het verschil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:20

bij elke sport kun je een ernstig ongeluk krijgen, maar bij sommige sporten is de kans dat een ongeluk meteen dodelijk is, groter.

Maar wat maakt iets nou radicaal of extreem? En waarom bestaan die uitdrukkingen trouwens nog niet zo lang en zijn die termen niet uitgevonden om het aantrekkelijker/hipper te maken voor de jongeren?

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:48

de uitdrukking radical bestaat al erg lang hoor. Ik surf zelf met radical wave zeilen. Nou daarmee is het risico op doodgaan gelijk een stuk hoger Haha! Haha!

Maar idd, bij elke sport kunnen er dodelijke ongelukken gebeuren. Alleen bij extreme sporten ben je er beter op voorbereid, betere conditie, meer bescherming e.d waardoor er juist minder doden vallen denk ik.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:04

Stoeptegel schreef:
de uitdrukking radical bestaat al erg lang hoor. Ik surf zelf met radical wave zeilen. Nou daarmee is het risico op doodgaan gelijk een stuk hoger Haha! Haha!

Maar idd, bij elke sport kunnen er dodelijke ongelukken gebeuren. Alleen bij extreme sporten ben je er beter op voorbereid, betere conditie, meer bescherming e.d waardoor er juist minder doden vallen denk ik.

windguru voorspelt leuke dingen voor dinsdag Haha!.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 19:00

Stoeptegel schreef:

Wat is lang? Tien jaar, twintig jaar? In elk geval niet in mijn tienertijd (ik ben een taart van middelbare leeftijd, mijn tienertijd viel in de jaren 70) of ik was me er niet van bewust.
Tien-twintig jaar is in de geschiedenis van sport natuurlijk niet nog vrij recent.
Wat maakt iets "radical?"

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:53

nouja 20 jaar in een sport die net 20 jaar oud is noem ik oud.

onder radicaal versta ik zoiets als dat het overleven is in de meest zware omstandigheden. Clown

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:29

Stoeptegel schreef:
nouja 20 jaar in een sport die net 20 jaar oud is noem ik oud.

onder radicaal versta ik zoiets als dat het overleven is in de meest zware omstandigheden. Clown

en daar is stoep het voorbeel van Nagelbijten / Gniffelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:35

Uiteindelijk zijn veel mensen toch op zoek naar een adrenaline kick. Of dat dan in drank/drugs/roekeloos gedrag of in extreme sporten zit maakt niet eens zo heel veel uit.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:25

Aan elke sport zit risico, maar aan de een net iets meer dan aan de ander. Bij de iets gevaarlijkere sporten worden er alleen meer maatregelen van tevoren genomen.

Ook paardrijden kan heel gevaarlijk zijn, pasgeleden is hier in de buurt een jongen van zijn paard afgevallen. die heeft zijn nek gebroken en is overleden.

Veel mensen doen een gevaarlijkere sport voor de kick, maar dat maakt nog niet dat je het niet mag doen omdat het gevaar op zware ongelukken groter is dan bij een andere sport.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:21

Feit is, dat er nu een hele discussie gaande is in Portugal of ze het wel toe moeten staan, want uiteindelijk wordt nu steeds de brandweer ingeschakeld om levens te redden en die jongens die hebben zoiets van:Ja zeg, ze doen het toch vrijwilig? En nu moeten wij ons leven wagen om zo´n "gek" te redden. Natuurlijk zeggen ze het niet in die woorden, maar het klinkt wel zo door.
Er is een verschil in een leven redden van iemand die per ongeluk in het nauw is gekomen en iemand die wist dat hij in het nauw kon komen door wat hij doet.

Stel, er is de keuze (en dat is hier helaas een keer voorgekomen):Je moet kiezen tussen een brand blussen (en een heel dorp redden) en een mens redden die min of meer roekeloos is geweest. De brandweer hier heeft toen gekozen om niet bij de brand weggegaan, wat het leven heeft gekost van een tiener die in een rivier door de onderstroom was meegesleurd. Nu hadden ze hem waarschijnlijk toch niet kunnen redden waren ze er eerder geweest, maar men denkt dat ze hem hadden kunnen reanimeren als ze meteen ter plekke waren geweest ipv een uur later, na de brand....

Maar snap je wat ik bedoel? Kun je van mensen verwachten dat ze je leven gaan redden als je zelf de dood opzoekt?

In het geval van de verdronken tiener was het niet zo dat hij aan radicale sport deed, maar de rivieren hier staan gewoon bekend als gevaarlijk en je kunt er beter niet in zwemmen (men is gewaarschuwd). Het was een "local" die dat had kunnen weten.

Ik zeg niet dat hier iemand schuld heeft, maar het loont de moeite om na te denken over wat je kunt verwachten van reddingswerkers.

Overigens worden de meeste radicale sporten onder zeer ervaren toezicht beoefend. Maar bij sommige sporten sta je meer op jezelf dan bij andere.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:28

In geval van reddingsmedewerkers verwacht ik dat zij naar het ongeval toegaan waar hun hulp het meest nodig is. In jouw geval hierboven was de keuze voor de brand logischer.
Brandweerlieden kunnen wel zeggen: 'moet ik nu mijn leven wagen voor iemand die aan radicale sporten doet'. Het is nou eenmaal waar je als reddingsmedewerker voor kiest. Hun kiezen ervoor om iedere dag hun leven in de waagschaal te zetten voor het welzijn van een ander. De reden waarom ze in actie moeten komen, mag ik mijn ogen niets uitmaken.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:15

Ik denk dat het vooral de kick is, die enorme adreline stoot die je krijgt van het beoefenen van gevaarlijke sporten. En daarna moet het altijd hoger/gevaarlijker en beter, om opnieuw die kick te krijgen.
En het gaat natuurlijk 100x goed, maar het moet ook een keer fout gaan, alleen dan gaat het ook echt fout, omdat je zo'n gevaarlijke sport beoefend.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:19

Ik vond mezelf niet zo radicaal bezig, de dag dat ik van mijn paard viel en hierdoor permanent een hersenbeschadiging heb opgelopen...... anderen zeiden dat ik GEK ben om op dat paard te kruipen.

Ofwel - ik denk dat voor een ieder de grens anders ligt.... radicaal of niet, een ongeluk zit in een klein hoekje (heb ik nu ervaren)

Ik vind paardrijden an sich niet zo gevaarlijk... het gevaarlijke steekt hem er in dat je te maken hebt met een onberekenbare factor - het dier.