EU gaat handel in katten- en hondenbont verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:09

Uitgegeven: 16 juni 2007 13:41

BRUSSEL - Een Europees verbod op de handel in katten- en hondenbont gaat 31 december 2008 in. Dat blijkt uit een compromis tussen de EU-landen en het Europees Parlement. Het parlement stemt volgende week vrijwel zeker in met het compromis. Het parlement riep al in 2003 op tot een verbod.

Het omstreden bont komt veelal uit China, als vervalsing van duurdere bontsoorten. Het honden- of kattenbont is soms ook verwerkt in sommige speeltjes of jassen uit China. Een uitzondering op het importverbod komt er voor het opzetten van dieren en voor onderwijskundige doelen.

De Europese Commissie was in november met het voorstel gekomen, wegens vele klachten van burgers. Brussel ontving de voorbije jaren ongeveer 10.000 brieven en 200.000 handtekeningen voor een Europees verbod. De EU-regeling moet verschillende nationale regelingen vervangen. Nederland heeft steeds gewacht met eigen regels totdat er een Europese wet zou komen.

Bron: www.nu.nl http://www.nu.nl/news/1116779/34/EU_gaat_handel_in_katten-_en_hondenbont_verbieden.html

Het zal tijd worden!
Nu moet het overal nog verboden worden, evenals handel in tijgers en andere dieren(spullen)

picobello

Re: EU gaat handel in katten- en hondenbont verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:02

Goeie ontwikkeling!
Alleen een beetje jammer dat NL niet zelf actie durft/kan ondernemen maar dat er eerst een besluit door de EU moet worden genomen.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:31

Dat werd tijd Scheve mond

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:33

dat werd tijd... meer heb ik ook niet te zeggen, dit had eerder moeten gebeuren!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:09

Ik vind dit eigenlijk onzin, een hond of kat is dus meer waard dan een nerts, konijn of anderdier met een mooi zacht bondje? In China worden die dieren toch gegeten, mogen ze van mij ook wat met de huid doen, dat doen we in nederland toch ook met de konijntjes!

Ik ben zelf vegetarier, en vind dat bond voor de sier helemaal verboden mag worden, en niet specefiek die mag wel en die niet!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:19

Daphnezz schreef:
Ik vind dit eigenlijk onzin, een hond of kat is dus meer waard dan een nerts, konijn of anderdier met een mooi zacht bondje? In China worden die dieren toch gegeten, mogen ze van mij ook wat met de huid doen, dat doen we in nederland toch ook met de konijntjes!

Ik ben zelf vegetarier, en vind dat bond voor de sier helemaal verboden mag worden, en niet specefiek die mag wel en die niet!

Word er eindelijk wat aan gedaan, zijn mensen nog niet tevreden.
wees blij dát er een begin wordt gemaakt met het verbieden.
of dit nou een hond,kat,koe,tijger,paard,konijn,rat,nerts en ga zo maar door is.
ze hebben een stap gemaakt OM het te verbieden.
daar moet men nu blij mee wezen.
Het gaat net zoals het weer, dan te warm is niet goed, dan te koud is niet goed.

Ik bedoel dit niet persoonlijk op jou, want denk dat er meer van dat soort reacties komen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:26

Als je weet hoe ze in china met de dieren omgaan die voor het bont gehouden worden (velletje verwijderen terwijl de dieren nog leven etc.) dan vind ik dit verbod zeer zinnig, en heeft dat niks te maken met de waarde van de dieren op zich. Natuurlijk is een hond of kat niks meer waard dan een nerts of vos, maar dit is wel een goede stap van de EU.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:55

Zalik eens iets heel naiefs zeggen? Ik wist niet beter of dan dat al verboden was..schandalig dat dat nu pas oingevoerd gaat worden.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:12

Tjemig, dat heeft lang geduurd! Maarrr ontzettend goed dat het besluit eindelijk is genomen! OK dan!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:26

picobello schreef:
Als je weet hoe ze in china met de dieren omgaan die voor het bont gehouden worden (velletje verwijderen terwijl de dieren nog leven etc.) dan vind ik dit verbod zeer zinnig, en heeft dat niks te maken met de waarde van de dieren op zich. Natuurlijk is een hond of kat niks meer waard dan een nerts of vos, maar dit is wel een goede stap van de EU.

Hier ben ik het nou volledig mee eens. Het gaat ook vaak om de manier waarop dit soort dingen gebeuren en wat voor dier dat is, ze voelen allemaal die pijn. Ik hoop dat er nog veel meer van dit soort stappen zullen volgen en dat over een aantal jaren en duidelijke regels zijn betreft bont en al die andere zaken waarvoor dieren op een gruwelijke manier worden afgemaakt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:32

De manier waarop vind ik idd ook wat belangrijker. Als het een mooi beesie was met goede vacht maar zo ziek is dat ie moet ingeslapen worden vind ik dat veel minder erg dan hoe hierboven mij vermeld wordt!!!
Maar ja ik vind het wel beter dat er een verbod komt, vind dat bont sowieso al niets eigenlijk

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:35

Jammer dat er geen verbod komt op handel in ál het bont, maar goed; het begin is er. Lachen

Wij hebben hier trouwens een hele lange jas hangen van berenbont, van mijn oma geërft. (bedankt he Huilen van het lachen ) elke keer als ik dat ding zie ga ik half over m'n nek, gadverdamme. Scheve mond

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:27

Jeetje wist niet eens dat er katten en hondenbont bestond, tja wat moet ik zeggen buiten dat ik bont zowiezo walgelijk vindt maar goed. Nu nog een verbod op het eten van honden want dan gebeurt er tenminste toch nog wat goeds dit jaar

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:25

picobello schreef:

Inderdaad! Hoe die lui daar met dieren omgaan is gewoon om te janken (letterlijk!), als die dieren nou een goed leven hadden en normaal behandeld werden had ik bont niet zo erg gevonden..
Ik ben heel blij dat dit verbod er komt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:29

Neen, katten en hondenbont is onlangs maar ingekomen, zoals in de c&a collectie. En dan begonnen mensen pas te roepen hoe vreselijk dit was. Dus verbaast me niet dat er een verbod komt. Al vind ik het vreselijk naief, verbod op de andere pelsen zal er niet snel komen.

Altijd word er china geroepen, van een paar filmpjes kan je onmogelijk beoordelen hoe chinese omgaan met dieren. En waarom eten we geen kat, en wel paard, koe. Straatkatten genoeg zou veel van de honger wegnemen, ook hier sterven mensen op straat Lachen