Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 08:48

Ook na aanleiding van dit topic; viewtopic.php?f=136&t=755442&st=0&sk=t&sd=a
zijn de meningen nog al verschillend over het donor worden ja of nee.

Nu is er gisteren dit in het nieuws gekomen;
Citaat:
HOOGLERAAR; GEEF NIERDONOR 50.000euro
Mensen die tijdens hun leven een nier willen afstaan voor transplantatie moeten daar 50.000 euro voor krijgen. Hoogleraar Orgaantransplantatie en Donatie Andries Hoitsma van het Nijmeegse Universitair Medisch Centrum Radboud heeft dat gezegd tijdens een uitzending van het televisieprogramma EenVandaag.

Hij vindt dat de wet moet worden veranderd. Het is nu verboden om geld te ontvangen voor het afstaan van een orgaan voor transplantatie.

Succesvol

In Nederland overlijden per jaar enkele honderden patiënten die op de wachtlijst staan voor orgaantransplantatie. Er is een groot gebrek aan donoren en bruikbare organen. Hoitsma verwacht dat het tekort met succes kan worden aangepakt als burgers goed worden betaald voor het afstaan van een orgaan

Bron; nieuwnieuws.nl

Hoe denk jij hierover; betaalt worden om te doneren?

PollyB

Re: Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:49

Ik denk dat iedereen dan wel donor zou worden. Waar denken ze dat geld vandaan te halen ?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 08:52

Aan de ene kant vind ik het een erg goede optie!(heb het ook in levende lijve meegemaakt qua donor zijn)

Maar ik denk dat er ook een schaduwkant aan zit, wat ik hiermee bedoel is;
Mensen in geldnood proberen misschien op deze manier aan geld te komen...En ik vind dat dat niet zou mogen!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:31

Ik zou het juist 'niet eerlijk' vinden als er op deze manier ineens meer donoren komen. Waarom niet als je iemand zijn / haar gezondheid kan redden en ineens wel als je er geld voor krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:33

Ik blijf dan nog steeds bij mijn standpunt van niet doneren. Ik vind het belachelijk als er geld aan te pas moet komen om mensen hun organen af te laten geven. Mensen willen het, of niet. Klaar.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:37

ze noemen wel meteen een erg hoog bedrag.. ik heb er eigenlijk niet echt een mening over, aan de ene kant zal het mensen trekken en ieder leven dat gered wordt is er één.. de manier waarop vind ik dan minder belangrijk (liever iemand gered op een minder 'perfecte' manier dan iemand overleden omdat het allemaal volgens de boekjes moest). aan de andere kant, wie gaat dat betalen? straks krijg je dat mensen met veel geld eerder een nier oid krijgen enzo, dat vind ik alles behalve bevorderlijk! Lastig dus...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:39

De eerste vraag die in mij op komt is: wie gaat dat dan betalen? De overheid? Of komen alleen rijke mensen in aanmerking voor een donornier? En wat zijn de gevaren als je tijdens je leven donor bent?

De donorshow heeft de discussie aangewakkerd aangaande donoren, dit vind ik goed. Men moet alleen wel reeel blijven; donorschap is een vrije keuze. Het lijkt nu wel alsof iedereen zomaar donor kan worden en heel simpel zijn organen kan afstaan na overlijden. Helaas is dit niet zo.

Ik vind het jammer dat Nederland in zulke dingen altijd een beetje doordraait. Zodra iets een hot issue is worden allerlei hersenspinsels de wereld ingesmeten zonder na te denken over a. de mogelijkheid en b. de eventuele consequenties die vastzitten aan dergelijke berichten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:45

Ik ben hier geen voorstander van. Ik denk dat mensen in geldnood geneigd zullen zijn om één van hun nieren te verkopen om uit de financiële problemen te komen en dat is niet de juiste motivatie. Bovendien zullen er naar ik vrees ook weer mensen op het idee komen om in andermans nieren te gaan handelen: men hale een aantal mensen uit armere landen en laat hen hier "vrijwillig" een nier afstaan. Degene die zijn niet heeft afgestaan krijgt een klein bedragje, de tussenpersoon krijgt de rest van de € 50.000,--.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:25

Op zich zullen dan wel meer mensen donor worden, maar ik denk dus ook dat daar flink misbruik gemaakt van zal worden.
En dan nog de vraag wie dat gaat betalen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:29

ja, ik ben het eens met degenen hier die bang zijn dat er misbruik van kan worden gemaakt (handel), en dat het mensen in geldnood kan aantrekken.
jammer, maar hierdoor lijkt het mij géen goed idee.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:05

Jahoor, kom maar halen. Voor minder ook al overigens.

Voor degenen die het niet kunnen snappen: nieren heb je er 2 van, en daarvan kun je goed met maar 1 verder. "Jamaar als..." Uhuh, een van mijn nieren is op dit moment wat aan het kloothommelen, maar dat verandert echt mijn visie niet.

Nierpatienten zijn in mijn idee zo waanzinnig beperkt, dan gun je niemand. Voor hun betekent mijn 2e nier zoooo veel meer als voor mij, ik zou hem zo afstaan om iemand anders leven er mee te verbeteren. En dat het dan voor mij eventueel een risico inhoudt; so be it. Als het de ander een beter leven geeft neem ik dat risico graag. Een paar jaar aan het eind van mijn leven vind ik ook minder waard dan een aantal jaar in de bloei van iemand anders leven.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:08

helemaal mee eens. Voor 50.000 zou ik er ook wel eentje afwillen staan hoor Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:10

Hmmm.. ik denk niet dat dit de oplossing is. Tuurlijk zullen er meer mensen doneren, maar dan met name uit financiele redenen. Anders zullen ze nu toch ook wel donor zijn?

En wat voor mensen die andere dingen doneren? krijgen die dan helemaal niets. Nee ik denk dat het gewoon een uitspraak is waar nog heel goed over nagedacht moet worden. Want het lijkt mij zo (nog) niet haalbaar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:17

Sterker nog; gratis mag je er ook een halen. Ik heb er een over die voor een ander het verschil tussen dag en nacht betekent, maar momenteel mag je die dus gewoon niet weggeven.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:21

nou, als je als gezin, 2 volwassenen, 2 kinderen allemaal iets afstaan, 200.000 Katsjing, nou dan gaat je leven toch een stuk makkelijker hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:23

PollyB schreef:
Ik denk dat iedereen dan wel donor zou worden. Waar denken ze dat geld vandaan te halen ?

Nou dat denk ik dus niet, het is niet zomaar iets. En er is geld zat hoor, dan maar niet dat nieuwe dure kantoor met die geweldig mooie inrichting bij overheidsgebouwen e.d.

Ik vind het wel eerlijk als zo iets wordt betaald, vaak zijn nl de levenspartners of familieleden die besluiten om een nier af te staan tijdens leven. Stel dat zij na een jaar of 10 toch gezondheidsproblemen krijgen, dan vind ik het wel eerlijk als er een soort smartegeld tegenover heeft gestaan, door bv het laatste stukje hypotheek af te kunnen lossen als die persoon een stapje terug moet gaan doen met zijn gezondheid.

Ik denk sowieso dat er meer donoren zullen komen omdat er mensen zijn die geld nodig hebben of het nou etisch is of niet vind ik niet belangrijk, op deze manier worden meer mensen gered van de dood en dat mag best wel geld opbrengen voor de redder ook al doet hij dat voor het geld.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:24

Ik ben helemaal voor hoor Lachen

Als je in goede lichamelijke toestand bent en je kunt een nier missen en je krijgt voor alle moeite een beetje compensatie... niks mis mee denk ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:25

delerium schreef:
Sterker nog; gratis mag je er ook een halen. Ik heb er een over die voor een ander het verschil tussen dag en nacht betekent, maar momenteel mag je die dus gewoon niet weggeven.

Dat weet ik niet, stel je gaat je verdiepen in de wereld van de donoren en je leert mensen kennen die dringend een nier nodig hebben, volgens mij mag je wel je nier doneren, kruisdonatie noemen ze dat geloof ik en dat wordt alleen in Nederland gedaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:40

delerium schreef:
Jahoor, kom maar halen. Voor minder ook al overigens.

Voor degenen die het niet kunnen snappen: nieren heb je er 2 van, en daarvan kun je goed met maar 1 verder. "Jamaar als..." Uhuh, een van mijn nieren is op dit moment wat aan het kloothommelen, maar dat verandert echt mijn visie niet.

Nierpatienten zijn in mijn idee zo waanzinnig beperkt, dan gun je niemand. Voor hun betekent mijn 2e nier zoooo veel meer als voor mij, ik zou hem zo afstaan om iemand anders leven er mee te verbeteren. En dat het dan voor mij eventueel een risico inhoudt; so be it. Als het de ander een beter leven geeft neem ik dat risico graag. Een paar jaar aan het eind van mijn leven vind ik ook minder waard dan een aantal jaar in de bloei van iemand anders leven.

Helemaal mee eens. Lachen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:42

russel schreef:
delerium schreef:

Dat weet ik niet, stel je gaat je verdiepen in de wereld van de donoren en je leert mensen kennen die dringend een nier nodig hebben, volgens mij mag je wel je nier doneren, kruisdonatie noemen ze dat geloof ik en dat wordt alleen in Nederland gedaan.

Cross-over (transplantation) noemen ze dat! Knipoog

Een vriend van mij,heeft vorig jaar een nier ontvangen van z'n vader. Zijn vader gaf de nier met het idee,ik heb er 2,waarvan ik met 1 ook genoegen neem,dus die andere wordt voor mijn zieke zoon.
Zoiets is toch geweldig!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:51

Wanneer je dat voor een familielid doet vind ik het heel logisch, als ik met mijn nier mijn moeder zou kunnen helpen zou ik dat meteen doen!

Klinkt misschien heel stom maar daarom vind ik het wel logisch dat je er geld voor zou krijgen als je een nier geeft aan een onbekende..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:52

Betaald worden om te doneren...?!? Ja, in zekere opzicht wel.
Maar dan niet in de zin van "Hier. € 50.000,00. Wij een nier en jij veel plezier."
Ik weet niet precies hoe het nu geregeld is, maar in mijn ogen zou het beter zijn om bijvoorbeeld een vergoeding te krijgen voor de gemiste werkdagen. En na de operatie hulp in het huishouden, zorg voor eventuele beesten en kinderen.
Ik denk dat dan de stap voor "levend" donor worden kleiner word.
(Goh, ik hoop het een beetje begrijpbaar uitgelegd te hebben wat ik bedoel.)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:55

Helemaal voor Ja

Je red een ander zijn leven, maar loopt zelf ook weer risico ( als je het voor je dood doet Knipoog )

Vind alleen het bedrag ontzettend hoog, maar zou het meteen doen Ja

[edit] Geweldig: hier, jij je nier, wij het plezier Nagelbijten / Gniffelen OK dan!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:55

Roxx schreef:
Ik ben hier geen voorstander van. Ik denk dat mensen in geldnood geneigd zullen zijn om één van hun nieren te verkopen om uit de financiële problemen te komen en dat is niet de juiste motivatie. Bovendien zullen er naar ik vrees ook weer mensen op het idee komen om in andermans nieren te gaan handelen: men hale een aantal mensen uit armere landen en laat hen hier "vrijwillig" een nier afstaan. Degene die zijn niet heeft afgestaan krijgt een klein bedragje, de tussenpersoon krijgt de rest van de € 50.000,--.

Hier vrees ik ook voor, ik ben er zelfs zeker van dat zoiets gaat gebeuren als die wet er zou doorkomen. Maar daarnaast, wie gaat dat betalen? 50.000€ is niet niks, laat staan dat je op een jaar 200 nierdonors hebt.. 200 x 50.000 = 100.000.000€ (genoeg nulletjes?), dat is een bedrag dat je niet zomaar eventjes ergens kan gaan halen hoor, zelfs niet als de overheidsgebouwen er wat onder zouden lijden.

Waarom het niet zoals hier in België doen? Bij jullie moet je zoiezo een papiertje tekenen voordat je dood bent, met een toestemming. Hier ben je zoiezo donor, tenzij je een verzetspapier getekend hebt.. (of de familie zware bezwaren heeft).

Oke, een tekort aan donororganen zal er altijd zijn, daar kan je gewoon niet buiten. Maar er grote sommen geld voor gaan betalen werkt handel in menselijke organen in de hand, en ik vrees dat daar meer slachtoffers door gaan vallen dan door een tekort aan levers..

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:40

Dat snap ik ook nog steeds niet.. waarom niet iedereen gewoon donor is tenzij je een tegenpapier hebt getekend.