Citaat:Opmerkelijke brief aan ouders Marianne Vaatstra
zondag 10 juni 2007 12:59
De ouders van de vermoorde Marianne Vaatstra hebben een brief ontvangen die een nieuw licht kan werpen op de nooit opgeloste moordzaak.
Moord op Marianne Vaatstra nooit opgelost
In de brief, die De Telegraaf vandaag publiceert, staat dat een asielzoeker kort na de moord in het geheim werd overgeplaatst van het asielzoekerscentrum in Kollum naar dat in Musselkanaal.
Hij werd daar volgens de briefschrijver opgenomen op een afdeling voor gevaarlijke asielzoekers. Het personeel had een zwijgplicht over de zaak. Kort daarop zou de man zijn uitgezet.
Keel
De man zou in eigen land worden gezocht wegens meervoudige verkrachting en moord. Hij zou zijn vrouwelijke slachtoffers de keel hebben doorgesneden. De moordenaar van de 16-jarige Marianne Vaatstra had, nadat hij haar had verkracht, ook haar keel doorgesneden.
De briefschrijver vermoedt dat de man de moordenaar van Vaatstra is. Hij denkt dat 'de dader niet mocht worden gepakt omdat dat het draagvlak onder de asielopvang in Nederland zou aantasten'.
De brief is zeer gedetailleerd en zou daarom mogelijk afkomstig zijn van iemand die werkzaam is in de asielzoekersopvang. Waarom de schrijver anoniem wil blijven en waarom hij pas na zeven jaar met deze informatie komt, is onbekend.
De moord op de Friese Marianne Vaatstra, op 30 april 1999, is nooit opgelost. Een asielzoeker uit het naburige AZC werd van de moord verdacht, maar DNA-onderzoek pleitte hem vrij.
Door Fleuriëtte van de Velde
Toevallig had ik het gisteren nog met mijn ouders over Marianne. Ik verbaasde me er nog telkens over dat er nog nooit een dader gevonden was. Hier in de regio blijft het spelen en natuurlijk gaan er zat 'roddels' rond. Er wordt wat achter gehouden en verzwegen, met dat gevoel loop ik al tijden rond. Het zit me gewoon niet lekker en vele anderen ook niet.
Maar zou het echt zo zijn gegaan? Zou de dader via de 'achterdeur' vertrokken zijn? Met behulp van het COA? Het kan toch niet waar zijn

Ik hoop echt dat ze de dader vinden en wens de familie Vaatstra veel sterkte toe met het blijvende verlies en in de blijvende strijd voor gerechtigheid.