Kankerfonds belegt in tabaksindustrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:18

www.nu.nl schreef:
Uitgegeven: 10 juni 2007 08:41

AMSTERDAM - De KWF Kankerbestrijding (KWF) heeft ruim 300.000 euro in de tabaksindustrie belegd. Dit meldt De Telegraaf.

Via beleggingsfondsen is er geld gestoken in de vier grootste tabaksfabrikanten ter wereld. In een reactie liet de organisatie weten dat zij zo snel mogelijk een eind zullen maken aan de beleggingen in tabak. Het fonds investeert in totaal ruim 144 miljoen euro.

Myanmar
De KWF is niet het enige goede doel dat investeert in controversiële bedrijven. Het televisieprogramma Zembla toont in de uitzending van vanavond aan dat ook het Prins Bernhard Cultuurfonds zich hieraan schuldig maakt.

Via een beleggingsfonds van Fortis beleggen zij in vervuilende kolenmijnen, oliewinning in de Amazone en in de dictatuur van Myanmar, waartegen de VN een boycot heeft afgekondigd.

Ook de Dierenbescherming zou geld steken in het Aziatische land. Daarnaast investeren zij in bedrijven die dierenbestrijdingsmiddelen produceren.

Pensioenfondsen
Eerder werd al bekend dat verschillende Nederlandse pensioenfondsen geld staken in bedrijven die munitie als clusterbommen produceren.

Bron: www.nu.nl

Het is toch wat! Je zou haast nooit meer wat geven aan "goede" doelen!
Maar goed, om eerlijk te zijn verbaast het me niet. Iets soortgelijks was voor een paar maanden terug ook in het nieuws over pensioenfondsen die zouden beleggen in wapens e.d.

solarpleure

Re: Kankerfonds belegt in tabaksindustrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:23

Het is wel heel erg hypocriet, maar aan de andere kant zullen ze het niet voor niks doen. Als het fonds er meer geld uit haalt om zo beter onderzoek e.d. te kunnen doen vind ik het opzich nog wel goed.

Hetzelfde is met de EU, ze subsideren wel de tabakplantages in Spanje, maar tegelijke tijd hebben ze allerlei anti-rook campanjes. Dat is net zo hypocriet.

Het aller mooiste is nog wel (staat niet bij jou in je bericht maar heb ik uit een ander bericht)
Citaat:
De betrokken partijen reageren geschokt op de uitkomsten van het onderzoek. Ze willen de controversiële beleggingen onmiddellijk opheffen.

Alsof ze niet weten waarin ze beleggen. De dierenbescherming inversteerd in dierenbestrijdingsmiddelen.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:56

Oooh, heerlijk en maar zeuren over rookvrije horeca... Stelletjes hypocrieten..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:14

Maar dit heeft het kankerfonds toch niet bewust gedaan? Wat ik er van begreep is dat er door banken is belegd.
(alhoewel dat natuurlijk raar is, als fonds weet je toch waar je in laat beleggen? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:24

Idd erg hypocriet kan zo even niet snel een link leggen wat hier nu logisch aan is....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:30

Pff.. Lekker dubbel is dat zeg..
Weten we ook gelijk in welke collectebus we voortaan geen 5 eurobiljet meer moeten stoppen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:32

Ik denk dat ik voorlopig maar even niet meer doneer....Voor hier meer helderheid over is,
ik vidn het ronduit schandalig....Als dit écht waar is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:22

Mmmmm weet niet precies wat ik er van moet vinden... Ergens vind ik het wel slim om juist bij een bron van het kwaad geld weg te plukken Knipoog

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:51

!Het is niet zo dat de fondsen hier in hebben belegd!

Indirect wel, en op zn telegraafs uitgelegd dus wel.

De fondsen hebben hun geld op rekening courrant staan bij deze banken. En wat doen banken om hun vermogen te vergroten? Juistem. investeren in zaken die snel veel cash opleveren en dat zijn meestal niet de schoonste zaken. Dus wat er nou aan de hand is: De dierenbescherming bijvoorbeeld moet zijn vermogen toch ergens zetten. Dit kan dus bij de rabo, de fortis, abn enz. bij welke bank dan ook, er word toch geinvesteerd in zulke smerige dingen en de goede doelen hebben hier absoluut geen inspraak of toezicht op. Maar iedereen die dus een rekening bij de fortis heeft investeerd in gore kolenmijnen of dierenbestrijdingsmiddelen! Jij, ik of dierenbescherming, iedereens' geld word gebruikt en er word heus geen onderscheid gemaakt tussen goed doel of privegeld. Een euro is een euro.

Dacht iedereen nou echt dat de banken het geld mooi in een potje stopten? Jouw geld, mijn geld, het word allemaal geinvesteerd. En beleggingsfonds mn neus, iedere bank werkt zo. Er zijn maar een paar hele onbekende banken die er voor kunnen tekenen dat zij in schone zaken investeren.