Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:12

Citaat:
AMSTERDAM - Een Nigeriaanse man die solliciteerde bij een smeedijzerbedrijf in het Belgische Huizingen is om een wel heel vreemde reden afgewezen. "Mijn waakhond verdraagt geen mensen met een zwarte huidskleur", liet de werkgever de man in een brief weten.

Volgens verschillende Belgische media kreeg de man niet eens de kans om zijn schriftelijke sollicitatie in een gesprek toe te lichten. Hoewel de man voor een gesprek was uitgenodigd, werd hij al bij de toegangspoort geweigerd.

De directeur van de smederij bevestigt deze feiten. "Toen de man hier aankwam, sprong mijn hond tegen het hek op. Dat doet hij bij alle zwarte mensen die hier voorbijkomen."

Motieven

De directeur ontkent racistische motieven voor de afwijzing. Daarnaast weigert hij zijn hond weg te doen. "Ik heb die hond al vijf jaar. Ik ga hem niet wegdoen voor een sollicitant waarvan ik niet zeker ben dat hij een kans maakt om te blijven."

De Belgische vakbond ABVV noemt de zaak een "sterk staaltje van racisme". De vakbond heeft laten weten dat ze stappen gaat ondernemen.

Bron: nu.nl

wat vinden jullie hier nou van? Ik vind het overduidelijk een vorm van racisme.

BounceBabe

Re: Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:15

Mee eens, wat een racist!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:16

sorry moest er wel een klein beetje om lachen, wat een smoes

en dan ook nog in een brief schrijven dat je hond niet tegen donkere mensen kan ..

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:17

ook mee eens... als de hond losloopt dan zet je hem toch even vast of heb ik dat?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:17

Vind t idd pure racisme. Dan doe je die hond een muilkorf op, en zet je hem vast. Geen gezeik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:18

Nee geen rascist
Ik kende namelijk ook een hond die dat deed
Waarschijnlijk omdat hij het gewoon vreemd vond en dat niet kende een donker gezicht.

Maar het kan dus wel gewoon waar zijn

Net als dat er honden zijn die lelijk doen tegen mannen en niet tegen vrouwen

Om dan meteen je hond vast te leggen of te muilkorven is ook sneu voor dat beest
Kan die er wat aan doen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:18

Mijn oudste hond gaat ook door het lint van donkere mannen... Nagelbijten / Gniffelen
Maakt mij dat ook een racist? Haha!

Werken op eigen risico zou ik dan alsnog zeggen. *LOL*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:20

runningkawa schreef:
Nee geen rascist
Ik kende namelijk ook een hond die dat deed
Waarschijnlijk omdat hij het gewoon vreemd vond en dat niet kende een donker gezicht.

Maar het kan dus wel gewoon waar zijn

Net als dat er honden zijn die lelijk doen tegen mannen en niet tegen vrouwen

Om dan meteen je hond vast te leggen of te muilkorven is ook sneu voor dat beest
Kan die er wat aan doen

ja idd het klopt zeker

onze dog had ook een hekel aan donkere mensen.
of mensen die alleen maar zwarte kleren droegen.
laat staan die boerka''s
jep, was een rasechte racist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:21

snap je ff niet CM Lachen
eerder zei je smoes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:22

runningkawa schreef:
snap je ff niet CM Lachen
eerder zei je smoes

hij gebruikt het als een goede smoes
wss wil hij zelf gewoon geen donkere mensen in dienst
ik bedoel dus , dat het heus zo kan zijn, maar als bedrijf zijnde weet je dat je iemand niet om zijn huidskleur mag weigeren, dus neem aan dat hij weet dat dat dus iet mag, en gebruikt hij dus deze smoes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:22

Mijn hond had er ook last van hoor.Ik had een klein wit keeshondje en die viel uit tegen donkere mansen volgens de dierenarts had het met geur te maken?

Maar idd je kan je hond vastzetten.Aan de andere kant wij hebben ook veel buitenlandse werknemers ,om ze in je bedrijf te hebben is echt niet makkelijk.Ze voelen zich constant gediscrimineert of ze krijgen te weinig respect (vinden ze)terwijl er bij ons zoveel nationaliteiten werken en iedereen het zelfde behandelt word.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:23

Wij hebben ook een hond gehad die heel vervelend reageerde op mensen met een hele donkere huidskleur, zeer vervelend voor beide partijen, je kan moeilijk je hond om zo'n reden wegdoen.

Pluttersput

Nja, weet je wat het is, je kan geen hond zo houden. Steeds meer mensen worden donker (niks vervelends bedoeld ofzo), en dan denk ik dat je een hond dat gewoon t beste meteen kan afleren. Wij hadden dat met onze vorige buurman. Onze hond kon hem niet uitstaan. Muilkorf omgedaan, en meegenomen. En nu zijn er geen problemen meer Lachen

Anoniem

Als dat zijn doel was geweest hij had hij wel heel simpel gezegt, we hebben een kandidaat gevonden die beter in het bedrijf past of iets standaard.

Juist omdat het zo open is geloof ik de man dus wel Ja

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:23

mijn hemel zeg, dat kan wel wezen dat die hond daarvan aanslaat, maar dan laat hij de hond toch ergens anders rondlopen? Of denk ik nu weer te simpel?

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:24

dat vind ik zeker wel racisme..
want hij kan die hond toch ook even in een hok doen ofzo.. dat is toch geen probleem?

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:25

dat is geen racisme hoor!
waarschijnlijk vind die hond het gewoon vreemd, en word hij daardoor aggressief.
geen reden om die hond te muilkorven en/of weg te doen, maar een goede reden om die sollicitant te weigeren!
die hond is er 5 jaar, en het is niet eens zeker of die sollicitant word geaccepteerd.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:26

lascolover schreef:
dat vind ik zeker wel racisme..
want hij kan die hond toch ook even in een hok doen ofzo.. dat is toch geen probleem?

De meeste werknemers verblijven wel wat langer dan even op de plek waar ze werken. Tong uitsteken

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:27

Ja de hond doet het maar ikke niet! Hoe egoistisch! Echt die man gebruikt die hond als excuus, net zoals auk zegt, die hond kan toch ook wel ergens anders terecht op het terrein?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:29

Elinee schreef:
dat is geen racisme hoor!
waarschijnlijk vind die hond het gewoon vreemd, en word hij daardoor aggressief.
geen reden om die hond te muilkorven en/of weg te doen, maar een goede reden om die sollicitant te weigeren!
die hond is er 5 jaar, en het is niet eens zeker of die sollicitant word geaccepteerd.

Dit is wél racisme, die man wijst een sollicitant af op huidskleur. Die hond staat er buiten, dan moet hij zorgen dat de hond niet in de buurt is bij het werk. je mag nou eenmaal geen mensen afwijzen op huidskleur, dus dan zal je maatregelen moeten nemen als je een eigen bedrijf hebt waar mensen werken en komen solliciteren én zo'n hond Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:30

Ik geloof die man ook wel... Is echt niet handig als je niet op he werk kunt komen zonder kleerscheuren haha.. ik zie die arme man al in zn kantoortje zitten vol angst omdat bruto hem ligt op te wachten hahaha

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:30

Wat heb je nou aan een waakhond als hij constant opgesloten moet worden omdat er een werknemer is waar hij zeer agressief op reageerd?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:31

bergkraai schreef:
Ik geloof die man ook wel... Is echt niet handig als je niet op he werk kunt komen zonder kleerscheuren haha.. ik zie die arme man al in zn kantoortje zitten vol angst omdat bruto hem ligt op te wachten hahaha

Als je een eigen bedrijf hebt, heb je te maken met wetten en regels.
Je mag gewoon geen mensen weigeren op huiskleur, met wat voor excuus dan ook!
Dus nee ik snap die man niet... Hij moet er gewoon voor zorgen dat die hond daar niet in de buurt loopt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:32

Ik ken wel meer honden die heftig reageren op mensen met een donkere huidskleur....dat is op zich niet vreemd.
Vaak is de gelaatsuitdrukking moeilijker te lezen voor zo'n hond en reageren de mensen angstig(honden lezen nu eenmaal ook de lichaamstaal).
Ook is de geur zeker een factor,mensen die uit bepaalde landen komen hebben andere eetgewoontes dan hier.Veel kruiden en specerijen worden gebruikt om de maaltijden klaar te maken...hierdoor krijgen ze dus ook een andere lijfgeur die voor de honden vaak onbekend is.
Als iets onbekend is voor een hond(helemaal een waakhond) dan reageren ze daar op met hard geblaf...op zich niet vreemd.

Hoe het verder met deze man zit weet ik niet...ben er niet bijgeweest dus daar vorm ik ook verder geen mening over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:32

hij neemt toch ook maatregelen
Hij neemt gewoon een ander aan Haha!
Andere man/vrouw blij want die heeft een baan
hond blij, die hoeft niet met muilkorf of eenzame opsluiting

tja, andere man niet blij, maar als de werkgever een standaard smoes had gebruikt had hij de baan ook niet gehad...

En de kans lopen dat iemand gebeten word, nee dat deed ik ook niet
Maar mijn hond opsluiten als het niet hoeft ook niet